onko lattialämmityskaapelin asennusväliin minkäänlaista kaavaa vai onko kaapelin välit aina asennetteva niin sanotusti arpapelillä?
lattialämmityskaapeli
17
21269
Vastaukset
- -B-
...lasketaan: lämmitettävä pinta-ala jaettuna kaapelin pituudella.
Esim. 11m2 / 54m = 0,203 = 20cm - huomioitava
kaapelinvalmistajan ohje minimiasennusvälistä yms.
- ihan oikea sähkäri
tossahan jo varsinaiseen kysymykseen vastattiinkin, eli matematiikka on jo hoidettu.
- muista jo laskeskellessa vähentää kierrettävät kiintokalusteet, kiuas, vessanpönttö, kaivot jne. (ite en ainakaan kosteuttais kämppääni pönttövedellä, eli sen alle ei todellakaan laiteta kaapelia)
- sokkelittomat kiintokalusteet yms mielellään hengittävät tilat, missä et kuitenkaan pääse jalkoines tunnustelemaan lämpötilaa, antaa hyvän mahdollisuuden hävittää ylijäämäkaapeli.. eli kun laskennassa tähtää vaikka puoleen väliin kaapistoa, voi varsinaisen lämmitettävän alan jälkeen tehdä tarkistuslaskelman ja levittää asennusväliä siellä piiloon jäävällä osalla. (jos joku väittää lopettavansa kaapelinlevityksen puolen metrin sisään alun suunnitelmastaan, se useimmiten valehtelee ;))
- alle 15 senttisillä nippusiteillä hidastaa vaan asennusta ja saa sormensa kipeytettyä. nippusiteiden häntien katkomiselta säästyy kun kiskoo ne kiristäessä alaspäin (ei juuri sitomista hidasta, kun vähän treenaa tekniikkaa).
- sidontavälinä kannattaa laskeskella nippusiteitä ostaessa joku 20-25 senttiä, kun käytännössä mennään 5-60 sentissä.. eli mutkat menee helposti tohon 5 sentin nurkille, kun taas suoralle yleensä riittää 30-60 senttiä (riippuu verkon silmäkoosta ja kaapelin asennusvälistä, eli 20 sentin välillä ei kaapelin mutkittelu haittaa ennen kuin se kurkkaa valmiista pinnasta, mutta 5 sentin välillä täytyy jo huolehtia että kaapelien etäisyydet pysyy)
- lattia-anturi kannattaa putkittaa, eikä mielellään ruttuputkella.. jos kovan putken kanssa käyttää valmiita mutkia, kannattaa liitokset teipata.. ite oon kyllä tykästyny taivutusjouseen, kun sillä saa aina sopivan.. ja vaikka anturin asentamisen tekeekin mahdollisimman helpoks, kannattaa se silti pujotella samalla kertaa putkeensa odottelemaan (ellei siitä aiheudu sille selkeää vaaraa, esimerkiks jos termari tulee kevyeen seinään jota ei vielä valuvaiheessa ole olemassakaan)
- anturin paikan määrää yleensä se termarin sijoitus, mutta esimerkiks vessassa vois olla järkevää tähdätä niille nurkille missä jalat lepää täysistunnon aikana ;)
- jos sama kaapeli jostain syystä menee huoneesta toiseen, kannattaa oviaukosta mennä vain kerran, eli ei viittä lenkkiä ja varmaa osumaa kynnyksiä kiinnittäessä.
- jos rakentajalla ei vielä tässä vaiheessa ole digikameraa, nyt se on syytä ostaa.. räpsi niistä kaapeleista niin paljon kuvia kuin aikataulu antaa myöden, mielellään tietysti siten että sijainnista ja mitotuksesta saa selvän.. jos sulla on yks kuva ulko-ovelta ja puol kilsaa kaapelia levällään, ei siitä kuvasta ole hyötyä muussa kun valupäivämäärää muistellessa.. ei se asentaja osaa puolen vuoden päästä sanoa mihin kohtaan saat emännän ikeasta löytämän suihkuverhon ropata.
oiskohan tossa ollu jo sen verran vinkkejä että lattiasta selviää.- Anonyymi
Oikea sähkäri katkoo nippusiteet ettei hännät pääse vahingossakaan nousemaan lattiaa valettaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea sähkäri katkoo nippusiteet ettei hännät pääse vahingossakaan nousemaan lattiaa valettaessa.
Katkoo ne hännät jos pari nyt nouseekin ja tuskin nouser.
- Anonyymi
" (ite en ainakaan kosteuttais kämppääni pönttövedellä, eli sen alle ei todellakaan laiteta kaapelia) "
-
Mitähän tuo nyt tarkoittaa?
Kai se vessanpöntön alus jätetään ilman lämmityskaapelia siksi että jos kiinnitys satutaan tekemään ruuveilla, niin ei porattaisi kaapeliin.
Ei taida olla tuo kirjoittelija oikea sähkömies. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" (ite en ainakaan kosteuttais kämppääni pönttövedellä, eli sen alle ei todellakaan laiteta kaapelia) "
-
Kai se vessanpöntön alus jätetään ilman lämmityskaapelia siksi että jos kiinnitys satutaan tekemään ruuveilla, niin ei porattaisi kaapeliin.
Ei taida olla tuo kirjoittelija oikea sähkömies.HÖH! Minä olen- S2 ja ymmärrän kyllä tarkoituksen. Lämmitys haihduttaisi WC:n vettä. Toki ruuvitkin on syytä pitää mielessä.
En ymmärrä sitä, miksi täällä on sähköasioissa aina noita Mulqwist-Besserwissereitä. Mikä ihmeen hinku teillä on v!ttu!££a? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HÖH! Minä olen- S2 ja ymmärrän kyllä tarkoituksen. Lämmitys haihduttaisi WC:n vettä. Toki ruuvitkin on syytä pitää mielessä.
En ymmärrä sitä, miksi täällä on sähköasioissa aina noita Mulqwist-Besserwissereitä. Mikä ihmeen hinku teillä on v!ttu!££a?No siinä toinen yhtä sekopää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-
Ei taida olla tuo kirjoittelija oikea sähkömies.Kuivattaa hajulukot myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-
Ei taida olla tuo kirjoittelija oikea sähkömies.Jos kiinnitys satutaan tekemään ruuveilla, niin siinä sivussa tuhotaan lattian vesieriste.
Joten kiinnitys aina liimamassalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuivattaa hajulukot myös.
Pitää vähän useammin peseytyä ettei hajulukot ehdi kuivua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää vähän useammin peseytyä ettei hajulukot ehdi kuivua.
Tai kävellä jalkaterät kippurassa jos kengät on liika isot. Tai sitten tehdä asiat kunnolla alunpitäenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai kävellä jalkaterät kippurassa jos kengät on liika isot. Tai sitten tehdä asiat kunnolla alunpitäenkin.
Taitaa kanssaihmiset kulkea nenät kippurassa, jos niin kauan olet peseytymättä että lattiakaivo kuivuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HÖH! Minä olen- S2 ja ymmärrän kyllä tarkoituksen. Lämmitys haihduttaisi WC:n vettä. Toki ruuvitkin on syytä pitää mielessä.
En ymmärrä sitä, miksi täällä on sähköasioissa aina noita Mulqwist-Besserwissereitä. Mikä ihmeen hinku teillä on v!ttu!££a?Aika paha on ummetus jos wc-pyttykin kerkiää kuivua paskomisten välillä. 😂
- Anonyymi
Toivottavasti tulee runsaasti lisää kommentteja !?
- Anonyymi
Ei kai lattiakaivot normalissa käytössä kenelläkään kuiva, mutta loman aikana kotoa ollaan pidempään poissa, jolloin kuivumista saattaa tapahtua. Yleensä lomaillaan 1-4 viikkoa putkeen, joten siinä ajalla lämmitetty kaivo kuivahtaa.
- Anonyymi
Kuka hullu jättää kesälomaksi tyhjiltään lattialämmityksen paahtamaan täysille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842