Onko muilla ollu vaikeuksia alkon kanssa nuoruudes? ootteko päässy nuoruuden juopotteluputkesta eroon vai onko myöhemällä iällä kehittyny pahemmaksi riippuvuudeksi? itse otin ensi kännit 12v kloppina ja pidin kokemusta mukavana....noin 8 edellisen vuoden ajan olen ollut voisi sanoa rapajuoppo olen juonut noin 4 päivänä viikossa toisina viikkoina 6 päivää aamusta iltaan.Minulla on ollut paljon ongelmia myös lain ym kanssa viinan takia juoppoputkassa ja pidätyssellissä olen ollut n30kertaa,myös mielenterveyteni on huonontunut kyseisen ongelman takia...Mutta olisi kiva kuulla jos muilla ollut nuoruudes tai nykyään samankaltaisia ongelmia,voinko palata normaalielämään vai onko tulevaisuuteni ura rantojen herrana...?
alkoholiriippuvuus
7
372
Vastaukset
- toipunut
Vaikuttaa siltä, että olet sairastunut alkoholiriippuvuuteen. Se ei yleensä siinä mielessä "parane", että riippuvainen voisi ryhtyä kohtuukäyttäjäksi. Toipuminen ja normaalin elämän eläminen raittiina sen sijaan on mahdollista. Voit jutella asiasta esimerkiksi AA:n auttavassa puhelimessa:
http://www.aa.fi/puhelimet.html?adwords=aa
AA on muutenkin yksi mahdollisuus toipumiseen: http://www.aa.fi/index.html - Kalle,
Ensimmäiset tajuttomuudet 15 vuotiaana.
Siitä eteenpäin juoppoutuminen tapahtui hitaasti ja huomaamattomasti aivan tavallisesti, eli toleranssin kasvaessa määrät kasvoivat, riippuvuus lisääntyi, juomistiheys lisääntyi, ja myös haitat alkoivat lisääntymään.
Sitten myöhemmin monien vuosien kuluttua olinkin päätoiminen juoppo, ja putkat, käräjät, katkot, sairaalat tuli koluttua ja päästä viirasi, kun koko persoonallisuus oli muuttunut.
Nuorempana varsin välkyn kirjoissa ja ihmisten kanssa hyvissä väleissä olleesta oli tullut mikä hankalin yksilö, joka mielestään oli oivaltanut, miten paskoja kaikki muut ovat. Itse epävakaana juoppona luulin olevani marttyyri ja maailman pahuuden uhri. Olin vain alkoholin ja itseni uhri.
Alkoholismi ei ole mikään kohtalo tai vääjäämättömästi etenevä kuin aika, sillä sen voi itse, ja vain itse pysäyttää. Kukaan muu tässä maailmassa sitä ei pysäytäkään.
Toinen vaihtoehto on vammautuminen alkoholilla ja syrjäytyminen elämässä kaikesta muusta kuin viinan juonnista.
Pitkälle edenneessä alkoholiriippuvuudessa välivaihtoehtoja ei ole olemassa.
Tätä on hyvin monen vaikea ymmärtää ja hyväksyä.
Vahva alkoholiriippuvuus hoidetaan vain olemalla juomatta, ei mitenkään muuten.
Tapauksessasi muutama viikko tai useampi kuukausi juomattomana olisi vasta alkuharjoittelua normaaliin elämään. Siitä voi kuitenkin edetä parempaan.
Itse ennen pidin puolta vuotta jonain juomattomuuden rajapyykkinä, ja sitten ollaan jo tasapainoinen ihminen. Ei riittänyt se aika, ainakaan minulle.
Vasta nyt toista vuotta oltuani kännäilemättä alkaa olemaan mielekäs olotila, ja kykenee ajattelemaan ja toimimaan järkevästi.
Juomisurakin tosin oli todella pitkäaikainen.
Mielestäni alkoholiriippuvaisen, raittiuteen pyrkivän suurin kompastuskivi on kykenemättömyys tunnistaa sitä, miten riippuvuus hallinnoi psyykeä, ajatustoimintaa, mielialoja ja käytöstä. Ihminen tekee päätöksiään ja valintojaan riippuvuuden aiheuttamassa epävakaassa mielentilassa, kuvitellen päätöksiään omiksi valinnoikseen, vaikka ne ovatkin riippuvuuden sanelemia. Ja hyvin usein järjettömiä.
Juopon lopettaessa juomisensa mielialavaihtelut, depressiot, lamaannukset, aggressiot jatkuvat vaihtelevina, mutta juomattomuuden edetessä koko ajan lieventyvinä ja myöhemmin niistä pääsee eroon.
Sinulla ovat vaihtoehdot avoinna ja kaikki mahdollisuudet tarjolla.
Aivoliikkeet ovat tallella ja tiedostat tilasi, ja se on lähtökohtana hyvä.
Loppu on itsestäsi kiinni, mitä valintoja teet, ja miten kertakäyttöisen elämäsi käytät.- Viinisieppo 57 v
Hyvin osaat kirjoittaa ja tavalla joka koskettaa; ei saarnoja, vaan faktoja, omia kokemuksia ja toteamuksia. Pistää taas kerran miettimään, vaikkei putkareissuja ja käräjiä olekaana takana.
Tätä kohtaa jäin miettimään, oiskohan minullakin noin ?
----------------------------------------------------------------------
"Mielestäni alkoholiriippuvaisen, raittiuteen pyrkivän suurin kompastuskivi on kykenemättömyys tunnistaa sitä, miten riippuvuus hallinnoi psyykeä, ajatustoimintaa, mielialoja ja käytöstä. " - Kalle. osaa
Viinisieppo 57 v kirjoitti:
Hyvin osaat kirjoittaa ja tavalla joka koskettaa; ei saarnoja, vaan faktoja, omia kokemuksia ja toteamuksia. Pistää taas kerran miettimään, vaikkei putkareissuja ja käräjiä olekaana takana.
Tätä kohtaa jäin miettimään, oiskohan minullakin noin ?
----------------------------------------------------------------------
"Mielestäni alkoholiriippuvaisen, raittiuteen pyrkivän suurin kompastuskivi on kykenemättömyys tunnistaa sitä, miten riippuvuus hallinnoi psyykeä, ajatustoimintaa, mielialoja ja käytöstä. "kirjoittaa ja kokemusta hänellä ainakin on. Itse mietin, että jäin lapsettomaksi varmasti alkoholin takia. Olin nuorena naisena sen verran järkevä, että ymmärsin, ettei minusta ole vanhemmaksi, sillä jo raskausaika pitäisi olla juomatta ja päätin siirtää hamaan tulevaisuuteen. Siinä kävikin niin, että juominen vain yltyi, kuten se tekee, ja siinä mielentilassa jo vakava ihmissuhdekin olisi ollut mahdoton. Kukaan alkoholiongelmaton mies ei olisi minua katsellut, joten kaverinikin olivat samanhenkisiä, sama harrastus.
En kuitenkaan kadu menneisyyttäni, harmittaa vain. Nyt koetan viisikymppisenä elää loppuelämäni niin hyvin kuin taidan, kiitos raitistumiseni pari vuotta sitten. Nyt voin elää arvokasta elämääni ja osaan arvostaa aika pieniäkin asioita. Ap. on kovin nuori, joten nyt on vielä aikaa miettiä mihin suuntaan elämä tästä lähtee. Viinan avulla vain ja ainoastaan huonommin menee koko ajan, koska riippuvuus on jo noin kova. - Amppeli
Kiitos vastauksesta..mm. tuo, että päätökset on tehty riippuvaisena alkoholista..kuinkahan paljon itelläkin on tullu tehtyä "HÄTÄPÄISSÄÄN" virhearviointeja ja esim. soiteltua ihmisille jopa keskellä yötä..mitä ei varmaan selvinpäin tulis tehtyä...
- calmato
Olet juuri tulossa siihen 24-vuoden ikään, jolloin entisaikaan katsottiin, että ihmiselle vasta tulee oma järki päähän ja hän on aikuinen.
Ehkä ei ole sattumaa, että edelleenkin monet ihmiset tekevät juuri tuossa iässä tarkeitä ratkaisuja ja tavallaan inventaarion lapsuuden ja nuoruuden vaiheistaan.
Alkoholinkäyttösi on ollut runsasta ja säännöllistä. Juuri nyt on oikein hyvä aika miettiä, oletko alkoholisti vai et. Alkoholistilla paluuta kohtuukäyttöön ei ole, sen sijaan suurkuluttaja pystyy halutessaan vähentämään juomisensa haitattomalle tasolle tai lopettamaan.
Kallen viesti tässä ketjussa on täyttä asiaa. Hän puhuu omasta kokemuksesta, minä olen vain alkoholistien läheinen ja raittiin alkoholistin eukko.
Viisautta ja rohkeutta Sinulle tässä tärkeässä asiassa! - Ninnaliinuska
Veljeni on juonut n. 15vuotiaasta asti. Isä hänet aikoinaan siihen opettikin. Veli joi 4-6 kertaa viikossa joka johti masennukseen ja taas piti juoda koska masensi. Nyt kolmatta vuotta päihdekuntoutujana laitoksessa ja menee paremmin, mutta taustalla muitakin ongelmia joiden ratkominen vie aikaa. Veljeäni viety putkaan yli 10-20 kertaa kännipäissään kun on riehunut, viimeksi pääsiäisenä ja muutaman kerran ambulanssilla, kun on ollu niin huonossa hapessa. Veljeni täyttää syksyllä 24v.
Sivusta seuranneena toivon vain, että hän saisi asiat kondikseen, vaikkakin hitaasti mutta varmasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1343060- 71630
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221354Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371041
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381022Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36897