Hei!
Olen 31-vuotias, pian 11 ja juuri 13 vuotta täyttäneiden tyttöjen äiti.
Vanhempi on siis juuri murrosiässä, ja n. 12-vuotiaan puolivälissä hän vaihtoi musamakunsa mm. Nirvanaan, alkoi jumaloimaan Kurt Cobainia, pukeutuu enään mustiin vaatteisiin, ja jopa huomasin, että hän viiltelee itseään! Tytöllä on pienet viiltojäljet, eivät kuitenkaan syvät, mutta en ymmärrä yhtäkkistä muutosta.
Hänellä ei ole sen kummemmin kavereita, kunhan nyt yksi hyvä ystävä ja loput ovat kotimaassa, eli Suomessa.
Muutimme n. kolme vuotta sitten ulkomaille, ja minullakin oli ensin sopeutumisvaikeuksia, mutta uskon, että olemme nyt kaikki päässeet suht hyvin yli tästä asiasta.
En ymmärrä mitään masennuksen syitä - johtuuko se hänen ystävistä? En usko, sillä ei hän niitä niin montaa kaipaa. Olemme tavallinen perhe, meillä menee raha-asioissa ym. hyvin..
Minulla ja miehelläni, olemme nyt jo kauan naimisissa, on joskus pahaa riitaa mm. tyttöni viiltelystä. 10-vuotias suhtautuu asiaan aika kauhuissaan, hän on ollut aina se, joka yrittää tulla riitamme väliin ja pelkää eroamme, joka on ollut jo usein ihan lähellä.
Mieheni on töissä koko päivät, minulla ei ole töitä, joten olen se joka tekee kotona työt. Joskus masentaa, ja nyt kun tiedän vanhemman tytön puuhista tuntuu, että en enään jaksa.
Mitä teen? Onko tuo normaalia?
Hän ei ole tietääkseni menettänyt mitään läheisiä eikä muuta.
Voiko lapseni viiltelyn ja itsemurhasuunnitelmien (!) johtua todellakin Kurt Cobainiksi, jonka tämä kokee esikuvakseen?
Koulussa menee aika huonosti, hän ei vetele todellakaan hyviä numeroita.
En tiedä, mitä tekisin masennukselle (?), mutta pian koko perhe tarvitsee ulkopuolista apua jos tämä jatkuu näin.
Yritän jutellä hänelle ja saada joskus vihoissani häneltä sanaa suusta, mutta se ei mitenkään onnistu.
Tyttö vetäytyy huoneeseensa ja on hyvinkin ulkopuolinen perheestä.
Asiat pyörivät vain Nirvanan, Kurt Cobainin, stereoiden rääyttämisen ja netin ympärillä.
Mitä tehdä?
13-vuotiaan lapseni masennuksesta, mitä tehdä?
27
8821
Vastaukset
- mami
Mustiin pukeutuminen ei välttämättä viittaa masennukseen,sillä musiikki saa myös ihmisen vaatetyylin muuttumaan. Voisit puhua kasvotusten rauhallisesti tyttäresi kanssa mahdollisesta masennuksen syystä ja pyytää tätä lopettamaan kaikki viiltelyt,??!itsemurha??!hautomiset yms.
Minulla on itselläni tytär,joka kuuntelee raskaampaa musiikkia,pukeutuu lähinnä mustiin vaatteisiin ja niitit on osa vaatetyyliä,mutta viiltelystä ei ole tietoakaan!Tsemppiä!- Isä
tiedän että nuorisopsykiatriselleklinikalle on pitkät jonot eli odotus aika jopa vuosi luulen että sielläkin missä nyt asutte.
Tämän kaltaiset ongelmat ovat aika yleisiä ja näyttää vaan lisääntyvän.
Olkaa aikuisia, avoimia ja rohkeita se on suuri apu kohdata lapsi joka on epävarma, itsetuhoinen ajatusmaailmassaan. Nuori tekee noita viiltoja joista elämän ikuiset arvet muistuttamassa elämän hetkistä jotka olivat niin synkkiä.
Olen kuullut että ne saattavat olla esteenä saada työtä sitten kun se aika koittaa.
Asioista on helpompi puhua joka kerta sen jälkeen kun olette käyneet nuorisoklinikalla keskustelemassa. Siellä saa kuin oikeat sanat oikeaan paikaan ja vetoomukset asiaan jotka eivät ole oikein kohdallaan siitä on hyvä lähteä eteenpäin päivä kerrallaan. Tämä vie aikaa enempi kuin mitä se on ottanut työllä joutua siihen tilanteeseen.
Oli nämä epäkohdat sitten vanhemmissa tai nuoressa niin puhumalla selvitään aika pitkälle.
Toimi heti ja tee asia selväksi myös tyttärellesi mihin ryhdytte ja miksi tehän välitätte hänestä ja toinen toisestanne.
Olette tärkeät ihmiset pehreenä toisillenne, myös isä on saatava ymmärtämään asian vakavuus eikä väheksy tilannetta mihin tyttönne on vajoamassa.
Masennus on hyvinpaljon mahdollista ja se on vakavasti otettava.
Olisiko tyttöllä jonkinlaiseen frustaatiotilanne ja siitä johtuu hänen käyttäytymisensä kertomallasi tavalla.
- Kasandra
Meillä on vähän samankaltainen tilanne,15 vuotias
poika,muutimme vastikään paikkakuntaa, hänellä ei ole oikein kavereita, häntä kiinnostaa vain ja ainoastaan netti,musiikin kuuntelu ja telkkarin katselu. Hän valvoo yöt ja päivät nukkuu kun ei jaksa mennä kouluun.
Juttelin koulun terveydenhoitajan kanssa ja hän järjesti ajan nuorisopsykiatrian polille. Toivottavasti me saamme sieltä apua.(toivottavasti saan pojan lähtemään sinne) Yritä saada
ulkopuolista apua joskus ei omat keinot ja voimat vaan riitä. Voimia sulle ! - Ilona
Myös minulla 13-vuotias joka oli masentunut,viilteli,koulunkäynnistä ei tullut mitään(ei lintsannut),alkoi juomaan,olemaan öitä pois.Hae heti apua!Minä en sitä heti saanut ja nyt on tyttö tahdonvastaisesti huostaanotettuna sairaalassa.Maailma on niin rankkaa toisille (varsinkin tytöille)nykyään.Jos odotat liian pitkään mukaan voi tulla myös huumeet,ja se on kovaa kyytiä se!
- Poison
Kuulostaa siltä, että tuon tytön suhde perheeseen on aika etäinen. Ongelmia ei näe, mutta niitä voi olla ja pahoja. Huutamisella ei saavuta mitään, jos yrittää lähentää perhettä ja saada tyttöä hieman avautumaan/hakemaan apua muualta, voi tilanne kääntyä valoisammaksi. Kuulostaa myös hieman siltä, että 10-vuotias tyttö joutuu ottamaan aika paljon harteilleen, hän on kuitenkin vielä lapsi ja sellaisena pitäisi myös antaa olla.
- Kinuski
Kiitos kaikille avuliaille ihmisille jotka vaivautuivat auttamaan!
Olen yrittänyt useampaan otteeseen otta asiaa puheeksi, mutta vastaukseksi saan pelkän olkien kohautuksen. Tuntuu, kun hän ei ottaisi asiaa niin vakavasti, kun se todellisuudessa on.
Silloin raivostuu ja alkaa huutamaan, joka ei tietenkään ole oikea ratkaisu.
Olen miettinyt - ja puhunut - hänelle nuorisopsykiatrille menosta, mutta pahoin pelkään, ettei tyttö avaisi suutansa.
Tilanne alkaa pian riistäytyä käsistä.
10-vuotias kokee myös pahoja, ja olen kertonut hänelle tämän isosiskon viiltelystä, mutta luulenpa, ettei hän osaa käsitellä asiaa kunnolla, joka on ymmärrettävää.
En usko enkä toivo, että asiaan liittyy alkoholi tai huumeet.
Meillä ei sellaista ongelmaa ole, että hän hilluisi yöt kylillä tai muualla, vaan juuri päin vastoin.
Peppua ei saa liikutettua lukitun oven takaata.
Kuten joku jo mainitsi, niin mustat vaatteet eivät yksinään ole mitään, mutta tämä kaikki yhdessä alkaa epäilyttämään.
Hän toivoo nyt jopa niittivöitä ja käsirautoja reppuunsa roikkumaan!
Mutta oli hienoa kuulla muidenkin elämyksistä ja toivon teille kaikille muillekin saman kokeville tsemppiä..- kaustinen
Hei!
Olenpa nyt itse tyttäresi ikäinen ja nuo muutokset sun muut tuntuvat erittäin tutuilta.
Voi tuntua hassulta, että 13-vuotias neuvoo 31-vuotiasta, mutta olen lähempänä tyttösi ikää, joten voin katsoa asiaa hänen kannaltaan.
Mustiin pukeutuminen, raskaamman musiikin kuuntelu, viiltely, ehkä jopa itsemurha-ajatukset on joillain osana tätä "suurta muutosta".
Se, että tyttäresi tahtoo niittivöitä ja käsirautoja reppuunsa roikkumaan, saatta olla osa hänen nykyistä tyyliään.
Onko hän kertonut sinulle mitä ajattelee?
Ehkä teidä, sinun ja tyttäresi, kannattaisi mennä vaikka johonkin vähän hiljaisempaa kahvilaa ja ottaa asiat ihan alusta asti selville.
Luulempa, että tyttäresi käy sinulta salassa koulupsykologilla tai vastaavalla, vaikka koulussa ei kovin huonosoti menisikään.
Itsemurha-ajatukset (ja joissain tilanteissa niistä kertominen) ilmoittavat tyttäresi pahasta olosta.
Teinityttö tarvitsee kaksi (tai yhden) hyvää ystävää jotka tukevat tätä vaikeinakin hetkinä.
Jos tyttäresi on yksinäinen ilman ystäviä, voi sekin vaikuttaa hänen käytökseensä.
Koita saada tyttösi tutustumaan uusiin ihmisiin.
Sillä tavalla teet palveluksen hänelle ja itsellesi!
- misc
Tässä taas tehdään tavallisesta murrosiästä "masennus".
Huippuhienoa!
Ja lähinnä siksi ,että et diggaa Nirvanaa (jota likkasi varmaan kuuntelee pääasiassa siksi että tietää sen...)
Sain sellaisen vaikutelman,että haluat raahata likkasi lekurille "hoitoon".
Eli tuputtaa mieliala- sun muita lääkkeitä noin nuorelle (vai ootko itse reseptin perässä?).
No,sillai saat aikaan todelliset ongelmat parissa vuodessa;tytär lääkeriippuvainen zombi eikä edes täysi-ikäinen.
Minkä pirun takia on normaalit asiat väännettävä sairaiksi?
Mikä siinä diagnoosissa masennus on niin kiehtovaa?- Isä
ei ole kiehtovaa, vaan se on aivan luonnollinen reaktio ihmisellä jos elämässä on vaikeuksia kuten, vakava elimellinen sairaus, muuto,yksinäisyys,läheisen kuolema jne.
Masennus depressio oireryhmään kuuluvat "Kinuskin" kertomat käyttäytymis "häiriöt" ja paljon muuta vakavasti otettavaa.
Voin mainita kuten unettomuutta, väsymystä, itsetunnon heikentymistä sekä itsetuhoisuutta joko ajatuksina tai tekoina.
Olkoot kysymys sitten lapsesta, nuoresta, aikuisesta, tai vanhuksesta.
Kenenkään ei pitäisiä olla masennuksessa kauaa koska silloin tilanne voi muuttua vaikeaksi palautua henkiseen vahvaan ja ravitsevaan elämän näkemys tasapainoon.
Mielestäni siinä vaiheessa kun depressio on muuttunut pitkäaikaiseksi elämän laatua estäväksi oireiluksi ja masennuskohtauksiksi voimme puhua sairastumisesta masennus. Siksi apua olisi haettava ajoissa, lääkehoidosta ei tarvitse puhua ollenkaan heti ainakaan jos masennus ei ole todella vaikea.
Tavallinen murrosikä, ei siihen kuulu masennus joka kestää pitkään vaikka sekin voisi sanoa on aika yleistä. Tässä ovi auki...
Miksi ei äiti/isä voisi tutustua nuoren/murrosikäisen kanssa yhdessä siihen musiikkiin jota nuori kuuntelee, vaikkapa juuri Nirvanaan.
Minä olen ollut aina utelias ja halukas kuulemaan uutta esim. musiikkia. Olen sitten saanut antaa omat kommenttini siitä mitä pidän heidän musiikkimausta ym. -jutuista mitä nuorilla on tarjolla.
Ei sillä päästä pitkälle jos aikuinen eli vanhemmat ovat fanaattisia oman aikansa nuoruuden ihannoitsijoita.
On hyvä kuunnella nuoria he ovat niin ihanan avoimia ja aitoja antamaan rikkautta sekä oppia elämämme arjessa varsinkin meille "vanhoille".
Ei tarvitse luulla että vaan me aikuiset osaamme antaa hyviä tietoja sekä oppia heille. Saamme nuorilta varmasti takaisin sen mitä annamme ja mahdollisesti roppakaupalla enempikin.
Meidän vanhempien on kasvettava siinä mukana ja samalla kuljemme edelleen kohti sitä parempaa aikuisuutta.
Mutta eletystä elämästä kertominen sopivasti on menneen ajan, eli historian siirtämistä sukupolvelta toiselle.
Minussa elää esimerkiksi hyvin vaikuttavana osana oman isäni elämän historia. Olen siitä katkera ja samalla ylpeä, syy siihen on hyvin moni selitteinen. Olen kokenut tuskallista empatiaa, mutta hyvä elämän eväs matkallani.
Tarvitsemme arvostusta ja kunnioitusta toinen toisiltamme. - misc
Isä kirjoitti:
ei ole kiehtovaa, vaan se on aivan luonnollinen reaktio ihmisellä jos elämässä on vaikeuksia kuten, vakava elimellinen sairaus, muuto,yksinäisyys,läheisen kuolema jne.
Masennus depressio oireryhmään kuuluvat "Kinuskin" kertomat käyttäytymis "häiriöt" ja paljon muuta vakavasti otettavaa.
Voin mainita kuten unettomuutta, väsymystä, itsetunnon heikentymistä sekä itsetuhoisuutta joko ajatuksina tai tekoina.
Olkoot kysymys sitten lapsesta, nuoresta, aikuisesta, tai vanhuksesta.
Kenenkään ei pitäisiä olla masennuksessa kauaa koska silloin tilanne voi muuttua vaikeaksi palautua henkiseen vahvaan ja ravitsevaan elämän näkemys tasapainoon.
Mielestäni siinä vaiheessa kun depressio on muuttunut pitkäaikaiseksi elämän laatua estäväksi oireiluksi ja masennuskohtauksiksi voimme puhua sairastumisesta masennus. Siksi apua olisi haettava ajoissa, lääkehoidosta ei tarvitse puhua ollenkaan heti ainakaan jos masennus ei ole todella vaikea.
Tavallinen murrosikä, ei siihen kuulu masennus joka kestää pitkään vaikka sekin voisi sanoa on aika yleistä. Tässä ovi auki...
Miksi ei äiti/isä voisi tutustua nuoren/murrosikäisen kanssa yhdessä siihen musiikkiin jota nuori kuuntelee, vaikkapa juuri Nirvanaan.
Minä olen ollut aina utelias ja halukas kuulemaan uutta esim. musiikkia. Olen sitten saanut antaa omat kommenttini siitä mitä pidän heidän musiikkimausta ym. -jutuista mitä nuorilla on tarjolla.
Ei sillä päästä pitkälle jos aikuinen eli vanhemmat ovat fanaattisia oman aikansa nuoruuden ihannoitsijoita.
On hyvä kuunnella nuoria he ovat niin ihanan avoimia ja aitoja antamaan rikkautta sekä oppia elämämme arjessa varsinkin meille "vanhoille".
Ei tarvitse luulla että vaan me aikuiset osaamme antaa hyviä tietoja sekä oppia heille. Saamme nuorilta varmasti takaisin sen mitä annamme ja mahdollisesti roppakaupalla enempikin.
Meidän vanhempien on kasvettava siinä mukana ja samalla kuljemme edelleen kohti sitä parempaa aikuisuutta.
Mutta eletystä elämästä kertominen sopivasti on menneen ajan, eli historian siirtämistä sukupolvelta toiselle.
Minussa elää esimerkiksi hyvin vaikuttavana osana oman isäni elämän historia. Olen siitä katkera ja samalla ylpeä, syy siihen on hyvin moni selitteinen. Olen kokenut tuskallista empatiaa, mutta hyvä elämän eväs matkallani.
Tarvitsemme arvostusta ja kunnioitusta toinen toisiltamme.on voinut olla mitään "pitempiaikaisempaa" elämän laatuun vaikuttavaa juttua.
Kinuskin tekstiä lukiessa kysymys saattaa olla yhtä hyvin kahdesta viikosta kuin kahdesta vuodesta.
Ole hyvä ja kerro isästäsi kun kerta mielesi tekee. - Katjunen_
misc kirjoitti:
on voinut olla mitään "pitempiaikaisempaa" elämän laatuun vaikuttavaa juttua.
Kinuskin tekstiä lukiessa kysymys saattaa olla yhtä hyvin kahdesta viikosta kuin kahdesta vuodesta.
Ole hyvä ja kerro isästäsi kun kerta mielesi tekee.Vastaanpa tähän, näinkin myöhään, koska mielestäni juuri tämä viesti osoittaa, kuinka oudosti ihmiset ajattelevat.
Murrosikä on kriisi, kriisi tarkoittaa muutosvaihetta. Tämä muutos voi myös aiheuttaa vaurioita. Murrosvaiheessaan ihminen voi tarvita apua ja tukea läheisiltään tai jopa ammattiauttajalta. En näe syytä siihen, miksi asian pitäisi olla tätä monimutkaisempi - jos apua tarvitaan vaiheen selvittämiseen, sitä haetaan.
Viiltely taas ei mielestäni kuulu murrosikään. Silloin on jokin muukin pielessä siinä, miten asioita koetaan ja käsitellään. Asia täytyy selvittää, mutta se on ongelmallista, koska vanhemmilta pitäisi samaan aikaan saada apua ja kyetä erkaantumaan heistä (sehän murrosiän pääasiallinen kehitystehtävä on). Ellei murrosiässä ole viiteryhmää johon siirtyä "perhelaumasta", tilanne on hyvin hankala.
Ettäkö 13 vuotta ei olisi pitkä aika? Se on iso prosentti ihmisen elämästä. Itse sairastuin masennukseen jo paljon aiemmin ja mielenterveysongelmia minulla oli jo kuusikesäisenä. On omituista, että lapsiin ja nuoriin ei suhtauduta ihmisinä, joilla on psyykkisiä ongelmia siinä kuin heitä vanhemmillakin.
Ja tiedoksi myös se, että masennukseen sairastumisen syy voi olla hyvinkin vaikeasti määriteltävissä. Se voi johtua - ihan tutkitusti - esimerkiksi siitä tavasta, jolla perhe kommunikoi tai ei kommunikoi. Tai se voi olla jonkinlaiseen narsistiseen häiriöön pohjautuvaa, ja narsistiset häiriöt taas pohjaavat aika paljon erilaisiin hoivasuhteisiin liittyviin asioihin.
Että näin. Ei se ihan niin helppoa ole että "Se on kolmetoistavuotias murrosikäinen; ei sillä voi olla oikeita (psyykkisiä) ongelmia." - pelkäävä
apua!auttakaa luin juuri masennuksen oireista ja huomasin että minulla on suurin osa niistä oireista!!!olen 12.v typykkä ja no murros iässä ovatko seuraavat asiat murros ikää vai masennusta:voimakas väsymys,unettomuus,henkinen vireys huono,keskittymiskyvyn ja muisti toimintojen heikkeneminen,ärtyneisyys,itkuisuus,painon muutokset,pään särky,vatsa kivut??????
minulla on näitä KAIKKIA ja tahdon tietää onko se masennusta vai tavallista murrosikä muutosta!!!!!!! - tahdon lentää pois
misc kirjoitti:
on voinut olla mitään "pitempiaikaisempaa" elämän laatuun vaikuttavaa juttua.
Ole hyvä ja kerro isästäsi kun kerta mielesi tekee.Itselläni diagnosoitiin masennus 9-vuotiaana...ja nyt olenkin jo 13. Paha oloni vain jatkuu, eikä kukaan kuuntele. Patoutan vihaa, ja kun se purkautuu, en hallitse itseäni. En kuiteenkaan koskaan ole uskaltanut puhua vihastani ja ajatuksistani muille. Ajatukseni olivat todella kauheita ja raskaita jo silloin 9-vuotiaana, ja nytkin vain pahenee. Tiedän koko ajan, että vielä joskus olen vaaraksi itselleni ja muille. Olen varma, että romahdan.
- kaustinen
Heips taas!
Luinpa tuossa noita aiempia kommentteja ja olen minsc samaa mieltä siitä, että masennus- sana on monikäsitteinen.
Joskus kun joku on allapäim, niin silloin saatetaan sanoa, että mikä sua masentaa.
"Oikea" masennus on jatkuvia unihäiriöitä, estoja, lukittautumista.
Jos tyttäresi kärsii oikeasta masennuksesta, hän ei halua mennä koskaan kouluun, kärsii unihäiriöistä, ehkä jopa syömishäiriöistä.
Ethän kuitenkaan tuputa tyttöäsi mihinkään hoitoon, ennen kuin hän sitä itse haluaa ja kokee olevansa valmis siihen?!
Voi olla, että tyttäresi suhtautuisi kaikkeen elämään sen jälkeen vieläkin kielteisämmin!- isä
olet siinä hiukan väärässä kun sanot että "älä tuputa tyttöäsi mihinkään hoitoon, ennen kuin hän sitä itse haluaa jne.
Käytännön kokemuksista voin sanoa aivan muuta.
Tiedän että se ei ole hyvä neuvo koska jos ihminen on todella masentunut niin ei hän halua apuakaan. Masentunut ei näe eikä koe sitä sellaisena että haluaa apua, vaan se on terveen ja siihen reagoivan ihmisen vastuulla saada masentunut henkilö hoitoon tai hakemaan apua "ongelmaansa" jota hän ei ehkä itse tiedosta ongelmaksi. Voi tulla kysymykseen myös pakkohoito, eikä sekään ole mielestäni väärin. Mitä muuta vaihtoehtoa olisi kun masennus vie syvään depressioon.
Saattaa olla aivan riittävä apu masentumisen helpottamisessa kun saa puhua jonkin henkilön kanssa ystävä, koulukuraattori, läheinen kuten mummo, pappa jne.
Ei meistä kukaan osaa kaikkea mutta yhdessä osaamme paljon enempi, siis rohkeasti vaan tukemaan ja antamaan neuvoja.
Silloin on helpompi valita se mikä tuntuu sopivalta juuri nyt olevaan tilanteeseen, jossa "Kinuski" on tyttärensä kanssa.
On hyvä selvittää mikä on tilanne "masennus" tai masennus ja sen syy.
- tyttö 13v
Oon ite 13, olen Nirvana fani ja munkin kaveripiirissä Kurt Cobain on lähes kaikkien esikuva. Pukeudun kokonaan mustaan ja olen itsekkin sairastanut masennuksen, joten luulen tietäväni mistä puhun. Ensinnäkin tyttäresi masennus tuskin johtuu Nirvanan ja/tai Kurt Cobainin ihannoinnista. 12-13 vuotiaista Nirvana faneista ei ole aitoja faneja, Nirvana vaikuttaa lähinnä muotiilmiöltä, OIKEITA faneja on vain pieni marginaali.
"Hänellä ei ole sen kummemmin kavereita, kunhan nyt yksi hyvä ystävä ja loput ovat kotimaassa, eli Suomessa.
Muutimme n. kolme vuotta sitten ulkomaille, ja minullakin oli ensin sopeutumisvaikeuksia, mutta uskon, että olemme nyt kaikki päässeet suht hyvin yli tästä asiasta.
En ymmärrä mitään masennuksen syitä - johtuuko se hänen ystävistä? En usko, sillä ei hän niitä niin montaa kaipaa. Olemme tavallinen perhe, meillä menee raha-asioissa ym. hyvin.."
Johtuisikohan masennus ns "vanhempien putteesta". Kun raha-asiat ovat hyvin lapset saavat helposti rahaa aina kun pyytävät, tai sitten vanhemmat ostavat paljon uusia levyjä, vaatteita ja kuvittelevat että nyt minä sitten olen hyvä äiti/isä. Tärkein kuitenkin unohtuu helposti, raha ei kuuntele, rahan kanssa ei voi keskustella, myönnä nyt hyvä ihminen omat virheesi. Jos äiti tai isä keskittyy uraan hän yrittää paikata omaa poissaoloaan rahalla, mutta raha ei korvaa vanhempia, yritä viettää aikaa tyttäresi kanssa kahdestaan , käymällä elokuvissa yms, luulisi auttavan, älä kuitenkaan "tyrkytä" seuraasi liikaa se koetaan helposti ärsyttäväksi. Mistä muuten tiedät että tyttäresi ei tarvitse kavereita, kyllä kaikki tarvitsevat.
PS: jos jollakin tuli jotain kommentoitavaa niin yhteyttä saa otettua helpoiten msn messengerillä =) - 16 vuotias
Muistan kun olin itse 13 vuotias.
En juurikaan eronnut tyttärestäsi.
Viiltely, masennus, tuollainen musiikki ja huono koulumenestys kuului ainakin minun murrosikääni.
Yhdeksännellä luokalla tilanne alkoi rauhoittua.
Koulu alkoi tosissaan kiinnostaa, kaverit ja pojat jäivät toissijaiseksi ja musiikimaku muuttui.
Minulla oli masennukseen, kuitenkin syy, joka oli vanhempien ero.
Mutta jos tyttärelläsi ei ole edes mitään muuta syytä masennukseen, kuin murrosiän aiheuttama sekavuus.
Niin uskaltaisin sanoa, että alä huolestu liikaa.
Tuo on ohimenevää! - LunaMaria
En muuta tässä nyt kauheasti ala jaarittelemaa, mutta sanon sen, että älä vähättele sitä oloa, mitä tyttäresi nyt tuntee. Siis: "Mitä sä nyt taas oot noin mustissa? Hemmetti, oot kuin hautajaisiin menossa! Ja siis mikä sua nyt taas vaivaa. Lopeta nyt toi alakuloisuus ja ole kuin normaalit ihmiset!" Tällainen puhe ei ainakaan auta asiaa.
Tytöllä ei kauheasti ole kavereita (?). Murrosikä painaa ja kaikki pienetkin jutut tuntuu todella suurilta. Viiltely - aika muotijuttu nykyään, valitettavasti. Kuullaan kavereilta, että se auttaa. Mutta kyllähän tuo vakavaa on. Olethan ottanut asian puheeksi (rauhallisesti)?
Murrosiässä (ja kyllä muussakin iässä..) tunteet ovat paljon voimakkampia ja ne myös koetaan sellaisina vahvoina. Ehkä tyttösi ei koe sopeutuvansa joukkoon ja siksii etsii jotain "Omaa ja erikoista".
Varmaan on myös kapinaa mukana. "Tehdään juuri päin vastoin, kuin äiti sanoo."
Eikä Nirvanassa ole mitään vikaa. Ei edes mustissa vaatteissa tai käsiraudoissa roikkumassa repun ulkopuolella!
Ja yksi juttu vielä. Vie tyttäresi tälle foorumille. Tai vanhanaikaisesti : KIRJOITA KIRJE!
Onnea teille kaikille! - Kiinnostunutt
Niin? Miten kävikääv tyttäresi?
Kiinnostaa vaan.
Eksyin tänne, kun etsin googlesta hakusanalla "Kurt Cobainin kirje faneille".
Hahhah. - y536u
Hei kinuski.
ihan omasta kokemuksesta voisin kehottaa hakemaan ulkopuolista apua, ja tosiaan puuttumaan tyttäresi masennukseen. omat vanhempani eivät sitä tehneet (ja mistäpä tietäisin auttaako se varmasti?)ja tässä ollaan. olen 19, asun omillani. masennusta ollut 13 vuotiaasta, viiltelen edelleen. itsemurha ollut ajatuksissa, mutten ikinä pystyisi sitä läheisille tekemään. - tytto97
masentuneista 13-v tytöistä joka kolmas kuuluu riskiryhmään
- Nuoriso
Viiltely voi johtua siitä ettei tyttö saa seksuaalisesti tyydystä. Hän on henkisesti ikäluokkaansa pidempänä.
- Lemmy is god
Älkää vittu syyttäkö Kurtia mistään pahasta!
- yrftgyufeguj
dwuod fj reidhaolwdk vk wauejglkvm vfg rthyj j ktjtergf f grgtjuikg,kfj! vduhvk,dgjkh yufytgvc ff ygfjfrhdxhr ff hujytddc!!!
feyfgge hj fsgdycjhv???? - mävaamoi
hei olen 13v tyttö, ja en tiedä masentaako minua olen ajatellut itsemurhaa mutta en uskalla koska pelkän kipua ja ikävää tunnen itseni täysin turhaksi... välillä minulla on vaiheita että nauran kavereiden kanssa koulussa mutta joskus saattaa tulla olo että mikää ei huvita ja on paha olo. en ole sanonut kun yhdelle kaverilleni pahasta olosta mutta hänkin vaan sanoo ei sulla oikeesti noin paha olo ole! joten ei todellakaan kovin kivaa... kavin terveys tarkastuksessa valehtelin hoitajalle päin naamaa sanoin että olen tyytyväinen kaikkeen elämässäni.. vaikka oikeasti en ole tyytyväinen painooni, ulkönäkööni jne.. no perus murrosiän oireita! mutta kun terkkari sanoi oletpa ilonen tyttö mietin niin olen esitän aiva ihan vitun ilosta mutta en ole kukaan ei oikeasti tiedä millainen minä olen...joten olisi kiva tietää pitäisikö hankkia apua nimittäin oloni on usein ihan hirveä!!!
- Lapsi
Jotenki sama juttu mullaki. Eli oon 13-tyttö. Välillä nauran 'kavereitten' kaa. Välillä taas itken yksikseni ilman mitään tukea. En ole tyytyväinen mihinkään itsessäni. Äitillä on kanssa rankkaa. En uskalla kertoa hänelle masennuksesta. Olen ajatellut usein itsemurhaa. En kuitenkaan uskalla tehä sitä siinä pelossa, että se ei onnistukkaan ja mitkä arvet se jättää vanhemmille ja sisaruksille. Tuntuu, että kaverit eivät enään hyväksy minua. Että ei oo enää mitään paikkaa maailmassa. Että kukaan ei hyväksy. Koulu on raskasta. Kokeet ovat kamalia jo kaksi viikkoa ennen koetta. Kärsin unettomuudesta ja väsymyksestä. En saa yöllä nukuttua. Päivällä olen väsynyt. Ei jaksa enää lähteä sieltä omasta huoneesta pois. Ei enään jaksa yrittää. Ehkä kaikille olis vaan parempi jos väkiluku vähentyisi yhdellä ihmisellä... Välillä ajattelee, että ois hyvä lähtee hoitoon. Välillä taas tuntuu, että elämällä ei oo mitään väliä. Muille osaa esittää vahvaa ja iloista. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä siellä pään sisässä oikeesti liikkuu. Välillä toivon, että äiti näkisi kyyneleet ja kysyisi, mikä on hätänä ja voisin kertoa kaiken. Ja kaikki olisi sillä ohi. Toivon siis, että te kaikki vanhemmat, jotka luette tätä, että te menisitte rohkeasti puhumaan lapsillenne. Älkää passittako heitä heti hoitoon. Antakaa heille aikaa ja tilaa. Pitäkää kuitenkin huoli, että tiedätte missä lapsenne kulkee. Toivottavasti oli apua. Toivottavasti oli hyötyä edes jollekin masennuksen uhrille tai huolestuneelle vanhemmalle.
- 12 vuotta
Olen 12 vuotta ja en tiedä mitä pitäisi tehdä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913