Apua atooppiseen ihottumaan

eloveena89

Olen kärsinyt atooppisesta ihottumastani koko ikäni. Lapsena ihottumaa oli enimmäkseen käsien taipeissa ja silmien alla. Yleensä sanotaan että atopia paranee kun ikää tulee lisää, minun kohdallani näin ei ole käynyt. Ihottumaa on eniten kasvoissa (valitettavasti) ja olkapäissä, yläselässä ja käsivarsissa. Olen kokeillut useimmat perusrasvat läpi, mutta niistä ei ole apua. Luin jostain, että luonnonöljy (hajusteeton) auttaisi, onko kellään siitä kokemusta? Kortisonia käytän myös.
Yleensä kesällä ihoni on ollut parempi, ja talvisin se on ollut pahimmillaan.
Kuitenkin tänä kesänä joka aamu kun herään, naama on täynnä punaisia länttejä ja silmät ovat aivan turvoksissa :( Inhottava tietää kun herää että tänään ei sitten taaskaan lähdetä yhtään mihinkään ihon takia. Rakastan meikkaamista ja masennun kun en voi meikata ja näyttää hyvältä. Olen myös ärtynyt ihoni takia ja se harmittaa miehenikin puolesta, kun hän joutuu kestämään. Hirvittää laittaa silmäluomille kortisonia, ja tiedän että niin ei saisi tehdä mutta pakko se on että auttaisi edes vähän. Muutin vasta uuteen asuntoon, ja täytyy myöntää että iho on pahentunut sen myötä. Tuuletan asuntoa joka päivä, vaihdan vuodevaatteita, siivoan ja imuroin, juon paljon vettä ja tuntuu etten ehdi muuta tehdäkään kuin rasvata ihoa. En tiedä onko kämpässämme hometta, mutta uuteenkaan asuntoon ei ole vähään aikaan varaa muuttaa. Yritän välttää asunossa kaikkia varsinkin voimakkaita hajusteita. En voi käydä asuntomme sähkösaunassa, koska seuraavana päivänä iho on kahta kauheampi :( Olen niin kateellinen ihmisille joilla on hyvä iho ja minua ärsyttää, kun hyväihoiset kaverini valittavat, että heillä on huono iho.
Olen yrittänyt päästä ihotautilääkärille, mutta kaikki ovat kesälomalla. Joudun menemään terveyskeskuksen lääkärille, ja tiedän jo valmiiksi että siellä minua neuvotaan vain käyttämään perusvoiteita ja kortisonia. Yritän kuitenkin lääkärin kautta päästä allergiatesteihin. Niissäkin olen lapsena käynyt, mutta haluan laajemmat testit. En keksi asunnossamme mitään mikä voisi aiheuttaa tämän iho pahenemisen. Miksei tähän ihosairauteen keksitä jo keinoa, joka auttaisi.
Olisiko teillä uusia neuvoja tai samanlaisia kokemuksia?

14

4050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoton atoopikko

Mulla on äärimmäisen herkkä iho ja vaikea löytää sopivia voiteita (vain yksi perusvoide käy mun iholleni) ja vartalonhoitotuotteita. Olen kokeillut hajusteettomat, parabeenittömät ja muut apteekin tuotteet. Välillä iho on parempi, mutta stressi tms laukaisee ihoallergian hetkessä. Kortisoni auttaa hetken, mutta ihoni on ohentunut ja ei siedä aina sitäkään.
      Kokeilin uutta tuotesarjaa, joka on myynnissä ainakin joissakin apteekeissa nimeltään Prima Spremitura. Niissä on tuoksu, mutta esim. vartalovoide on iholleni parasta pitkään aikaan. Kannattaa kokeilla, sisältävät ainakin neitsytoliiviöljyä.
      Onko kellään muulla kokemuksia kyseisen sarjan pesunesteistä?

• eloveena89

vinkistä :) En silti vähään aikaan taida uskaltaa kokeilla mitään hajustettuja tuotteita :/ Jotain öljyä täytyy sen sijaan kokeilla. Toivottavasti pääsen huomenna edes terveyskeskuksen lääkäriin..

• mirak72

Olen kokeillut tätä Prima Spremitura -sarjan suihkugeeliä (sain lahjaksi) ja se todella kosteuttaa ihon suihkun aikana ja jättää kuivan ihoni pahimmatkin alueet pehmeäksi. Joudun silti käyttämään jonkin verran voidetta. Aion kokeilla sitä vartalovoidetta. Meidän apteekista en sitä löytänyt, mutta onnistuin äsken tilaamaan www.apteekkishop.fi sivuilta.

• mmmkk87

Ihan kuin olisi omaa kertomustaan lukenut! :) Minulla myös sama ongelma ja pahimmassa vaiheessa pari vuotta sitten jouduin olemaan yli viikon kotona enkä voinut mennä kouluun koska käsitaipeeni olivat syvillä haavaumilla ja iho joka paikasta aivan tulehtunut ja märkivä, siinä sitten istuin aamutakki päällä kotona päivät kun ei voinut pukea edes päälleen ilman että vaatteet liimautuivat ihoon kiinni märkimisen takia tai muuten vain sattui kun käsiä ei voinut suoristaa :/

Kortisonikuurikin taisi olla jossain vaiheessa mutta eipä se auta kuin hetkellisesti, kortisonivoiteetkaan eivät itselläni ainakaan auttaneet.. Hyvä perusrasvayhdistelmä oli apteekista Novalania ja Ceralania (tai Lipolania), niitä aina suihkun jälkeen hieman sekoitti ja rasvasi joka paikan..Kasvot olivat kaikista pahimmat, oli kiva käydä ihmisten ilmoilla kun tutut tuli kyseleen että ''mikä sun naamaa vaivaa''. Kasvot olivat niin kuivat joka aamu että piti pestä väh. 20min lavuaarin ääressä jotta iho pehmeni ja sai ns. kuolleen ihokerroksen pois..

Sisaruksilla lähti paljon aiemmin pois tämä ongelma ja minulla se oli vielä kaikista pahin, luulin että joudun kärsimään siitä ikuisesti mutta kyllä se vaan lähtee ajan myötä, nimimerkistäsi päätellen olet minua 2 vuotta nuorempi joten kyllä se vielä siitä lähtee. Mulla ainakin yhä edelleen oireita mutta lievempänä kuin ennen, kiitos hyvän rasvan!

Kannattaa ehdottomasti käydä yksityisellä ihotautilääkärillä (saattaa myös määrätä valohoitoa - sai kivan syysrusketuksen). Kysäseppä hyvikseen lekurilta semmoista voidetta, jossa on novalan-pohja ja kahta lääkevoidetta sekoitettuna, apteekissa ''valmistavat tätä''. Reilu vuosi sitten kun oma ihotautilääkärini määräsi minulle tätä voidetta niin *PAM* kaikki iho-oireet helpottivat samantien. Eivätkä ole tulleet takaisin vaikka lievänä vielä ovatkin..Eikä tarvinnut kituutella ja etsiä oikeaa voidetta kuin reilu 7 vuotta :D Jaksamisia ja voimia sinulle, tiedän että on todella masentavaa ja hirveää elää atooppisen ihon kanssa! :(

• sormi ihottuma

Atooppinen iho, taiveihottuma nuorena, aikusena käsi ekseema:

Kukaan ei uskoisi samoiksi käsiksi, joka näki ennen tämän tuotteen käyttöä:

www.terveysmehu.fi

Minuun voi ottaa yhteyttä linkin kautta, koskaan en jätä tätä tuotetta !

• muug

Itselläni alkoi ilmestyä 17-vuotiaana atooppista ihottumaa kaikkialle, myös kasvoihin ja silmäluomiin. Kärsin ongelman kanssa pari-kolme vuotta ja ravasin terveyskeskuksessa saadakseni vain aina sen saman kortisonireseptin. Tähän vihdoin kyllästyneenä varasin ihotautilääkärille yksityiselle puolelle ajan ja sain mönjät jotka vei ihottumat parissa päivässä mennessään. Sain Apolar-nimistä voidetta joka on keskivahva steroidi. Sitä laitettiin parin viikon ajan useamman kerran päivässä. Vaikka ihottumat lähtivät jo parissa päivässä niin kuuri piti jatkaa loppuun. Sen jälkeen aloitettiin Protopic-voidekuuri terveen näköiselle iholle. Protopic korjaa epänormaalia immuunivastetta joka nimenomaan aiheuttaa atooppisen ihotulehduksen. Näiden kahden voiteen lisäksi piti käyttää vielä perusrasvaa, lääkäri määräsi Basania, mutta sen valmistaminen lopetettiin samana vuonna. Myöhemmin olen käyttänyt Decubalia perusrasvana.

Silloin tällöin käytän lisäksi vielä oliivi- ja rypsiöljyä, varsinkin talvisin kun silmien ympärys ja kädet ovat kuivat. Hieron sitä suoraan käsiin ja naamalle. Ja yksi asia mitä ehdottomast kannattaa välttää on kaikki hajustetut tuotteet.

Pahan atooppisen ihon kanssa on kurja elää eli suosittelen että käyt ihotautilääkärillä niin pian kuin mahdollista. Käynti ja voiteet tulevat kalliiksi mutta ainakin omassa tapauksessa poistivat ihottuman lähes täydellisesti.

• aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

käynti ihotautilääkärillä päätti 8 vuoden kärsimyksen (myös koko kehon kattava paha atooppinen ihottuma halkeamat tulehduksia jatkuvasti). Kyllä ne hommansa osaa :) Mietin vasta jälkeenpäin että miksi en tajunnut aikaisemmin varata aikaa, kortisonikuureja sai vaan normilääkäreiltä

• niib

Kuulosti myös aivan samalta kuin itse olisin kirjoittanu. "Ihottumaa on eniten kasvoissa (valitettavasti) ja olkapäissä, yläselässä ja käsivarsissa. Olen kokeillut useimmat perusrasvat läpi, mutta niistä ei ole apua."
      Minä olen myös kärsinyt koko elämäni tästä niin ihanasta ongelmasta. Ala-aste ikäisenä se helpotti hetkeksi mutta siitä lähtien se onkin iskenyt joka talvi ja joskus kesäisinkin, niin kuin tänä kesänä. Esimerkiksi tällä viikolla en ole kotiovesta ulos astunut, koska kädet, selkä, kaula ja naama on täynnä länttejä ja silmät turvoksissa iltaan asti, nyt kello on puoli seitsemän, eikä ole vieläkään kokonaan turvotus lähtenyt.
      Eli minulla ei ole muuta tekemistä ollut kun selata internet sivustoja ja niiden keskusteluja joista olen nyt nämä asiat kerännyt:

Useimmiten allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet:

VEHNÄ tuotteet/valkoinen vilja, hiiva/home, mansikka, sokeri, sitrushedelmät, suklaa, maito, alkoholi, kahvi, paprika, palkokasvit, mausteet, lanttu, tomaatti, kaakao, virvoitusjuomat(erityisesti coca cola), pinaatti, raparperi, omena, puolukka, karpalo, kaali, sinappi, nauris....

Toki ne on yksilöllisiä, mutta esimerkiksi itsessäni olen huomannut alkoholilla, sitrushedelmillä, maidolla, coca-colalla, kahvilla, mansikalla ja vehnällä olevan erittäin huono vaikutusta minun ihooni.

Tänään laitoin poikaystävän käymään apteekissa hakemassa laktoosittomia maitohappobakteereita (joiden sanotaan auttavan atooppiseen ihoon) ja Avene soothing eye contour cream silmänympärys voidetta (jota kehuttiin useassa keskustelussa) ja kaupasta hienorakeista merisuolaa josta väsäsin suola hauteen, johon joku kirjoittajista oli kirjoittanut ohjeeksi: 1 tl hienorakeista merisuolaa joka serkoitetaan puoleen litraan vettä. Sitten vaan kostutetaan rätti seoksessa ja asetetaan haluamalle kohdalle. Silmiin voi käyttää vanulappuja. Ja niiden annetaan olla paikoillaan 5-10 min. Helpotti minulla ainakin kutinaa.

Päätin myös jättää kaikki yllämainitsemani ruoka-aineet (paitsi sokerin, koska siihen en karkki himoissani pysty, mutta vähentää kyllä yritän) pois ja katsoa josko se helpottaisi, koska rasvoista minulle ei ole ollut kuin hetkellistä hyötyä.

Nyt vaan sitten odottelemaan, mihin suuntaan iho alkaa menemään.

Voimia ja jaksamisia kaikille atoopikoille. Toivotaan, että joskus vielä keksitään joku rokote tai joku jolla pääsisi tästä pirullisesta iho-ongelmasta kokonaan eroon.

• ..

myös ihan samanlainen juttu. Atooppinen ihottuma ollut pienestä pitäen. Sanoit että laitat luomiinkin kortisonia niin kannattaa lopettaa heti se laittaminen. Semmonen kun Elidel rasva on tosi hyvä ja sitä saa laittaa luomiin. Mulla ainakin kuiviin luomiin auttanut hyvin. Aamuin illoin kun ohuelti laittanut. Rasva on tosin kallista, 15 gramman tuubi noin 25 euroa, mutta tehokasta kuitenkin.

Mulle tuli yksi virolainen lääkäri tässä jokunen päivä sitten jutteleen, ollut kuulemma montakymmentä vuotta lääkärinä. Sano että itse inhoaa kortisonivoiteita juuri sen ihon ohenemisen takia. Ehdotti mulle jotain sveitsistä saatavia rasvoja. Nimet oli San-Rocco ja Viva-Activ. En tiedä kirjotinko nuo oikein, mutta jotenkin tuollein. Pitäis varmaan itsekin noita kokeilla.

Olis tosi mukava saada vaikka meseen jotain kavereita joilla myös atooppinen ihottuma. Ihan mukava olis tämmösistä jutella. Mut saa lisätä meseen jos haluaa [email protected]

• Nonna79

Vastaan sinulle luodakseni uskoa sinuun ja muihinkin samasta ongelmasta kärsineisiin. Oma atopiani hävisi kokonaan pari kuukautta sitten. Taustani on se että olen ollut vauvasta allerginen ja atooppinen iho on vaivannut. Olin parikymppisenä myös sairaalahoidossa. Ongelmia on ollut siihen asti kun täytin 30. Silloin olin jo saanut tarpeekseni ja aloin suunnitelmallisesti muuttaa elämääni niin että yritin kitkeä atopian pois. Nyt olen täysin parantunut. Minulla käänteentekijät olivat suklaan pois jättäminen ja luontaistuotteet. Moni voi sanoa että ei ole järkeä jättää suklaata pois kun ei ole sille allerginen. No, yllätys yllätys, en minäkään tiennyt olevani. Söin suklaata tai join kaakaota joka päivä enkä saanut niistä minkäänlaisia suoria oireita. Sensijaan minua vaivasi joka yö ihon kutina, jolloin raavin ihoni rikki. Kokeilin eri ruoka-aineiden poisjättämistä; maidon, vehnän, ym, mutta vasta kun jätin suklaan pois kaikki kutinaoireet hävisivät. En olisi ikinä uskonut! ero oli kuin yöllä ja päivällä. Luontaistuotteista uskon että suuri merkitys on camelina öljyllä (syön joka päivä, kalalle olen allerginen joten sitä en voi syödä vaikka siitä saisikin terveellisiä rasvahappoja), helokki- ja tyrniöljykapseleita, piimaxia, mivitotalia, kalkkia ja aurinkokapseleita. Lisäksi juon paljon vettä. Saunon joka ilta ja meikkaan normaalisti, silti iho on todella kaunis ja terve. Joku voi sanoa että ei sitä parin kuukauden perusteella vielä tiedä mutta itse 30 vuotta atooppisesta ihosta kärsineenä tiedän kyllä milloin muutos on tapahtunut:)

• itselle tästä apua

Kirjoitan myös positiivisen kertomukseni tänne. Kärsin atopiasta, pahasta, todella pitkään. Olen käyttänyt ties kuinka paljon rahaa erilaisiin voiteisiin ja ihotautilääkäreihin jne... Mulla avun toi se että lopetin lihan syönnin. Ihoni tarvitsee niin paljon kosteutta että sitä ei pysty laittamaan riittävästi ulkoa käsin vaan se kosteus on saatava myös sisältä, eli ruuan on oltava erittäin nestepitoista, eli kasvisruokaa. Kalaa syön satunnaisesti, ja syön Omega3:sta saadakseni riittävästi hyviä rasvoja. Sitrushedelmiä vain harvoin, ne ainakin mulla aiheuttaa kutinaa jos paljon syö. Samoin suklaata kohtuudella. Nyt oireita on äärimmäisen harvoin, ja nekin lieviä, ja voin käyttää tavallista kosteusvoidetta. En tarkoita että atoopikkojen pitää ryhtyä kaikkien kasvissyöjäksi mutta ei kai se haittaakaan kokeilla kasvispainotteisempaa ruokavaliota?

• kannattaa ehdottomasti

...mennä! Ei missään nimessä yleislääkärille, vaan ihotautilääkärille. Ne kyllä todella osaavat hommansa. Kyseessähän voi myös olla jokin allergia? Ihotautilääkäriltä voi kysyä, että voisiko tapaus olla allerginen reaktio, ja hän pystyy lähettämään sinut tutkimuksiin. Kortisoni voiteet ovat tosi hyviä ja kun pitää pitää niissä aina se parin viikon tauko, niin perusvoiteita, itse suosin kousteuttavaa. SUP-valohoito voisi myös auttaa.

• Macu
    • parantunut :)

Minulla oli viime talvena koko vartalon kattava ihottuma, joka parani valohoidolla ja auringolla kesän aikana. Kortisonit sisäiset ja ulkoiset kuivattivat ihoni myös voiteet. En olekaan käyttänyt mitään voiteita kesän aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe