Tuli hylky leimalla tänään raidetangon ulommasta nivelestä (MB 190E). Välys löytyi keulan ollessa ilmassa. Sellainen millin luokkaa oleva pieni välys. Kuulemma ohjauksen välyksiä ei saa merkata korjauskehotuksena. Eikö tuossa ole tosiaan mitään pelivaraa katsastusmiehellä? Meinaan kyllä vaihtaa nivelen, vaikken ole välystä edes ajossa huomannut. Turhauttavaa maksaa taas yli 20 euroa jälkinäytöstä. Takapäähän menevä pitkä jarruputki on kuulemma kans aika syöpynyt, mutta hyvin tuntui kestävän, joten uusin sen varmaan vasta seuraavalle leimalle. Papereihin ei tullut mitään merkintää siitä.
Raidetangon pään välys
17
18627
Vastaukset
- suikkapää
Katsastaja tekee virheen, jos hyväksyy auton väljällä raidepäällä.
Kerran kulumaan lähdettyään sen välys kasvaa nopeasti.
Tässä taas esimerkki siitä, ettei omistaja itse niitä vikoja voi tietää.
Tämäkään ei välttämättä tunnu ajossa esim. siksi, että etupään auraus saattaa heittää välyksen nivelen toiseen reunaan.
Jälkitarkastusmaksu on reilu niitä autoilijoita kohtaan jotka eivät ilmesty tarkastettavien vikojen vuoksi uudelleen konttorille.
Miksi enemmän työllistävä auto pitäisi päästää samalla hinnalla ?- Tenavatähti '86
No, jos laki näin sanoo, niin eihän sille sitten mitään voi.
Semmoinen vain tuli vielä mieleen, että omassakin Mesessä on ihan hitunen väljää tuntumaa, vaikka siellä pitäisi olla muut nivelet kunnossa. Tämä väljä nivel oli vasemmalla puolella ja siellä tuntuukin selvempi välys. Mistä sitten oikein johtuu se, että oikealla puolella tuntuu sivuttain heilutellessa pienempää klappia, johon ei kuitenkaan puututa? Sitten kun kääntää pyörät oikein vinoon, niin välys tuntuu "ehjällä" puolella todella rajulta. Myös pystysuuntaan tunnustellessa tuntuu tosi pieni välys, mutta laakeri ei pidä ääntä ja katsastajan mielestä se oli ihan ok? - suikkapää
Tenavatähti '86 kirjoitti:
No, jos laki näin sanoo, niin eihän sille sitten mitään voi.
Semmoinen vain tuli vielä mieleen, että omassakin Mesessä on ihan hitunen väljää tuntumaa, vaikka siellä pitäisi olla muut nivelet kunnossa. Tämä väljä nivel oli vasemmalla puolella ja siellä tuntuukin selvempi välys. Mistä sitten oikein johtuu se, että oikealla puolella tuntuu sivuttain heilutellessa pienempää klappia, johon ei kuitenkaan puututa? Sitten kun kääntää pyörät oikein vinoon, niin välys tuntuu "ehjällä" puolella todella rajulta. Myös pystysuuntaan tunnustellessa tuntuu tosi pieni välys, mutta laakeri ei pidä ääntä ja katsastajan mielestä se oli ihan ok?Siinä mersussa on kuulamutteriohjaus joka tuntuu erittäin välykselliseltä pyörät käännettynä. Ilmeisesti autolla on sen verran ikää?
Katsastaja löytää ohjauksen nivelen väljyyden usein ravistimella, mutta tässäkin tapauksessa varmasti myös perinteisin menetelmin.
Toisen puolen välys voi tuntua siksi, että välys tuntuu ohjauksen "läpi" toiselle puolellle. - autokorjaamon
kuitti vaihdetusta nivelestä riitä tienposkitarkastuksessa?
- suomessa...
autokorjaamon kirjoitti:
kuitti vaihdetusta nivelestä riitä tienposkitarkastuksessa?
katsastusmies tarkistaa työn jäljen, piste. Tänäänkin korjaamolta suoraan tulleen kuorma-auton etujousen kiinnityskorvakon pultit oli löysässä, sormin pystyi pyörittämään. Autolle oli nimenomaan tehty huollossa katsastustarkastus. Katsastus vaan korjaamoille ja TURVALLISTA MATKAA!!
- Tenavatähti '86
suikkapää kirjoitti:
Siinä mersussa on kuulamutteriohjaus joka tuntuu erittäin välykselliseltä pyörät käännettynä. Ilmeisesti autolla on sen verran ikää?
Katsastaja löytää ohjauksen nivelen väljyyden usein ravistimella, mutta tässäkin tapauksessa varmasti myös perinteisin menetelmin.
Toisen puolen välys voi tuntua siksi, että välys tuntuu ohjauksen "läpi" toiselle puolellle.Yritin hiukan etsiä tietoa tuosta kuulamutteriohjauksesta. Onko simpukkaohjaus sama asia kuin kuulamutteriohjaus? Mistä se välys siellä tulee? Onko jo uutena, vai voiko ohjausta parantaa tekemällä asialle jotain? Onko kuulien välissä jotain rasvaa, joka väljistyy tai vuotaa pois iän myötä?
Mersu on siis -86 vuosimallia. Kilsoja on nyt noin 380 tuhatta. Ei pitäisi olla näille vehkeille ymmärtääkseni vielä kovin paljoa, sillä tuttavapiirissä on reilusti yli 600 tuhatta ajettujakin, joissa on selvitty lähinnä kuluvien osien vaihdolla, ilman koneremontteja.
Olisi varmaan pitänyt kysellä katsastajalta vähän tarkemmin. Varmaan olisi osannut kertoa lisääkin aiheesta. Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys". - Suikkapää
Tenavatähti '86 kirjoitti:
Yritin hiukan etsiä tietoa tuosta kuulamutteriohjauksesta. Onko simpukkaohjaus sama asia kuin kuulamutteriohjaus? Mistä se välys siellä tulee? Onko jo uutena, vai voiko ohjausta parantaa tekemällä asialle jotain? Onko kuulien välissä jotain rasvaa, joka väljistyy tai vuotaa pois iän myötä?
Mersu on siis -86 vuosimallia. Kilsoja on nyt noin 380 tuhatta. Ei pitäisi olla näille vehkeille ymmärtääkseni vielä kovin paljoa, sillä tuttavapiirissä on reilusti yli 600 tuhatta ajettujakin, joissa on selvitty lähinnä kuluvien osien vaihdolla, ilman koneremontteja.
Olisi varmaan pitänyt kysellä katsastajalta vähän tarkemmin. Varmaan olisi osannut kertoa lisääkin aiheesta. Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys".Se on sama kuin simpukka.
Tällaisessa ohjauksessa simpukka on välyksetön vain pyörien ollessa suorassa.
Homma johtuu ohjausvaihteen rakenteesta ja on normaalia.
Mersu käytti rakennetta pitkään jostain syystä.
Kestävä se on varsinkin kun voiteluaineet pysyvät sisällä.
Simpukkaa ei saa yrittääkään säätää niin, että se "tiukkenee" muilla ohjauskulmilla koska silloin se jumii keskiasennon ylitettäessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Recirculating_ball
http://www.tpub.com/content/armyordnance/OD1007/OD10070019im.jpg
Itselläni on tullut paljon vastaan niveliä jotka "näyttävät" välyksensä vain ravistimella.
Siksi tarkastuskorttiin on hyvä kirjoittaa, että "havaittu ravistimella", niin ei tule kinaa korjaamon tms. kanssa.
Tämän vuoksi niihin ravistimiin on investoitu. - sanoman..
Tenavatähti '86 kirjoitti:
Yritin hiukan etsiä tietoa tuosta kuulamutteriohjauksesta. Onko simpukkaohjaus sama asia kuin kuulamutteriohjaus? Mistä se välys siellä tulee? Onko jo uutena, vai voiko ohjausta parantaa tekemällä asialle jotain? Onko kuulien välissä jotain rasvaa, joka väljistyy tai vuotaa pois iän myötä?
Mersu on siis -86 vuosimallia. Kilsoja on nyt noin 380 tuhatta. Ei pitäisi olla näille vehkeille ymmärtääkseni vielä kovin paljoa, sillä tuttavapiirissä on reilusti yli 600 tuhatta ajettujakin, joissa on selvitty lähinnä kuluvien osien vaihdolla, ilman koneremontteja.
Olisi varmaan pitänyt kysellä katsastajalta vähän tarkemmin. Varmaan olisi osannut kertoa lisääkin aiheesta. Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys"."Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys".
Autoa kevennettäessä korista pyörät jäävät "roikkumaan" ja siten nivelet kääntyvät eri asentoon, joten välys ei tunnu - kummasta<
Suikkapää kirjoitti:
Se on sama kuin simpukka.
Tällaisessa ohjauksessa simpukka on välyksetön vain pyörien ollessa suorassa.
Homma johtuu ohjausvaihteen rakenteesta ja on normaalia.
Mersu käytti rakennetta pitkään jostain syystä.
Kestävä se on varsinkin kun voiteluaineet pysyvät sisällä.
Simpukkaa ei saa yrittääkään säätää niin, että se "tiukkenee" muilla ohjauskulmilla koska silloin se jumii keskiasennon ylitettäessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Recirculating_ball
http://www.tpub.com/content/armyordnance/OD1007/OD10070019im.jpg
Itselläni on tullut paljon vastaan niveliä jotka "näyttävät" välyksensä vain ravistimella.
Siksi tarkastuskorttiin on hyvä kirjoittaa, että "havaittu ravistimella", niin ei tule kinaa korjaamon tms. kanssa.
Tämän vuoksi niihin ravistimiin on investoitu.täällä nyt puhutaan simpukasta vai nivelistä,ne on kaksi eri asiaa..Simpukassa on aina tiettyä väleyttä ja pitääkin olla,eikä siitä ole mitään vaaraa tai haittaa,mutta pallonivelet on asia erikseen.
- ravistin...
Suikkapää kirjoitti:
Se on sama kuin simpukka.
Tällaisessa ohjauksessa simpukka on välyksetön vain pyörien ollessa suorassa.
Homma johtuu ohjausvaihteen rakenteesta ja on normaalia.
Mersu käytti rakennetta pitkään jostain syystä.
Kestävä se on varsinkin kun voiteluaineet pysyvät sisällä.
Simpukkaa ei saa yrittääkään säätää niin, että se "tiukkenee" muilla ohjauskulmilla koska silloin se jumii keskiasennon ylitettäessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Recirculating_ball
http://www.tpub.com/content/armyordnance/OD1007/OD10070019im.jpg
Itselläni on tullut paljon vastaan niveliä jotka "näyttävät" välyksensä vain ravistimella.
Siksi tarkastuskorttiin on hyvä kirjoittaa, että "havaittu ravistimella", niin ei tule kinaa korjaamon tms. kanssa.
Tämän vuoksi niihin ravistimiin on investoitu.Ei aina kannata luottaa ravistimeenkaan..
Omassa autossa oli yläpallo väljä ja sitä ei katsastusmies löytänyt ravistimella eikä käsin heilutellenkaan. Sanoin vielä että tutki vaan, varmaan on väljää mutta kun ei löytänyt niin ei löytänyt...
Itse sen sitten löysin kun tempaisin oikein voimien takaa renkaan yläreunasta ulospäin, silloin sen vasta huomasi. - suikkapää
sanoman.. kirjoitti:
"Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys".
Autoa kevennettäessä korista pyörät jäävät "roikkumaan" ja siten nivelet kääntyvät eri asentoon, joten välys ei tunnuPitää osata keventää oikein. joko tukivarsien alta tai apurungosta tms.
Jousen pänni pitää saada pois. Nämä ovat niitä ammattimaisten katsastajien niksejä.
Pitää tietää jokaisen auton oikeat kevennystavat ja todennäköiset "heikot" kohdat. - Keltanokka suikkis
suikkapää kirjoitti:
Pitää osata keventää oikein. joko tukivarsien alta tai apurungosta tms.
Jousen pänni pitää saada pois. Nämä ovat niitä ammattimaisten katsastajien niksejä.
Pitää tietää jokaisen auton oikeat kevennystavat ja todennäköiset "heikot" kohdat.Kurssilla opetettiin perustavat akselistojen keventämiseen. Yhteen lauseeseen tiivistetynä: Katsokaa kuinka se voima kulkee siellä!
- katsureillekin
suomessa... kirjoitti:
katsastusmies tarkistaa työn jäljen, piste. Tänäänkin korjaamolta suoraan tulleen kuorma-auton etujousen kiinnityskorvakon pultit oli löysässä, sormin pystyi pyörittämään. Autolle oli nimenomaan tehty huollossa katsastustarkastus. Katsastus vaan korjaamoille ja TURVALLISTA MATKAA!!
siskonmies katsastamaan perjantai-iltapäivänä Lt 28 pakua. konttorin kautta mökille. lähes perillä metsätiellä tuli alapallo pesästä läpi -onneksi siis metsätiellä. siinä nökötti keskellä tietä ohi ei olisi päässyt vastaantulijat eikä perästä tulijat. pimeetä ku menninkäisen luolassa, pakkasta 32 astetta, osakaupat kiinni. nuotio piti tehdä vierelle, että sai paksulla kuparikaapelilla avulla korjattua lt:n liikuntakykyiseksi.
kyllä meille kaikille sattuu vahinkoja. eihän se nyt niin ole, että aina korjaamokäynnin jälkeen pitäisi katsurille käydä näyttämässä työn jälkeä.
autoja on pajalla joka päivä vaikka millä mitalla ja oletan, että teknisistä vioista aiheutuneita onnettomuuksia on vain murto-osa.
tuo maksullinen jälkinäyttö on täysin rahastusta. ottesta näkee mikä kärryssä on vialla, korjaamo korjaa ja antaa ajoneuvokohtaisen kuitin päiväyksellä varustettuna. - Suikkapää
katsureillekin kirjoitti:
siskonmies katsastamaan perjantai-iltapäivänä Lt 28 pakua. konttorin kautta mökille. lähes perillä metsätiellä tuli alapallo pesästä läpi -onneksi siis metsätiellä. siinä nökötti keskellä tietä ohi ei olisi päässyt vastaantulijat eikä perästä tulijat. pimeetä ku menninkäisen luolassa, pakkasta 32 astetta, osakaupat kiinni. nuotio piti tehdä vierelle, että sai paksulla kuparikaapelilla avulla korjattua lt:n liikuntakykyiseksi.
kyllä meille kaikille sattuu vahinkoja. eihän se nyt niin ole, että aina korjaamokäynnin jälkeen pitäisi katsurille käydä näyttämässä työn jälkeä.
autoja on pajalla joka päivä vaikka millä mitalla ja oletan, että teknisistä vioista aiheutuneita onnettomuuksia on vain murto-osa.
tuo maksullinen jälkinäyttö on täysin rahastusta. ottesta näkee mikä kärryssä on vialla, korjaamo korjaa ja antaa ajoneuvokohtaisen kuitin päiväyksellä varustettuna.joo..
Korjaamojen jäljiltä olen nähnyt niin monta kiristämätöntä pallonivelen vartta ja löysiä iskarin pultteja, etten pelkkään kuittiin luota kuten ei luota AKEkaan:
kaikki jälkkärit tarkastetaan juurikin mm. näiden keskenjääneiden kiristysten vuoksi.
Asentajilta ja miksei katsastajiltakin pitäisi poistaa kännykät; ne tuhoavat työn laadun soidessaan juuri ratkaisevalla hetkellä....
Jälkinäytön maksullisuus perustuu pitkälti siihen, että on absoluuttisesti väärin, että ehjän auton esittäjä joutuu maksamaan saman hinnan kuin vikalistan hakija jonka ROMUN JÄLKITARJASTUS VOI KESTÄÄ 15 MIN PAHIMMILLAAN.
Eikä itse katsastuskaan ole helppo homma.
Muuten se LT28 paku !
Jos se on oikein etupäästään katsottu, ei näin vakavaa nivelväljyyttä ole voinut jäädä huomaamatta.
Lonksuuhan tuollainen ihan tavattomasti.
Ja LT:hän kevennetään alatukivarsista. Jos nyt oikein muistan. - hanskiv2
sanoman.. kirjoitti:
"Sitä vaan vielä ihmettelen, että miksi joku tietty välys ei näkyisi kuin pelkästään ravistimella?? Jos näin on, niin sitten ei maksa vaivaa alkaa edes itse tutkimaan pirssiä joka vuosi, vaan sama vaan aina hakea konttorilta "työmääräys".
Autoa kevennettäessä korista pyörät jäävät "roikkumaan" ja siten nivelet kääntyvät eri asentoon, joten välys ei tunnumoi tämä raide tangon pää vasen puoli riitti hylkäykseen ,mb 190e 89,muuten kaikki ok ,se vaan paikoilleen ja leima paperiin.
- siitä<<
jälkinäytöstä mitään tarvii maksaa jos sen tekee kuukauden sisällä,ei ainakaan täällä etelä-pohjanmaalla.
- Ei hintti
Niin siellä, mutta täällä heteroiden pitää maksaa jälkitarkastusmaksu, joka on sen 20 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831