Miten tänäpäivänä opetetaan mäkilähtö autokoulussa?
Ei muuten, mutta opetan oppilasta (autokoulua varten) ja itse tilanteen mukaan käytän myös käkkäriä apuna, toisaalta joskus riittää kytkimellä paikallaan pitäminen.
Eli autokoulussa hiljattain olleet: miten opetan, että tekisin samalla tavalla kuin autokoulussa?
Mäkilähdön opetus?
31
9530
Vastaukset
- autokoulusta
Moi! Oppilaasi on siis autokoulussa? Siellähän on opet sitä varten, että opettavat. Ei sinun tarvitse etukäteen opettaa. Lähtökohta on, että mäkilähdöt selvitetään ilman käsijarrua. Pääsääntöisesti. Toki käsijarrun avullakin tietysti opetetaan.
- alustavaopetus
..oppilaani ei ole autokoulussa. Kylläkin tarkoitus mennä.
Ja miksi ei minun tarvitse etukäteen opettaa? Kaikki ihmiset eivät ole nopeita oppimaan, siksi olen alustavasti opettanut ajamisen perusasioita. Mutta jos en saa sinulta siunausta asiaan, yritän pyyhiä oppilaani muistista kaikki tähän asti opitut asiat. Olisi vain ollut helpompi keskittyä muun liikenteen seuraamiseen ja liikennesääntöjen oppimiseen, kun ei tarvitsisi jatkuvasti keskittyä kytkimen/vaihteiston /kaasun käyttöön!
Toistan: MITEN AUTOKOULUSSA OPETETAAN MÄKILÄHTÖ?
En halua arvosteluja itsestäni tai oppilaastani!!!!!!!!!!!!!!! - werwerwerwer
alustavaopetus kirjoitti:
..oppilaani ei ole autokoulussa. Kylläkin tarkoitus mennä.
Ja miksi ei minun tarvitse etukäteen opettaa? Kaikki ihmiset eivät ole nopeita oppimaan, siksi olen alustavasti opettanut ajamisen perusasioita. Mutta jos en saa sinulta siunausta asiaan, yritän pyyhiä oppilaani muistista kaikki tähän asti opitut asiat. Olisi vain ollut helpompi keskittyä muun liikenteen seuraamiseen ja liikennesääntöjen oppimiseen, kun ei tarvitsisi jatkuvasti keskittyä kytkimen/vaihteiston /kaasun käyttöön!
Toistan: MITEN AUTOKOULUSSA OPETETAAN MÄKILÄHTÖ?
En halua arvosteluja itsestäni tai oppilaastani!!!!!!!!!!!!!!!- Vaihde päälle
- Ota kytkintuntuma
- Ja kun auto tuntuu lähtevän liikkeelle niin ota käsijarru pois päältä ja paina kaasua :) - alustavaopetus
werwerwerwer kirjoitti:
- Vaihde päälle
- Ota kytkintuntuma
- Ja kun auto tuntuu lähtevän liikkeelle niin ota käsijarru pois päältä ja paina kaasua :)ja kumarrus. Jos näin opetetaan, näin opetan minäkin.
- werwerwerwerwerwerwerewr
alustavaopetus kirjoitti:
ja kumarrus. Jos näin opetetaan, näin opetan minäkin.
Kirjassa lukee näin:
- Käsijarru päälle, kytkin alhalla, vaihde ykkösellä
- Reilu ja tasainen peruskaasu
- Nosta kytkin tuntumaan, kunnes auton keula hieman hievahtaa, pidä poljinjalat paikallaan
- Vapauta käsijarru rauhallisesti ja jatka liikkeellelähtöä normaalisti
- veikkaisin...
Tosiaan, luulen että mäkilähtö opetetaan nykyjään autokouluissa näin:
kytkin ja jarru pohjaan, vaihde ykköselle.
Jalka pois jarrulta, ja annetaan kaasua, ja nostetaan samalla kytkin ylös, kuten normaalistikin, ja jatketaan tavalliseen tapaan.- liikenneope
Ilmeisesti et itsekään osaa mäkilähtöä.
- aivan oikein
liikenneope kirjoitti:
Ilmeisesti et itsekään osaa mäkilähtöä.
Autkouluissahan opetetaan ajamaan autoja, joissa on kaikki mukavuudet.
Ja kyllä siinä kouluautossa tietenkin on myös se hill holder, eli laite joka säilyttää jarrupaineen vielä noin 3 sek sen jälkeen kun jarru on vapautettu tai kunnes kytkin ottaa kiinni.
Tosin sitten kun oppilas koittaa tuota mäkilähtö samalla tavallaan omalla 88 corollalla, niin on takana olevien puskurit on vaarassa. - mäkilähtijä
aivan oikein kirjoitti:
Autkouluissahan opetetaan ajamaan autoja, joissa on kaikki mukavuudet.
Ja kyllä siinä kouluautossa tietenkin on myös se hill holder, eli laite joka säilyttää jarrupaineen vielä noin 3 sek sen jälkeen kun jarru on vapautettu tai kunnes kytkin ottaa kiinni.
Tosin sitten kun oppilas koittaa tuota mäkilähtö samalla tavallaan omalla 88 corollalla, niin on takana olevien puskurit on vaarassa.miten niin puskurit vaarassa???? pitääkö sitä tulla perään kiinni???
melkoinen mäki saa olla jos meinaa takana olevan puskuriin liukua... kytkin tuntumaan, jalka pois jarrulta, kaasua ja menoksi ja tällä tavoin en ainakaan itse ole liukunut kenenkään perännuolijan puskuriin. - kyllä kyllä
mäkilähtijä kirjoitti:
miten niin puskurit vaarassa???? pitääkö sitä tulla perään kiinni???
melkoinen mäki saa olla jos meinaa takana olevan puskuriin liukua... kytkin tuntumaan, jalka pois jarrulta, kaasua ja menoksi ja tällä tavoin en ainakaan itse ole liukunut kenenkään perännuolijan puskuriin.Jos teet esim 2003 Stilolla mäkilähdön, niikuin autokoulussa opetaan, eli jalka pois jarrulta, annetaan kaasua, ja ruvetaan nostamaan hitaasti kytkintä.
- joten kuka niin tekis?
kyllä kyllä kirjoitti:
Jos teet esim 2003 Stilolla mäkilähdön, niikuin autokoulussa opetaan, eli jalka pois jarrulta, annetaan kaasua, ja ruvetaan nostamaan hitaasti kytkintä.
Toi on tavallinen liikkeelle lähtö.
Mäkilähdössä on vähän eri tekniikka, tiedätkö. - kyllä kyllä
joten kuka niin tekis? kirjoitti:
Toi on tavallinen liikkeelle lähtö.
Mäkilähdössä on vähän eri tekniikka, tiedätkö.Niillä autokoulun autoilla, joissa on kaikki mukavuudet, niin se opetaan juuri noin, kyllä se hill holder pitää sen paikaallaan :)
- vuonna 2008
Itselleni ainakin opetettiin (vuonna 2008) näin: kytkin ja jarru pohjaan ja vaihde ykköselle. Lähtiessä kytkin nostetaan tuntumaan, oikea jalka siirretään jarrulta kaasulle ja menoks.
- inssi'
En muista enää, miten autokoulussa opetetaan, mutta opetusluvalla opetin siten, että tilanteen mukaan. Alussa jopa pienellä kumpareella lähdettiin käsijarrun kanssa ja sitten, kun homma alkoi sujua, jätettiin käsijarrua vähemmälle. Ilman käsijarrua siis täytyy osata pitää kytkin tuntumalla. Se taas vaatii harjoittelua. Ja opetusluvallahan sitä harjoitusta kyllä saa. Ja kun aikamme ajettiin, niin aika harvoin sitä käsijarrua enää tarvitaan.
Myös inssinajossa tilanne ratkaisee. Ei ole olemassa mitään tiettyä kulmaa, jossa vasta saisi käyttää käsijarrua. Tietysti, jos tasaisellakin vetää käsijarrun päälle, niin sitten voi tulla sanomista. - adkadskjads
Mulle opetettiin molemmat tavat, käsijarrulla ja ilman.
Kuorma-autoa ajaessa suositeltiin käyttämään käsijarrua mäkilähdössä.- ainakin
...silloin joskus aikanaan autokoulussa kuorma-autolla nimenomaan suositeltiin tekemään mäkilähtö ilman käsijarrua. Ilman käsijarrua mäkilähdön teen yhtälailla myös 60 tonnisella yhdistelmällä. Paineilmajarrujen käsijarru aukeaa niin hitaasti, että tekee liikkeellelähdöistä aika tahmeita, jos mäkilähdöt käsijarrulla tekee. Toisaalta iso tietokoneohjattu dieselmoottori jaksaa vallan mainiosti pitää auton paikoillaan mäessä, kun tietokone automaattisesti lisää syöttöä moottorin kuormituksen kasvaessa. Toisin sanoen auton saa pienellä vaihteella liikkeelle ylämäessäkin vaikka ei hipaisisikaan kaasua. Automatiikka lisää syöttöä koko ajan sen verran, että kierrokset eivät putoa alle tyhjäkäynnin, vaikka kuormitusta kasvatetaan. Itseasiassa näin toimivat kaikki uudemmat henkilöauton moottoritkin. Henkilöauton moottorin pienempi alavääntö vain vaatii paremman kytkintuntuman hallinnan, jotta temppu onnistuu jyrkässä ylämäessä moottoria sammuttamatta.
- opetettu kuin
kaasun ja jarrun avulla lähteminen muutama vuosi sitten kun kortin suoritin ihan aikuisiällä. En edes tiedä käytännössä miten tällainen käsijarrulla pelaaminen tapahtuu. Luulisi että vedon ottaminen kytkimellä päälle käsijarrua vastaan söisi käsijarrua muutenkin?
Joka tapauksessa niin suurta mäkeä ei vielä noin 50 000 kilometrin aikana ole tullut ettei kaasulla ja kytkimellä olisi liikkeelle lähtenyt. Alpeilla en ole kyllä ajellut. - fajkfanknfa
opetettu kuin kirjoitti:
kaasun ja jarrun avulla lähteminen muutama vuosi sitten kun kortin suoritin ihan aikuisiällä. En edes tiedä käytännössä miten tällainen käsijarrulla pelaaminen tapahtuu. Luulisi että vedon ottaminen kytkimellä päälle käsijarrua vastaan söisi käsijarrua muutenkin?
Joka tapauksessa niin suurta mäkeä ei vielä noin 50 000 kilometrin aikana ole tullut ettei kaasulla ja kytkimellä olisi liikkeelle lähtenyt. Alpeilla en ole kyllä ajellut.Moro..
Tässä 3vk sitte kortin saaneena, niin meillä autokoulussa opetettiin lähtemään mäestä käyttämällä käsijarrua..
Reilu peruskaasu, nostetaan kytkintä että auto käy "tärisemään"/liikahtaa hiukan ja heti käppä poies..
Tosin samalla tavalla se normilla jarrullakin toimii.
Inssissä sanottii mulle vaa että pysähy mäkeen ja lähde liikkeelle omalla tavalla. :)
Kannattaa tosin se ilman käppää lähtö opettaa.. Paljon käytännöllisempi esim. liikenteessä, omasta mielestä!
- ...Topias
Juuri luin AKE:n ohjeita kuljettajatutkinnon ajokokeesta (3/2009) ja siellä B-ja C luokissa on yhtenä vaihtoehtona käsittelytehtäväksi "mäkilähtö joko seisontajarrulla tai ilman" joka viittaa että molemmat tavat on osattava. Tutkinnos vastaanottaja voi kaiketi siis pyytää jompaa kumpaa käytettävän.
- jokuyksvaan
Inssissä ei nykyään suoriteta erikseen käsittelyä, vaan käsittelytehtävät tapahtuvat inssireitin varrella.
Jos esimerkiksi reitillä on mäki, jossa täytyy pysähtyä liikennevalojen vuoksi, niin siitä tietenkin täytyy osata lähteä mäkilähdöllä. Tutkinnonvastaanottaja ei pitäisi puuttua siihen, miten mäestä sitten liikkeelle lähtee eli ihan oman harkinnan varassa kumpaa tyyliä tahtoo käyttää.
Voi tietysti vielä itsekseen mutista, että näin tämä auto minulla lähtee paremmin liikkeelle, mutta tuskin sekään on tarpeen.
Ja jos jostain kumman syystä tutvo määrää kummin tehdään, niin en usko, että ollaan varsinaisen liikenteen seassa, koska voisi sekoittaa kyllä aika pahasti, kun keskellä ruuhkaa tutvo yhtäkkiä käskee lähtemään erilailla kuin itse on tottunut.
Ja aina voi vedota siihen, että "oho kuulin väärin, olin niin keskittynyt ajamaan ja seuraamaan liikennettä", koska et todennäköisesti riko mitään liikennesääntöjä, jolloin siitä ei voida mitään sanktioita antaa. Kuitenkin tutvo luultaavasti kierrättää korttelin ympäri takaisin samaan kohtaan ja pyytää hieman kovempaa käyttämään sitä tapaa, mitä hän tahtoo.
(Tämä kannattaa muistaa myös silloin, jos ajautuu väärälle kaistalle, josta ei pääse siihen suunta mihin tutvo käski. Ei kannata panikoida itseään hätäisesti "oikealle" kaistalle, koska silloin on suuri riski tehdä kaistanvaihto virheellisesti ja aika varmasti myös konfliktin arvoisesti. Ajaa siis liikennesääntöjen mukaan sinne minne voi ja vetoaa siihen, ettei ymmärtänyt/kuullut/unohti/tms.)
Eli yhdyn siihen, että molemmat kannattaa opetella, mutta käyttää sitten sitä, mikä sujuu paremmin.
(Tutvo kyllä voi käskeä esimerkiksi peruuttamaan ruutuun, vaikka siihen olisi omasta mielestä helpompi ajaa keula edellä, mutta jos tutvo on hiljaa ja käskee vain pysäköidä niin sitten voi valita mieleisen tavan) - molemmat ovat
jokuyksvaan kirjoitti:
Inssissä ei nykyään suoriteta erikseen käsittelyä, vaan käsittelytehtävät tapahtuvat inssireitin varrella.
Jos esimerkiksi reitillä on mäki, jossa täytyy pysähtyä liikennevalojen vuoksi, niin siitä tietenkin täytyy osata lähteä mäkilähdöllä. Tutkinnonvastaanottaja ei pitäisi puuttua siihen, miten mäestä sitten liikkeelle lähtee eli ihan oman harkinnan varassa kumpaa tyyliä tahtoo käyttää.
Voi tietysti vielä itsekseen mutista, että näin tämä auto minulla lähtee paremmin liikkeelle, mutta tuskin sekään on tarpeen.
Ja jos jostain kumman syystä tutvo määrää kummin tehdään, niin en usko, että ollaan varsinaisen liikenteen seassa, koska voisi sekoittaa kyllä aika pahasti, kun keskellä ruuhkaa tutvo yhtäkkiä käskee lähtemään erilailla kuin itse on tottunut.
Ja aina voi vedota siihen, että "oho kuulin väärin, olin niin keskittynyt ajamaan ja seuraamaan liikennettä", koska et todennäköisesti riko mitään liikennesääntöjä, jolloin siitä ei voida mitään sanktioita antaa. Kuitenkin tutvo luultaavasti kierrättää korttelin ympäri takaisin samaan kohtaan ja pyytää hieman kovempaa käyttämään sitä tapaa, mitä hän tahtoo.
(Tämä kannattaa muistaa myös silloin, jos ajautuu väärälle kaistalle, josta ei pääse siihen suunta mihin tutvo käski. Ei kannata panikoida itseään hätäisesti "oikealle" kaistalle, koska silloin on suuri riski tehdä kaistanvaihto virheellisesti ja aika varmasti myös konfliktin arvoisesti. Ajaa siis liikennesääntöjen mukaan sinne minne voi ja vetoaa siihen, ettei ymmärtänyt/kuullut/unohti/tms.)
Eli yhdyn siihen, että molemmat kannattaa opetella, mutta käyttää sitten sitä, mikä sujuu paremmin.
(Tutvo kyllä voi käskeä esimerkiksi peruuttamaan ruutuun, vaikka siihen olisi omasta mielestä helpompi ajaa keula edellä, mutta jos tutvo on hiljaa ja käskee vain pysäköidä niin sitten voi valita mieleisen tavan)Tilanteen mukaan. Ehdoton kriteeri on se, että auto ei liiku mäkilähdössä taaksepäin, kuin senttejä...tai ei ollenkaan. Kaikessa opettamisessa ja oppimisessa on olemassa ja on oltava tietyt rajat mitkä pitää ylittää. Mäkilähdössä se on, että auto ei liiku taaksepäin eikä sammu. Tämä itseasiassa kuuluu kategoriaan luonteva auton hallitseminen erilaisissa liikennetilanteissa. Liikkeellelähtö on yksi perusjuttuja. Miten ajaminen luonnistuu ylipäätään, jos se ylämäessä 5 kertaa sammuu häh. Ensimmäinen ja tärkein on liikkellelähtö eri tilanteissa. Jarruttaminen on toinen ja kolmas muiden eritoten kevyen liikenteen huomioon otaminen. Kaasuahan osaa painaa kuka tahansa idiootti. Se siitä. Liikennesäännöt tietenkin pitäisi osata jo ennen auton rattiin istumista. Uskoisin, että hyvin ajokkiaan käsittelevä vastuuntuntoinen nuori on ihan hyvä kuljettaja, vaikka hänellä ei olekaan tätä satojen tuhansien km:ien tuomaa varmuutta. Riskit liikenteessä tulevat alkoholin ja ylinopeuksien vuoksi. Asenne ajamiseen ja liikenteeseen on paras henkivakuutus. Nuoret ovat yllättävän vastuuntuntoisia näitä muutamia paskiaisia lukuunottamatta. Nuoren suhtautuminen ylipäätään tulevaisuuteen ja elämään määrää hyvin pitkälle hänen suhtautumisensa liikenteeseen, viinaan, työhön, opiskeluun jne. Sellainen nuori, joka hoitaa asiansa kunnolla on myös hyvä autoilija ja ottakaa nuoret huomioon olette täysi-ikäisiä.
Mulle on ainakin autokoulussa opetettu mäkilähtö silleen et: kytkin ja jarru pohjaan, sitten aletaan hitaasti nostamaan kytkintä tuntumaan niin että auto liikahtaa, jonka jälkeen kytkin jätetään tähän asentoon ja vaihdetaan jalka jarrupolkimelta kaasupolkimelle jonka jälkeen peruskaasua ja sitten nostetaan vasta kytkin kokonaan kun auto on liikkunut pari auton mittaa.
Vähän ehkä epäselvästi sanoin asia mutta tuolleen sen ite oon oppinut- näin mneille opetett
Kaasu kuuteentonniin kolmosenkautta puhalletaan tuulilasi huurusta kytkin samalla nostaen todella rivakasti renkaat sutien matka jatkuu muista puhaltaa tuulilasista huuruuuuuuuut koska huuruisella tuulilasilla EI LAIN MUKAAN SAA AJAA JA SE VOI JOHTAA SAKKOON TAI JOPA AVIOEROON
- turbo oohoocee
hyrskytihyrskyti
- Hill holder
On muuten kielletty autokouluautoissa. Sentähden ei Subarua saanut hyväksyttyä autokouluautoksi. Varsinkin tytöt oppii heti mäkilähdön, pojilla on taas motoriikka hukassa niin ovat paljon kömpelömpiä oppilaita.
- Jore54
Nyt eletään vuotta 2018 eikä mäkilähtö ongelmia enää ole, autokoulussakaan, kun jokaisessa uudessa autossa on varustuksena hill-hold mäkilähtöavustin.
- hatta
Ja kaikilla tuoreen kortin omistajilla on upouusi hill-holder kinneri?
- automaatti_vain_parempi
Vieläkö joku vuonna 2018 ostaa muka uuden auton manuaalivaihteisena johon tarvitsee noita hill-hold kikkareita? Automaatissa ei ole koskaan ollut mitään mäkilähtö ongelmia.
- Viiskybbbänen
automaatti_vain_parempi kirjoitti:
Vieläkö joku vuonna 2018 ostaa muka uuden auton manuaalivaihteisena johon tarvitsee noita hill-hold kikkareita? Automaatissa ei ole koskaan ollut mitään mäkilähtö ongelmia.
Mimä en koskaan halua automaattia. Amerikkalaisten uusavuttomien ja karvanoppa-amis-autoilijoiden hapatusta :) Manuaali se olla pitää. Omassani 7 vaihdetta, eikä käsijarrua ollenkaan (kässäri jalkamallia), joten eipä onnaisi kässäri-mäkilähtö. Polkimet tarttee hallita ja poljinlähtö vaikka kuinka jyrkästä mäestä, ilman käsijarrua.
Tuntuu että nykynuorten ajotaidot vain huononevat. Vajaat 30 v sitten, kun aloin autoilla, huomasi liikenteessä törttöilevien, alinopeutta ajavien ynnä muiden olevan lähes poikkeuksetta hyvin iäkkäitä kuljettajia. Tänä päivänä taas saa viikottain, ja useampana viikonpäivänä, huomata törttöilevien kuskien olevan hyvin nuoria, ja tekevät enemmän ja enemmän aivan perustavanlaatuisia virheitä; tullaan STOPIN tai kolmion takaa suoraan eteen, ajetaan yksisuuntaisia teitä väärään suuntaan, ryhmitytään väärin, ajetaan huomattavaa yli- tai alinopeutta, roikutaan edellä ajavan puskurissa, ei käytetä vilkkuja.....En tiedä, mutta ennen autokouluissa oppikin ajamaan. Se oli tyyliä heti liikenteeseen, ruuhkiin. Kirjalliset ja inssiajo ekoilla läpi, vaikken ollut autokouluun mennessäni ikinä ajanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882871Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991666Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845