masturbointi ja mielenterveys

*unkkari

uskosin että masturboinnilla ja mielenterveydellä on jokin yhteys. seksiähän kuuluisi harrastaa toisen ihmisen kanssa, ei oman käden. sellaset jotka vuodesta toiseen vaan elävät kätensä kanssa varmaan jossain vaiheessa masentuvat. syntyy näitä ahdistushäiriöitä sun muita. onhan se varmaan terveellistä (niinkun sanotaan) mutta luulisin että yhtä terveellistä on harrastaa seksiä ihan oikean puolisonkin kanssa. saattaisi masennuskin kadota.

24

10316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *seksologi*

Liikaa masturbointi, ainakin miehellä vaikuttaa mielialoihin kun testosteronin määrä tippuu liikaa. Ei kannata siis masturboida 7 päivänä viikossa, pari päivää on ok.
      Ja kyllä seksi ja läheisyys oikean kumppanin kanssa ehkäisee mielenterveyshäiriöitä.

• tuhoavat

• :B
        tuhoavat kirjoitti:

seksuaalisuuden pahimmillaan pysyvästi. Vaiva ei parane vaikka lopettaisi lääkkeiden syönnin.

http://en.wikipedia.org/wiki/PSSD
        http://www.youtube.com/watch?v=9-6pmsVOe3g
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2565813

Mitä sanot tähän?

Olen transsukupuolinen mies (tai poika oikeastaan vielä). Vieroksun ja inhoan naisen kehoani, ja siten myös kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää. Luettuani noita edellä mainittuja linkkejä rupesin miettimään, että tuollahan tavalla saattaisin päästä kokonaan eroon seksuaalisista tunteista. Jos minulla olisi miehen keho, minun olisi paljon helpompaa hyväksyä seksuaaliset tunteeni, enkä masturboidessani ajattelisi kierosti hyväileväni jotain naista, ja sen jälkeen taas muistaisi että se onkin oma, täysin vääränlainen kehoni. Välttyisi todellakin siltä kaikelta mielipahalta, jos ei koskaan tekisi mieli mitään. Harmi että mukana tulee niin paljon muitakin sivuvaikutuksia.

• catha

Olisi kiva saada tuosta dogumenttia, että masturboiminen olisi liiallisissa määrin haitaksi???

Päin vastoin ihan terveysalan ammattilaisen suusta kuultuna miehen pitäisi vähintään kerran päivässä harrastaa seksiä, mieluummin useammin. Ehkäisee mm. kivessyöpää, vähentää stressi hormoneja ja sitä kautta stressiä, parantaa verenkiertoa ja normalisoi verenpainetta yms.

Lisäksi vielä että terveyttä ajatellen seksissä ei ole väliä, että tekeekö sitä yksin vai kumppanin kanssa. Saman hieronnan tuo siitin joka tapauksessa saa ja samat fyysiset vaikutukset sillä on ihmiseen.

• catha
        catha kirjoitti:

Olisi kiva saada tuosta dogumenttia, että masturboiminen olisi liiallisissa määrin haitaksi???

Päin vastoin ihan terveysalan ammattilaisen suusta kuultuna miehen pitäisi vähintään kerran päivässä harrastaa seksiä, mieluummin useammin. Ehkäisee mm. kivessyöpää, vähentää stressi hormoneja ja sitä kautta stressiä, parantaa verenkiertoa ja normalisoi verenpainetta yms.

Lisäksi vielä että terveyttä ajatellen seksissä ei ole väliä, että tekeekö sitä yksin vai kumppanin kanssa. Saman hieronnan tuo siitin joka tapauksessa saa ja samat fyysiset vaikutukset sillä on ihmiseen.

Joka päiväinen runkkaaminen tai seksi kumppanin kanssa mitää tutkitusti mielialan parempana.

• Viisas N31****
        tuhoavat kirjoitti:

seksuaalisuuden pahimmillaan pysyvästi. Vaiva ei parane vaikka lopettaisi lääkkeiden syönnin.

http://en.wikipedia.org/wiki/PSSD
        http://www.youtube.com/watch?v=9-6pmsVOe3g
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2565813

Mitä sanot tähän?

Minulle kokeiltiin pari vuotta sitten Efexoria (kuuluu juuri noihin linkeissä mainittuihin snri-masennuslääkkeisiin) keskivaikean masennuksen hoitoon. Jo toisena iltana huomasin muutoksen seksuaalisuudessani: libido oli lähes totaalisen poissa ja yrittäessäni masturboida huomasin tunnon alentuneen klitoriksessani eikä orgasmia tullut vaikka kuinka jatkoin ja jatkoin.

Jätin homman sillä erää siihen ja päätin yrittää seuraavana päivänä uudelleen. Luin vielä efexorin pakkausselosteesta kohdan, jossa yhtenä sivuoireena mainittiin seksuaalitoimintojen häiriöt. Ajattelin että höh, no voihan harmi, mutten vielä ollut kovin huolissani.

Seuraavana päivänä, yritettyäni taas masturbointia huonoin seurauksin, minulle tuli äkkiä sellainen tunne, että minun pitää lopettaa efexorin käyttö. Se oli outoa, aivan kuin ruumiini olisi lähettänyt aivoilleni "viestin", jossa ykskantaan kehotettiin lopettamaan lääkkeen käyttö, heti. Olen tottunut kuuntelemaan ruumistani (sairauksien pelosta johtuen ehkä vähän liiankin hyvin....), joten noudatin ruumiini viestiä enkä enää seuraavana päivänä ottanut efexoria.

Menin siitä jonkin ajan kuluttua psykiatrilleni kontrollikäynnille, ja hän todella tyrmistyi kun kerroin lopettaneeni efexorin käytön ja tyrmistyi vielä kahtakauheammin kuullessaan mistä syystä olin lääkkeen lopettanut. "Siis mitä? Kyllähän sun nyt kannattaa ajatella mielenterveyttäsi, nuo seksiasiat on tällä hetkellä toisarvoisia", hän julisti. En kuitenkaan suostunut enää aloittamaan efexoria, mutta vastaanotin aurorix-reseptin, jota en kuitenkaan koskaan lunastanut. Pelkään näiden uusien masennuslääkkeiden (kaikkien) aiheuttavan pysyviä sivuvaikutuksia (paitsi seksuaalisuuteen, myös kenties hedelmällisyyteen ja esim. aivojen toimintaan ja aivoihin solutasolla). Olen ollut ilman lääkkeitä, ja elämä on välillä kivaa ja välillä vähemmän kivaa. Terapiaa haluaisin masennukseni kokeilla, muttei ole varaa sellaiseen. Lääkkeillä en enää ikinä ala pelleillä, vaikka olenkin tietoinen siitä, että ssri/snri -lääkkeiden pysyvät haitat ovat suhteellisen harvinaisia. Toisaalta nämä lääkeryhmät ovat olleet käytössä vasta niin vähän aikaa, että vielä lienee mahdotonta sanoa, kuinka yleistä pitkäaikaiskäytön tuottamat pysyvät haitat tulevat olemaan. Itse en ainakaan halua olla koekaniinina.

• ova edullisia
        Viisas N31**** kirjoitti:

Minulle kokeiltiin pari vuotta sitten Efexoria (kuuluu juuri noihin linkeissä mainittuihin snri-masennuslääkkeisiin) keskivaikean masennuksen hoitoon. Jo toisena iltana huomasin muutoksen seksuaalisuudessani: libido oli lähes totaalisen poissa ja yrittäessäni masturboida huomasin tunnon alentuneen klitoriksessani eikä orgasmia tullut vaikka kuinka jatkoin ja jatkoin.

Jätin homman sillä erää siihen ja päätin yrittää seuraavana päivänä uudelleen. Luin vielä efexorin pakkausselosteesta kohdan, jossa yhtenä sivuoireena mainittiin seksuaalitoimintojen häiriöt. Ajattelin että höh, no voihan harmi, mutten vielä ollut kovin huolissani.

Seuraavana päivänä, yritettyäni taas masturbointia huonoin seurauksin, minulle tuli äkkiä sellainen tunne, että minun pitää lopettaa efexorin käyttö. Se oli outoa, aivan kuin ruumiini olisi lähettänyt aivoilleni "viestin", jossa ykskantaan kehotettiin lopettamaan lääkkeen käyttö, heti. Olen tottunut kuuntelemaan ruumistani (sairauksien pelosta johtuen ehkä vähän liiankin hyvin....), joten noudatin ruumiini viestiä enkä enää seuraavana päivänä ottanut efexoria.

Menin siitä jonkin ajan kuluttua psykiatrilleni kontrollikäynnille, ja hän todella tyrmistyi kun kerroin lopettaneeni efexorin käytön ja tyrmistyi vielä kahtakauheammin kuullessaan mistä syystä olin lääkkeen lopettanut. "Siis mitä? Kyllähän sun nyt kannattaa ajatella mielenterveyttäsi, nuo seksiasiat on tällä hetkellä toisarvoisia", hän julisti. En kuitenkaan suostunut enää aloittamaan efexoria, mutta vastaanotin aurorix-reseptin, jota en kuitenkaan koskaan lunastanut. Pelkään näiden uusien masennuslääkkeiden (kaikkien) aiheuttavan pysyviä sivuvaikutuksia (paitsi seksuaalisuuteen, myös kenties hedelmällisyyteen ja esim. aivojen toimintaan ja aivoihin solutasolla). Olen ollut ilman lääkkeitä, ja elämä on välillä kivaa ja välillä vähemmän kivaa. Terapiaa haluaisin masennukseni kokeilla, muttei ole varaa sellaiseen. Lääkkeillä en enää ikinä ala pelleillä, vaikka olenkin tietoinen siitä, että ssri/snri -lääkkeiden pysyvät haitat ovat suhteellisen harvinaisia. Toisaalta nämä lääkeryhmät ovat olleet käytössä vasta niin vähän aikaa, että vielä lienee mahdotonta sanoa, kuinka yleistä pitkäaikaiskäytön tuottamat pysyvät haitat tulevat olemaan. Itse en ainakaan halua olla koekaniinina.

terapeutteja ja terapeutit ovat kalliita ystäviä.

Mitä jos kokeilisit puhua ongelmistasi ystävän kanssa?

Artikkeli psykoterapiasta: http://www.antipsychiatry.org/psychoth.htm

• efexoria
        Viisas N31**** kirjoitti:

Minäkään en suostunut käyttämään efexoria. En edes lunastanut reseptiä, vaan heitin lähimpään roskikseen saman tien. Masturbointia en ole koskaan kokeillut enkä aio.

Aito kotioloissa harjoitettu seksi oman puolison kanssa pitää yllä mielenterveyttä ja toimii myös unilääkkeenä omien kokemusteni mukaan. Ei kannata jäädä liian riippuvaiseksi synteettisestä ja geeniteknisestä lääketeollisuudesta.

Minäkään en ole valmis koekaniiniksi ennen kuin esim. hiirellä on tehty saman valmisteen kokeet.

• pump
        catha kirjoitti:

Eikö järki sano, että lähes mikä tahansa liiallisissa määrin harjoitettuna on epäterveellistä? Dogumentit voit hankkia vaikka itse.

Joo, fyysinen puoli on ulkoisesti ehkä lähellä "samaa", henkisen puolen vaikutukset voikin sitten olla vähän eri juttu. Kuten on henkisesti eroa sillä, harrastaako seksipartnerin kanssa rakkaudetonta vai rakkaudellista seksiä. Kysymys (vaikutukset mielialoihin ym.) ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin muodikas seksuaalineuvonta nykyään yleensä toitottaa ("masturbointi on terveellistä, ja keskimäärätaviksen tulee sekstailla niin ja niin monta kertaa/vrk että pysyy kunnossa ja kuluttamiskykyisenä" jne.). Vaikkei itsetyydytyksessä ole mitään vikaa, ei se ole myöskään yksiselitteinen hyvä, joka paranisi aina määrän myötä tms. Kaikki on myös hyvin yksilöllistä ja riippuvaista monista erilaisista tekijöistä.

• catha
        pump kirjoitti:

Eikö järki sano, että lähes mikä tahansa liiallisissa määrin harjoitettuna on epäterveellistä? Dogumentit voit hankkia vaikka itse.

Joo, fyysinen puoli on ulkoisesti ehkä lähellä "samaa", henkisen puolen vaikutukset voikin sitten olla vähän eri juttu. Kuten on henkisesti eroa sillä, harrastaako seksipartnerin kanssa rakkaudetonta vai rakkaudellista seksiä. Kysymys (vaikutukset mielialoihin ym.) ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin muodikas seksuaalineuvonta nykyään yleensä toitottaa ("masturbointi on terveellistä, ja keskimäärätaviksen tulee sekstailla niin ja niin monta kertaa/vrk että pysyy kunnossa ja kuluttamiskykyisenä" jne.). Vaikkei itsetyydytyksessä ole mitään vikaa, ei se ole myöskään yksiselitteinen hyvä, joka paranisi aina määrän myötä tms. Kaikki on myös hyvin yksilöllistä ja riippuvaista monista erilaisista tekijöistä.

Seksi niin kumppanin kanssa kuin masturbaationa katsotaan ongelmaksi silloin kun siitä on haittaa joka päiväiselle elämällä. Eli siis niin että siitä on muodostunut pakkomielle, joka hallitsee joka päiväisesti ajatuksia ja sen toteuttaminen estää ihmistä muuten normaaliin elämään.
        Seksuaali tarpeet ovat toki erilaisia eri ihmisillä, mutta minä itse pysyn parhaassa kunnossa kerran pari päivässä tapahtuvalla seksillä niin oman käden kuin partnerinkin kanssa. Seksuaalisen tarpeen tyydytykseen en taas näe eroa siinä että toteuttaako sen yksin, seksi suhteessa, yhden illan juttuna vai rakkaansa kanssa. Rakkaansa kanssa saa toki tyydytettyä myös läheisyyden kaipuun, joka mielestäni on taas eri asia kuin seksuaalinen tarve. En siis tarkoittanut tuolla kuitenkaan sitä, että kaikkia noita nyt toteuttaisin, kun parisuhteessa elän eli en siis lähtisi pettämään, mutta pointtina minulla oli se että näen seksuaaliset tarpeet eri tarpeina kuin läheisyyden tarpeet ja seksin harrastamisen tiheyden ongelmana siinä vaiheessa, kun siitä on ihmiselle itselleen haittaa pakko-oireisena käytöksenä ja ajatteluna, joka tuo haittaa elämän eri osa-alueisiin.

• catha
        catha kirjoitti:

Seksi niin kumppanin kanssa kuin masturbaationa katsotaan ongelmaksi silloin kun siitä on haittaa joka päiväiselle elämällä. Eli siis niin että siitä on muodostunut pakkomielle, joka hallitsee joka päiväisesti ajatuksia ja sen toteuttaminen estää ihmistä muuten normaaliin elämään.
        Seksuaali tarpeet ovat toki erilaisia eri ihmisillä, mutta minä itse pysyn parhaassa kunnossa kerran pari päivässä tapahtuvalla seksillä niin oman käden kuin partnerinkin kanssa. Seksuaalisen tarpeen tyydytykseen en taas näe eroa siinä että toteuttaako sen yksin, seksi suhteessa, yhden illan juttuna vai rakkaansa kanssa. Rakkaansa kanssa saa toki tyydytettyä myös läheisyyden kaipuun, joka mielestäni on taas eri asia kuin seksuaalinen tarve. En siis tarkoittanut tuolla kuitenkaan sitä, että kaikkia noita nyt toteuttaisin, kun parisuhteessa elän eli en siis lähtisi pettämään, mutta pointtina minulla oli se että näen seksuaaliset tarpeet eri tarpeina kuin läheisyyden tarpeet ja seksin harrastamisen tiheyden ongelmana siinä vaiheessa, kun siitä on ihmiselle itselleen haittaa pakko-oireisena käytöksenä ja ajatteluna, joka tuo haittaa elämän eri osa-alueisiin.

Myös silloin näen seksin harrastamisen tiheyden ongelmaksi, jos siitä on ihmiselle itselleen haittaa niin että se aiheuttaa ahdistuneisuutta tai masentuneisuutta.
        Eli on yksilöllistä, enkä sano että kuinka usein sitä kenenkin pitäisi harrastaa.

Mutta miehillä tekee kivessyövän ehkäisyn kannalta hyvää laueta kerran päivässä, jolloin siemenneste pussissa pääsee vaihtumaan siemen nesteet ns. vanhaksi menneestä, kuolleita siittiöitä sisältävästä uuteen, tuoreeseen eläviä siittiöitä sisältävään.

• pump
        catha kirjoitti:

Myös silloin näen seksin harrastamisen tiheyden ongelmaksi, jos siitä on ihmiselle itselleen haittaa niin että se aiheuttaa ahdistuneisuutta tai masentuneisuutta.
        Eli on yksilöllistä, enkä sano että kuinka usein sitä kenenkin pitäisi harrastaa.

Mutta miehillä tekee kivessyövän ehkäisyn kannalta hyvää laueta kerran päivässä, jolloin siemenneste pussissa pääsee vaihtumaan siemen nesteet ns. vanhaksi menneestä, kuolleita siittiöitä sisältävästä uuteen, tuoreeseen eläviä siittiöitä sisältävään.

Tuot siis sivumennen sanoen innokkaasti esiin neuvoja miehille (kivessyövän ehkäisemiseksi?-), mutta et kuitenkaan sano, kuinka usein kenenkin pitäisi harrastaa, koska se on yksilöllistä? Kiitos vaan neuvoista - mutta ei tarvitse neuvoa. :]

Mutta pointtisi yksilöllisyydestä oli juuri sitä mitä ajoin takaa. Tämän oli joku tuossa alempanakin sanonut hyvin.

Seksuaalisten tarpeiden ja läheisyyden tarpeiden erottaminen on aika teennäistä ja kyseenalaista. Tietysti muodikasta, kun halutaan perustella rakkaudettoman seksin autuutta.

• catha
        pump kirjoitti:

Tuot siis sivumennen sanoen innokkaasti esiin neuvoja miehille (kivessyövän ehkäisemiseksi?-), mutta et kuitenkaan sano, kuinka usein kenenkin pitäisi harrastaa, koska se on yksilöllistä? Kiitos vaan neuvoista - mutta ei tarvitse neuvoa. :]

Mutta pointtisi yksilöllisyydestä oli juuri sitä mitä ajoin takaa. Tämän oli joku tuossa alempanakin sanonut hyvin.

Seksuaalisten tarpeiden ja läheisyyden tarpeiden erottaminen on aika teennäistä ja kyseenalaista. Tietysti muodikasta, kun halutaan perustella rakkaudettoman seksin autuutta.

Niin siis kives syövän ehkäisyn kannalta menee niin että mitä useammin sitä parempi.

Uskoisin että seksuaalisten tarpeiden ja läheisyyden tarpeiden erottaminenkin on lähinnä yksilöllistä. Toiset voivat saada seksuaalisen tarpeen tyydytyksen ilman läheisyyttä ja läheisyyden tarpeen tyydytyksen ilman seksuaalisuutta, kun toiset taas eivät voi tyydyttää seksuaalisia tarpeitaan ilman läheisyyttä ja jotkut tarvitsevat myös seksin tyydyttääkseen läheisyyden tarpeensa. Uskoisin olevan näin, koska itse saan tyydytettyä seksuaaliset tarpeeni ilman läheistyyttä ja läheisyyden tarpeet ilman seksiä, mutta tunnen myös ihmisiä, joita ei edes kiinnosta seksi ilman läheisyyttä.

• pump
        catha kirjoitti:

Niin siis kives syövän ehkäisyn kannalta menee niin että mitä useammin sitä parempi.

Uskoisin että seksuaalisten tarpeiden ja läheisyyden tarpeiden erottaminenkin on lähinnä yksilöllistä. Toiset voivat saada seksuaalisen tarpeen tyydytyksen ilman läheisyyttä ja läheisyyden tarpeen tyydytyksen ilman seksuaalisuutta, kun toiset taas eivät voi tyydyttää seksuaalisia tarpeitaan ilman läheisyyttä ja jotkut tarvitsevat myös seksin tyydyttääkseen läheisyyden tarpeensa. Uskoisin olevan näin, koska itse saan tyydytettyä seksuaaliset tarpeeni ilman läheistyyttä ja läheisyyden tarpeet ilman seksiä, mutta tunnen myös ihmisiä, joita ei edes kiinnosta seksi ilman läheisyyttä.

:) Kerroin ironian huonosti, ja se meni ehkä ohi... No, ei tuo mitään, olkoon.

Ihmiset (yksilöt) voivat toki tehdä eron seksuaalisuuden tarpeensa ja läheisyyden tarpeen tyydyttämisen välillä erottamalla ne toisistaan, mutta se ei välttämättä tarkoita, että itse tarpeet olisivat todella erilliset. Kenties seksuaalisuuden tarpeet ovat pohjimmiltaan syvästi sidoksissa läheisyyden tarpeisiin (seksuaalinen kanssakäyminen on syvää kohtaamista), mutta monet ihmiset eivät kykene tai halua kokea näitä tarpeita yhdessä, koska siihen liittyy esimerkiksi pelkoja ja ahdistuksia tai muuta hankalaa. Jonkun voi olla vaikea kokea seksuaalisuuteen luontaisesti yhdistyvää syvää läheisyyttä, koska siihen liittyy esim. jokin henkilökohtainen vaikeus tai koska aito kohtaaminen vain yleensä on haastavaa. Seksiä kuitenkin halutaan harrastaa, ja niin sitä harrastetaan etäännyttämällä partneri ja välttäen aitoa ja syvää kohtaamista ja siihen kuuluvaa tunneyhteyttä. Täytetään "vain seksuaalisia tarpeita". Tässä tulee tietysti esiin myös yhteys mielenterveyteen; seksuaalinen kanssakäyminen voi olla yhteydessä mielenterveydellisiin seikkoihin tällaisissakin tilanteissa.

Näiltä pohjilta ajattelisin kyllä, että seksuaalisuuteen liittyy hyvin yleisesti jonkinlainen kohtaamisen ja sen myötä läheisyyden tarve ja kaipuu, sekä niihin liittyvät emootiot, jotka ovat syvällä ihmisessä (seksuaalisuus ja fantasiathan myös muotoutuvat elämän alkuvuosista saakka, niin kuin tunteetkin). Eri asia on sitten se, miten eri ihmiset niitä kokevat. Mutta harva kai esim. fantasioi vain itsestään eikä jonkun toisen läheisyydestä...

Yksinkertaistusta tämäkin väkisinkin, mutta siinä jokunen pointti kuitenkin noihin.

• ole mitään

tekemistä masennuksen kanssa. Varatutkin runkkailee minkä ehtii ja silti masentuu, kaikki ihmiset on pian masentuneita kun ihmisten välinen kommunikointi on pelkkää pinnallista seksahtavaa paskaa.

• skeidaa

Runkkaamisella ei tosiaan ole mitään tekemistä masentumisen kanssa. Masturbointi on todistettu ihan terveelliseksi harrastukseksi (kohtuudella tietty). Ei toista ihmistä mihinkään tarvita.

• jkvn

Asia on toisinpäin. kun ihminen ei jostakin syystä löydä kumppania, hän masturboi enemmän. masturbointia voi harrastaa koska vaan parisuhteenkin aikana, eikä se johda parisuhteen menettämiseen. (ellei kumppani pidä toisen puuhista...)

• doasd

Uskoakseni on oleellisen tärkeää, että millä mielellä sitä masturbointia suorittaa. A) Jos esim fantasioiden tai ylipäänsä seksuaalisuuden vuoksi tuntee syyllisyyttä/ahdistusta, voi masturbointi masentaa B) Jos masturbointi on pakonomaista, voi se masentaa siinä missä muutkin addiktiot. Sen sijaan hyvällä mielellä tapahtuva "itsensä rakastaminen" voi toimia jopa päinvastoin. Minä olen huomannut suuren eron juuri tuossa. Jos fantasioin asioista, joista tunnen syyllisyyttä (ja joista olen etenkin nuoruudessa sitä tuntenut), menee masturbointi helposti pakonomaiseksi enkä saa siitä samanlaista (tai minkäänlaista) henkistä tyydytystä. Pakonomaisen masturbointisession jälkeen voi olla todella kuvottava ja masentunut olo. Sen sijaan jos masturboin mielestäni "tervehenkisten" fantasioiden kera, saan sekä fyysisesti että henkisesti ihanan tyydytetyn, tyytyväisen ja onnellisen olon, joka lisää tyytyväisyyttä itseeni ja koko elämään. Olenkohan ainut, joka on huomannut tämän eron?

• doasd

Pari juttua tuli vielä mieleen.

Masturboinnilla voi helpottaa nimenomaan seksuaalisia himoja. Jos sillä yrittää helpottaa yksinäisyyttä, se voikin masentaa. Siinä mielessä siis seksi kumppanin kanssa voi olla parempaa kuin masturbointi. Kumppanin läheisyys liittyy kuitenkin muuhunkin kuin seksuaaliseen tyydytykseen, ja sikäli siis masturbointia ja kahden ihmisen välistä seksiä ei ehkä ole mieltä verratakaan. Yksinäinen voi masturboida enemmän, mutta masentava tekijä voi olla se yksinäisyys (ja yritys lievittää sitä masturboimalla) eikä itse masturbointi.

Sitten toinen juttu on se, että välttämättä suunta ei ole vain niin, että masturbointi lisää masennusta. Voi myös olla, että runsaan masturboinnin taustalla on masennusta jo ennestään. Minulla sellaiset ei niin terveelliset masturbointisessiot ovat tapahtuneet yleensä juuri sellaisessa lamaantuneessa, jumiutuneessa olotilassa, kun voin jo valmiiksi vähän huonosti.

• susanna dee
        doasd kirjoitti:

Pari juttua tuli vielä mieleen.

Masturboinnilla voi helpottaa nimenomaan seksuaalisia himoja. Jos sillä yrittää helpottaa yksinäisyyttä, se voikin masentaa. Siinä mielessä siis seksi kumppanin kanssa voi olla parempaa kuin masturbointi. Kumppanin läheisyys liittyy kuitenkin muuhunkin kuin seksuaaliseen tyydytykseen, ja sikäli siis masturbointia ja kahden ihmisen välistä seksiä ei ehkä ole mieltä verratakaan. Yksinäinen voi masturboida enemmän, mutta masentava tekijä voi olla se yksinäisyys (ja yritys lievittää sitä masturboimalla) eikä itse masturbointi.

Sitten toinen juttu on se, että välttämättä suunta ei ole vain niin, että masturbointi lisää masennusta. Voi myös olla, että runsaan masturboinnin taustalla on masennusta jo ennestään. Minulla sellaiset ei niin terveelliset masturbointisessiot ovat tapahtuneet yleensä juuri sellaisessa lamaantuneessa, jumiutuneessa olotilassa, kun voin jo valmiiksi vähän huonosti.

Masturbointi auttaa stressiin. Jos jännittää, niin orgasmi ja ejakukaatio vuoteesen poistaa heemipaineet

• kemiallinen t-paino

Masturbointi lisää miehen masennusta jos sitä tapahtuu liikaa sillä masturboidessa poistuu siemennesteen mukana tärkeitä hivenaineita ja hormoneja joiden vähentyminen vaikuttaa mielialaan.

• harmmushka

Mielestäni kyseessä on pikemmin liiasta prolaktiinin tuotannosta, siten dopamiinin määrä pysyy alhaisena, sekä hormonien ylituotanto (myös prolak). Lisäksi liika masturbointi saattaa vahingoittaa adrenaliini -järjestelmää ja aiheuttaa tulehdusoireita eturauhaseen ja ympäri kehoa.

• paradoksi...

Masturbointi on silloin vaarallista mielenterveydelle kun se muuttuu addiktioksi. Masturbointi ei pahenna mielenterveyttä, mutta jos on jo valmiiksi mielenterveydellisiä ongelmia niin silloin helposti retkahtaa johonkin addiktioon, kuten vaikka liialliseen masturbaatioon. Alkoholiriippuvuus eli alkoholismi taitaa olla yksi tunnetuimpia "pakokeinoja" eli addiktioita.
      Sen sijaan masturbaatio itsessään on terveellistä, koska se on kosketus ihmisen omaan seksuaalisuuteen. Miksi ihmeessä ihminen saisi tunnustella seksuaalisuuttaan vain jonkun toisen ihmisen kautta, mutta ei saa tehdä sitä itse? Pitääkö ihmisen todella olla niin riippuvainen muista?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5083
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2311
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1998
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1858
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1660
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1266
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      113
      925
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      841
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe