Saakos tukipalkkia hitsata???

vai pitääkö tuo vaihtaa

Eli auto tukipalkissa on ihan takaosassa noin sentinlevyinen reikä keskellä ja se on haljennut noin muutaman sentin reunaltaan. muuten tuota tutkiessani se ei ole läpiruostunut ja olisi hitsaus kunnossa. Mututietäjien kanssa keskustellessani joku mietti sitä ettei tuota saa hitsata vaan se on kokonaan vaihdettava. Emme kuitenkaan ole varmoja, eli miten asia on.
En tiedä mistä tuo on tullut. Auto on ollut minulla vuoden ja muuten ihan ikäisekseen ok kunnossa. Vauriokohtakin on ihan tuen lopussa peräkontin vieressä ja kun sekin on kunnossa ihmetys on myös melkoinen, koska kaikki muu on ympärillä ehjää ja palkissakaan ei ole pahemmin ruostevikaa ympärillä.Että ,mistä ihmeestä tuollainen vaurio on tullut?

19

7381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konttorilla

      Auto pitäisi nähdä, jolloin voisi sanoa miten menetellään. Eli käyppä lähimmällä katsastusasemalla kysymässä.

      • ei pahalla mut kuitenkin

        Korjaamolta saan yhtä pätevän vastausen ja maksan vähemmän. Korjaus on sitten oma hintansa.


      • Hedsi
        ei pahalla mut kuitenkin kirjoitti:

        Korjaamolta saan yhtä pätevän vastausen ja maksan vähemmän. Korjaus on sitten oma hintansa.

        Korjaamot eivät aina tietä noita hitsaushommia tarpeeksi hyvin. Katsastusmies on kuitenkin se, joka lopullisen päätöksen tekee. Toisinaan käy siten, että korjaamo hitsaa kovalla vaivalla ja rahalla vaikka jotain palkkia tai tukivartta ja katsastuksessa kohde on määrätty vaihdettavaksi. Korjaajien koulutuspohja ei tarpeeksi usein riitä asian arvioimiseen.


      • joka alalla
        Hedsi kirjoitti:

        Korjaamot eivät aina tietä noita hitsaushommia tarpeeksi hyvin. Katsastusmies on kuitenkin se, joka lopullisen päätöksen tekee. Toisinaan käy siten, että korjaamo hitsaa kovalla vaivalla ja rahalla vaikka jotain palkkia tai tukivartta ja katsastuksessa kohde on määrätty vaihdettavaksi. Korjaajien koulutuspohja ei tarpeeksi usein riitä asian arvioimiseen.

        Joka alalla on oikeus kysyä neuvoa viisaammilta. Duunarit pomoiltaan ja he sitten jopa valmistajilta ja tehtailta. Vaikeaan kysymykseen saa aina apua.

        Jos minä maksan tästä vastauksesta katsastajalle 69 euroa. korjaamo kysyy sen muutamalla puhelinsoitolla. Veisin kuule autoni sinne samalla kerronnalla, joka tarkoittaa sitä että asia selvitetään.

        Ainakin meillä töissä on sääntö kysy jos et tiedä. Ja pomo on kyllä joskus soitellut saksaankin asti, kun tarpeeksi harvinainen homma tulee eteen.


      • Hedsi
        joka alalla kirjoitti:

        Joka alalla on oikeus kysyä neuvoa viisaammilta. Duunarit pomoiltaan ja he sitten jopa valmistajilta ja tehtailta. Vaikeaan kysymykseen saa aina apua.

        Jos minä maksan tästä vastauksesta katsastajalle 69 euroa. korjaamo kysyy sen muutamalla puhelinsoitolla. Veisin kuule autoni sinne samalla kerronnalla, joka tarkoittaa sitä että asia selvitetään.

        Ainakin meillä töissä on sääntö kysy jos et tiedä. Ja pomo on kyllä joskus soitellut saksaankin asti, kun tarpeeksi harvinainen homma tulee eteen.

        Aika harvalla korjaamolla toimitaan kuvaamallasi tavalla ruostevauriokorjausten suhteen. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että ruostevaurioihin on yleensä vaikeaa ottaa kantaa näkemättä ja kokeilematta.

        Olen toiminut mm. asentajana, työnjohtajana ja korjaamopäällikkönä autokorjaamolla ja näissä hommissa kysellyt usein neuvoa korjaamon sisällä ja soitellut muualle neuvoa kyselläkseni. Tiedän siis mitä tarkoitat.


    • Elmo

      Jos tarkoitit tukivartta, niin niitä ei saa hitsata vaan vaurioitunut on vaihdettava. Alustan tukirakenteita toki saa korjata hitsaamalla.

      • saa hitsata

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.


      • elmo
        saa hitsata kirjoitti:

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.

        No joo, kyllä sen tukivarrenkin voi hitsata jos uutta ei ole saatavilla. Tällöin kyseessä lähinnä vanhemmat autot joita ei enää valmisteta ja sen myötä myöskään varaosia ei enää tehdä.


      • eikä siitä ollutkyse
        saa hitsata kirjoitti:

        jos uutta ei löydy kohtuu vaivalla mutta se pitää tehdä hyvin=sauman pitää näyttää kauniimmalta kuin lokinpaskan.

        Turha niitä on tukivarsia hitsailla. Työn hinnalla hommaa käytetyn ja osan autoista jopa ihan uudenkin. Omassa autossa oli kyseessä palkki eikä varsi. Sen verran löytyy ymmärrystä autoista että tietää mikä on kannattavaa ja mikä ei. Jos auto on vanha romu ei tukivarsia kannata enää edes uusia. niiden hinnalla ostaa jo samanlaisen romun. Ja jos yksi niistä on mätä ovat ne yleensä kaikki menossa vuoronperään. Jokaisen auton korjauksen kohdalla kannattaa miettiä koko kuntoa ja seuraavia remppoja, siinä mielessä että tietää mikä on kannattavaa ja mikä ei.

        Tietysti omalukunsa on museoauto harrastajat joiden autoihin on hankala enään osaa löytää. Mutta lopulta he teettävät ne mitä eivät löydä enään mistään. Maksaa vain kivasti rahaa ruveta metallipajoilla osia teettämään.


    • Hantta.

      Ja pitääkin hitsata, jotta saa katsastettua. Tosin itse katson ruostuneen auton korjaamisen olevan kuin housuunsa paskomista ja ajan nykyisellään uusilla autoilla joissa nykyaikainen turvavarustelu.
      Kaikki muu ympärillä voi näyttää pinnasta ehjältä, mutta suolat ja kurat usein menee reijästä sisäpuolta ruostuttamaan. Kuten omassa ex-autossa pieni kynnyskotelon takaosan reikä muutti koko kotelon mullaksi vuodessa.

    • Hitsaatte sitten

      kunnon saumat, eikä mitään räittyjä kylmäsaumoja.

      Etu- ja taka-akselipalkkien pienehköt ruostevauriot saa korjata hitsaamalla. Seitinohuet, läpimädät vaihdettava. Autokatsastaja.

      • Maxima04

        Entä saako etupään poikittaispalkkia tukea esim. u-palkilla ,joka on hitsattu ruostuneen päälle?


      • SuikkaPää

        Enää ei saa akselipalkkejakaan hitsailla. Aiemmin korjatut OK, mutta uusia hitsauskorjauksia ei saa tehdä. Ellei ole kyseessä museoajoneuvo, johon ei ehjempää osaa ole saatavilla.

        Eli ei saa.


      • Autohitsaus.net

        Akselipalkit, tukipalkit jne, ei saa hitsata, tässä käsityksessä minä olen. Entisöinti eri asia, esim museoajoneuvoissa ja se onkin aivan eri asia. Auton runkopalkit jne kiinteät osat saa hitsata, koska ei niitä voi vaihtaakaan.

        Mutta edelleen katsastusasemat suhtautuu aika löyhästi myös esim. tukipalkkien hitsauksiin.


      • MeeNorjaanKalatehtaalle
        SuikkaPää kirjoitti:

        Enää ei saa akselipalkkejakaan hitsailla. Aiemmin korjatut OK, mutta uusia hitsauskorjauksia ei saa tehdä. Ellei ole kyseessä museoajoneuvo, johon ei ehjempää osaa ole saatavilla.

        Eli ei saa.

        Ei saa ei. Kuitenkin soittokierroksen jälkeen erään paikkakunnan 7:stä katsastusyrityksestä 6:ssa vastattiin vauriota näkemättä, että voidaan hitsata. Ei ole näköjään kuusi kuukautta riittänyt ohjeistuksen sisäistämiseen.


    • Sananhelinää

      Miten korjauskehotus mielletään? Ruostereikä pelliosissa, polttimo palanut

      • Härmän_Häjy

        Ne pitäisi korjata mahdollisimman pian, mutta niitä ei kukaan oikeastaan valvo. Käytännössä seuraavaan katsastukseen mennessä. Jotkut ovat saaneet auton läpi katsastuksesta, vaikka edellisessä katsastuksessa ollut korjauskehotukseen johtanut vika on korjaamatta. Siis tuo kehotus on lähinnä huono vitsi.


    • Hitsari123

      Tukipalkin saa hitsata mutta hitsaus on suoritettava oikein. Tämä tarkoittaa sitten sitä että hitsattavaan kohteeseen suoritetaan tarkastus ja tehdään tarkastuspöytäkirja. Mitään virheitä eikä aineenvahvuuden muutoksia saa olla. Lisäksi on huomioitava hitsauksesta aiheutuvat jännitykset eli vetelyt. Se onkin sitten sen verta kallista lystiä että ei kannata. Hitsatussa kohdassa eikä sen välittömässä läheisyydessä saa olla poikkeamia. (Huokosia,halkeamia,säröjä,huokosia,imuhuokosia, muodonmuutoksia,vajaata hitsautumis syvyyttä, eikä vääränlaista lisäainetta saa käyttää. Ennen hitsausta on tehtävä hitsausuunnitelma ja ohje. Katsastusmiehelle voit toimittaa hitsauspöyräkirjan,sekä tarkastuspöytäkirjan. Ammattihitsari voi saada jäljen korjattua niin että, sitä ei silmällä näe.

      • fweffefe

        Trafin ohje on, että apurunkoja ja tukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, poislukien museoauto jos uutta osaa ei ole saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 536
      8630
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

      uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3698
    3. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2215
    4. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1213
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      856
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      774
    7. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      69
      731
    9. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      725
    10. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe