avun tyrkyttäminen

narsismiako?

Onko häiritsevä avu tyrkyttäminen narsismia. Kyse on avusta jota en halua enkä koe tarvitsevani. Mutta eräs ihminen on valmis "auttamaan minua" ja jos ei saa tahtoaan läpi, eli pääse pätemään hän on valmis käyttämään lievää henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa.

26

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi ollakin?

      Ei voi tietää... ehkä se tyyppi on luonnevikainen, mutta millä tavalla... kun narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole ainoa persoonallisuushäiriö eli luonnevika. Niitä on muitakin ja paljon.

      Pelkkä väkivaltaisuuteen taipuvaisuus ei ole narsismia...

      • alkup.

        Olen perheellinen mies ja tämä heppu on minua nuorempi sukulaismies. Hän tulee kokoajan neuvomaan miten mikäkin asia pitää tehdä. Olen yrittänyt sanoa, että ihan ok jos sinä haluat haluat tehdä asiat noin, mutta minä teen asiat tällä tavoin.

        Jos haluan pitää vaikkapa jakoavainta vasemmassa kädessä, niin minun pitää varmaan vartin verran lepytellä ja selitellä, että kyllä sinä olet viisas ja osaava. Mutta olisiko mitenkään mahdollista, että pidän nyt vain tällä kertaa avainta vasemmassa kädessä, pidän sitten ensikerralla sitä oikeassa kädessä.


      • kuuntele
        alkup. kirjoitti:

        Olen perheellinen mies ja tämä heppu on minua nuorempi sukulaismies. Hän tulee kokoajan neuvomaan miten mikäkin asia pitää tehdä. Olen yrittänyt sanoa, että ihan ok jos sinä haluat haluat tehdä asiat noin, mutta minä teen asiat tällä tavoin.

        Jos haluan pitää vaikkapa jakoavainta vasemmassa kädessä, niin minun pitää varmaan vartin verran lepytellä ja selitellä, että kyllä sinä olet viisas ja osaava. Mutta olisiko mitenkään mahdollista, että pidän nyt vain tällä kertaa avainta vasemmassa kädessä, pidän sitten ensikerralla sitä oikeassa kädessä.

        hanta vaan keskity vain siihen omaan tekeiseesi!
        Sekopaaltahan tuo kuulostaa jos pakko saada toinen tekemaan samalla tavalla joka asia kuin itse, han on epavarma itsestaan.


    • ........................

      piirre on juuri tuo "auttaminen" ja "avun tuputtaminen". Hän on nostanut itsensä silloin sinun yläpuolellesi ja "tietää, mikä sinulle on parhaaksi".
      Pyydäppäs häneltä oikeasti jotain apua, kun sitä tarvitset... Voi sitä vittuilua ja väheksyntää... Paitsi auttaa kyllä pyydettäessä, jos on yleisöä paikalla. Saa taas kiillotettua silläkin omaa nahkaansa ja "hyvyyttään". Uhrista saa sellaisen käsityksen, että on ihan hullu, kun ei noin auttavaisen ja ihanan ihmisen kanssa tahdo olla tekemisissä. Ja narsistilta löytyy siihen asian aina se selitys (hartain toiveensa), että häntä muka kadehditaan.

      • MontaKertaaNähty

        Oli niin älyttömän osuva kommentti, että nostetaan.

        Juuri näin narsistit toimivat.


    • auttaahukkumaan

      "Auttaminen" eli dominointi, määrääminen ja mielivalta, marttyyrin esitys muiden kustannuksella...

    • dsdddddd

      Äitini oli häirikkö auttaja, joka aina tunkeutui tekosyyllä auttamaan ja samalla tuhosi myös kaikki asiat. Myös oli narsisti. Sama kuin olisi sarvikuonon ottanut posliinikauppaan järjestelemään astiat. Auttaminen on taitavan ja älykkään hommaa, jos saa apua tuollaiselta tyhmältä narsistilta hän saa vahinkoa enemmän aikaan kuin apua. Kannattaa miettiä ketä pyytää auttamaan. Narsisteilla ei ole empatiaa joten ne voivat rikkoa sinulta mitä tahansa tuntematta itse syyllisyyttä lainkaan...

    • VasaraOisParempi

      Ota jakoavain vasempaan käteen ja mottaa jannua sopivaan paikkaan sillä. En ole väkivallan ystävä enkä kannusta väkivaltaisiin tekoihin mutta kuvio on niin tuttu ja ärsyttävä. Auttaa tilapäisesti kiukun ja ärsytyksen purkuun. ;)

    • TuliVaanMieleen

      Aika moni anoppi menee tähän sarjaan.

    • Anonyymi

      Mitä yleisin narsistin tapa toimia. Tyypillistä myös erilaisilla ilmoituksilla uhkaaminen koskien "autettavan" mielenterveyttä tai lastensuojelun tai eläintensuojelun tarvetta. Tarkoituksena on pitää "autettava" jatkuvasti varpaillaan ja pilata hänen ilonsa esimerkiksi lapsen saamisesta tai lemmikin hankkimisesta.

      • Anonyymi

        Narsisti tosiaan holhoaa myös. Se on yksi keino nostaa itseään ylös ja painaa sitä holhottavaa alas.
        Narsisti viihtyy vapaaehotoistyöntekijänä kun työt ovat heikosti valvottuja ja voi nostaa itseään siellä piireissä epäviralliseksi johtajaksi oikean johdon ohi ja yli koska tietää nyt joka tapauksessa kaiken paremmin.

        Auttaminen mahdollistaa pätemisten autettavan kustannuksella ja auttamisesta saa paljon glooriaa. Muistaa sitten kertoa ympäriinsä miten paljon on auttanut.


      • Anonyymi

        Mutta auta ja varjele, jos joku oikeasti tarvitsee narsistilta apua! Apua tarvinnut saa kuulla lopun ikänsä siitä, kuinka narsistin piti auttaa häntä siinä ja siinä asiassa!


    • Anonyymi

      "Apu" on jotain mikä useimmiten on kauheinta mitä tiedän.
      Kuitenkin joskus se on hyvää. Arvostan suuresti ruokarahaa ja hammaslääkäriä ja tollasia konkreettisia apuja, mutta henkinen apu yleensä tuntuu vain emotionaaliselle hyväksikäytölle ja mun mielellä pelaamisella haitakseni.

      "poiuytrdfgh"

    • Anonyymi

      Joutavaa vikinää. Miehisty!

    • Anonyymi

      Arvoisat palstalaiset, rakastakaamme vain toisiamme henkisesti. Siinä apu moneen vaivaan,

      "poiuytredfg"

      • Anonyymi

        Voin myös kertoa teille faktan:

        Lääkeainereaktiolla tai aivovauriolla ei ole mitään tekemistä ihmisen luonteen tai henkisen kehityksen kanssa, ei mitään, paitsi se että aivovaurio sta tai lääkeainereaktiosta selviäminen laittaa aivot ja luonteen kovaan poikkeukselliseen treeniin

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi

        Noi asia on jotain mitä tapahtuu ihmisen kehon fyysisille soluille,
        Minä en meinaa millään käsittää sitä kuinka niin monelta puuttuu järki ymmärtää niin yksinkertainen asia.

        "poiuytrfghj"


    • Anonyymi

      Ensinnäkin käy mitätöiminen, autettavan tiedot, taidot, osaaminen mitätöidään.

      Toiseksi omistaminen, autettava otetaan hallintaan siten että hän toteuttaa auttajan tahtoa ja tuo lisäarvoa ja kunniaa auttajalle.

      Kolmanneksi halveksiminen, jos autettava tekee jotain joka onnistuu auttaja halveksii ja vähättelee sitä.

      Neljänneksi hylkääminen, jos autettava ei suostu toimimaan auttajan etujen mukaisesti, hänet hylätään.

      Ihmeellistä ja sairasta, mutta totta.

      • Anonyymi

        Aivan tämmöstä oli soittaminen auttavaan puhelimeenkin suureksi osin.


        "poiuytfrdfghjm"


      • Anonyymi

        Minä en ymmärrä keskusteluavun päälle yhtään.
        Kokemukseni mukaan mitä vähemmän keskustelen sitä selkeämmin osaan aivojani käyttää ja tunnetilani on miellytävämpi.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi

        Koen 90% kaikesta keskusteluavusta emotionaaliseksi hyväksikäytöksi. En osallistu enää minkäänlaisiin apukeskusteluihin,

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi

        Lietsovat hirveesti kaikkia huonoja negatiivisia ajatuksia ja toisaalta vahtivat kaikkia älykkäitä ajatuksia haluten rajoittaa niitä.

        "poiuytfdfgh"


      • Anonyymi

        Haluavat määrätä millaisin käsittein ihminen puhuu.
        Eivät antaisi puhujan itse luovasti valita käsitteitään.
        Kauhee olo tulee aivoihin semmosesta.
        "poiuytfdfgh"


      • Anonyymi

        Sekoittavat koko alunperin varsin järkevän aivotoiminnan aivan hullunmyllyksi ilman mitään tolkkua.

        "poiuytrdcvbn"


      • Anonyymi

        Mä oon pääosin lopettanut keskustelut lopuksi ikää.
        Sain tarpeekseni. Mutta on se jotenkin voimistavakin kokemus kun ei tarvi mitään keskustelua.
        Turhaa aivohäiriötä siitä vaan saan, ja sitte kaikki menee huonommin.

        "poiuytredfghj"


    • Anonyymi

      Onko hän lääkäri? Samanlaiset lääkärit ei ollenkaan harvinisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe