Ongelma on nyt ollut kaksi vuotta. Alkoi antibioottikuurin jälkeen (isoannoksinen siprofloksasiini). Ensin kielessä tuntui kuin "karva" joka ei lähtenyt pois. Oire levisi ja kieli alkoi olla kipeä, polttava ja kuin puutunut (pistelevät tunne joka tuntui kielessä spiraalinomaisesti). Luulin hiivaksi mutta sieniviljely negatiivinen. Hiv-testi otettiin myöhemmin ja se negatiivinen. Olen pitänyt oiretta "burning mouth" -oireena. Lievenee öisin. Pahimmillaan pari kuukautta antibiootista, silloin kielen kipu ja oireilu kuten puutumisen tunne olivat todella hankalia, välillä puutumisen tunne nieluun saakka, tuntohäiriöitä myös raajoissa...pistelyä ja elohiiriä, mutta ne hävisivät parissa kuukaudessa. Kieli ei vain ole parantunut kokonaan vaikka on huomattavasti parempi kuin nuo ensimmäiset kuukaudet antibioottihoidon jälkeen. Raskauden aikana (erityisesti loppuraskauden aikana) oireet lähes poissa tai ainakin lievemmät mutta palasivat lapsen synnyttyä (ei enää niinkään kipeä vaan tuntohäiriöitä). Oireet aina aivan symmetriset molemmin puolin. Ajatuksia mistä voisi olla kyse...Itse olen pitänyt antibiootin aiheuttamana hermovauriona. Enempiä ei ole tutkittu.
kielen tuntohäiriöt
5
3218
Vastaukset
- --------
sattumalta useampi juttu samaan aikaan
Kokemuksesta tiedän että diagnoosit ei aina saada heti.Itse kävin toistakymmentä vuotta eri läkäreillä ennen kuin selvisi edes jotain
Voi olla sienitulehdus joka joskus alkaa sopimattomasta antibiootista tai hammastahnasta.Kokeile Zendium tahnaa apteekista (on myös muita mutta tässä hyvä hinta/laatu suhde)
Tai olet herkistynyt jollekin ravinnolle(itse saan karvaisen kielen sinapista)
Eli kokeile ja mieti,paras apu eikä maksa mitään
Tuntohäiriöt ym. voi olla neurologisia (myös oma kokemus) - mammamimmamo
Voisiko olla suun kuivuminen? Kokeile juoda enemmän ihan puhdasta vettä.
- neurologinenko?
Mullakin on joskus hiuskarvan tuntua suussa. Sitä pitää yrittää jatkuvasti sylkeä tai kaivaa pois, mutta ei sitä taida löytyä. Lihasheikkoutta on mm. alaraajoissa. "Kielitulehduksia" minulla on usein. Syy?
- Anonyymi
Mikä tässä oli syynä?
- Anonyymi
Aloittaja on jo unohtanut tämän tod.näk. Sienen lisäksi moisia oireita aiheuttaa keliakia, raudan ja B-vit. puutos, neurologiset syyt kuten MS
Monisairas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389