Tarvitsen apua

emui

Laitoin tämän saman viestin "Ratsastus" puolelle, mutta päätimpä laittaa tännekkin kun kyse on kuitenkin lämppäristä.

Olen erittäin kiitollinen, jos joku jaksaa lukea ja vastata seuraavaan!

Kertokaahan jotain ohjeita tälläiseen tapaukseen:

Kävin vähä aika sitten tutullani ratsastamassa yhtä lämppäri hevosta. Se on 14-vuotias ori, jolla on alotettu ratsastus vasta 13 vuotiaana. Sen omistaja ei ole tietämäni mukaan ratsastanut ennenkuin hyppäsi vuosi sitten tämän kyseisen hevosen selkään ja alkoi yksinkertaisesti vain ratsastamaan sillä.

No, hevosta ei siis ole koulutettu juuri lainkaan, satula selkään ja menoksi- tyyliin menty sillä vuosi.
No, kun nousin selkään niin sain jopa ihmetellä että se pysyi niinkin rauhallisena. Käyntiä kun oltiin menty hetki, niin hevonen pysähtyi eikä meinannut liikkua millään. Sain avukseni pienen kepin, jonka pieni kosketus sai hevosen taas liikkeeseen.

Noh, ajattelin vain että tämä on tämmöistä normaalia testausta. Hetken päästä kuitenkin kun aloin ravaamaan, niin hevonen tykkäsi pukitella. Ei ne isoja pukkeja ollut, mutta jäi kuitenkin vaivaamaan ettei kyse ollut enää testauksesta, vaan vika voisi olla esim. varusteissa. Sen omistaja laittoi kutakuinkin melko väärin varusteet hevoselle; satulan liian taakse, poskihihnan aivan liian kireälle ja turpahihna liian löysälle. En kehdannut kuitenkaan sanoa mitään, sillä tiedän ettei kukaan varmaan ollut opettanut omistajalle varusteiden laittamista oikein, ja jos hän vuoden verran oli ratsastanut näin, niin hevonen kyllä kestäisi jos ratsastaisin sillä puolisen tuntiakin niin. Seuraavalla kerralla ajattelin kuitenkin mainita asiasta hänelle, jotenkin kohteliaasti :P

No, huomasin loppua kohden että pukittelu kuitenkin loppui ja hevonen alkoi väsyä, eli siis sen kunto on melko huono, enkä kyllä toisaalta ihmettelekkään. Ratsastin siis vain vähän yli puoli tuntia. Koitin saada hevosta rentoutumaan puoli pidätteillä, mutta eipä niistä kovin paljon ollut apua, koska hevosta ei varmaan ollut koulutettu rentoutumaan, myötäämään yms. Eli ratsastin suoraan sanoen kirahvilla koko sen ajan. Enkä kokeillut myöskään laukkaa, sillä en tiennyt kuinka laukan nostot oli sille opetettu, ja omistaja itse ei tiennyt kuinka sen saa laukkaamaan.

Kuulemma jotkut 14- vuotiaat tytöt olivat käyneet silloin tällöin ratsastamassa sillä, laukanneet, hyppineet esteitä. (Pellolla oli silloinkin este kun menin sinne, niin ja juu, ratsastin pellolla kun kenttää ei ole). Minusta vähän vastuutonta päästää noinkin nuoret tytöt ratsastelemaan kouluttamattomalla orilla pitkin peltoja, esteitä hyppien ja laukaten? Vissiin monet kerrat tippuneet, kun omistaja ihmetteli kuinka minä en tippunut selästä vaikka hevonen kuinka pukitteli.

MUTTA ASIAAN :D Olen sepittänyt nyt teille vähän taustaa, jotta saisin paremmin apua.

Miten tälläistä hevosta pitäisi ratsastaa? Kaveri neuvoi että eteen alas- puolipidätteitä tehden, mutta mitä te neuvotte? Hevosen tasapainokaan ei minusta ole kehittynyt vuoden ratsastusken jälkeen niin hyväksi, että sillä voisi hyppiä n. 50cm esteitä ja laukkailla? Vai?? Pitäisikö 14 vuotta vanhaa hevosta alkaa ratsastaa niinkuin nuorta, kouluttamatonta varsaa? Vai pitäisikö lähtökohtien olla ihan erit?

Jotenkin hevonen sai silti temmattuaan minut mukaan, minulla olisi mielenkiintoa kokeilla "kouluttaa" siitä jonkinmoista ratsua, vaikkei minulla olekkaan kokemusta koulutuksesta aikasemmin. Olen ollut hevosten kanssa tekemississä n. 13 vuotta, ja n. 7 vuotta siitä aktiivisesti ratsastanut. Olen siis 18 vuotias.

Kiitos paljon jos jaksatte vastata!

3

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskaratsastaja

      Eiköhän kannata lähteä siitä, että saatte hevoselle lihaksia ja kuntoa. Kun kunto ja lihaspuoli on kohdallaan on helpompi alkaa vaatia hevoselta asioita. Eli ensin vaikka maastoilua rauhallisesti ja lisäätte matkaa ja vauhtia hevosen kunnon mukaan. Ja tuohon esteiden hyppäämistä en suosittele ennen kuin hevosen kunto ja ratsastettavuus siihen riittää. Mutta ensin siis kunto kohdalleen ja sitten innolla uutta oppimaan ja muista, että hiljaa hyvä tulee eli edetkää rauhallisesti. Antoisia hetkiä oripojan kanssa!

    • Turpatuhina

      Edellinen vastaus oli hyvä mutta lisäisin siihen pienen jutun; Kerroit että ori ei nosta laukkaa. Aluksi kannattaa opettaa sitä nostamaan laukka käskystä liinassa. ja sitten vasta selästä käsin. Ja liinassa kannattaa juoksuttaa vähän myös ennen ratsastusta jotta saa hepan rennoksi ennen kuin nouset selkään;) Yleensä jos olet vähän aikaa juoksuttanut ihan rauhassa, ilman suorittamispaineita, niin heppa alkaa rentoutua ja laskee päätä alas :) Paljon intoa kouluttamiseen, vaikka välillä ei tuntuisikaan että onnistuu. Ja suitset pitää aina ehdottomasti laittaa oikeille kireyksille. Kun alat lisätä harjoitusten kestoa kunnon karttuessa, katso mitä rehua hevonen syö ja onko riittävästi ja kysy omistajalta jotta voisit antaa lisäksi esim. vähäsen kauraa. Mutta ei liikaa, koska jos ori ei ole hyvin koulutettu käsittelyyn, niin se voi kuumua turhaankin ja harjoitukset menee pilalle kun heppa vaan juoksee pää ylhäällä ja väsähtää hetken kuluttua. Eli yhdyn edelliseen vastaukseen; Hiljaa hyvää tulee!

      • emui

        En tiedä kuinka hevonen nostaa laukan, mutta kuulemma ne 14- tytöt ovat laukkailleet sillä. Kuinka lie opettaneet sille sen, luulen että ajamalla eteenpäin, jotahan ei missään nimessä saisi opettaa hevoselle joka ei vielä osaa nostaa laukkaa.

        Kiitos neuvoista, katsotaan nyt miten asia etenee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe