Mitä ATK-insinöörit oikeen tekee ja mitä ne oppii?
Kai nyt tietokoneasentajaki oppii samat jutut vuodessa?
ATK-insinöörit mitä he osaa?
38
4298
Vastaukset
- nörtti......
...Vai onko kaikki ATK-insinöörit muka C koodareita?
- filosoovvi
_Ja sen lisäksi ymmärtää mitä tässä otsikossa tarkoitetaan
- saako sillä töitä?
Nykysin it-insinöörit ajaa aikapaljon edelle jo sen pelkän tittelin perusteella, vaikka työ saattaisikin olla ihan perus mikrotukihenkilön työtä, johon kelpaisi alan alempikin perustutkinto. Sitä se ylikoulutus teettää.
No yhtäkaikki, kun on tällanen liukuhihnakoulutus meneillään, niin voi olla ihan mahdollista, että it-inssi ei osaa juuri yhtään mitään, jos ei asioihin ole oikeasti paneutunut. Koulutuksen laatu näet vaihtelee aika rajusti, sanoivat mitä tahansa.
Todellisen osaajan, jolla on alalla harrastuneisuutta ja yritteliäisyyttä ei oikeasti insinööriksi tarvitse lukea.
Mä en itse tiedä tietokoneasentajan tutkinnosta juuri mitään. Jos kyse on koneiden asentamisesta ja verkkopiuhojen vetelemisestä paikoilleen, niin voipi olla hyvinkin, ettei se työllistä. Nykysin vaaditaan niin paljon muuta osaamista.- opiskelija123
Tietokoneasentajan tutkinto on laaja tutkinto jossa käydään läpi melkeen kaiken paitsi ohjelmoinnin ja tietojenkäsittelyä. (sitähän voi opiskella lisäkis jos haluaa)
Koneitten kasaamisen oppii viimeistään ekan kuukauden aikana ellei jo osaa ennestään, sen jälkeen koneita ei luultavasti tarvi kasasta.
Lisäksi tutkintoon kuuluu sähkötyöturvallisuus 3 ja SFS 6002 sekä ensiapu, saako ATK-insinööri nämä samat paperit? - opiskelija123
opiskelija123 kirjoitti:
Tietokoneasentajan tutkinto on laaja tutkinto jossa käydään läpi melkeen kaiken paitsi ohjelmoinnin ja tietojenkäsittelyä. (sitähän voi opiskella lisäkis jos haluaa)
Koneitten kasaamisen oppii viimeistään ekan kuukauden aikana ellei jo osaa ennestään, sen jälkeen koneita ei luultavasti tarvi kasasta.
Lisäksi tutkintoon kuuluu sähkötyöturvallisuus 3 ja SFS 6002 sekä ensiapu, saako ATK-insinööri nämä samat paperit?...Lisäksi tutkinto on ammattitutkinto eikä mikään perustutkinto kuten esimerkiksi Datanomi tai vaikka tietoliikenne-asentaja.
- onhan sitä
opiskelija123 kirjoitti:
Lisäksi tutkintoon kuuluu sähkötyöturvallisuus 3 ja SFS 6002 sekä ensiapu, saako ATK-insinööri nämä samat paperit?Kyllä it-inssi tutkinnossa on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ja siellä on mahdollista suorittaa nuo sähköturvallisuus jne kurssit ja muutakin.
No koneiden kasaaminen nyt on helppoa kuin heinänteko. En laskisi työuraani sen varaan. - vaikka mitä nomia
opiskelija123 kirjoitti:
...Lisäksi tutkinto on ammattitutkinto eikä mikään perustutkinto kuten esimerkiksi Datanomi tai vaikka tietoliikenne-asentaja.
Itse datanomiksi käyneenä nuo kaikki sisällöt kuuluivat osana koulutukseen, lukuunottamatta tuota sähköturvallisuus kurssia. Aika paljon päällekkäistä koulutusta nääs!
Datanomi koulutus kestää 3v, n. 120 ov. Ohjelmointi,digitaalinen viestintä, verkkokauppa, internet-ohjelmointi, mikrotukityö, yrittäjyys, markkinointiviestintä, tietojärjestelmän suunnittelu ja toteutus...jne
Pätkätyötä on. Datiksia on yksinkertasesti niin paljon, mutta niin on myös inssejäkin. Täällä on toosi paljon ylikoulutusta.
Tekijät tietty erottuvat joukosta ja sanotaanhan että tekevälle töitä löytyy. - AdminMikko
onhan sitä kirjoitti:
Kyllä it-inssi tutkinnossa on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ja siellä on mahdollista suorittaa nuo sähköturvallisuus jne kurssit ja muutakin.
No koneiden kasaaminen nyt on helppoa kuin heinänteko. En laskisi työuraani sen varaan.Koneitten kasaaminen ei oo sama asiakun Tietokoneasentajan Ammattitutkinto. Tutkinnon nimi pitäisi ehdottomasti vaihtaa ettei tietämättömät aliarvioi oikeita osaajia.
Datanomit ei todellakaan saa samantasoista koulutusta vaikka käydään samoja juttuja läpi, ammattitutkinnossa taso on korkeempi kun perustutkinnossa.
Minulla on Datanomin ja Tietokoneasentajan tutkinnot ja saan palkkaa 3500e / kk hoitamalla yrityksen palvelimet, kotisivut, lähituen ja verkkotulostimet. - Apache1
onhan sitä kirjoitti:
Kyllä it-inssi tutkinnossa on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ja siellä on mahdollista suorittaa nuo sähköturvallisuus jne kurssit ja muutakin.
No koneiden kasaaminen nyt on helppoa kuin heinänteko. En laskisi työuraani sen varaan.Siis... Vian nopea ja laadukas diagnostikointi ei ole mitään "koneen" kasaamista. Tuo kertoo jo paljon, ettei henkilö ole ollut oikeissa tukitehtävissä jos käsittää mikrotuon koneen kasaamiseksi. Ammattihenkilö näkee tien ratkaisuun monella tapaa, ei vain yhdellä. Itse luon ongelmia itselleni ratkaistavaksi jos niitä muut ei tee.
Asiantuntija-tila on erittäin vaativa. Verkkotulostimien jakaminen infraan sekä ulos pitä olla hyppysissä. Matriisitulostimien conffaus pitää sekin tuntea, mahdollisesti monella eri merkillä.
Kyllä nykyajan koulutus tuntuu aika haperolta....
Asiantuntija on asiantuntija monella tapaa. Hän on vankka ammattilainen. Kerännyt laitteista ja tekniikoista tietoa muualtakin kuin vain koulun penkiltä. - siantuntija
Apache1 kirjoitti:
Siis... Vian nopea ja laadukas diagnostikointi ei ole mitään "koneen" kasaamista. Tuo kertoo jo paljon, ettei henkilö ole ollut oikeissa tukitehtävissä jos käsittää mikrotuon koneen kasaamiseksi. Ammattihenkilö näkee tien ratkaisuun monella tapaa, ei vain yhdellä. Itse luon ongelmia itselleni ratkaistavaksi jos niitä muut ei tee.
Asiantuntija-tila on erittäin vaativa. Verkkotulostimien jakaminen infraan sekä ulos pitä olla hyppysissä. Matriisitulostimien conffaus pitää sekin tuntea, mahdollisesti monella eri merkillä.
Kyllä nykyajan koulutus tuntuu aika haperolta....
Asiantuntija on asiantuntija monella tapaa. Hän on vankka ammattilainen. Kerännyt laitteista ja tekniikoista tietoa muualtakin kuin vain koulun penkiltä.Lainaus:
"Verkkotulostimien jakaminen infraan sekä ulos pitä olla hyppysissä. "
Selvennätkö hieman, mitä tarkoitat verkkkotulostimen ulos jakamisella? Tai ylipäätänsä verkkotulostimen jakamisella? Jos tulostin on verkossa, ei sitä tarvitse jakaa mitenkään.
Taitaa pojalla olla termit hukassa. - jyrkia
siantuntija kirjoitti:
Lainaus:
"Verkkotulostimien jakaminen infraan sekä ulos pitä olla hyppysissä. "
Selvennätkö hieman, mitä tarkoitat verkkkotulostimen ulos jakamisella? Tai ylipäätänsä verkkotulostimen jakamisella? Jos tulostin on verkossa, ei sitä tarvitse jakaa mitenkään.
Taitaa pojalla olla termit hukassa.Isommissa ympäristöissä on tulostuspalvelimet joille on asennettu jaettuja loogisia tulostimia jotka ovat sitten kaikkien käytettävissä toimialueella -tai niiden lehtiobjektien joille on myönnetty oikeudet ACL:eissa.
Voi olla myös tulostinklustereita missä yksi looginen tulostin sisältää monta fyysistä tulostinta jolloin ne kaikki ovat yleensä sijoitettuja vierekkäin, näin saadaan lisää voluumia ja vikasietoisuutta.
Ulosjakaminen ei terminä ole itsellenikään tuttu, mutta jos sanaa miettii niin sehän voisi tarkoittaa vaikkapa tulostimen jakamista (siinä missä minkä tahansa muunkin resurssin) esim. paikallisen toimialueen / metsän ulkopuolelle.
Eli trusteja kehiin ja vähän conditional DNS forwardereita..? (loppuu suomen kieli kesken, sorry. :D )
- ............
Inssin ja asentajan ero on siinä, että inssillä on edellytykset suunnitella ja valmistaa laitteisto ja ohjelmisto, jota asentaja ylläpitää ja käyttää. Laitetyypeistä ja ohjelmistoista riippumatta.
- ICT-asiantuntija
En tunne yhtäkään inssiä Suomessa, jotka sunnittelisi IT-laitteita saati valmistaisi niitä, oli kyse sitten henkilökohtaisesta mikrosta/työasemasta, palvelimesta, reitittimistä/kytkimet saati muusta.
Valmiudesta toki voi puhua mutta käytännössä en tunne yhtäkään inssiä jotka suunnittelisi tai valmistaisi IT-laitteita (toki näitä ns. "IT" laitteitta löytyyy tuotannosta kuten paperikoneet sun muut) ehkä nämä kenties on näitä inssejä joita tarkoitit.
Käytännössä on se tutkinto sitten inssin- tai datanomin- tai asentajan jne. niin homma opitaan töissä, koulutus luo tietysti pohjaa oppimiselle käytännön töissä ja opiskella kannattaa ja motivoida itseään jatkossakin oppimaan asioita, jos paikoilleen jää niin ei seuraa hyvää :-) - ..................
ICT-asiantuntija kirjoitti:
En tunne yhtäkään inssiä Suomessa, jotka sunnittelisi IT-laitteita saati valmistaisi niitä, oli kyse sitten henkilökohtaisesta mikrosta/työasemasta, palvelimesta, reitittimistä/kytkimet saati muusta.
Valmiudesta toki voi puhua mutta käytännössä en tunne yhtäkään inssiä jotka suunnittelisi tai valmistaisi IT-laitteita (toki näitä ns. "IT" laitteitta löytyyy tuotannosta kuten paperikoneet sun muut) ehkä nämä kenties on näitä inssejä joita tarkoitit.
Käytännössä on se tutkinto sitten inssin- tai datanomin- tai asentajan jne. niin homma opitaan töissä, koulutus luo tietysti pohjaa oppimiselle käytännön töissä ja opiskella kannattaa ja motivoida itseään jatkossakin oppimaan asioita, jos paikoilleen jää niin ei seuraa hyvää :-)Etkö oikeasti tunne yhtään inssiä R&D-puolelta? Minä tunnen monia. Työnkuva on pääasiassa uuden suunnittelu. Oli kyse sitten laitteistosta, ohjelmistosta, tai jostain uudesta solutionista jo olemassa olevilla laitteilla, ohjelmistoilla, tai tekniikoilla.
- kaikkea sitä näkee..
ICT-asiantuntija kirjoitti:
Käytännössä on se tutkinto sitten inssin- tai datanomin- tai asentajan jne. niin homma opitaan töissä, koulutus luo tietysti pohjaa oppimiselle käytännön töissä ja opiskella kannattaa ja motivoida itseään jatkossakin oppimaan asioita, jos paikoilleen jää niin ei seuraa hyvää :-)Viepä pääsi kauppaan takaisin. Väärää tietoa näyttää olevan korvien väli täynnä.
Puhelimen rauta on yksi hyvä esimerkki it-laitteesta, joka tulee jossakin vaiheessa suunnitella ennen kuin se kaupasta löytyy asiakkaan käteen. Ei tehdas niitä valmista ilman suunnittelijoita. Semmosiakin homma moni atk-inssi tässäkin maassa tekee. Onhan noita vastaavia esimerkkejä ihan metsäkoneista lähtien mihin tuota "it'tä" nykyään survotaan sisälle.
Kyllä kouluissa sen verran perusasioita opetetaan, että ihan tuulesta ei tule porukkaa töihin otettua vaikka yrittäjiä löytyykin.
- ICT-asiantuntija
Tietokoneasentajat oppii lähinnä korjailemaan laitteita kuten palvelimet, kannettavat, työasemat, pankkiautomaatit ym. vehkeet näiden sähköpuoli varmaan.
Inssin koulutus tähtää vähän isompiin kuvioihin ja antaa laajemmat tiedot ja näin ollen voi hakea töitäkin laajemmalti kun taas tietokoneasentajan koulutus on tietyssä mielessä suppea (en tarkoita tätä pahalla vaan suppealla myös sitä, että se on enempi pienemmän alueen täsmä-koulutusta tiettyihin ammatteihin).
Mitä sitten tulee käytännön töihin niin aivan sama onko inssi tai asentaja tai jotain siltä väliltä, käytäntö opettaa ja koulun penkiltä saa pohjat työssä oppimiseen eli kokemus on se tärkein opettaja.
Ite en ole mikään inssi mutten niitä papereita kaipaa, ihan peruskoulutuksilla pitkällä työkokemuksella ICT-n asiantuntijatehtävissä pärjäilen aikas tavalla paremmin kuin moni inssi, yksilöstä on vielä paljon itestään kiinni miten töissä sujuu. - ratkaisevat
On aivan turhaa ihmetellä mitä jonkun koulutuksen läpikäynyt todella osaa. Viiden vuoden kuluttua suurin osa tiedoista on joko vanhentunut tai unohtunut. Ratkaisevaa on se mitä osaa tehdä. Jos yrittää aina oppia uutta, voi ehkä menestyä. Jos taas jämähtää vain ihailemaan vanhoja titteleitään, putoaa varmasti kelkasta.
- bääääää
Itse suoritin tietokoneyliasentajan ammattitutkinnon, kun alaa harrastaneena tietokoneasentajan kurssit olivat liian tuttuja(vaihdoin tutkinnon muutaman kurssin jälkeen). Tosin ei se Yliasentajan tutkintokaan mikään ihmeellinen ollut. Enemmin vain suunnittelu hommia ja kun asentajat räpäs enemmin työasemia, niin yliasentajat enemmin servereitä. En tiedä menikö hukkaan koska todistusta ei ole koskaan tarvinnut kenellekkään esitellä(edes työhaastattelussa).
- inssit
Nehän osaavat teoriassa mitä vaan. Se on eri mitä taitoja heiltä vaaditaan. Paljon on koulusta kiinni. Pääasiassa kuitenkin ATK-insinöörit voivat työskennellä ATK-alan johto- ja työnohjaustehtävissä sekä datajärjestelmien suunnittelijoina.
- ICT-äijä5463
Juuh, ponnahduslauta on korkeammalla mutta kyllä ATK-alan (ICT-IT-ala) johto- ja työnohjaustehtävissä tarvitaan sitä työkokemusta tuon koulutuksen lisäksi, harvemmin kukaan suoraan koulusta (oli inssi tai muu) pääsee johto- ja työnohjaustehtäviin eli kokemusta töistä pitäis kyllä olla ja ilmeisimmin sitä myös vaaditaan.
Vaikka tiedä häntä jos jollain onni potkaisee ja ylenee kuin Turhapuro suoraan majuriksi asti ;-)
- inssinaikkonen
Enimmäkseenhän koulutuksella brassailevat keskinkertaiset. Arvosanat voivat olla hyviäkin, mutta silti osaaminen aika keskinkertaista - osaajat enemmän antavat näyttönsä työnsä kun kehumalla mikä koulutus on.
Oma puolisko on teknikko ja hän tekee noita mainittuja suunnittelutehtäviä. On välillä ollut projektipäällikkönäkin, ei ole enää työpaikan vaihdon jälkeen. Samoja hommia tekee dippainssit ja inssit niin vanhan ajan opisto kuin amk inssit. Ammattikoulun käyneitä ei nykyisessä firmassa ole, edellisessä oli yksi pomo.
Itsellä on tietoalan inssin tutkinto vuodelta yks ja kaks enkä osaa yhtään mitään, tosin vuosiin en ole alan hommia tehnytkään, vaan vaihtanut kertaalleen alaa. Ensin akkojen alalle ja sitten toiselle tekniselle alalle, missä ainakin omasta mielestäni pärjään hyvin. Silloin kun olin nuori, osasin ohjelmoida mutta naisena en oikein saanut jalansijaa mistään, puolisoni silloinen työpaikka oli aika sovistinen siihen aikaan ja otti vain miehiä suunnitteluun. No osaan vähän joitain ohjelmointikieliä yhä, mutta en tiedä olisiko minusta enää tekemään töitä ohjelmoijana.
Mitä minä sitten osaan? Osaan lukea, laskea, neuloa, virkata, leipoa, ohjelmoida vähäsen, osaan pitää kirjanpitoa, osaan kolmea kieltä kohtalaisen hyvin. Ymmärrän perusperiaatteet elektroniikasta ja osaan lukea kytkentäkaavioita, ainakin jos ne eivät ole hirveän monimutkaisia, mutta en osaa selvittää toimintaa kuin ihan yksinkertaisimmista. Osaan jonkun verran vahvan sähkön periaatteita. Osaan purkaa korjata tietokoneen, sen osasi kyllä lapsenikin jo kymmenvuotiaana. Samoin pieniä toimivia ohjelmia on lapseni osannut tehdä reilu 10-v iässä, esim. numeropelejä. Visual Basicia osaan hyvin, mutta sitä osaavat nykyään jo ysiluokkalaisetkin. Samoin osaan tehdä webbisivuja, mutta niitä osaavat jo ala-asteikäiset. Olen nähnyt hyvin toimivat ja kohtuu hyvin tehdyt nettisivut, tekijä tuttavan 9-vuotias lapsi.
Koko ajan itse oppineet lapset tulevat perässä ja menevät ohi, joten itseään on kehitettävä koko ajan. Esim. muistaako joku aikoinaan 16-vuotiaan, joka teki ohjelmia tupla tai kuitissa, en muista nimeä, joskus 10-15 vuotta sitten? Keväällä peruskoulusta päässeelle lapselleni sellaiset ovat ihan lällykamaa tänä päivänä.- tietäjä..
Älä puhu paskaa!
Sä et oot ikinä osannu mitään, sulla ei ole lapsia ja jos on, ne on tyhmiä. Kaiken lisäks olet varmasti mies! - tuo...
tietäjä.. kirjoitti:
Älä puhu paskaa!
Sä et oot ikinä osannu mitään, sulla ei ole lapsia ja jos on, ne on tyhmiä. Kaiken lisäks olet varmasti mies!..olen ennenkin törmännyt tähän, että itseään osaajaksi luuleva java-html -koodari suuttuu siitä, kun kuulee että lapset osaavat ja opettelevat peruskoulussa samoja asioita, mitä joitain vuosia taakse päin opeteltiin amk:ssa.
Sinun äidilläsi taitaa olla harvinaisen viisaita lapsia, niin viisaita että älykkyys on niin piilossa, ettei sitä kukaan huomaa. - N.i.m.i Merkki
tuo... kirjoitti:
..olen ennenkin törmännyt tähän, että itseään osaajaksi luuleva java-html -koodari suuttuu siitä, kun kuulee että lapset osaavat ja opettelevat peruskoulussa samoja asioita, mitä joitain vuosia taakse päin opeteltiin amk:ssa.
Sinun äidilläsi taitaa olla harvinaisen viisaita lapsia, niin viisaita että älykkyys on niin piilossa, ettei sitä kukaan huomaa.Se tyyppi oli muistaakseni Harri Hursti, joka väänsi 16-v jonkun simppelin jutun Basicilla ja kaikki olivat että "oooh" kun se osaa - tosin nykyään Basic on halveksuttua retroa. Taisi siinä kuitenkin jokin aika raja olla. Sen jälkeen on ollut pilvin pimein alle 20-v, jotka vääntävät vaativaakin koodia ja nyt taas kiitos liiaksi kehittyneiden ympäristöjen, ollaan menossa taaksepäin.
- juusola
Koulutukseni on sekasikiö rf-, ele-, digi-, lähiverkkotekniikkaa ja softapuolen juttuja. Linja oli tietoliikennetekniikka ennen kuin vaihtoivat nimen, mutta kurssit pysyi samana.
- oli toisin
Tietokoneasentajahan on "uusi" nimike. Aiemmin amiksesta valmistui radiokorjaajia. Sitähän se oli. Korjasivat videoita ja telkkareita jne.
- ******...*******
Kun käytännössä lähes kaikki, jotka osaavat pari tehtävää pääsykokeissa, pääsevät koulutukseen, tasoero on hurja.
Ei tartte olla insinööri keksiäkseen. isäni kävi kansakoulun, ei edes amista tai oppikoulua - ja kehitteli itse traktoriin erilaisia kojeita, esim perunanisututuskoneen keksi ja rakensi itse, osaamatta mitään ihmeellisiä laskelmia. Itse olen insinööri, mutta ei mulla ole mitään taitoja keksimiseen. Ei koulussa opeteta keksimistä, vaikka tuotekehitystä onkin. Kaikki eivät vaan osaa. Kyllä inssiksi pääsee kirjoista asioita opettelemalla, vaikka ei kauhean välkky olisikaan. Perusmatikassa olen hyvä, mutta en siinäkään kovin vaativia soveltavia tehtäviä osaa. - vapaa 123
Itse olen tietotekniikan insinööri. www-ohjelmointia tuli tehtyä pari vuotta ja nyt olen työttömänä. Kyllä kait sitä töitä olis mut en mä jaksa, kun työttömyyspäivärahoillakin tulee ihan hyvin toimeen.
Suurin plussa tämänhetkisessä tilanteessa on se, että ei ole stressiä eikä typeriä projektipäälliköitä typerine sovinistivitseineen huohottamassa niskaan. Mielummin 500 euro kuussa Kelalta kuin 2000 euroa miinus verot ja idiootti-proikkareiden kuset niskaan.- ai että....
Heh, "idiootti-proikkarit"....hassua, että nuo idiootit tienaa 4000 ja sinä syljet kattoon 500 eurolla kuukaudessa :-) Onko kivaa istua bussissa viemässä "työtön-työtön -lappua" , kun idiootti-proikkari painaa uudenkarhealla Audilla ohi?
- dfgdfhfghgfh
ai että.... kirjoitti:
Heh, "idiootti-proikkarit"....hassua, että nuo idiootit tienaa 4000 ja sinä syljet kattoon 500 eurolla kuukaudessa :-) Onko kivaa istua bussissa viemässä "työtön-työtön -lappua" , kun idiootti-proikkari painaa uudenkarhealla Audilla ohi?
No jos se audilla menee niin se on takuuvarmasti hömösexyelli. Eli ainakaan minä en ole kateellinen.
- ........
ai että.... kirjoitti:
Juuri tuo (musta) audi villitys pistää kyllä naurattamaan alalla. Omaperäisyys 0, itsenäinen ajattelu ei näemmä ole enää muodissa.
- ...olit väärässä
........ kirjoitti:
Juuri tuo (musta) audi villitys pistää kyllä naurattamaan alalla. Omaperäisyys 0, itsenäinen ajattelu ei näemmä ole enää muodissa.
Hih hih, kaikki Suomessa ostettavat auto massatuotteita, eli...
- N ö r t t i
Vastaus alkuperäiseen: Syödä pitsaa ja juoda kokista.
- joku insinööri
Tarkoitetaanko nyt ATK-insinöörillä esim. tietotekniikan linjalta valmistunutta insinööriä? Itse olen yksi niistä. En ole oikeastaan ollenkaan työskennellyt tuollaisten PC/verkko-infraan liittyvien asioiden parissa, niitä varten on yleensä joka firmassa yksi tai usempi mikrotuki/helpdesk/tms. henkilö, joka kyllä voi hyvinkin olla insinööri. Eli ei kai sellainenkaan työ ole insinööriltä pois suljettu.
Itse olen työskennellyt sulautettujen järjestelmien kehityksessä, eli ollut mukana tekemässä koneenohjaukseen liittyviä "bokseja", enimmäkseen niiden softaa, toki niille jotain käyttöliittymiä on tehty PC:llekin. Sieltä siirryin sitten 3G-tukiasemien kehitykseen, ja tällä hetkellä touhutaan erään LTE-tukiasemasoftan parissa.
Näissä hommissahan ei yleensä kukaan tee mitään kokonaan itse, ollaan paremminkin ikään kuin pisarana meressä suuren organisaation osana. Mitä isompi projekti, sitä enemmän tämä pätee. Jossain pikkufirmassa pääsee ehkä enemmänkin hallitsemaan kokonaista tuotetta. Yleensä sielläkin on kyllä erikseen ainakin HW- ja softasuunnittelija, jotka voivat molemmat hyvinkin olla tietotekniikan insinöörejä, vain eri tavalla suuntautuneita.
Insinöörin koulutuksessa on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja, siis tietotekniikan sisälläkin. Varsinainen oppiminen, eli kehitettävän laitteen tms. asian ymmärtäminen tapahtuu sitten kuitenkin siellä työpaikalla.- OulussaX
Mitäpä sitä muuta sinne Ouluun kuuluu?
- joku insinööri
OulussaX kirjoitti:
Mitäpä sitä muuta sinne Ouluun kuuluu?
Oulussakin kyllä tehdään tukiasemahommia, mutta tehdään muuallakin.
- OulussaX
joku insinööri kirjoitti:
Oulussakin kyllä tehdään tukiasemahommia, mutta tehdään muuallakin.
Jaa missä? NSN tekee Espoossa jotain, mutta ne ei palkkaa ketään.
- Anonyymi
Ainakin ne osaa poliisi hälyttää koko opas kirjat.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802005
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591717Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461686- 1231463
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561238Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501112Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581000- 70899
- 15889
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26887