kielen tuntohäiriöt

-zzz-

Ongelma on nyt ollut kaksi vuotta. Alkoi antibioottikuurin jälkeen (isoannoksinen siprofloksasiini). Ensin kielessä tuntui kuin "karva" joka ei lähtenyt pois. Oire levisi ja kieli alkoi olla kipeä, polttava ja kuin puutunut (pistelevät tunne joka tuntui kielessä spiraalinomaisesti). Luulin hiivaksi mutta sieniviljely negatiivinen. Hiv-testi otettiin myöhemmin ja se negatiivinen. Olen pitänyt oiretta "burning mouth" -oireena. Lievenee öisin. Pahimmillaan pari kuukautta antibiootista, silloin kielen kipu ja oireilu kuten puutumisen tunne olivat todella hankalia, välillä puutumisen tunne nieluun saakka, tuntohäiriöitä myös raajoissa...pistelyä ja elohiiriä, mutta ne hävisivät parissa kuukaudessa. Kieli ei vain ole parantunut kokonaan vaikka on huomattavasti parempi kuin nuo ensimmäiset kuukaudet antibioottihoidon jälkeen. Raskauden aikana (erityisesti loppuraskauden aikana) oireet lähes poissa tai ainakin lievemmät mutta palasivat lapsen synnyttyä (ei enää niinkään kipeä vaan tuntohäiriöitä). Oireet aina aivan symmetriset molemmin puolin. Ajatuksia mistä voisi olla kyse...Itse olen pitänyt antibiootin aiheuttamana hermovauriona. Enempiä ei ole tutkittu.

5

3478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

sattumalta useampi juttu samaan aikaan
      Kokemuksesta tiedän että diagnoosit ei aina saada heti.Itse kävin toistakymmentä vuotta eri läkäreillä ennen kuin selvisi edes jotain
      Voi olla sienitulehdus joka joskus alkaa sopimattomasta antibiootista tai hammastahnasta.Kokeile Zendium tahnaa apteekista (on myös muita mutta tässä hyvä hinta/laatu suhde)
      Tai olet herkistynyt jollekin ravinnolle(itse saan karvaisen kielen sinapista)
      Eli kokeile ja mieti,paras apu eikä maksa mitään
      Tuntohäiriöt ym. voi olla neurologisia (myös oma kokemus)

• mammamimmamo

Voisiko olla suun kuivuminen? Kokeile juoda enemmän ihan puhdasta vettä.

• neurologinenko?

Mullakin on joskus hiuskarvan tuntua suussa. Sitä pitää yrittää jatkuvasti sylkeä tai kaivaa pois, mutta ei sitä taida löytyä. Lihasheikkoutta on mm. alaraajoissa. "Kielitulehduksia" minulla on usein. Syy?

• Anonyymi

Mikä tässä oli syynä?

• Anonyymi

Aloittaja on jo unohtanut tämän tod.näk. Sienen lisäksi moisia oireita aiheuttaa keliakia, raudan ja B-vit. puutos, neurologiset syyt kuten MS

Monisairas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe