Hei.
Opiskelen yliopistossa kasvatustiedettä. Olen tekemässä tutkielmaa siitä, mitä mieltä vanhemmat ovat ryhmäperhepäivähoidosta. Nyt haluankin kysyä teiltä, mitä hyviä tai huonoja puolia olette kokeneet yllämainitussa hoitomuodossa. Voitte myös kertoa mitä odotuksia tai pelkoja teillä on kyseisen hoitomuodon suhteen, mikäli lapsenne on menossa ryhmäperhepäivähoitoon.
Tutkielmassa jokaisen anonyymiys säilyy, koska en aio käyttää siinä kenekään nimimerkkejä. Siksi toivoisinkin, että voisitte vastata minulle tähän keskusteluun. Seuraan tätä keskustelua noin kuukauden verran (16.8.2009 asti), jonka jälkeen kirjoitetut kommentit eivät päädy tutkielmaani.
Kiitos jo etukäteen, mikäli autatte minua tutkielmani teossa :)
Mielipiteitä ryhmäperhepäivähoidosta
13
3645
Vastaukset
- vastaaja09
moi!
Mitä tarkoittaa ryhmäperhepäivähoito?
Perhepäivähoidon tiedän ja päiväkodin, mutta mikä on ryhmäperhepäivähoito. Mulla on 1-vuotias lapsi vielä kotona hoidossa, enkä ole aktiivisesti vielä miettinyt tulevaisuuden hoitojärjestelyitä.- Tutkija09
Seuraava määrittely on Internetistä suoraan otettu:
"Ryhmäperhepäivähoito on lapsen hoitoa perheenomaisissa olosuhteissa pienessä ryhmässä. Ryhmäperhepäivähoito on perhepäivähoidon ja päiväkodin välille sijoittuva hoitomuoto. Ryhmäperhepäivähoitokodissa työskentelee 2-3 hoitajaa ja lapsiryhmän koko on maximi 10-15 lasta. Lasten iät vaihtelevat 0-6 vuoteen. Lapsiryhmän koko ja ikäjakautuma sekä hoitajien lukumäärä mahdollistavat monipuolisemman toiminnan kuin tavallisessa perhepäivähoidossa." - 12lasta jos
Tutkija09 kirjoitti:
Seuraava määrittely on Internetistä suoraan otettu:
"Ryhmäperhepäivähoito on lapsen hoitoa perheenomaisissa olosuhteissa pienessä ryhmässä. Ryhmäperhepäivähoito on perhepäivähoidon ja päiväkodin välille sijoittuva hoitomuoto. Ryhmäperhepäivähoitokodissa työskentelee 2-3 hoitajaa ja lapsiryhmän koko on maximi 10-15 lasta. Lasten iät vaihtelevat 0-6 vuoteen. Lapsiryhmän koko ja ikäjakautuma sekä hoitajien lukumäärä mahdollistavat monipuolisemman toiminnan kuin tavallisessa perhepäivähoidossa."hoitajia on kolme. Yhdellä pitää olla silloin lain/asetuksen vaatima koulutus.
Ryhmishoito on hyvä vaihtoehto esim. sisaruksille, pääsevät samaan ryhmään, vaikka toinen olisi 1v ja toinen 4v.
Olen itse ollut sekä pph että ryhmiksen lastenhoitaja, ja mielestäni ryhmioshoito on mukava vaihtoehto päiväkodille, helppo tapa aloittaa hoito.
Ei tosin sovi kaikille lapsille sekään.
Esim jos on vaikka nippanappa 6v.ja muut ryhmässä 1v-4v-5v jää helposti ilman leikkikaveria.
Mutta tykkäsin ja suosittelen hoitomuotoa. Niin, oli se pph aikakin mukavaa, mutta siinä on niin yksin...
(siinä linkissäsi on virhe, katoppa itse...) 12lasta jos kirjoitti:
hoitajia on kolme. Yhdellä pitää olla silloin lain/asetuksen vaatima koulutus.
Ryhmishoito on hyvä vaihtoehto esim. sisaruksille, pääsevät samaan ryhmään, vaikka toinen olisi 1v ja toinen 4v.
Olen itse ollut sekä pph että ryhmiksen lastenhoitaja, ja mielestäni ryhmioshoito on mukava vaihtoehto päiväkodille, helppo tapa aloittaa hoito.
Ei tosin sovi kaikille lapsille sekään.
Esim jos on vaikka nippanappa 6v.ja muut ryhmässä 1v-4v-5v jää helposti ilman leikkikaveria.
Mutta tykkäsin ja suosittelen hoitomuotoa. Niin, oli se pph aikakin mukavaa, mutta siinä on niin yksin...
(siinä linkissäsi on virhe, katoppa itse...)Kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkodin saa kunta perustaa vain erityisestä perustellustä syystä. Lähtkohtana on, että ryhmäperhepäiväkodit ovat kahden hoitaja ja kahdeksan lapsen kahden esikouluikäisen puolipäiväisen lapsen hoitopaikkoja.
http://www.valtakunta.fi- ottaen...mutta silti
petu_67 kirjoitti:
Kolmen hoitajan ryhmäperhepäiväkodin saa kunta perustaa vain erityisestä perustellustä syystä. Lähtkohtana on, että ryhmäperhepäiväkodit ovat kahden hoitaja ja kahdeksan lapsen kahden esikouluikäisen puolipäiväisen lapsen hoitopaikkoja.
http://www.valtakunta.finiitä on pilvin pimei...täähän me tiedetään.
Ja eskarilaiset usein jäävät/menevät päiväkotiin tai omaan kotiin, ovat liian
"isoja" ryhmiksiin pienten joukkoon.
- tuli mieleen
HYVÄÄ: lapsiryhmä pysyy pienenpänä suhteessa aikuisten määrään verrattuna päiväkotiin - johtunee tiukemmasta asetuksesta
HUONOA: yleensä lapsia hoitavat tekevät kaikki työt (ruoka/siivous ym) toisin kuin päiväkodissa,
perhepäivähoitajien koulutus ei tunnu riittävän isomman lapsiryhmän ohjaamiseen (mielestäni suurin ja näkyvin "huonous"),
kaksi perhepäivähoitajaa ja yksi hoitaja: laillinen ryhmäkoko (max12) liian suuri kun ei kellään ole pedagogista koulutusta,
ikäjakauma lapsiryhmässä voi muodostua liian laajaksi pienten viedessä liikaa aikaa suhteessa isompiin lapsiin
Kokemusta on sekä vanhempana että työntekijänä.
Kysyt mielipiteitä nimenomaan vanhemmilta, tutkielmasi vääristyy auttamatta, kun keräät/käytät keskustelupalstalta saatua tietoa,
tännehän voi kirjoittaa kuka vain mitä vain.- paikkaansa...
ruoka/siivous>ainakin meillä ruoka tulee muualta ihan valmiina, ei tarvitse kuin laittaa esille
siivous>joissakin paikoissa ostopalveluna, joissain paikoissa kunnan omat, itse ei tarvitse siivota.
PPH.n ei tarvitse ohjata kuin neljää lasta kerrallaan>
pedagogista koulutusta ei tarvitse olla, koska kyseessä on perhepäivähoito.
Kunnat ovat alkaneet ryhdistäytyä tässä ja nyt on suuntaus se, että ryhmiksiinkin tehdään ROPS. - hoitajana toiminut
paikkaansa... kirjoitti:
ruoka/siivous>ainakin meillä ruoka tulee muualta ihan valmiina, ei tarvitse kuin laittaa esille
siivous>joissakin paikoissa ostopalveluna, joissain paikoissa kunnan omat, itse ei tarvitse siivota.
PPH.n ei tarvitse ohjata kuin neljää lasta kerrallaan>
pedagogista koulutusta ei tarvitse olla, koska kyseessä on perhepäivähoito.
Kunnat ovat alkaneet ryhdistäytyä tässä ja nyt on suuntaus se, että ryhmiksiinkin tehdään ROPS.Entä jos on kysymyksessä yksityinen ryhmäperhepäivähoito? Kuka valvoo? Niin ja siivoo, laittaa ruoan, ym. ja kun toinen hoitaja on pois, sairaana. Kuka valvoo et on sijainen?
- tyytyväinen äiti
oli ryhmiksessä 3-vuotiaasta eskarin alkuun. 2 hoitajaa olivat pysyviä ja kolmas vaihtui pariin otteeseen. Tykkäsin kodinomaisuudesta ja pienestä ryhmästä. Hoitajat olivat vähän vanhempia rouvia ja heillä oli kypsä ote hoitotyöhön. Turvallista ja lapsentasoista, maalaisjärkistä! Itse olen päiväkodissa lastenhoitajana ja näen ryhmiksen lapselle paremmaksi, vaikkei ryhmässä LTO;a olekaan!
- j k1´´´´´´´´´´´´
vai n iin
- argumentti1
Olipas se lyhyt ketju! :D Onnea vaan luotettavan tutkimusaineiston keräämiseen vuonna 2009, tällaiselta pilipali foorumilta!
- TUTKI-MUS
olipa pitkä tai pätkä, otappa silimä näppiin ja lue uudelleen, ei ollut tarkoitusta kirjoittaa TUTKIMUSta vaan tutkielma, joka on ihan eri asia.
"Tutkielma on määräaiheesta laadittu tutkimusraportti tai suppeahko pohtiva kirjoitus, essee.[1][2]
Akateemisessa tutkielmassa tutkitaan jotain tutkimusongelmaa tai hypoteesia (oletusta)."
Hää varmaan aatteli pohtia asiaa paperille...ei kirjoittaa tieteellistä todistelua vaativaa työtä.
JA:
"Tutkimus tarkoittaa järjestelmällistä, erityisesti tieteellistä, toimintaa jonkin asian selvittämiseksi[1]. Tutkimuksen käsitettä käytetään monenlaisissa yhteyksissä tarkoittamaan selvityksen tekoa ja siihen liittyviä järjestelyjä, joilla pyritään saamaan lisätietoa aiheesta tai edistämään (tutkimus)ongelman ratkaisemista. Tutkimustoimintaa luonnehditaan yleensä sen laadun sekä luonteen perusteella."
- äiskä 76
Itse olen työskennellyt sekä useissa päiväkodeissa, ryhmiksissä että perhepäivähoitajana kotona. Mun kokemuksen mukaan pienelle lapselle viihtyisin ja stressittömin ympäristö on tietysti paikka missä viihtyy, mutta mahdollisimman pieni ryhmä. Isoissa päiväkodeissa ryhmäkoot on isoja ja pienet lapset kaipaa vielä hyvin paljon perushoitoa ja tukea joka on aina hankalempaa mitä enemmän lapsia ryhmässä on. Kaikille ei tahdo riittää aika ja tilanteet on usein lennokkaita.
Oman lapseni haluan joko pph:lle tai ryhmikseen. Menisin myös itse mieluiten ryhmikseen töihin, kun taas työelämään palaan. Mulla on sekä perhepäivähoitajan ammattitutkinto ja lähihoitajan perustutkinto sekä vuosien työkokemus ja näin olen ajatellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384