Hankin 8-jalkaiseen moottorikumiveneeseeni moottoriksi 5 heppasen Parsunin (kiinalainen Yamaha-kopio). Olin perehtynyt netissä aiheeseen sen verran että tiesin odottaa kokoonpanolla suurin piirtein 15-19 solmun nopeutta ja nättiä plaania. Esimerkiksi Youtube on pullollaan pätkiä, joissa vastaavanlainen kumivene menee 5hp koneella hurjaa vauhtia.
No, menin vähän testailemaan pakettiani, enkä meinannut saada moottoriani edes käymään. Pitkän repimisen jälkeen sain sen liikeelle ja huomasin ettei moottorin teho riittänyt minkäänlaiseen plaaniin ja nopeutta oli täydellä kaasulla varmaan 6-7kn. Pitkää pätkää en viitsinyt täydellä kaasulla ajella, koska sisäänajo on vielä tekemättä. Sen verran kuitenkin huomasin heti, että Parsunista puuttuu tehoa ja paljon vai voiko homma olla kiinni potkurin noususta?
Parsun 5hp, tehoa puuttuu?
35
4162
Vastaukset
- nousukas
Kulku on aina kiinni potkurin noususta, kaikista veneissä ja kaikilla moottoreilla.
- PuSe
"Pitkää pätkää en viitsinyt täydellä kaasulla ajella, koska sisäänajo on vielä tekemättä"
Jaahas - eli se siis jäi sitten tekemättä kun tuota ajotapaa lukee...?
Monessa Jammussa (tuohan on Jammun kopio) ohjekirja mainitsee ettei ekojen tuntien aikana saa kierroksia antaa kuin puoleen kaasuun.
Kone on uutena aika nihkeä kiertämään, joten en ihmettele ettei kulje.
En ota Parsunin laatuun kantaa, mutta huolimattomalla sisäänajolla - tai sisäänajamattomuudella - varmistaa helposti ettei se kone koskaan kulje kunnolla sitä mitä sen pitäisi.- ilman sisäänajoa
Kyllä koneesta saa 99% tehosta irti saman tien, mutta sylinterin, männän ym muotoutuminen kärsii. Eli en usko tehonpuutteen olevan kiinni moottorin uutuudesta. Tuollainen kone on varmaan optimoitu soutuveneelle, jossa 2-3 matkustajaa (painoa 3-4 kertaa enemmän), jolloin sen potkurivalinta on tehty tällä olettamuksella. Jos haluat päästä samalla koneella tuon 17 solmua, niin potkurin vaihto taitaa olla must.
- Kkass
Ole onnellinen että parsunisi edes käy. Ne ovat laadultaa täysiä susia. Kippari-lehdessä oli vähän isomman parsunin testi, ajoivat terhi-veneellä ja parsunilla hesasta Saksaan. Kone ei tainut toimia koko matkan aikana kertaakaan ongelmitta. Kökarissa koneelle tehtiin eka isompi korjaus, en muista mitä vaihdettiin. Saksaan asti sillä ei päästy, hajosi niin totaalisesti ennen maalia.
Joten onnea valinnallesi.- ei parsun
Parsun = Yamahan edellinen mallisto. Yamahan osat vaan rikkoutuneiden tilalle, niin alkaa olla perusvarma tuuppari.
- tuuppaaja
ei parsun kirjoitti:
Parsun = Yamahan edellinen mallisto. Yamahan osat vaan rikkoutuneiden tilalle, niin alkaa olla perusvarma tuuppari.
Niinpä. Yamahan varaosakaupasta uudet osat tilalle eikä tule kalliiksi.
- Yammu5HV
tuuppaaja kirjoitti:
Niinpä. Yamahan varaosakaupasta uudet osat tilalle eikä tule kalliiksi.
Kaasariin uutta neulaventtiiliä ja sitten tuohon alkup. ongelmaan isommalla nousulla olevaa potkuria, niin jo on kova kone. Olen mä joutunut ihan OIKEAN Yamahankin kaasaria puhdistamaan ja vaihtamaan osia.
- aalala
ei parsun kirjoitti:
Parsun = Yamahan edellinen mallisto. Yamahan osat vaan rikkoutuneiden tilalle, niin alkaa olla perusvarma tuuppari.
Oikein hyvä hankinta kun ensin taistelet temppuilevan parsunin kanssa ja sitten alat vaihtamaan yammun osia siihen. Rentoa ja turvallista veneilyä. En ostaisi kiinan sontatuotteita veneeseeni, sen verran haluan luottoa kulkemiseen ja kesällä on mukavaa tehdä jotain muuta kuin rassata uutta konetta.
- kellään
kokemusta kiinalaisesta kattopellistä, sitä on kuulema suomessakin myynnissä, mutta ei saa takuuta.
- Sama täällä
aalala kirjoitti:
Oikein hyvä hankinta kun ensin taistelet temppuilevan parsunin kanssa ja sitten alat vaihtamaan yammun osia siihen. Rentoa ja turvallista veneilyä. En ostaisi kiinan sontatuotteita veneeseeni, sen verran haluan luottoa kulkemiseen ja kesällä on mukavaa tehdä jotain muuta kuin rassata uutta konetta.
Ei tule niin rahapulaa, vaikka persaukinen oonkin, että kiinalaiseen ruppakuppa laatuun turvautuisin. Hyvin hoidettu vanhakin OMC toimii, ja tehoa löytyy !
Vanhakin moottori Kerta nykäisyllä käyntiin talvenkin jäljiltä, ja seitsemän tunnin kalareissun bensan kulutus oli 4 litraa kurkku avarretulla 20hv Johnsonilla . Merkkiä en vaiha koskaan, on nimittäin niin hyvät kokemukset 50 vuoden ajoilta.
Harmi vaan ,kun jigiin kiinni tempassu parin kilon hauki pääsi irti.
- Persuuni
Hyvää ei saa halvalla.
- tai toinen
vanha sanonta "hyvää ja halpaa ei voi saada",ellei sitten osta kahta,sitä hyvää sekä halpaa.
- LLateR
tai toinen kirjoitti:
vanha sanonta "hyvää ja halpaa ei voi saada",ellei sitten osta kahta,sitä hyvää sekä halpaa.
- Mersua ei saa Ladan hinnalla.
- Jos tahdot hyvän ja halvan, niin täytyy ostaa kaksi erillistä tuotetta
- Mmnnaa
Mahtaa olla mageeta ajella "nätissä liu'ussa" reilu 2 m pitkällä kumiveneellä lähes 20 solmua Parsuni perseessä...voi jeesus! Mutta pakko sen on olla toimiva jos kerran juutupesta olit katsonut videoita ja oikein perehtynyt aiheeseen. Et ajatellut isompaa konetta, 90 heppasella menis 60 solmua "nätissä ilmalennossa".
- sinusta huolissaan
Purjehdus on minun juttuni, joten en hirveästi tiedä näistä pikkupaateista. Kokonaisvaltaisesti kirjoituksesi oli täysin älyvapaa ja osoitti suurta sivistyksen puutetta. Jos luulet että muutkin sivistyneet ihmiset kirjoittavat anonyymina mitä sontaa tahansa, olet väärässä. Surku sinua (ja eritoten puolisoasi jos sellaista on). Viihdyhän siellä ilmalennossasi
- niin totta on
letkos laskenut moottorin kierroksista, perävälityksestä ja potkurin noususta miinus luistosta kuinka kovaa edes teoriassa pääsisi. Viisheppaisella ei kummia porhallella vaikka kunnolla toimisikin. Olet sortunut sellaiseen kusetukseen johon ainoastaan merkonomit sortuvat.
Kusetusta tosin on muuallakin. Kipparin luettelossa oli joku parimetrinen Pioneer jolla joka kulki muka 30 solmua 3 heppaisella koneella. Sellaisia potkureitakaan ei moisiin koneisiin ole saatavilla mutta joku hölmö senkin uskoo ja ostaa.
Toisaalta sinun kannattaisi olla onnellinen mikäli sait edes sen kiinanihmeesi käyntiin. Sekin on jo puoli voittoa.- Katso noista
Eivät nuo nyt pelkältä kusetukselta näytä, tuskimpa edes merkonomin silmissä:
http://www.youtube.com/watch?v=P4DTqPKAylw
http://www.youtube.com/watch?v=Lqg1WCImX7k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kddmwCxU3ug&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7lOm169PKmY&feature=related - PuSe
Katso noista kirjoitti:
Eivät nuo nyt pelkältä kusetukselta näytä, tuskimpa edes merkonomin silmissä:
http://www.youtube.com/watch?v=P4DTqPKAylw
http://www.youtube.com/watch?v=Lqg1WCImX7k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kddmwCxU3ug&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7lOm169PKmY&feature=relatedEipä noissa videoissa Parsunia näkynyt. Tohatsu ja Honda on ihan eri hintaluokan vehkeitä kuin Parsun. Ja koneiden toiminta näkyy juutuubissakin, että pelittää minkä lupaavat
Kippari -lehdessäkin oli ongelmia Kiinanmoottoreiden kanssa. Vertasivat siinä Yamahaa sekä siitä tehtyä kiinan kopiota. Ei kulkenut kopio kunnolla.
Kierrosluvun rajoitin meni päälle liian alhaisilla kierroksillä eikä päästy kunnon vauhtiin veneellä. Jos tuo on uusi ja ovat antaneet sille takuun, veisin takaisin ja pyytäisin laittamaan kuntoon. Eri asia on sitten se, miten myyjäliike ja mahdollinen maahantuoja näkevät sen miten sen koneen pitäisi heidän mielestään toimia. - Alkup.....
PuSe kirjoitti:
Eipä noissa videoissa Parsunia näkynyt. Tohatsu ja Honda on ihan eri hintaluokan vehkeitä kuin Parsun. Ja koneiden toiminta näkyy juutuubissakin, että pelittää minkä lupaavat
Kippari -lehdessäkin oli ongelmia Kiinanmoottoreiden kanssa. Vertasivat siinä Yamahaa sekä siitä tehtyä kiinan kopiota. Ei kulkenut kopio kunnolla.
Kierrosluvun rajoitin meni päälle liian alhaisilla kierroksillä eikä päästy kunnon vauhtiin veneellä. Jos tuo on uusi ja ovat antaneet sille takuun, veisin takaisin ja pyytäisin laittamaan kuntoon. Eri asia on sitten se, miten myyjäliike ja mahdollinen maahantuoja näkevät sen miten sen koneen pitäisi heidän mielestään toimia.Tuntuikin etteivät kierrokset yltäneet siihen mitä olisi pitänyt. Täytyykin etsiä googlella juttua tuon kierrosluvunrajoittimen huijaamisesta (esim Yamahan vastaava tilalle). Olen tässä jälkiviisaana huomannut että 250e lisähintaan olisi saanut "oikean moottorin".
Huono starttaus poistui kun avasin kaasarin ja vähän pyörittelin neulaventtiiliä. Siinä yksi sairaus joka on kulkeutunut Yamahan geeniperimästä. - järki hoi....
Katso noista kirjoitti:
Eivät nuo nyt pelkältä kusetukselta näytä, tuskimpa edes merkonomin silmissä:
http://www.youtube.com/watch?v=P4DTqPKAylw
http://www.youtube.com/watch?v=Lqg1WCImX7k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kddmwCxU3ug&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7lOm169PKmY&feature=relatedSiinä sitä oli osviittaa aloitteleville veneilijöille.
Satama-alueella hirmuvauhtia ja selkä menosuuntaan. Pelastusliivejä ei ollut kellään. Kovin oli vahinkoaltista hommaa. - ei nouse
Alkup..... kirjoitti:
Tuntuikin etteivät kierrokset yltäneet siihen mitä olisi pitänyt. Täytyykin etsiä googlella juttua tuon kierrosluvunrajoittimen huijaamisesta (esim Yamahan vastaava tilalle). Olen tässä jälkiviisaana huomannut että 250e lisähintaan olisi saanut "oikean moottorin".
Huono starttaus poistui kun avasin kaasarin ja vähän pyörittelin neulaventtiiliä. Siinä yksi sairaus joka on kulkeutunut Yamahan geeniperimästä.Kierrokset ei nouse, jos väärä lapakulma. Kyllä se Parsum toimii. Mulla on monta kiinan ihmettä ja huvin on toimineet, en voi moittia.
Kotimaiset vehkeet ne on paskoja. Missähän se kotimainen kuuluisa laatu on. - eikä silti kulje
ei nouse kirjoitti:
Kierrokset ei nouse, jos väärä lapakulma. Kyllä se Parsum toimii. Mulla on monta kiinan ihmettä ja huvin on toimineet, en voi moittia.
Kotimaiset vehkeet ne on paskoja. Missähän se kotimainen kuuluisa laatu on.Potkuri on 3x7.5"x7", joten nousua on nyt suurin piirtein yhtä paljon kuin Yamahan, Suzukin ja Hondan vakiopotkurissa. Jotenkin tuntui että nousua pitäisi olla yli 10" jotta plaanista voisi edes haaveilla. Anyhow, tilasin 4hp suzukin (uutena 750e), joka on rakenteeltaan sama kuin 6hp. Rajoitin pala on helppo poistaa. Tuon Parsunin jätän hyllylle odottamaan omaa aikaansa.
- Wanna be Parsun
järki hoi.... kirjoitti:
Siinä sitä oli osviittaa aloitteleville veneilijöille.
Satama-alueella hirmuvauhtia ja selkä menosuuntaan. Pelastusliivejä ei ollut kellään. Kovin oli vahinkoaltista hommaa.Kiinnostaisi kovasti oikeat kokemukset Parsunista. Nää kaikki kommentoijat eivät ole vehjettä nähneetkään. Haukkuvat vain, kun on kiinassa tehty.
- pieni vene
planaa, noin 10 solmun vauhdilla, 3,5 hp 2t tohatsulla suht hyvin( 1 hlö kuorma). 5 heppanen pitäisi kevyesti plaanat, merkistä riippumatta. Voi olla että veneesi(ca 2,40) on liian pieni 4t konelle, kantavuus loppuu kesken.
- 18,14
sanonta pitää paikkaansa---köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa
- hyywä
18,14 kirjoitti:
sanonta pitää paikkaansa---köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa
Tuun sitten pakkohuutokaupasta ostamaan sun Yamahan.
- viinoosiilmää
hyywä kirjoitti:
Tuun sitten pakkohuutokaupasta ostamaan sun Yamahan.
Kinuskissa mitään vikaa oo, se on sen ominaisuus...tai
ei kinuskeissa oo mitään tyyppivikaa..ainoo vika alkaa kalaraudasta ja päättyy
moottorikopan yläreunaan - One Horsepower
viinoosiilmää kirjoitti:
Kinuskissa mitään vikaa oo, se on sen ominaisuus...tai
ei kinuskeissa oo mitään tyyppivikaa..ainoo vika alkaa kalaraudasta ja päättyy
moottorikopan yläreunaanKiinassa kopioidut peräprutkut kun pistää muutama satku lisää niin saa luotettavan Japsin.
- Marino+Parsun
Itselläni kaksi kautta hyvin palvellut Parsun 5hp. Uistelussa tuulilasipaatissa ja verkoilla tasaperässä. Kaksi henkeä kyydissä tasaperällä vauhtia 10-11 km/h. Pieni ruokainen ja nöyrä käynnistymään. Kevään eka startti kaksi vetoa ja sen jälkeen laakista, vaikka retuutettu veneestä toiseen ja saatta seisoakin viikko tolkulla. 700€ maksoin ja joka sentin arvoinen!
- harsu
Heinäkuussa 2013 ostettu Parsun 2.6 hp, veneenä tasaperänen näsi 420 (moottori max 6 hp ) ja pari 100 kg henkilöä kyydissä huiput 9 km/t tyhjäkäynnillä 4 km/h .
kokeiltu myöskin Soutuvene Seaking 470 ? moottorisuositus 1.5 KW (Huiput 10 km/h , tyhjäkäynti 5 km/h ).
IS tarvikkeesta hankittu ja huollettu ,kaasari säädetty heti liikkeessä koska nämä koneet eivät toimi suoraan hyllystä , säädöt ovat liian laihalla (myyjän väittämä)
Tarkoitus oli vaihtaa parsun 5 Hp ja ajella vain näsillä mutta eikö sillä saakkaan huippuja sen enempää kuin mitä 2.6 hp parson antaa( 1)?
tosin uistelunopeus/hitaus pääasia
Parsun on toimintavarma kun ostaa sen liikkeestä jossa myös osataan laittaa kone/kaasari heti oikeaan säätöön. - ompa aika outo
harsu kirjoitti:
Heinäkuussa 2013 ostettu Parsun 2.6 hp, veneenä tasaperänen näsi 420 (moottori max 6 hp ) ja pari 100 kg henkilöä kyydissä huiput 9 km/t tyhjäkäynnillä 4 km/h .
kokeiltu myöskin Soutuvene Seaking 470 ? moottorisuositus 1.5 KW (Huiput 10 km/h , tyhjäkäynti 5 km/h ).
IS tarvikkeesta hankittu ja huollettu ,kaasari säädetty heti liikkeessä koska nämä koneet eivät toimi suoraan hyllystä , säädöt ovat liian laihalla (myyjän väittämä)
Tarkoitus oli vaihtaa parsun 5 Hp ja ajella vain näsillä mutta eikö sillä saakkaan huippuja sen enempää kuin mitä 2.6 hp parson antaa( 1)?
tosin uistelunopeus/hitaus pääasia
Parsun on toimintavarma kun ostaa sen liikkeestä jossa myös osataan laittaa kone/kaasari heti oikeaan säätöön.Jos pitää kaasaria säätää heti-joka mulle ainaki kertoo siitä, että valmistaja ei oo mitää testannu, kun lyö vaan kopan kiinni-ja koneen köppänä pakettiin-ja eiku tuurin tuulella ostajan riesaksi-koko romukasa !
rämplättäähän se aikansa, mutta kun se jumittaa, niin et löydä takuumiestä mistään-etkä millää ilveellä !!!
- tyytyväine
450h 5 hv Seakingillä nyt menty....kerran uinutkin...eikä mitään ongelmia.Peräöljyt virheettömät joka kerralla..ei pienintäkään metallihilettä nähtävissä.
Ostin yhden edullisesti lisää jos ja kun tuosta nykyisestä aika jättänee.- vm 41
Nyt on kulunut 15 vuotta Parsunin tehon haluamisesta, joten on jo varmaan "kuollut"
- Gummibåt
vm 41 kirjoitti:
Nyt on kulunut 15 vuotta Parsunin tehon haluamisesta, joten on jo varmaan "kuollut"
Olen siis tuo alkuperäinen kirjoittaja ja 5hp Parsun löysi uuden kodin Terhi Saimanin perästä, jossa se palveli moitteetta. Pari kesää sitten kone vaan varastettiin, mutta vakuutuksissa sain omani takaisin. Uusi hankintani on tuo 15hp Yamabisi :D
- ERITTÄINTYYLIKKÄÄSTI
SITÄ RÄLLÄKKÄ TEKNIIKKAA :))
EI VOI MUUTA KUN OTTAA OSAA.-JA TUSKIN EES moottorin myyjäsi puhelinkaan toimii enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875