Terve! Antakaahan neuvoja kaverille!
Yamaha 70 hv 2- tahti 90 luvun kone. Autolube.
Tyhjäkäynnillä ottaa kierroksia hyvin. Vaihe päälle ja ottaa kierroksia, mutta ei riittävästi. Vene Finnsport 540 ei nouse plaaniin. Kaasua lisättäessä tuntuu että ei saisi riittävästi bensaa, ihan kuin tukehtuisi. Vene ei sammu, ja pienellä kaasulla voi putputella. Yhtä äkkiä alkaa taas toimimaan ja kone käyttäytyy normaalisti. Ajettu kahdesta eri tankista 95 okt. bensalla.
- kaasari putsattu
- tulpat vaihdettu
- voiko vika liittyä bensapumppuun/kalvoihin. Tätä kohtaa en ymmärrä autatko?
- vettä bensan seassa?
- onko väliä bensalla 95 tai 98 okt.
- joku muu vika jota en hiffaa?
Syksyn taimen reissut ovat vaarassa, ei sinne lähdetä koneella jonka toiminta on epävarma...
Odotan innolla konetietäjien tärppejä, miten jatkan ongelmani kanssa.
T. Pekka J
Yamaha 70 hv 2- tahti käyntihäiriö
34
15325
Vastaukset
- ya-man
Irrota pumppu ja tarkista kalvo.
Voi olla venähtänyt eikä pumppaa kunnolla. Voi olla jopa rikki.
Pumppu kiinni kahdella 6mm ruuvilla siinä öljytankin alapuolella.
Tässä vielä kuva siitä pumpusta: http://www.aijaa.com/v.php?i=4538426.jpg
(Nro. 16 kuvassa) - harrastajakorjaaja
En tunne juuri ko. konetta, mutta onko siinä kaasuläpän asennon mukaan säätyvä sytytysennakko?
Jos säätö on pielessä, niin jaksaa ottaa kierroksia ilman kuormaa, mutta ei jaksa vetää kuorma päällä. Säädön saa joissakin koneissa pieleen, kun irrottaa sopivasti kaasuvaijerin, tai luulee säätävänsä tyhjäkäyntiä ja säätääkin ennakon pieleen ...
Tämä on yleensä helppo tarkistaa ajoituslampulla.
Jos veto loppuu vasta jonkin ajan kuluttua, epäilisin bensapumppua - tuotto vähäinen esim kalvojen vuoksi. Ensin pyörii kunnolla, mutta kun menovesi loppuu kaasarin kupista, meno hyytyy. Joskus myös bensapumppua ohjaava painelinja kampikammioista voi tukkiintua ja aiheuttaa bensan vähyyden. Sinänsä moottori käyttää läses saman verran polttoainetta, oli kuormaa tai ei. Eli se riippuu kierroksista.
Aina kannattaa kokeilla tuoreella bensalla. Viimevuotinen voi toimia huonosti, jos paremmin opalavat osat ovat haihtuneet tai sekaan on päässyt vettä. Jos on aiemmin toiminut 95 ok, niin tuskin tänä vuonna tarvitsee 98:sta. 98 oct on hitaammin syttyvää, joten kestää vähän paremmin puristusta ja sallii suuremman sytytysennakon, mutta kyllä tuon ikäiset normaalisti 95:lla toimii.
Kaasutin kannattaa ehkä puhdistaa, jos sitä ei ole tehty lähivuosina.
Jatka vaan tutkimista, kyllä se kuntoon tulee. - hartwall
Onko bensasuodatin putsattu,jos on niin sihti voi olla väärinpäin..itellä oli joskus sama "vika" kun putsasin suodatinta ja laitoin sihdin väärinpäin niin tyhjäkäynnillä toimi ja vähän aikaa kaasullakin kunnes "booaas" ..ota bensaletku irti pumpun jälkeen ja käynnistä,jos tulee bensaa niin yleensä on kunnossa..ja jos bensapumpun kalvo on rikki niin yleensä järveen tulee bensaläikkä käynnistyksen/käynnin yhteydessä... ja käy 95 bensa.t:Mika
- lestij,
sama vika,kun tulee vvastusta niin kone hyytyy ,kun trimmaa potkurin ylös ,taas kiertää ja jää läiskiä järveen ,kiitos vinkistä ,jospa huomenna kaikki ois toisin
- Jussuf
Tere!
Sama kone, sama vika.
Kone oli maissa kolme vuotta kun rakensin taloa, tätä ennen ei pienintäkään vikaa.
Kaasari putsattu, ei vaikutusta.
Bensapumpun kalvot ehjänä.
Bensasuodattimen asennolla ei vaikutusta.
Vika todella mystinen, oli ammattikorjaajallakin saamassa ilmeisesti valohoitoa.
Kerrohan jos ja KUN saat ongelman ratkaistua,
Pihan teko kutsuu...
Onnea!- Jäähyttelijä
läppä venttiilit tarkastukseen, jos kaasua lisättäesssä puutuu ja sit kohta lähtee meneen..
- mahdollinen
omassa Evinrudessa (-88 40hp) oli vika kannentiivisteessä. Aluksi kävi mutaman minuutin ok. Jos otti kaasun pois ja yritti uudelleen plaaniin niin ei ottanut kierroksia. Taisi käydä 1,5 pytyllä. tulpat pois ja kurkistus männän päälle. Muutama vesihelmi paljasti vian.
- juupaabaaaaa
Onko kaasareissa bensaa sen jälkeen jos hyytyy?pohjaproppu auki ja kato! jos ei ole,letku tukossa,käsipumppu paskana tai pumppurikki,tai neulaventtiilit takertelee
- Pekka J
Terve taas. Täällä ongelmakoneen omistaja.
Kiitokset kaikille neuvoista. Kone pelasi hyvin noin 10 kertaa, mutta kun tulin torstaina mereltä ja ukkosmyrsky tuli päälle. Kone hyytyi, juuri pahimmalla hetkellä. Onneksi rintama meni nopeasti yli. AJelin sitten hiljakseen kotirantaan. Plaaniin en konetta enään saanut.
- kaasari putsattu
- tulpat vaihdettu
- uusi bensa käytössä
- Bensapumpun kalvot vaihdettu
Ei vaan pelaa.
- bensapumppua ohjaava painelinja kampikammioista voi tukkiintua, oli yksi vinkki. Tutkintaan huomenna
- sitten vielä tsekkaan nuo letkulinjat läpi, onko siellä jossain tukos. Täytyy kai vaihdella yksitellen
- ja sitten tuo kannen tiiviste sauraavksi...
- sytysennakko pielessä? Tää on jo korkeampaa matikkaa mulle...
- Jos ei sunnuntaina kone ala pelaamaan, menee kone ammattiauttajan pakeille.
Olen oppinut todella paljon 2-tahti perämoottoreista, kiitos teille arvoisat vinkin antajat.
Pekka Jäntti- - vinkki -
Olin viime vuonna koeajamassa Yamaha 60hv autolube -konetta. Kierrokset eivät nousseet paljoa tyhjäkäyntiä korkeammaksi. Siinä ihmetellessä lisäsimme 2t-öljyä säiliöön, vaikka se oli 3/4 täysi. Alkoi pelaamaan. Nähtävästi anturi, joka mittasi säiliön öljyn pintaa, antoi väärää infoa ja kone rajoitti kierrokset minimiin. En tiedä, oliko kone nikotellut aikaisemmin, kun myyjän puheiden totuusarvo voi olla kyseenalainen. Yksi mahdollinen vikakohde kuitenkin.
Kerro täällä, jos diagnoosi selviää. - yammu 90
Sama oire vm99 yammu 90hv moottorissani. Tutkittiin ja purettiin kaasarit, ei apua. Välillä toimi hyvin ja taas välillä ei ottanut kierroksia kuin 3000 rmp. Vaihdettiin kaikki tulpat ja johdot irti ja crc ruiskaus johtojen liittimiin, sekä Öljysäiliön anturi irti ja takas kiinni. RUPES TOIMIMAAN!!. NYT ajettu tää kesä 20h ei vikaa??
- kyselevä
Mulla oli samanlainen vika 40 jammussa tein kanssa kaikki mahdolliset jutut bensapumpun kalvon vaihdosta kaasarin putsaukseen.
Lopuksi vika löytyi tulpata välillä toimi välillä ei.
Tosi v:mäinen vika joskus pysty ajaa ihan normaalisti koko päivänki,joskus alko heti vihottelee.- kjbkl
Vaihdoin käsipumpun joka meni bensalinjan alipaineen voimasta takalukkoon, toinen vika kävi mielessä,että onhan tankissa oleva bensaputki sihteineen AUKI?
- kjkbl
kjbkl kirjoitti:
Vaihdoin käsipumpun joka meni bensalinjan alipaineen voimasta takalukkoon, toinen vika kävi mielessä,että onhan tankissa oleva bensaputki sihteineen AUKI?
Ja saahan bensatankki ilmaa korkista/muualta,ettei tule ähky???
- Jamaha tietäjä
Kiillotat koppaa pari viikkoa, niin kyllä toimii, ja jos ei toimi, niin minkäs sille mahtaa.-
Minä vaihtasin merkkiä, ja äkkiä-- getol
Kaasarien irroituksen ja takaisin laiton jälkeen kannattaa kalibroida läpät.
- Tero234
Omassa, kylläkin vähän isommassa Yamahassa (175 hv) hiukan vastaavien käyntihäiriöiden syyksi paljastui siis tulpanhatut... Mittaa vaikkapa niiden vastus - pitäisi ymmärtääkseni löytyä vastusta about 5 kilo ohmin luokkaa. Minulla vastus oli kutoskoneessa kahden tulpanhatun kohdalla ääretön, eli kipinä tuli "pomppien" sytytystulpalle...
Tero- TU
Konekoppaa työnnettäessä paikoilleen olen saanut tulpan johtimen hatusta löysäksi (huono kontakti). Ruuvikierrekiinnitys johdolla tulpanhattuun.
- Pekka J
Moi vaan kaikille
Tässä ketjun aloittaja kirjoittelee. Kaiken tutkinnan ja osien vaihdon jälkeen vika löytyi tulpan hatusta. niinkuin jotkut kirjoittajat vinkkasivat. On kuulemma tällä konetyypillä enemmänkin ominaisuus kuin vika. Tulpan hattu kunnolla kiinni ja ei mitään vikaa. Tänä kesänä ajettu kovissakin keleissä ja hyvin on pelannut. Tunteja tullut varmaan lähelle sata.
Kiitos loistavista vastauksista, toivottavasti joku muukin sai apua ongelmaan.- Nyt pelittää
Vanha on aihe mutta onneks löyty. Kiroilin jo saman vian kanssa oman Yamaha 70 vm. -89 BETOLIN kanssa. Kun anto kahvasta kaasua kone sano "moooh" eikä ottanut kierroksia. Tyhjäkäynnillä käsikaasulla otti kierroksia. Syyksi paljastui yhden tulpanhatun irtoaminen, ilmeisesti irtosi siinä yhteydessä kun laitoin kopan paikoilleen tulppien vaihdon jälkeen.
Joten kiitos tämänkin vanhan aiheen löysin vian nopeasti ja ennenkaikkea pääsin helpolla ja halvalla :)
Kiitokset!
- yamaha
Olisiko kellään neuvoja 1991 70hv beto yamaha koneelle, kone seisonut pitkään n.2 vuotta, bens.p kalvo oli halki (vaihdoin) , tulpat oli rikki (vaihdoin) , tulpan hatut (vaihdoin) , mutta kone ei vain lähde pyörimään, kaasuttimia en ole putsaanut, välillä kun käsikaasu on täysillä ja ryyppy päällä niin "rääkäsee" kierrokset ja savuttaa jonkun verran ja sitten sammuu.. ilmaputsarin poistin ja siellä oli bensaa aikalailla..putsaan huomenna kaasuttimet mutta enään en keksi mitään muuta..vinkkejä kaivataan kiitos!
- yksi pikku juttu
Aloita nyt ihka oma juttu ja muotoile se silleen että meitä kiinnostaa niin katellaan sitten. Nää vuosia vanhat ei sytytä enää.
- tietämätön
Missä vika kun 2-tahti perämoottori 50 hv ei käy tyhjäkäynnillä olenkaan sammuu vähän väkliä mut täysillä kierroksilla menee hyvin?
- niii
Polttoainejärjestelmään jäänyt viime kesäiset bensat.
- vm 41
Pumppu ei pysty ruokkimaan pienillä kierroksilla tarpeeksi, vaihda kalvot.
- jepps2
sytytys magneetti kela... maksa 1000 euro uutena
- lokiujh
viestiketju alotettu 5 vuotta sitten viimenenkin postaus yli vuoden vanha
- Apuxxxa
Vanha ketju. Tsekkaa tulpanhattu. Ruuvvaa jokainen tulpanhattu johdosta irti. tsekkaa onko johdon liitos ,jos ruosteessa. Esim jos vettä päässy.
- Perämoottori1
Yamahan 2-T koneisiin ei suositella 95 E10 bensiiniä, ainoastaan 98 E5
- Näissäviesteissä
Näkyy todellinen totuus jamahan moottoreista ! Aivan mystisiä vikoja, eivätkä korjaannu ees ammattilaisillakaan !
ja tuollaiset muka markkinajohtajia-voihan vitsi :))
Mulla vanaha omssi, voin vetää jamahat kotisatamaan ihan kevyesti. - muutjohaudassa
Onhan se kun alkaa museoiässä ensimmäiset käyntihäiriöt esiintyyn...
- Suvi4000
90-luvun kone on vielä hyvä jos sitä on huollettu. Ei toki yhtä luotettava mitä aivan uusi, mutta luotettava silti. PS. Hyvin toimi melkein 20 vuoden ajan 89vm Yamaha autolube 20 jonka myin tossa keväällä pari kuukautta sitten. Huollot vaan teki niin toimi kuin junan vessa.
- Monttööri
Vanha ketju mutta viat varmaan vieläkin akuutteja. Minulla -86 mallinen Yamaha -70 temppuili siten että yksi sylinteri pätki ajoittain. Vika löytyi siten että kytkin sytytysjohtimien väliin biltemasta löytyneet "lamput" ja ajelin iltahämärässä, pätkivä sylinteri löytyi heti. Vika paikallistui vauhtipyörän alla oleviin sytytyksen triggauskeloihin. Pätkivän sylinterin kela "pätki" myös ohmimittarilla mitattaessa ja kelaa käsin heilutettaessa. Kyseinen varaosa on melko arvokas uutena joten purin rikkinäisen kelan dremelillä. Kela koostui metallisen rungon ympärille kierretystä kuparilangasta. Mittailin sitten ehjien kelojen resistanssiarvoja, ja löysin vastaavanlaisia arvoja kuorma-autojen valoreleistä. Purin tuollaisen 24V valoreleen ja kiersin releen käämistä löytyneen kuparilangan triggauskelan rungon ympärille. Varmistin että kuparilankaa oli ohmimääräisesti yli tuon triggauskelan ohmimäärän. Kun lanka oli kierretty, aloin sitten purkaa sitä pätkä kerrallaan välillä ohmimäärää mitaten kunnes päästiin triggauskelan ohmimäärään. Valmiin kelan valoin silikoniin. Kelan asennuksen jälkeen kone kävi taas kuin kello ja tehot tuli takaisin, ajettu nyt 4 kesää tällä kuorma-auton valoreleellä (3,90€). Osa tuli halvaksi mutta työtunteja ei kannata laskea, meni harrastuksen piikkiin. Tämäkään ei heti onnistunut, kiersin ensin kelan väärin pain, jolloin sytytys tapahtui liian myöhään ja tehot oli poissa vaikka kone kävi hyvin. Toisella kerralla sitten onnistui :)
Ajattelin että jos kokemuksesta on jollekin hyötyä niin ei mene tumpulointi ihan hukkaan ... - Taski
Nyt on kyllä erikoinen vika. Käsipumppu vetää aivan lyttyyn ja tämän jälkeen motti ei saa bensaa. Kokeiltu kahdella eri tankilla, kahdella eri bensaletkulla ja käsipumpulla. Voiko vika olla esim moottorin pään polttoaineliittimessä vai mistä tuon pumpun pitäisi saada tavaraa että "palautuu" takaisin pulleaksi. Ilmaa ei varmaankaan kuulu letkussa olla, mutta en käsitä miten alipaine vetää tuon niin lyttyyn että bensa ei kulje läpi. Tuntuu ihan kuin vika olisi tankin liittimessä, tankin huohotuksessa tai itse siinä käsipumpussa, mutta näitäkin kokeiltu tosiaan muutamaakin.
Onko hyviä neuvoja / ajatuksia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3024956Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721480Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661416eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131267Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1061258- 861184
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321158Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591086- 172918
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871