Puunhinta suomessa tappaa maaseudun

lopullisesti.

Sisämaan tehtaat laitetaan kiinni, kuten StoraEnson Karvinen sanoi, että on kaksi suurta ongelmaa, käsittämättön kallis puu ja kepulaisten masinoima energiaverojen kiristys. Sinällään hauskaa, eikös suurin osa puunmyyjistä ole kepulaisia?? Siinä sitä kepulaisilla riittää vuoleskeltavaa kun risut ei mene kaupaksi, tosin veronmaksajien niskaan tämänkin ongelma yritetään kaataa....

22

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalaisista...

on keskustalaisia.
      Ne jotka ei myy puuta ovat pääasiassa kaupunkilaisia metsänomistajia.

• puunmyyjä

on voinut puunostajan kanssa aidosti neuvotella puun hinnasta?

Aina kun itse olen puuta myynyt, ostaja on ilmoittanut hinnan, jonka maksaa
      eikä siitä ole voinut neuvotella.

• tekisi????

Kepulaiset on itse tämän sopan keittäneet ja nyt niitä hedelmiä aletaan nauttimaan, varsinkin maaseudulla.... Kaupunkilaisilla metsänomistajilla ei välttämättä ole ollut syytä myydä, vaikka hintataso on maailman korkein. Toisaalta kaupunkilaiset, jo koulutuksenkin kautta, näkevät metsillä muitakin arvoja kuin pelkät tuet/raha.

• J.Ahosta
        tekisi???? kirjoitti:

Kepulaiset on itse tämän sopan keittäneet ja nyt niitä hedelmiä aletaan nauttimaan, varsinkin maaseudulla.... Kaupunkilaisilla metsänomistajilla ei välttämättä ole ollut syytä myydä, vaikka hintataso on maailman korkein. Toisaalta kaupunkilaiset, jo koulutuksenkin kautta, näkevät metsillä muitakin arvoja kuin pelkät tuet/raha.

Saunalisineen ja iksoine rapamahoineen...

• ylihinnoittelulla...
        J.Ahosta kirjoitti:

Saunalisineen ja iksoine rapamahoineen...

Itku pitkästä ilosta ja puunhinta romahtaa, koska kysyntää ei ole. Toisaalta positiivista on se, että metsät palaa luonnollisempaan olotilaan tuleville sukupolville ja monipuolistuvat.

• esimerkkiä...
        ylihinnoittelulla... kirjoitti:

Itku pitkästä ilosta ja puunhinta romahtaa, koska kysyntää ei ole. Toisaalta positiivista on se, että metsät palaa luonnollisempaan olotilaan tuleville sukupolville ja monipuolistuvat.

jostakin maasta, missä hoidetaan metsiä paremmin kuin suomessa?

• liikkeelle.

Vaikkapa sillai, että määrätyn vanhasta metsästä puun kasvun verran veroa per vuosi. Viisammat laskee mitä se vero pitäis olla. Taitaa vaan olla myöhäistä enää.

• Maalta minäkin

Minä olen kaupungissa asuva metsänomistaja ja olen metsäni ostanut, en perinyt.
        Mikään laki ei voi pakottaa minua myymään puuta metsästäni jos katson että hinta minkä siitä saan on liian pieni.

Uskon, että jos lähdetään sellaisia verolakeja tekemään, niin mennään silloin jos perustuslain puolelle, jos metsäomaisuus on eriarvoista muuhun omaisuuteen verrattuna.

Minä ainakin odottaisin metsänomistajana selvää omistajapolitiikkaa hallitukselta Stora Enson kohdalla.
        Järkevää verotuskohtelua, ei mitään puunmyyntiveron alennuksia, jokainen tiesi juuri miten metsäteollisuus reagoi tähän veroaleen. Tälläkin palstalla siitä silloin väiteltiin ja voin sanoa, että olin enemmän kuin 100% oikeassa silloin, kävi nimittäin vielä hullummin mitä uskoin silloin.

Ei näitä suhdanne ongelmia korjata veroalella, ei valtion tuilla. Eikä ministerien tarvitse jokaisen "karvisten" valitusvirsien jälkeen hyppiä kuin "sätkynuket".
        Nyt olisi ministeri Häkämiehen aika siirtyä muihin hommiin, luulen että kokoomuksestakin löytyy ammatti-ihmisiä sillekin paikalle. Näyttää, että tuo valtionohjaus olevan "retuperällä" vähän jokaisessa yhtiössä jota valtio omistaa.
        Stora Enso,Destia,Fortum jne.

Ei tätä asiaa myöskään korjata sillä, että puututaan paperityöläisten palkkoihin, ne palkat on neuvoteltu yhdessä työnantajien ja työntekijöiden välillä ja ne on pieni tekijä tässä asiassa.

Vielä pieni huomio puun hinnasta, vuosi-pari sitten puun hinta oli niin, että suomalainen puu tehtaan portilla oli halvempaa kuin venäläinen puu rajalla, siitä huolimatta kannatti sitä venäläistä puuta ostaa.

• Abogado

Eli metsää verotettiin pinta-alan ja tuottokyvyn mukaan. Puun myyntiverotukseen siirryttiin lopullisesti v. 2006. Pinta-alaverotuksessa metsänomistaja maksoi veroa riippumatta siitä, myikö puuta vai ei. Verotus kannusti myös metsänhoitoon - veroa maksettiin periaatteessa saman verran/ha humisevasta tukkimetsästä kuin hakkuuaukeistakin.

• Maalta minäkin
        Abogado kirjoitti:

Eli metsää verotettiin pinta-alan ja tuottokyvyn mukaan. Puun myyntiverotukseen siirryttiin lopullisesti v. 2006. Pinta-alaverotuksessa metsänomistaja maksoi veroa riippumatta siitä, myikö puuta vai ei. Verotus kannusti myös metsänhoitoon - veroa maksettiin periaatteessa saman verran/ha humisevasta tukkimetsästä kuin hakkuuaukeistakin.

Näin oli, siihen minä kyllä olisin valmis palaamaan siihen verotusmuotoon.
        Olen kuitenkin varma että siihen ei enää palata, ei se mitenkään kyllä kannustanut myymään ja verotulot olivat paljon pienemmät valtiolle.

• alasajo.

Kun tuli puun myyntiverotus- yli joka neljäs puu menee valtiolle ja Sinun sosiaaliturvasi rahoittamiseen.
        Stora ja UPM päättivät lopettaa metsätalouden Suomessa.
        Ja Metsäliiton pääjohtaja on Meritan entinen johtaja---ei voi odottaa mitään hyvää.

• paska..
        alasajo. kirjoitti:

Kun tuli puun myyntiverotus- yli joka neljäs puu menee valtiolle ja Sinun sosiaaliturvasi rahoittamiseen.
        Stora ja UPM päättivät lopettaa metsätalouden Suomessa.
        Ja Metsäliiton pääjohtaja on Meritan entinen johtaja---ei voi odottaa mitään hyvää.

ja ota normitus lääkkeesi!

• oivahärkönen

... markkinoilla. Mitäs Karvinen valittaa, asiahan korjaantuu sillä, että karviset eivät maksaisi niin paljoa.

• paremmille alueille!

Hänhän kertoi, että ruotsissa puu oli halvempaa ennen kruunun romahdusta ja nyt se on vielä edullisempaa, sinne siirretään osa tuotannosta. Sellutuotanto siirrettään Etelä-Amerikkaan missä osataan puunkasvatus ja sellun raaka-aineen hinnat on kohdallaan. Meillä ne suljettavat tehtaat sijaitsee ennestään huonosti toimeentulevilla aluella - Kemijärvi, Uimaharju, Varkaus jne... Mutta ainahan voi kasvattaa tukkipuuta ja toivoa parempaa hintaa tai yrittää löytää kuitupuulle vientimarkkinat (Jos Karviset valittaa ja ei maksa tarpeeksi)....
        Positiivista on se, että suljetuilta tehtailta saadaan ammattitaitoisia työntekijöitä etelä-suomeen ja varsinkin pääkaupunkiseudulle, helpoittaa omalta osaltaan tulevaa työvoimapulaa.

• Maalta minäkin
        paremmille alueille! kirjoitti:

Hänhän kertoi, että ruotsissa puu oli halvempaa ennen kruunun romahdusta ja nyt se on vielä edullisempaa, sinne siirretään osa tuotannosta. Sellutuotanto siirrettään Etelä-Amerikkaan missä osataan puunkasvatus ja sellun raaka-aineen hinnat on kohdallaan. Meillä ne suljettavat tehtaat sijaitsee ennestään huonosti toimeentulevilla aluella - Kemijärvi, Uimaharju, Varkaus jne... Mutta ainahan voi kasvattaa tukkipuuta ja toivoa parempaa hintaa tai yrittää löytää kuitupuulle vientimarkkinat (Jos Karviset valittaa ja ei maksa tarpeeksi)....
        Positiivista on se, että suljetuilta tehtailta saadaan ammattitaitoisia työntekijöitä etelä-suomeen ja varsinkin pääkaupunkiseudulle, helpoittaa omalta osaltaan tulevaa työvoimapulaa.

Ei Karvinen mitään siirrä, tämä on hänen taktiikkaansa, kun on huomannut, että nykyinen hallitus poukkoilee kuin "arka jänis" tämän metsäteollisuuden edessä.
        Stora Ensokin palaa Suomeen kun Ruotsin kruunu tämän laman jälkeen palaa ennalleen. Häkämiehen olisi aika ottaa ohjat käteen tässä valtion omaisuuden ohjauksessa ja kertoa vähän totuuksia Karviselle.

Ei Metsäliitto mitään uhkaillut, kun kertoi tuloksestaan.

Olen kerrankin Härkösen kanssa samaa mieltä, ei puunhintaa voida määräillä ja ohjailla verotuksella, eikä tukia käyttämällä, markkinat sen määrää.
        Metsäteollisuus on vain keinotekoisesti yrittänyt pitää puun hinnan alhaalla ostamalla kalliimpaa venäläistä puuta, mutta luulen että se tie on pian kuljettu. Nyt uhkauksena käytetään Etelä-Amerikkaa, katsotaanpa loppupäässä kaikki kulut niin eipähän taida hellpoa olla sieläkään.

• bdhgdsh

Kaikki kepulipoliitikot on jo metsäyhtiöiden osakkeenomistajia. Ei silloin puusta tarvitse typerälle vaalikarjalle mitään maksaa. Pääasia, että äänestävät Kepua.

• sitä

Sinulle demari sanoisin kohteliaasti että miksettä tee itse tehtaissanne töitä samalla palkalla kuin vaikkapa kiinalaiset. Kyllä suomessa töitä piisaa. Tehkää te itse alennuspalkalla töitä niin työttömyys helpottuu eikä työpaikat mene kiinaan. Mitäs tähän sanot. Kyllä varsinkin demarit ovat keskustelupalstoilla mollaamassa maalaisia milloin mistäkin . Menkää itse alepalkallanne töihin.

• rahoittamaan

maajussien tukiaisia ja kepun aluepolitiikkaa;-))) Niin yksinkertaista se on;-))
        Myykää puuta halvemmalla, niin tehtaat ei siirry muualle suomesta;-))

• saat...
        rahoittamaan kirjoitti:

maajussien tukiaisia ja kepun aluepolitiikkaa;-))) Niin yksinkertaista se on;-))
        Myykää puuta halvemmalla, niin tehtaat ei siirry muualle suomesta;-))

sinäkin vapaasti hinnoitella itsesi ulos työelämästä;-))

En minua, metsänomistajana haittaa sellunkeiton loppuminen suomessa.

Maailma muuttuu Eskoseni, eihän sitä kampakeramiikkaakaan enään tarvita.

• ei paljon kannata

perustaa. Jos minä olisin puunostaja Suomessa, niin tietysti sanoisin puunhinnan olevan perseestä.

Siitä nyt kylläkin pitäisi metsänomistajien huolehtia, että sahoilla riittää sahattavaa. Jos tukin sahaaminen loppuu tässä maassa, silloin kyllä metsänomistajan hymy hyytyy.

Pitkäkuituista sellua nyt ei aivan helposti korvata eukalyptuksilla, joten sellunkeittokin toki jatkuu Suomessakin. Harvennuspuulle ja pienpuulle on tulossa kovaa vauhtia muitakin ottajia kuin sellun keittäjät.

Puun energiakäyttö tulee lisääntymään kovaa vauhtia lähivuosina ja tähän kehitykseen voi hallituskin vaikuttaa veropäätöksillään.

• ja veroja.

"Puun energiakäyttö tulee lisääntymään kovaa vauhtia lähivuosina ja tähän kehitykseen voi hallituskin vaikuttaa veropäätöksillään."
        Ilmastonmuutoksen nimissä kaikenlainen biohömppä on kepulaisten uusin keppihevonen, jolla järjestetään maajusseille tukiaisia.

Kepu pitää huolen, että jokainen uusi ydinvoimala rahastetaan tuntuvalla tukipaketilla "uusiutuvan" energian tuottamiseksi.

Siksi Pekkarisella on kiire järkätä vielä kaksi ydinvoimalupaa tällä hallituskaudella.

Jos ja kun kepu joutuu oppositioon, niin kepulta jää tukipaketti omille saamatta.

Siksi nyt Pekkarisella on kiire kahden ydinvoimalan puuhaamiseksi.

Ja kaiken huippuna nykyisestä korkeasta sähkön hinnasta saamme kiittää Matti Vanhasta, jonka ponnen eduskunta hyväksyi Ahon hallituksen aikana v. 1993.

Se oli Vanhasen uran huikein saavutus - viherpiipertäjät eduskunnassa riensivät onnittelemaan jarrumiestä kuin pelastavaa messiasta.

• on varmaankin jokin
        ja veroja. kirjoitti:

"Puun energiakäyttö tulee lisääntymään kovaa vauhtia lähivuosina ja tähän kehitykseen voi hallituskin vaikuttaa veropäätöksillään."
        Ilmastonmuutoksen nimissä kaikenlainen biohömppä on kepulaisten uusin keppihevonen, jolla järjestetään maajusseille tukiaisia.

Kepu pitää huolen, että jokainen uusi ydinvoimala rahastetaan tuntuvalla tukipaketilla "uusiutuvan" energian tuottamiseksi.

Siksi Pekkarisella on kiire järkätä vielä kaksi ydinvoimalupaa tällä hallituskaudella.

Jos ja kun kepu joutuu oppositioon, niin kepulta jää tukipaketti omille saamatta.

Siksi nyt Pekkarisella on kiire kahden ydinvoimalan puuhaamiseksi.

Ja kaiken huippuna nykyisestä korkeasta sähkön hinnasta saamme kiittää Matti Vanhasta, jonka ponnen eduskunta hyväksyi Ahon hallituksen aikana v. 1993.

Se oli Vanhasen uran huikein saavutus - viherpiipertäjät eduskunnassa riensivät onnittelemaan jarrumiestä kuin pelastavaa messiasta.

syvällinen logiikka. Valitettavasti se ei vain minulle avaudu.

Jos Suomi aikoo toteuttaa EU:ssa sopimansa tavoitteet uusiutuvan energian käytöstä, niin reippaita toimia tarvitaan. Sellunkeiton vähentyessä sivutuetteena tulevan uusiutuvan energian märä vähenee eikä lisäänny, joten puumassan enrgiakäyttöä on rajusti lisättävä.

Tämä sama asia on myös seuraavan hallituksen sylissä. Seuraava hallitus tulee myös reippaasti nostamaan energiaverotustakin, olkaa huoletta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe