Kynttilät parvekkeella???

Syksy**

Ajankohtaista on puhua tuosta parvekegrillauksesta, onko sallittua vai ei.
Meidän talossa kuulemma käytännössä ei (on siis järjestyssääntöihin kirjattu) mutta nyt mulle sanottiin, ettei kynttilöitäkään saa polttaa!?

Onko tämä nyt samanlainen tulkinnanvarainen juttu kuin grillaus, vai onko joku "oikea" laki olemassa?

Meillä on ollut kaksikin metallilyhtyä parvekkeella, joissa olen paljon polttanut kynttilöitä. Lasit on lyhdyissä joka puolella, ja siis metallia kulmat ja pohjat, eivät kuumene juurikaan, eli mielestäni suht turvallisia, enkä jätä koskaan kynttilää palamaan esim nukkumaan mennessä tai kotoa pois lähtiessä.

Eikö sitten yhtä vaarallista ole polttaa kynttilöitä sisälläkin, pelkällä lautasella tms, niinkuin useat tekevät?

Kohta kai kielletään tv:kin kerrostalossa ja pesukoneet, ne kun voi syttyä palamaan.... Kai tässä on omakotitaloa alettava harkitsemaan,jos näin ankeaksi menee.

7

3429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kerrostalo-asukas

      Elikkä onkokohan kyseessä öljykynttilä joka haisee aika laajalti ja ei pääse kunnolla tuulettumaan jos parvekkeella polttaa.
      Itse polttelin rivarin pihalla ja haju onneksi levisi tasaisesti, niin ettei se häirinnyt naapureita.

      Myös öljylyhdyt haisee, joten niidenkin paikka mieluummin pihalle. Minä en paljoa rivarin pihalla öljylyhtyjä poltellut, koska hajua oli aika hurja.

      En asu enää rivarissa, mutta silti minulla on yhteensä 2 parveketta etu ja takapihalla, joten uudestaan saa miettiä jätänkö käyttämättä lyhdyt.

      • Syksy**

        vaan ihan tavallisia "pöytäkynttilöitä" Finnmarin yleensä. Myöskään mitään tuoksukynttilöitä en voi itse sietää...

        Kyse oli/on paloturvallisuudesta, samassa yhteydessä puhuttiin juuri tuosta grillauksesta, sitä en kuitenkaan itse harrasta.


      • sähkövalo
        Syksy** kirjoitti:

        vaan ihan tavallisia "pöytäkynttilöitä" Finnmarin yleensä. Myöskään mitään tuoksukynttilöitä en voi itse sietää...

        Kyse oli/on paloturvallisuudesta, samassa yhteydessä puhuttiin juuri tuosta grillauksesta, sitä en kuitenkaan itse harrasta.

        Kynttilöistä syttyy tulipaloja silloin tällöin. Joskus joku ohikulkija sammuttaa palon, joskus palokunta ei pystynyt pelastamaan kokonaista rivaria (palo kulki koko talon pituudelta räystäsrakenteissa)

        - kynttilä palaa melkein loppuun, sysämen loppupätkä kaatuu sulaan steariiniin, joka leimahtaa ns. allaspaloksi, joka on aika iso. Palo sytyttää jotain, jota on lähellä, lyhdyn, parvekkeen koristeen, puuosia, parvekelaatat. Kestääkö lyhdyn ripustus? Kovassa lämpötilassa metalli antaa periksi.

        - kynttilä kaatuu ja sytyttää palon (muovisen parvekepöydän, puisen pöydän)

        Jos minun olisi ehdottoman pakko polttaa kynttilää ulkona lyhdyssä, laittaisin sen lyhdyn n. 3 m:n päähän rakennuksen seinästä, siis kunnolla pihalle enkä minkään katoksen alle. Ja metallinen lyhty.

        Miksi kynttilöitä poltetaan parvekkeella, silloin kun ei istuta siellä itse? Eihän se näy sisään, ei paljoa pihallekaan, minulle tulee ainakin tunne holtittomasta asukista joka leikkii tulella.

        Minulla on ulkona metallilyhty ja siinä pieni LED-ulkovalosarja. Riittävästi joulutunnelmaa.


      • Ei aloittaja
        sähkövalo kirjoitti:

        Kynttilöistä syttyy tulipaloja silloin tällöin. Joskus joku ohikulkija sammuttaa palon, joskus palokunta ei pystynyt pelastamaan kokonaista rivaria (palo kulki koko talon pituudelta räystäsrakenteissa)

        - kynttilä palaa melkein loppuun, sysämen loppupätkä kaatuu sulaan steariiniin, joka leimahtaa ns. allaspaloksi, joka on aika iso. Palo sytyttää jotain, jota on lähellä, lyhdyn, parvekkeen koristeen, puuosia, parvekelaatat. Kestääkö lyhdyn ripustus? Kovassa lämpötilassa metalli antaa periksi.

        - kynttilä kaatuu ja sytyttää palon (muovisen parvekepöydän, puisen pöydän)

        Jos minun olisi ehdottoman pakko polttaa kynttilää ulkona lyhdyssä, laittaisin sen lyhdyn n. 3 m:n päähän rakennuksen seinästä, siis kunnolla pihalle enkä minkään katoksen alle. Ja metallinen lyhty.

        Miksi kynttilöitä poltetaan parvekkeella, silloin kun ei istuta siellä itse? Eihän se näy sisään, ei paljoa pihallekaan, minulle tulee ainakin tunne holtittomasta asukista joka leikkii tulella.

        Minulla on ulkona metallilyhty ja siinä pieni LED-ulkovalosarja. Riittävästi joulutunnelmaa.

        Minä polttelin rivarin pihalla yleensä öljykynttilöitä (hautakynttilät) ja ne yleensä on aika turvallisia jos lyhty on sellasessa paikassa, ettei se mahdollisesti pääse rakennusta polttamaan. Lisäksi tuikkukynttilät käytin roikkuvissa lyhdyissä.

        Luulenpa että aloittaja tarkoitti syksyä eikä suinkaan pelkästään joulua.


        Mä luulenkin, että enimäkseen sisällä pidettävät kynttilät aiheuttavat tulipaloja.


      • kynttiläpaloista
        Ei aloittaja kirjoitti:

        Minä polttelin rivarin pihalla yleensä öljykynttilöitä (hautakynttilät) ja ne yleensä on aika turvallisia jos lyhty on sellasessa paikassa, ettei se mahdollisesti pääse rakennusta polttamaan. Lisäksi tuikkukynttilät käytin roikkuvissa lyhdyissä.

        Luulenpa että aloittaja tarkoitti syksyä eikä suinkaan pelkästään joulua.


        Mä luulenkin, että enimäkseen sisällä pidettävät kynttilät aiheuttavat tulipaloja.

        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/12177bb0-74d2-411b-9cb6-79d8b41312ea/3. Liite1_Tilastotutkimusta kynttil%C3%A4paloista vuodelta 2000.pdf

        Sivulla 5 on arvioitu, että 35 % paloista syttyy ulkopuolelta ja 65 % sisäpuolelta. Ulkopuolelta syttynyt palo voi sytyttää myös sisätilat.


      • Ei aloittaja

    • Viihtyvyyden suhteen

      Päätin juuri ostaa "hormittoman takan" terassini viihtyvyyden lisäämiseksi eli samaa suosittelen kunnon parvekkeelle. Ei tuo kynttilän polttokaan voi olla mikään ongelma, mutta nuo grillaamiset ovat luku erikseen, "köyhien hommaa".
      Laitan tuo hormittoman "koristetakan" suoraan parvekkeelle olohuoneeni ikkunan taakase jolloin valo heijastuu halutessa sisäpuolelle tai terassille. Terassille sitten laitetaan kunnon termomatto niin on viihtyvyyttä molemmin puolin. Saavat sitten naapurit kateuden aihetta, mutta käryjä ei tule silti ollenkaan ympäristöön.
      Tuon hormittoman takan löysin http://www.indot.fi ja mallina oli ympyrän muotoien takka hintaan n 700 euroa. Terassi on juuri tekeillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe