Saakos tukipalkkia hitsata???

vai pitääkö tuo vaihtaa

Eli auto tukipalkissa on ihan takaosassa noin sentinlevyinen reikä keskellä ja se on haljennut noin muutaman sentin reunaltaan. muuten tuota tutkiessani se ei ole läpiruostunut ja olisi hitsaus kunnossa. Mututietäjien kanssa keskustellessani joku mietti sitä ettei tuota saa hitsata vaan se on kokonaan vaihdettava. Emme kuitenkaan ole varmoja, eli miten asia on.
En tiedä mistä tuo on tullut. Auto on ollut minulla vuoden ja muuten ihan ikäisekseen ok kunnossa. Vauriokohtakin on ihan tuen lopussa peräkontin vieressä ja kun sekin on kunnossa ihmetys on myös melkoinen, koska kaikki muu on ympärillä ehjää ja palkissakaan ei ole pahemmin ruostevikaa ympärillä.Että ,mistä ihmeestä tuollainen vaurio on tullut?

19

8050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konttorilla

      Auto pitäisi nähdä, jolloin voisi sanoa miten menetellään. Eli käyppä lähimmällä katsastusasemalla kysymässä.

      • ei pahalla mut kuitenkin

        Korjaamolta saan yhtä pätevän vastausen ja maksan vähemmän. Korjaus on sitten oma hintansa.


      • Hedsi
        ei pahalla mut kuitenkin kirjoitti:

        Korjaamolta saan yhtä pätevän vastausen ja maksan vähemmän. Korjaus on sitten oma hintansa.

        Korjaamot eivät aina tietä noita hitsaushommia tarpeeksi hyvin. Katsastusmies on kuitenkin se, joka lopullisen päätöksen tekee. Toisinaan käy siten, että korjaamo hitsaa kovalla vaivalla ja rahalla vaikka jotain palkkia tai tukivartta ja katsastuksessa kohde on määrätty vaihdettavaksi. Korjaajien koulutuspohja ei tarpeeksi usein riitä asian arvioimiseen.


      • joka alalla
        Hedsi kirjoitti:

        Korjaamot eivät aina tietä noita hitsaushommia tarpeeksi hyvin. Katsastusmies on kuitenkin se, joka lopullisen päätöksen tekee. Toisinaan käy siten, että korjaamo hitsaa kovalla vaivalla ja rahalla vaikka jotain palkkia tai tukivartta ja katsastuksessa kohde on määrätty vaihdettavaksi. Korjaajien koulutuspohja ei tarpeeksi usein riitä asian arvioimiseen.

        Joka alalla on oikeus kysyä neuvoa viisaammilta. Duunarit pomoiltaan ja he sitten jopa valmistajilta ja tehtailta. Vaikeaan kysymykseen saa aina apua.

        Jos minä maksan tästä vastauksesta katsastajalle 69 euroa. korjaamo kysyy sen muutamalla puhelinsoitolla. Veisin kuule autoni sinne samalla kerronnalla, joka tarkoittaa sitä että asia selvitetään.

        Ainakin meillä töissä on sääntö kysy jos et tiedä. Ja pomo on kyllä joskus soitellut saksaankin asti, kun tarpeeksi harvinainen homma tulee eteen.


      • Hedsi
        joka alalla kirjoitti:

        Joka alalla on oikeus kysyä neuvoa viisaammilta. Duunarit pomoiltaan ja he sitten jopa valmistajilta ja tehtailta. Vaikeaan kysymykseen saa aina apua.

        Jos minä maksan tästä vastauksesta katsastajalle 69 euroa. korjaamo kysyy sen muutamalla puhelinsoitolla. Veisin kuule autoni sinne samalla kerronnalla, joka tarkoittaa sitä että asia selvitetään.

        Ainakin meillä töissä on sääntö kysy jos et tiedä. Ja pomo on kyllä joskus soitellut saksaankin asti, kun tarpeeksi harvinainen homma tulee eteen.

        Aika harvalla korjaamolla toimitaan kuvaamallasi tavalla ruostevauriokorjausten suhteen. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että ruostevaurioihin on yleensä vaikeaa ottaa kantaa näkemättä ja kokeilematta.

        Olen toiminut mm. asentajana, työnjohtajana ja korjaamopäällikkönä autokorjaamolla ja näissä hommissa kysellyt usein neuvoa korjaamon sisällä ja soitellut muualle neuvoa kyselläkseni. Tiedän siis mitä tarkoitat.


    • Elmo

      Jos tarkoitit tukivartta, niin niitä ei saa hitsata vaan vaurioitunut on vaihdettava. Alustan tukirakenteita toki saa korjata hitsaamalla.

      • saa hitsata

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.


      • elmo
        saa hitsata kirjoitti:

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.

        No joo, kyllä sen tukivarrenkin voi hitsata jos uutta ei ole saatavilla. Tällöin kyseessä lähinnä vanhemmat autot joita ei enää valmisteta ja sen myötä myöskään varaosia ei enää tehdä.


      • eikä siitä ollutkyse
        saa hitsata kirjoitti:

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.

        Turha niitä on tukivarsia hitsailla. Työn hinnalla hommaa käytetyn ja osan autoista jopa ihan uudenkin. Omassa autossa oli kyseessä palkki eikä varsi. Sen verran löytyy ymmärrystä autoista että tietää mikä on kannattavaa ja mikä ei. Jos auto on vanha romu ei tukivarsia kannata enää edes uusia. niiden hinnalla ostaa jo samanlaisen romun. Ja jos yksi niistä on mätä ovat ne yleensä kaikki menossa vuoronperään. Jokaisen auton korjauksen kohdalla kannattaa miettiä koko kuntoa ja seuraavia remppoja, siinä mielessä että tietää mikä on kannattavaa ja mikä ei.

        Tietysti omalukunsa on museoauto harrastajat joiden autoihin on hankala enään osaa löytää. Mutta lopulta he teettävät ne mitä eivät löydä enään mistään. Maksaa vain kivasti rahaa ruveta metallipajoilla osia teettämään.


    • Hantta.

      Ja pitääkin hitsata, jotta saa katsastettua. Tosin itse katson ruostuneen auton korjaamisen olevan kuin housuunsa paskomista ja ajan nykyisellään uusilla autoilla joissa nykyaikainen turvavarustelu.
      Kaikki muu ympärillä voi näyttää pinnasta ehjältä, mutta suolat ja kurat usein menee reijästä sisäpuolta ruostuttamaan. Kuten omassa ex-autossa pieni kynnyskotelon takaosan reikä muutti koko kotelon mullaksi vuodessa.

    • Hitsaatte sitten

      kunnon saumat, eikä mitään räittyjä kylmäsaumoja.

      Etu- ja taka-akselipalkkien pienehköt ruostevauriot saa korjata hitsaamalla. Seitinohuet, läpimädät vaihdettava. Autokatsastaja.

      • Maxima04

        Entä saako etupään poikittaispalkkia tukea esim. u-palkilla ,joka on hitsattu ruostuneen päälle?


      • SuikkaPää

        Enää ei saa akselipalkkejakaan hitsailla. Aiemmin korjatut OK, mutta uusia hitsauskorjauksia ei saa tehdä. Ellei ole kyseessä museoajoneuvo, johon ei ehjempää osaa ole saatavilla.

        Eli ei saa.


      • Autohitsaus.net

        Akselipalkit, tukipalkit jne, ei saa hitsata, tässä käsityksessä minä olen. Entisöinti eri asia, esim museoajoneuvoissa ja se onkin aivan eri asia. Auton runkopalkit jne kiinteät osat saa hitsata, koska ei niitä voi vaihtaakaan.

        Mutta edelleen katsastusasemat suhtautuu aika löyhästi myös esim. tukipalkkien hitsauksiin.


      • MeeNorjaanKalatehtaalle
        SuikkaPää kirjoitti:

        Enää ei saa akselipalkkejakaan hitsailla. Aiemmin korjatut OK, mutta uusia hitsauskorjauksia ei saa tehdä. Ellei ole kyseessä museoajoneuvo, johon ei ehjempää osaa ole saatavilla.

        Eli ei saa.

        Ei saa ei. Kuitenkin soittokierroksen jälkeen erään paikkakunnan 7:stä katsastusyrityksestä 6:ssa vastattiin vauriota näkemättä, että voidaan hitsata. Ei ole näköjään kuusi kuukautta riittänyt ohjeistuksen sisäistämiseen.


    • Sananhelinää

      Miten korjauskehotus mielletään? Ruostereikä pelliosissa, polttimo palanut

      • Härmän_Häjy

        Ne pitäisi korjata mahdollisimman pian, mutta niitä ei kukaan oikeastaan valvo. Käytännössä seuraavaan katsastukseen mennessä. Jotkut ovat saaneet auton läpi katsastuksesta, vaikka edellisessä katsastuksessa ollut korjauskehotukseen johtanut vika on korjaamatta. Siis tuo kehotus on lähinnä huono vitsi.


    • Hitsari123

      Tukipalkin saa hitsata mutta hitsaus on suoritettava oikein. Tämä tarkoittaa sitten sitä että hitsattavaan kohteeseen suoritetaan tarkastus ja tehdään tarkastuspöytäkirja. Mitään virheitä eikä aineenvahvuuden muutoksia saa olla. Lisäksi on huomioitava hitsauksesta aiheutuvat jännitykset eli vetelyt. Se onkin sitten sen verta kallista lystiä että ei kannata. Hitsatussa kohdassa eikä sen välittömässä läheisyydessä saa olla poikkeamia. (Huokosia,halkeamia,säröjä,huokosia,imuhuokosia, muodonmuutoksia,vajaata hitsautumis syvyyttä, eikä vääränlaista lisäainetta saa käyttää. Ennen hitsausta on tehtävä hitsausuunnitelma ja ohje. Katsastusmiehelle voit toimittaa hitsauspöyräkirjan,sekä tarkastuspöytäkirjan. Ammattihitsari voi saada jäljen korjattua niin että, sitä ei silmällä näe.

      • fweffefe

        Trafin ohje on, että apurunkoja ja tukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, poislukien museoauto jos uutta osaa ei ole saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1839
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1703
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1379
    5. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      957
    6. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      957
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      937
    8. 66
      914
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      901
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      52
      888
    Aihe