Söin tänään muutaman kotimaisen mansikan pesemättä kakun päällä kun en vaan kehdannut tilanteessa kieltäytyä. Nyt sit pelottaa toksot ja listeriat. :( Ei siinä mitään suuria roskia ainakaan näkynyt mutta ei kai noi taudinaiheuttajat silmälle näykään...
Auttakaa... :(
Mansikat pesemättä
13
3497
Vastaukset
- no voi voi
Siis ei kai niitä mansikoita nyt kakun päältä pesemään ruveta?!?
On sullakin huolen aiheet, huhhuh.
Mitähän yleensä uskallat panna suuhusi?- rv 35
Kasvikset ja muut oon aina pessyt. Pesemättä en siis ole syönyt mitään. Siksi ahistaa. Ei tietenkään kakun päältä enää pestä, mutta noita mansikoita ei oltu pesty ennen kakun tekemistä vaan suoraan rasiasta laitettiin.
- .............
rv 35 kirjoitti:
Kasvikset ja muut oon aina pessyt. Pesemättä en siis ole syönyt mitään. Siksi ahistaa. Ei tietenkään kakun päältä enää pestä, mutta noita mansikoita ei oltu pesty ennen kakun tekemistä vaan suoraan rasiasta laitettiin.
Pienet on sunkin murheet!!!!!
Odota vaan, kun muksus tunkee pihalta kaiken mahdollisen ja mahdottoman suuhun. Kuinka hysteerinen silloin olet?!? - älä välitä
rv 35 kirjoitti:
Älä välitä muiden kommenteista. Raskaana ollessa mansikat kannattaa oikeasti pestä koska ovat usein multaisia. Ja kerääjät eivät pese käsiään. Olen ollut mansikanpoimijana töissä monta kesää ja ulkohuussit ilman käsienpesumahdollisuutta siellä tilalla oli poimijoille ja osa kävi puskissa kun oltiin pelloilla missä ei ollut niitä huusseja lähellä. Yök.
Mä ostin mansikoita ja monissa oli puhdasta multaa ja homettakin. Kyllä lensi moni roskiin. Osan pesin ja söin. Listeriabakteeria pitää olla paljon että se tarttuu eli ei se pelkkä bakteeri sinänsä muutamina kappaleina haittaa. Jos kakku oli tuore, ei varmastikaan mitään hätää. Eri asia jos olisi muhinut monta päivää ja siinä ollut multaa. - ei tarvii pestä
älä välitä kirjoitti:
Älä välitä muiden kommenteista. Raskaana ollessa mansikat kannattaa oikeasti pestä koska ovat usein multaisia. Ja kerääjät eivät pese käsiään. Olen ollut mansikanpoimijana töissä monta kesää ja ulkohuussit ilman käsienpesumahdollisuutta siellä tilalla oli poimijoille ja osa kävi puskissa kun oltiin pelloilla missä ei ollut niitä huusseja lähellä. Yök.
Mä ostin mansikoita ja monissa oli puhdasta multaa ja homettakin. Kyllä lensi moni roskiin. Osan pesin ja söin. Listeriabakteeria pitää olla paljon että se tarttuu eli ei se pelkkä bakteeri sinänsä muutamina kappaleina haittaa. Jos kakku oli tuore, ei varmastikaan mitään hätää. Eri asia jos olisi muhinut monta päivää ja siinä ollut multaa.Ei mitään hätää! Kotimaisia vihanneksia ja marjoja ei tarvitse pestä.
- pöljä...
ei tarvii pestä kirjoitti:
Ei mitään hätää! Kotimaisia vihanneksia ja marjoja ei tarvitse pestä.
Mistä lähtien ulkomainen multa ollut enemmän listeriaa sisältävää kuin suomalainen ;) Siis multa se haitallinen on, ei ulkomaisuus. Järjetöntä ajatella että vaikka saksan multa olisi jotenkin erilaista... Samalla tavalla sielläkin on raskaana olevia. Multa on aina vaarallista ja sisältää listeriaa.
- siis..
pöljä... kirjoitti:
Mistä lähtien ulkomainen multa ollut enemmän listeriaa sisältävää kuin suomalainen ;) Siis multa se haitallinen on, ei ulkomaisuus. Järjetöntä ajatella että vaikka saksan multa olisi jotenkin erilaista... Samalla tavalla sielläkin on raskaana olevia. Multa on aina vaarallista ja sisältää listeriaa.
pitää olla huolissaan? :(
- .....
siis.. kirjoitti:
pitää olla huolissaan? :(
Jos kakun tekijä on puolisokea niin sitten ehkä. Kyllä sen mullan yleensä näkee jos tarkkaan katsoo. Mansikat on monesti maata vasten.
- kotimaisia edelleenkään
pöljä... kirjoitti:
Joo, jos on multaa, niin tarvii, mutta sen nyt tajuaa kuka vaan, että silloin tarvii pestä multa pois. Suomalaiset vihannekset ja marjat on yleiseti tunnettuja siitä, että ne on kasteltu PUHTAALLA vedella. Eli myös se veden laatu vaikuttaa vihannesten puhtauteen. Kotimaiset on varmasti taattua puhdasta laatua. Ja kun oikein asiaa nyt vatvotaan, niin kerroppa kuinka paljon saat huuhtelemalla likaa irti jostain tomaatista tai erittäin huokoisesta mansikasta???? Et paljon paskaakaan, eli peseminen on ihan turhaaaa!!! Mä pesen ainoastaan salaatit, koska niissä on multaa, mutta kaikki muu peseminen on täysin turhaa! Jos haluis saada kaikki liat Ja teidän pelkäämät bakteerit pois, kaikki pitäis kuoria tai pestä juuriharjalla ja mäntysuovalla. Kyllä jämpti on näin.
- tuota murehdi
Minä olen syönyt kotimaisia mansikoita rasia tolkulla eikä ole tullut mieleenkään niitä pestä. Nehän vetistyisivät ihan huonoiksi. Ihan silmämääräisesti kyllä katson tarkkaan, että on puhdas ja ehjä marja ja sitten huoletta popsin.
Kotimaiset marjat olen muutenkin syönyt huoletta pesemättä, ihan vain silmällä tarkastaen ja roskat/huonot poistaen (viinimarjat kotipuskista ja mustikat metsästä).
Muuten pesen kyllä vihannekset ja hedelmät oikein huolella ja jättäisin ulkomaisia (kypsentämättömiä) pakastemarjoja sisältävät kakut yms. syömättä.
Samalla tavalla toimin ensimmäisessä raskaudessanikin.- kkk*
Mä oon syöny varmaan 7kg mansikoita kesän aikana eikä ole tullut mieleen huuhdella niitä.. en nyt likaisia tai huonoja ole syönyt mutta en ole tuota asiaa huomannut edes ajatella... eli et ole ainoa mutta onneksi et ole syönyt niitä kilokaupalla niinkuin minä.
- ja mansikat : )
Syön mansikat pesemättä. Sokeampikin näkee jos hiekkaa. Mansikanpoimijoitahan muistutetaan käsihygieniasta, mutta siihenhän ei voi luottaa. Pessyt en ole kertaakaan, kun vettyvät. Olen syönyt ainakin 5-10 kg jo. Kesä on kerran vuodessa. Tietenkin jokainen tekee tavallaan. Vielä on se kesän mansikkakakku leipomatta, nam. Pakko saada se tehtyä. Hyvää kesää kaikille ja toivotaan, ettei listeria hysteriaa ole kellään.
- tais jättää...
onneks itse en oo noin bakteeri kammonen.. lapses sairastaa varmaa elämänsä aikana toooosiii paljo ku pidät sen jossain desifioidussa ympäristössä ja itekki oot varmaa koko aika jossai lentsussa..
tiesitkö et joka elintarvikkeessa saa olla esim. jyrsijöiden ulosteita tyyliin prosentti ja silti se lasketaa myyntiin ja koko kansan suureksi herkuksi kauppoihin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894