kielen tuntohäiriöt

-zzz-

Ongelma on nyt ollut kaksi vuotta. Alkoi antibioottikuurin jälkeen (isoannoksinen siprofloksasiini). Ensin kielessä tuntui kuin "karva" joka ei lähtenyt pois. Oire levisi ja kieli alkoi olla kipeä, polttava ja kuin puutunut (pistelevät tunne joka tuntui kielessä spiraalinomaisesti). Luulin hiivaksi mutta sieniviljely negatiivinen. Hiv-testi otettiin myöhemmin ja se negatiivinen. Olen pitänyt oiretta "burning mouth" -oireena. Lievenee öisin. Pahimmillaan pari kuukautta antibiootista, silloin kielen kipu ja oireilu kuten puutumisen tunne olivat todella hankalia, välillä puutumisen tunne nieluun saakka, tuntohäiriöitä myös raajoissa...pistelyä ja elohiiriä, mutta ne hävisivät parissa kuukaudessa. Kieli ei vain ole parantunut kokonaan vaikka on huomattavasti parempi kuin nuo ensimmäiset kuukaudet antibioottihoidon jälkeen. Raskauden aikana (erityisesti loppuraskauden aikana) oireet lähes poissa tai ainakin lievemmät mutta palasivat lapsen synnyttyä (ei enää niinkään kipeä vaan tuntohäiriöitä). Oireet aina aivan symmetriset molemmin puolin. Ajatuksia mistä voisi olla kyse...Itse olen pitänyt antibiootin aiheuttamana hermovauriona. Enempiä ei ole tutkittu.

5

3293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

sattumalta useampi juttu samaan aikaan
      Kokemuksesta tiedän että diagnoosit ei aina saada heti.Itse kävin toistakymmentä vuotta eri läkäreillä ennen kuin selvisi edes jotain
      Voi olla sienitulehdus joka joskus alkaa sopimattomasta antibiootista tai hammastahnasta.Kokeile Zendium tahnaa apteekista (on myös muita mutta tässä hyvä hinta/laatu suhde)
      Tai olet herkistynyt jollekin ravinnolle(itse saan karvaisen kielen sinapista)
      Eli kokeile ja mieti,paras apu eikä maksa mitään
      Tuntohäiriöt ym. voi olla neurologisia (myös oma kokemus)

• mammamimmamo

Voisiko olla suun kuivuminen? Kokeile juoda enemmän ihan puhdasta vettä.

• neurologinenko?

Mullakin on joskus hiuskarvan tuntua suussa. Sitä pitää yrittää jatkuvasti sylkeä tai kaivaa pois, mutta ei sitä taida löytyä. Lihasheikkoutta on mm. alaraajoissa. "Kielitulehduksia" minulla on usein. Syy?

• Anonyymi

Mikä tässä oli syynä?

• Anonyymi

Aloittaja on jo unohtanut tämän tod.näk. Sienen lisäksi moisia oireita aiheuttaa keliakia, raudan ja B-vit. puutos, neurologiset syyt kuten MS

Monisairas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2755
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      424
      2294
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2166
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2020
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1769
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1699
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1226
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1059
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe