kortisoni

kivuttomaksi

sain viime viikon torstaina kortisoni piikin olkapää kipuun, milloin sen vaikutuksen pitäisi alkaa helpottaa särkyä jos yleensä alkaa

20

17870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmhmmm

Eiköhän sen pitäisi vaikuttaa parin päivän kulutttua pistämisestä.
      Minulle pistetty kortisonia polveen kolme kertaa kesän aikana ja kyllä kipu hellittänyt parissa päivässä.

• entä siis

Mutta kuinka kauan kipu pysyy poissa?
        Menetkö milloin seuraavan kerran?

• HmmmmHmmmm
        entä siis kirjoitti:

Mutta kuinka kauan kipu pysyy poissa?
        Menetkö milloin seuraavan kerran?

Kipu pysyi poissa 1-2 viikkoa.Nyt pistettiin jotain tehokkaampaa kortisonia viimmeisellä kerralla,jolla kivun pitäisi pysyä poissa n. kuukauden.
        Ja vaiva muutenkin jo alkanut ilmeisesti helpottaan.
        Eiköhän nämä asiat ole aika yksilöllisiä,toisilla auttaa yksi piikki,toisilla ei ole mitään apua piikeistä.

• auttaa, toisille ei
        HmmmmHmmmm kirjoitti:

Kipu pysyi poissa 1-2 viikkoa.Nyt pistettiin jotain tehokkaampaa kortisonia viimmeisellä kerralla,jolla kivun pitäisi pysyä poissa n. kuukauden.
        Eiköhän nämä asiat ole aika yksilöllisiä,toisilla auttaa yksi piikki,toisilla ei ole mitään apua piikeistä.

Minä sain olkapäähäni kortisonipiikkejä ennen viimeistä leikkausta kahden viikon välein viisi kertaa. Piikit annettiin nivelkapseliin eli ultran avulla. Ei apua. Leikkauksen jälkeen sain vielä kolme piikkiä ettei tulehdus uusisi. Olkapää leikattu kolmasti.

• häviä
        auttaa, toisille ei kirjoitti:

Minä sain olkapäähäni kortisonipiikkejä ennen viimeistä leikkausta kahden viikon välein viisi kertaa. Piikit annettiin nivelkapseliin eli ultran avulla. Ei apua. Leikkauksen jälkeen sain vielä kolme piikkiä ettei tulehdus uusisi. Olkapää leikattu kolmasti.

mulle pistettiin olkaniveleen huhtikuussa kortisonia, jolloin pistoskohtaan tuli jälki, joka ei ole painunut pois. Se on samanvärinen kuin tavallinen painaumajälki, vaikkei siihen mikään ole painanutkaan. Mustelma se ei ole, pikemminkin punelma. Mutta mikä, miksi?

Kipu on kyllä ollut poissa, onneksi.

• mikä auttoi?
        HmmmmHmmmm kirjoitti:

Kortisonipiikissä on puudutusainetta. Siksi kipu helpottaa pariksi viikoksi. Itse kortisonilla siinä ei ole mitään tekemistä, jos kerran kipu uusiutuu. Kortisoni vain vahingoittaa eikä niitä pidä samaan kohtaan montaa ottaa.

• vaihingoita...
        mikä auttoi? kirjoitti:

Kortisonipiikissä on puudutusainetta. Siksi kipu helpottaa pariksi viikoksi. Itse kortisonilla siinä ei ole mitään tekemistä, jos kerran kipu uusiutuu. Kortisoni vain vahingoittaa eikä niitä pidä samaan kohtaan montaa ottaa.

Piikissä on puuduteainetta, sen vaikutus lakkaa kuitenkin muutamassa tunnissa. Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minä tosiaan sain niitä useita nivelkapseliin, ei apua. Leikkaus toi avun.
        Kortisoni oikein annettuna ei suinkaan vahingoita. Silloin kun kortisoni annetaan piikkinä yhteen kohtaan, sillä ei ole mitään haittavaikutuksia. Niitä voi ottaa aikamoisen määrän turvallisin mielin. Piikki pitää kuitenkin osata laittaa, jos sen laittaa väärään kohtaan (jänteeseen esim) voi ihoon jäädä pysyvä jälki, painauma.

• oikeatatietoatarjoan
        vaihingoita... kirjoitti:

Piikissä on puuduteainetta, sen vaikutus lakkaa kuitenkin muutamassa tunnissa. Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minä tosiaan sain niitä useita nivelkapseliin, ei apua. Leikkaus toi avun.
        Kortisoni oikein annettuna ei suinkaan vahingoita. Silloin kun kortisoni annetaan piikkinä yhteen kohtaan, sillä ei ole mitään haittavaikutuksia. Niitä voi ottaa aikamoisen määrän turvallisin mielin. Piikki pitää kuitenkin osata laittaa, jos sen laittaa väärään kohtaan (jänteeseen esim) voi ihoon jäädä pysyvä jälki, painauma.

>Piikissä on puuduteainetta, sen vaikutus lakkaa kuitenkin muutamassa tunnissa.

Ei ole totta. Miksi valehtelet?
        Siksi selän "hermojuuripuudutuksiakin" tehdään, että ne auttaa joitakin päiviä, jopa kuukausia??

"Hermojuuripuudutus. "
        http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=1336.0

Mutta niitäkään ei mielellään kovin usein anneta.

> Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minä tosiaan sain niitä useita nivelkapseliin, ei apua. Leikkaus toi avun.

Sinulla ne ei siis auttaneet, joten miten voit väittää että ne auttavat???

>Kortisoni oikein annettuna ei suinkaan vahingoita. Silloin kun kortisoni annetaan piikkinä yhteen kohtaan, sillä ei ole mitään haittavaikutuksia.

Miten muuten sitä koskaan annetaan kuin yhteen kohtaan kerrallaan?? En ymmärrä väitettäsi!

Kun se annetaan monta kertaa piikkinä samaan kohtaan on sillä haittavaikutuksia. Kysy lääkäriltäsi, hän kertoo saman. Jos ei kerro, niin kysy paremmalta lääkäriltä!!!

>Niitä voi ottaa aikamoisen määrän turvallisin mielin. Piikki pitää kuitenkin osata laittaa, jos sen laittaa väärään kohtaan (jänteeseen esim) voi ihoon jäädä pysyvä jälki, painauma.

Jos piikin laittaa syvällä olevaan jänteeseen miksi se silloin vaikuttaisi ihoon eri tavalla kuin jos se annetaan... no mihin se pitäisi antaa?? Ei se jänteeseen pistoksen ja ihon jälki ole mitenkään yhteydessä toisiinsa, miksi ihmeessä olisi?

• sinulle...
        oikeatatietoatarjoan kirjoitti:

>Piikissä on puuduteainetta, sen vaikutus lakkaa kuitenkin muutamassa tunnissa.

Ei ole totta. Miksi valehtelet?
        Siksi selän "hermojuuripuudutuksiakin" tehdään, että ne auttaa joitakin päiviä, jopa kuukausia??

"Hermojuuripuudutus. "
        http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=1336.0

Mutta niitäkään ei mielellään kovin usein anneta.

> Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minä tosiaan sain niitä useita nivelkapseliin, ei apua. Leikkaus toi avun.

Sinulla ne ei siis auttaneet, joten miten voit väittää että ne auttavat???

>Kortisoni oikein annettuna ei suinkaan vahingoita. Silloin kun kortisoni annetaan piikkinä yhteen kohtaan, sillä ei ole mitään haittavaikutuksia.

Miten muuten sitä koskaan annetaan kuin yhteen kohtaan kerrallaan?? En ymmärrä väitettäsi!

Kun se annetaan monta kertaa piikkinä samaan kohtaan on sillä haittavaikutuksia. Kysy lääkäriltäsi, hän kertoo saman. Jos ei kerro, niin kysy paremmalta lääkäriltä!!!

>Niitä voi ottaa aikamoisen määrän turvallisin mielin. Piikki pitää kuitenkin osata laittaa, jos sen laittaa väärään kohtaan (jänteeseen esim) voi ihoon jäädä pysyvä jälki, painauma.

Jos piikin laittaa syvällä olevaan jänteeseen miksi se silloin vaikuttaisi ihoon eri tavalla kuin jos se annetaan... no mihin se pitäisi antaa?? Ei se jänteeseen pistoksen ja ihon jälki ole mitenkään yhteydessä toisiinsa, miksi ihmeessä olisi?

Selän hermojuuripuudutus on aivan eri asia kuin tavallisen kortisonipiikin antaminen. Johan nimikin kertoo, että siinä käytetään itse tuota puudutetta hyödyksi. Suurin osa kortisonipiikeistä annetaan puudutteella siksi, että pistos ei sattuisi. Ja se puudutus tosiaan lakaa hyvin pian.

Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minulle se ei auttanut sen vuoksi, että olkapäässäni oli sellaisia vikoja jotka vaativat leikkauksen. Mm hauislihas revennyt, kiinnikkeitä, arpikudosta,tulehdusta ym. Leikkauksen jälkeen sain vielä kolme piikkiä, varmistettiin hyvä leikkaustulos ja ettei tulehdus uusisi. Auttoi hyvin!

On olemassa kortisonitabletteja, tiedätkö? Monet joutuvat syömään niitä erilaisiin ongelmiin. Niillä on suuri haittavaikutus. Kortisonipiikki siis oikein annettuna ei vahingoita. Piikki pitää osata laittaa juuri oikeaan kohtaan muuten siitä ei ole hyötyä. Minulle piikit anettiin siksi ultraäänen avulle eli radiologi laittoi piikit. Selitti, että piikistä on hyötyä jos se menee ihan prikulleen oikeaan kohtaan. Minulla nivelkapseliin. Jos sen pistää syvällä oleviin jänteisiin, ei tee hyvää. Samoin jos sen pistää vahingossa luuhun. Kyllä asia vain näin on. Eli väärin laitettuna ihoon voi jäädä kuoppa. Se näyttää ensin mustelmalta. Minulle annettu piikki tenniskyynärpäähän luuhun, tiedän.

Olen ollut huippuortopedin, huippuolkapääspesialistin hoidossa. Luotan häneen. Ja sitäpaitsi, tiedän itsekin näistä asioista aika paljon johtuen ammatistani. Se mitä sinä kirjoitit, on täyttä puppua.

• oikeatatietoatarjoan
        sinulle... kirjoitti:

Selän hermojuuripuudutus on aivan eri asia kuin tavallisen kortisonipiikin antaminen. Johan nimikin kertoo, että siinä käytetään itse tuota puudutetta hyödyksi. Suurin osa kortisonipiikeistä annetaan puudutteella siksi, että pistos ei sattuisi. Ja se puudutus tosiaan lakaa hyvin pian.

Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin. Minulle se ei auttanut sen vuoksi, että olkapäässäni oli sellaisia vikoja jotka vaativat leikkauksen. Mm hauislihas revennyt, kiinnikkeitä, arpikudosta,tulehdusta ym. Leikkauksen jälkeen sain vielä kolme piikkiä, varmistettiin hyvä leikkaustulos ja ettei tulehdus uusisi. Auttoi hyvin!

On olemassa kortisonitabletteja, tiedätkö? Monet joutuvat syömään niitä erilaisiin ongelmiin. Niillä on suuri haittavaikutus. Kortisonipiikki siis oikein annettuna ei vahingoita. Piikki pitää osata laittaa juuri oikeaan kohtaan muuten siitä ei ole hyötyä. Minulle piikit anettiin siksi ultraäänen avulle eli radiologi laittoi piikit. Selitti, että piikistä on hyötyä jos se menee ihan prikulleen oikeaan kohtaan. Minulla nivelkapseliin. Jos sen pistää syvällä oleviin jänteisiin, ei tee hyvää. Samoin jos sen pistää vahingossa luuhun. Kyllä asia vain näin on. Eli väärin laitettuna ihoon voi jäädä kuoppa. Se näyttää ensin mustelmalta. Minulle annettu piikki tenniskyynärpäähän luuhun, tiedän.

Olen ollut huippuortopedin, huippuolkapääspesialistin hoidossa. Luotan häneen. Ja sitäpaitsi, tiedän itsekin näistä asioista aika paljon johtuen ammatistani. Se mitä sinä kirjoitit, on täyttä puppua.

> Suurin osa kortisonipiikeistä annetaan puudutteella siksi, että pistos ei sattuisi. Ja se puudutus tosiaan lakaa hyvin pian.

Itse olen saanut useita piikkejä, ja ne auttoi 2-3 viikkoa, sen jälkeen ongelma palasi. Lääkäri sanoi, että puudutus voi vaikuttaa viikon tai pari. Sitten tietää auttoiko kortisoni vai ei.

>Kortisoni itsessään saattaa auttaa. Se mm. auttaa tulehduksiin, olkapäässäkin.

Aika harvoin se auttaa olkapäässä. Tai muuallakaan. Mutta kuten sanoit: saattaa auttaa, joskus.
        Monet lääkärit kertovat sen olevan enemmän haitallista kuin hyödyllistä, koska se keskittyy vain oireen hoitamiseen. Minunkaan lääkäri ei halunnut enempää pistoksia antaa koska kertoi sen olevan enemmän haitaksi. Varsinkin kun hyötyä ei tullut.

>Kortisonipiikki siis oikein annettuna ei vahingoita.

Voi olla totta. Mutta mikä on se oikea tapa? Lääkärini ei siis tiennyt?

> Piikki pitää osata laittaa juuri oikeaan kohtaan muuten siitä ei ole hyötyä.

Tuohan on itsestäänselvyys. Mistä tietää mikä on se oikea kohta?

> Minulle piikit anettiin siksi ultraäänen avulle eli radiologi laittoi piikit. Selitti, että piikistä on hyötyä jos se menee ihan prikulleen oikeaan kohtaan. Minulla nivelkapseliin. Jos sen pistää syvällä oleviin jänteisiin, ei tee hyvää.

Suuri osa ilmeisesti annetaan sitten väärin. Minulla vika ei kai ole nivelkapselissa. Vikaa kun ei edes tiedetä.

> Samoin jos sen pistää vahingossa luuhun. Kyllä asia vain näin on. Eli väärin laitettuna ihoon voi jäädä kuoppa. Se näyttää ensin mustelmalta. Minulle annettu piikki tenniskyynärpäähän luuhun, tiedän.

Olen samaa mieltä. Moni piikki on haitaksi, koska ne näköjään annetaan väärin ja antajana on tavallinen yleislääkäri, joka ei tiedä mihin se pitää antaa.

>Olen ollut huippuortopedin, huippuolkapääspesialistin hoidossa. Luotan häneen. Ja sitäpaitsi, tiedän itsekin näistä asioista aika paljon johtuen ammatistani. Se mitä sinä kirjoitit, on täyttä puppua.

Olimme samaa mieltä, ei ollut puppua.

• Anonyymi
        mikä auttoi? kirjoitti:

Tähh? Puudutusaineen vaikutus kestää noin 2-3 tuntia. Ei todellakaan mitään viikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tähh? Puudutusaineen vaikutus kestää noin 2-3 tuntia. Ei todellakaan mitään viikkoja.

Tuo kirjoittaja ei tiennyt yhtään mistä kirjoitti..

• jos lepää pistospäivän

Itse olen saanut sormien/peukaloiden niveliin kortisonipiikkejä muutaman kerran, lähinnä reumakontrollin yhteydessä. Pistäminen itsessään sattuu vähän pirusti, koska käsissä on runsaasti pieniä hermoja. Ainakin mulle lääkäri selitti ettei pistoksiin voi käyttää puuduketta, koska pistosalue on niin pieni. Pikkurilliin se ei saanut edes mahtumaan koko kortisoniannosta. Eka kerralla epäilinkin voiko sormiin ylipäätään pistää, kun ovat niin kapoiset :) Pistospäivä menee kyllä vielä kipuillessa, mutta sen jälkeen turvotus ja tulehdus alkaa helpottaa ja normaalitilaa kestää kuukausia. Eli selkeästi tulehtuneeseen niveleen pistäminen auttaa ihan oikeasti.

• auttanee

Sain useita kortisonipiikkejä lonkan bursaan. Lääkäri sanoi että tehoaa parin päivän sisällä mahdolliseen tulehdukseen. Piikin jälkeen piti olla suht paikallaan ainakin päivän verran. Auttoihan se mutta vaiva uusiutui ja sain samalta lääkäriltä useita piikkejä, Solomet tms. samaan kohtaan.
      Toinen lääkäri kuitenkin sanoi että toistuvat kortisonipiikit ovat vahingoksi koska kalkkeuttavat nivelpintoja.

• Anonyymi

Bursiittikivun helpottuessa voi aloittaa siihen räätälöidyn jumpan ja se löytyy netistä. Liikkeet helppoja ja silti tehokkaita.

• Marjukkarukka

Minulla jäätynyt todella kivulias olkapää vaivannut jo 6kk ja käden liikkeet täysin pois. Sain tänään kortisonipiikin ja kuulemma vaikutus alkaa vasta parin päiväv kuluttua nyt siis tosi kipeä. Puolen toista viikon kuluttua narkoosimanipulaatio.
      Senkin jälkeen on vielä kertoman mukaan kovat kivut muutaman viikon ajan.
      Onko kellään kokemusta tästä kaikesta, pelottaa hieman. Kuulisin mielelläni kokemuksia.
      Nimim. Kipeä ja epätietoinen

• sellattisjanoin

Minulla taitaa olla olkapäässä hyvin erilaisia syitäkin ehkä ainakin neljää eri syytä ehkä enemmänkim syitä että kipua siellä on. Mutta kortisoinipiikki auttoi kun puudutuksen jälkeinen "kiukkukipu"olkapäässä oli loppunut jotain puolitoistavuorokautta oton jälkeen niin viikon verran sitten piikin jälkeen suurin piirtein oli rauhallisempi tilanne ettei juurikaan kipua siellä sitten ollut mutta sen vaikutuksen loputtua eli jälkeen tuli kovempi kipu muutaman päivän ajaksi/vai olikohan päivän ja sit taas jämähti siihen jonkinlaiseen pikkaiseen mutta välillä kovempaankin eli vaihtelevaan kipuun siinä alueessa.

• Kipeä84

Oliko miten kovaa se "kiukkukipu"? Itelläni laitettu piikki tänään aamul ja päiväl tuli ihan jäätävä kipu olkapäähän. Säteilee hartiaan/käteen.

• Syyslilja

Minä oon kahdesti hakenut kortisoni piikin olkapäähän siinä on kiertäjäkalvonen eikä mitään apua ole ollu päivällä ei tiedä mitään muuta varjele kun yrittää laittaa pää tyynylle sitten se vasta alkaa pirunmoinen särky siinä semmonen kaveri

• Anonyymi

Minäkin sain kortisonipiikin olpkapääkipuun, mutta ei se auttanut yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe