Onko muita joilla kyseinen, elinikäinen sairaus, krooninen käsiekseema...? Nikkelille ja koboltille allerginen... Ihottuma esiintyy sormissa ja kämmenissä. Elämästä menee maku kun kädet kokoajan vesikelloilla, kuivat, kutisevat, hilseilevät, haavaumia täynnä... Ei kärsi kastella, ja kaikki mahdolliset rasvat käytössä... Perusvoiteet, kortisooni ja muut... Tuntuu ettei mikään pidä käsien ihoa kunnossa... Suun kautta otettava kortisoonikuuri paransi kädet, mutta aiheutti liikaa haittavaikutuksia että kuuri piti lopettaa :(
Oikeasti, eikö tähän ole mitään parannuskeinoa? Jotain apua edes? Ihotautilääkärillä käynyt, käytän puuvillahanskoja suojakäsineitä tiskauksessa, suihkussa ym ym. Mutta silti aamulla huomaa että taas uudet vesikellot ilmestyneet ja tietää että kohta on iho ihan rikki :( Tällä hetkellä pitkä antibioottikuuri menossa ja kortisoonivoide, ei auta.
Missä kaikkialla nikkelille ja koboltille voi oikeasti altistua? Olen omasta mielestäni vältellyt kaikkea allergisoivaa, mutta tuntuu että joka päivä selviää joku uusi aine mikä sisältää jompaa kumpaa..
En voi harrastaa juuri mitään, olen ihan masentunut tämän asian takia.. Onko ketään kohtalotoveria? Kenelläkään tietoa aineista jotka sisältää kyseisiä aineita? Pitkä lista itsellä jo onkin, mutta silti... Hopean ei pitäisi sisältää, mutta alan olla kohta niin neuroottinen tämän suhteen että en käytä mitään koruja, en sinisiä vaatteita, käytän hanskoja jatkuvasti... :(
Krooninen käsiekseema + nikkeli- & kobolttiallegiat
6
2080
Vastaukset
- Kohtalotoveritar
Minulla jokunen vuosi sitten oli erittäin pahana käsi- ja jalkaekseema (krooninen).
Olin todella epätoivoinen, kokeilin vuoden ajan kaiken mahdollisen maan ja taivaan välillä.
Lopulta eräs lääkäri määräsi 150 päivän tetrasykliinikuurin, joka sitten pisti vaivan aisoihin.
Tänä kesänä on tullut käsiin pieniä rakkuloita, kädet kutiavat ja kiristävät jne.
Seurailen nyt tilannetta. Jaloissa ei vielä mitään. Nikkelille ja koboltille olen minäkin allerginen.
Lisäksi lääkäri sanoi, että tupakointi on kytkyssä tähän juttuun. (Tupakoin:(
Huomasin silloin pahoina aikoina, että esim. raaka peruna ja vihannekset pahetavat.
Tosin en silloin juurikaan mitään pystynyt käsillä tekemään. Töissä oli pakko käydä,
vaikka tuskien kanssa oli käveltävä pienin askelin.
Ymmärrän totisesti, että olet epätoivoinen.
Kuinka pitkä antibioottikuuri sinulla on?
Olen hengessä mukana tuskiesi kanssa... - kroonikko
Minullakin on krooninen atooppinen käsi-ekseema. Oli välillä pitkään todella pahana, välillä parempana. Tässä vinkkejä, jotka voisivat tuoda helpotusta.
- Ota kesällä aurinkoa käsille - auringon säteily vähentää tulehdusta. Minulla aurinko toimii tosi hyvin eli nyt kesällä ihottuma on miltei poissa.
- Käytä ohuita vinyylisiä, puuterittomia hanskoja kaikessa ruuanlaitossa, hiustenpesussa yms. Tärkeää on, ettei käytä luonnonkumisia hanskoja, sillä ne allergisoivat helposti. Käytä hanskoja kaikissa "märkätöissä" tiskauksessa, siivouksessa, pyykinripustuksessa, puutarhanhoidossa yms. Voit laittaa puuvillahansikkaat kumihanskojen alle. Kumihanskoja ei saa käyttää kuin lyhyitä aikoja. Hiki aiheuttaa vesikelloja!
- Etsi itsellesi sopiva perusvoide käsille. Olen huomannut, että liian rasvaiset taikka vetiset voiteet ovat yleensä huonoja ja pahentavat ihottumaa. Ceralan on ollut minulle hyvä. Myös apteekista saatava kutinaa vähentävä A.I. creme on toiminut hyvin. Harmi vaan se on melko kallista (20€ 50ml), sillä siitä ei saa Kela-korvausta. Käytä myös kasvoille ja muulle vartalolle mielellään tuoksuttomia voiteita.
- Älä rasvaa liian usein perusvoiteella. Liian usein rasvaaminen aiheuttaa minulle ainakin tulehdusta. 1-3 kertaa on sopiva.
- Pahassa vaiheessa lääkevoide tai jopa yhdistettynä antibioottikuuriin, jos on päässyt haavoihin pesitymään bakteeri. Kortisonin täytyy olla vähintään 2. asteen kortisoni. Minulla toimii hyvin esim. Locoid tai Duocort, joka sisältää myös antibioottia. Levitä voide kerran päivässä illalla, niin yöllä on vähemmän kutinaa.
- Kortisonin vaihtoehtona oletko kokeillut pimekroli- tai takrolimuusivoiteita? Itsellä parantui iho lähes kokonaan 2 viikon Elidel kuurilla. Voidetta levitettiin kaksi kertaa vuorokaudessa. Ensimmäisellä viikolla ei paranemisen merkkejä, mutta lopulta pääsin ihottumasta eroon. Kannattaa kokeilla syksymmällä, koska ei sovi auringon kanssa yhteen.
- Vältä myös käsin syömistä esim. viinirypäleet, karkit yms.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle edes jotain apua, jaksamista! - Atoopikko
Minullakin on pitkä kokemus atooppisesta ihottumasta ja se riehui aina kaikkein pahimpama juuri käsissä; kämmenselässä ja taipeissa, mutta myös kasvoissa ja kaulassa. Pitkän taistelun jälkeen sain ihoni kuntoon. Nämä auttoivat minulla:
1. Epätoivon hetkellä lopetin kokonaan perusvoiteillä ja kortisonilla läträyksen. Jonkin aikaa iho oli kamalana, mutta pikkuhiljaa vieroitusoireet alkoivat helpottaa. Tämä oli varmaan kaikkein ratkaisevinta. Pääsin kokonaan eroon siitä rasvaussirkuksesta ja nyt olen pärjännyt ilman rasvoja jo pitkään.
2. Panostin ihon sisäiseen kosteukseen. Aluksi käytin kalaöljykapseleita, mutta nykyään otan joka aamu 2rkl rypsiöljyä.
3. Suolakylvyt ja -kääreet. Pahimpana aikana keitin joka ilta suolavettä pesuvatiin, jossa liotin käsiäni. Lisäksi kastelin suolavedessä puuvillapyyhkeitä, joilla haudoin kasvoja ja kaulaa. Ainakin minulla tämä konsti helpotti tulehdusta tosi hyvin, mutta piti tehdä joka ilta.
4. Vaihdoin tietysti kaikki pesuaineet yms. sensitive-tuotteiseen ja esim. suihkusaippuana käytän Natusanin vauvoille tarkoitettua saippuaa.
5. Kesällä kohtuudella aurinkoa, tämähän mainittiin jo tuolla aiemminkin.
Tsemppiä sinulle! Voin nykyään hyvin, mutta muistan kyllä, kuinka masentunut olin itsekin pahimpana ihottuma-aikana. - yay262
kokeile tee puu öljyä se auta niin paljon mua se on melkein parantanut mun käsiihottuma
- loisa
Minulla on myös ollut jo vuosia kutiavaa, rakkulaista ihottumaa sormissa ja käsissä.
Välillä paranee ja välillä taas rakkulat ilmaantuu ja kädet kuivaa ihan hirveesti.
En tietääkseni ole nikkelille allerginen, mutta atoopikko kylläkin ja esim. omenan kuoriminen kutisuttaa aivan vietävästi.
Myös minä olen käyttänyt merisuolaliuosta pahimpaan kutinaan ja se todella auttaa. Nyt jätin saippuan käsienpesusta kokonaan pois ja vaihdoin himalajan merisuolasaippuaan, jolla olen pessyt käsiäni viikon ajan. Ja simsalabim! Kädet
ei oo olleet näin hyvässä kunnossa viiteen vuoteen. Punoitus hävisi melkein heti ja toisessa kämmenessä ollut punainen , kutiseva läiskä, joka on vaivannut kohta 2 vuotta, hävisi myös. Kädet on kyllä kuivat edelleen ja rasvaan ne aina iltaisin, mutta rakkulat ja kutina eivät tällä hetkellä vaivaa. Toivon todellakin, että olen löytänyt avun ja näin yksinkertaisesta tuotteesta. Eli suosittelen lämpimästi vaihtamaan käsisaippuat luonnollisempaan vaihtoehtoon.Voihan olla , että suurin osa käsi-ihottumista johtuu juuri ihmisten käyttämistä saippuoista, joissa on kaikenmaailman myrkkyjä. - hyvästi ihottuma
Minulla oli pari vuotta sitten paha käsiekseema. Sitten sain venäläisen luontaisparantajan ohjeen. Keräsin kourallisen lumimarjoja ja murskasin ne käsiin. Pidin niitä siinä ihottumien päällä n. 15 minuuttia ja huuhdoin pois. Vaiva alkoi heti helpottaa ja toistin sen muutaman päivän päästä. Olen ollut ihottumastani terve jo yli vuoden. Lumimarja auttoi varmasti, mutta samalla aloin avantouinnin ja poistatin amalgaamipaikat, joten voihan olla, että kaikki nämä auttoivat yhdessä. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan lumimarjaa. Se on syötynä lievästi myrkyllinen koristepensaskasvi, jota kasvaa yleensä puistojen ym. reunoilla. Minun kaupunginosassani myös lasten leikkipuiston reunalla(!) Marjat ovat sormenpään kokoisia ja aivan valkoisia. Niitä on pensaat täynnä vielä tähän aikaan vuodesta ainakin Tampereella. Vuosi sitten keräsin niitä jopa pakastimeen talvea varten varmuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275