Minn Kota 40 tai 50 vs. Suzuki 2.5 tai vastaava

kumpi parempi

Eli kumpi moottori soveltuu paremmin soutuveneen(ei tasaperäinen) moottoriksi?

Kuinka kauan kestää Suzukin* http://www.suzukifinland.fi/marine/mallisto.php?m=50 yksi tankki jos ajaa täydellä kaasulla/lähes täydellä kaasulla?

Saako Minn Kotassa tai vastaavassa perämoottorissä säädettyä rikin pituutta? Bensiini moottorissa tämä ei ole kai mahdollista.

Kumpi on sopii yleisemmin soutuveneisiin lyhyt vai pitkä riki ja sopiiko tasaperäisiin veneisiin pitkä jne.

Voiko Suzukia* kuljettaa auton takakontissa vai voiko se sotkea sitä (esim. öljyt) ja miten sitä kannattaisi kuljettaa siellä? Miten bensa 4t moottoria pitäisi huoltaa?

Kumpi on parampi 4t vai 2t? Nykyään useimmat taitaa olla 4t.


*tai vastaava

ps. Kiitos vastauksista!!

11

2764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiin

      1 makuasia kumpi soveltuu paremmin, riippuu niin monesta seikasta, esim onko sähköä miten helposti saatavissa?

      2 varmaankin pääset 3/4 osakaasulla noin pari tuntia eteen päin!

      3 rikin säätö onnistuu sähköperämoottoreissa.

      4 tämäkin riippuu hiukan veneestä, mutta eikös 40/50 minn kotassa ole jo pitkä riki?(pitkä riki käy takuuvarmasti)

      5 voihan sitä suzukia autossa kuljettaa, kuljetusasento on mainittu käyttöohjekirjassa, tosin bensan käryjä saattaa joutua nuuhkimaan? huoltoa vaativia kohtia on peräöljyn vaihto, moottoriöljyn vaihto, joskus uusi sytytystulppa.(tuossa siis yleisimmät perushuollot)

      6 2T-kone on yksinkertaisempi tekniikaltaan ja täten voisi olettaa pitkässä juoksussa sen myös kestävän paremmin. tosin 2-T koneita ei myydä enää uutena näin pienissä kokoluokissa.

      jos sähkökone kiinnostaa ja tarve on pienille ajoille, sekä myös euroja on käytettävissä, niin käy katsomassa www.torqeedo.fi

      • vastailtiin näköjään yhtäaikaa. ei se mitää kun ei hirveesti valehdeltu :)


    • Huomenta.

      Makuasioita, riippuu siitä mitä haet.

      Suzukin tankki kestää täydellä kaasulla ajaessa noin tunnin verran. Suurinpiirtein saman verran kuin tavan auton akku noilla sähkökoneilla. Suzuki kulkee vähän kovempaa.

      Eikös melkein kaikissa sähkökoneissa ole koneen korkeuden säätö, eli rikipituutta pystyy passailemaan mukavasti. Polttomoottorissa sen sijaan rikipituutta ei pysty säätämään korkeintaan kuin muutaman sentin käyttämällä koneen ja perän ylälaidan väliin laitettavaa "asennuspalikkaa" mikä voi sekin joskus olla hankalaa.
      Kaikki itsellä olleet koneet, jotka ollu soutuveneessä on ollu lyhytrikisiä. Selviää kun mittaa veneen perän korkeuden. Eikä ole soutuveneellä ja pienellä koneella kamalan vaarallista vaikka heittäisi pitkärikisen koneen, vaikka olis lyhyt tarkoitettu.

      Suzukin tai vastaavan voi kuljettaa auton takakontissa, kunhan sen kääntää sille kyljelle, mille tarkoitettu. Yleensä koneen kyljessä on merkintä kuljetus-asennosta. Muuten voi öljyä valua vääriin paikkoihin.

      4t-moottorin huollot selviää ohjekirjasta, ne voi tehdä itsekin (öljynvaihto, peräöljynvaihto, tulppien tarkastus/vaihto, pulttien kiristys, jopa venttiilinvälysten säätö, anodien tarkastus jne jne..) Ei ole mitään tähtitiedettä. Kannattaa selvittää ostohetkellä, miten takuun suhteen toimii itsetehdyt huollot, vai toimiiko. Ainakin ensimmäisen 10-20h -huollon joudut tekemään valtuutetussa huollossa (sisäänajon jälkeen) ja luultavammin käyttämään 100h välein merkkihuollossa jos haluat takuun säilyvän. On vaan yleensä suhteessa turkasen kallista, joten luultavammin ekan huollon jälkeen tekisin kaiken itse, varsinkin jos tunteja tulee vähän. Talveksi kannattaa vaihtaa jokatapauksessa öljyt ja peräöljyt, ettei mahdollinen koneeseen päässyt vesi särje jäätyessään paikkoja jne.

      Tässä kokoluokassa tuskin on väliä onko kone 2t vai 4t. 2t mahdollisesti vähän äänekkäämpi, mutta bensan kulutuksessa ei suurta eroa ole, varsinkin jos ajotunteja tulee suhteellisen vähän. 2-tahteja ei vaan enää uutena saa. Jos itse pitäisi valita niin kyllä Suzukin tai vastaavan ottaisin, ennemmin kuin sähkökoneen. Ei ole mitään sähkökoneita vastaan mutta luulisin että vähemmällä ramppuulla selviäisin bensakoneella.

      • vastauksista

        Voiko Suzukille ostaa jonkun kuljetuspussin, koska minulla ei ole omaa venettä?

        Kuinka paljon minn kota 40 kuluttaa 5 vaihteella ja voiko ajaa kauan sillä vai meneekä kone rikki? Paljonko se kuluttaa 4 vaihteella?

        Voisiko joku laittaa suljettujen amg akkujen painoja (ne ovat kai paras vaihtoehto)?


      • kysymyksiin...
        vastauksista kirjoitti:

        Voiko Suzukille ostaa jonkun kuljetuspussin, koska minulla ei ole omaa venettä?

        Kuinka paljon minn kota 40 kuluttaa 5 vaihteella ja voiko ajaa kauan sillä vai meneekä kone rikki? Paljonko se kuluttaa 4 vaihteella?

        Voisiko joku laittaa suljettujen amg akkujen painoja (ne ovat kai paras vaihtoehto)?

        1 jossain vaiheessa suzukin mukaan sai kuljetuspussin, tämä tosin taisi olla jokin kesän kampanja tarjous...toki voihan sen saada ostettua ihan lisätarvikkeena!

        2 virrankulutus täydellä ajaessa pyörii jossain 40-45A välissä. sama homma kuin bensakoneissa, eli hiukan kun löysäät kaasua, niin virrankulutus putoaa huomattavasti...joku 25-30A on kulutus 4 vaihteella. kone ei mene sen helpommin rikki, vaikka ajelet täysillä.

        3 tuo akkuasia on sellainen, että tarvitset ainakin 80A akun, mieluusti vaikka 107Ah akun. Karkeesti 100ah akku painaa noin 30 kiloa. sellainen asia kannattaa ottaa huomioon, että et koskaan saa kaikkea virtaa akusta ulos, mitä taas myyjät/esitteet lupaa, eli "pelivaraa" on hyvä jättää kun mitoitat akkutarvetta.

        tossa torgeedo-sähkökoneessa on muuten travel-malli, eli se on purettavissa todella helposti pieneen tilaa, sekä mukana on säilytyspussi. akkuna on litium-mangaaniakku, eli se on todella pienikokoinen ja tehokas verrattuna perinteisiin lyijyakkuihin. hintaa sillä tosin on, mutta näinhän se aina menee...


      • vaihtoehtooo
        kysymyksiin... kirjoitti:

        1 jossain vaiheessa suzukin mukaan sai kuljetuspussin, tämä tosin taisi olla jokin kesän kampanja tarjous...toki voihan sen saada ostettua ihan lisätarvikkeena!

        2 virrankulutus täydellä ajaessa pyörii jossain 40-45A välissä. sama homma kuin bensakoneissa, eli hiukan kun löysäät kaasua, niin virrankulutus putoaa huomattavasti...joku 25-30A on kulutus 4 vaihteella. kone ei mene sen helpommin rikki, vaikka ajelet täysillä.

        3 tuo akkuasia on sellainen, että tarvitset ainakin 80A akun, mieluusti vaikka 107Ah akun. Karkeesti 100ah akku painaa noin 30 kiloa. sellainen asia kannattaa ottaa huomioon, että et koskaan saa kaikkea virtaa akusta ulos, mitä taas myyjät/esitteet lupaa, eli "pelivaraa" on hyvä jättää kun mitoitat akkutarvetta.

        tossa torgeedo-sähkökoneessa on muuten travel-malli, eli se on purettavissa todella helposti pieneen tilaa, sekä mukana on säilytyspussi. akkuna on litium-mangaaniakku, eli se on todella pienikokoinen ja tehokas verrattuna perinteisiin lyijyakkuihin. hintaa sillä tosin on, mutta näinhän se aina menee...

        Olisiko esim. minn kotan (tai vastaavaan) saatavilla litium akkuja ja maksaako nekin sen 500€ eli liikaa.

        Jos ostaisi 2x 60ah akkua niin korvaisiko se yhden 100ah akun?

        Missä myydään amg akkuja, vai onko niitä muualla kuin netissä ja paljon ne maksavat (Anteeksi tyhmä kysymys)?


      • kysymyksiin
        vaihtoehtooo kirjoitti:

        Olisiko esim. minn kotan (tai vastaavaan) saatavilla litium akkuja ja maksaako nekin sen 500€ eli liikaa.

        Jos ostaisi 2x 60ah akkua niin korvaisiko se yhden 100ah akun?

        Missä myydään amg akkuja, vai onko niitä muualla kuin netissä ja paljon ne maksavat (Anteeksi tyhmä kysymys)?

        litium akut on aika kalliita, tuollainen 100ah akku on noin 250 euroa alkaen!

        2x60ah on hyvä vaihtoehto, painoa yhdellä akulla vähemmän, sekä et aja vahingossa koko akkukapasiteettia tyhjäksi.

        AMG akkuja myyvät monet liikkeet, ei se niin ihmeellinen akku ole. AGM-akuissa lyijykennojen väliin on laitettu lasikuitumattoa, täten se mm kestää paremmin tärskyjä ja saahan siitä purettua virtaakin paremmin. kysy vaikka autotarvikeliikkeestä, he osaavat neuvoa tämän asian suhteen.

        et ole kertonut millaiseen ajoon olet ostamassa konetta, eli onko ajomatka pitkä, onko mahdollista että välillä voit joutua tuulen kanssa tekemisiin, jne? Minn kotan koneella ei tee tuulessa oikeastaan mitään, joten se on hyvä ottaa huomioon. eikä se taida kovin halvaksi tulla tuo minn kotan moottori, jos ostat sen 40/50-minn kotan, 2x AMG-akut, sekä hyvän laturin. hintaa on äkkiä tullut jo se 500-600 euroa. suzukin saat jo melkein samaan rahaan ja tällä pääsee tuulessa liikkumaan vaivattomasti. torgeedon ovh hinta on 1300, siinä on siis akku, laturi, säilytyspussi ja itse kone....tällä koneella pääset myös tuulessa vaivattomasti eteen päin. sitä en tiedä mihin hintaan tuon torgeedon saisi tingittyä, mutta suzukista ja minn kotasta ei lähde alennusta kuin muuta euro korkeintaan.


      • vastaukseen
        kysymyksiin kirjoitti:

        litium akut on aika kalliita, tuollainen 100ah akku on noin 250 euroa alkaen!

        2x60ah on hyvä vaihtoehto, painoa yhdellä akulla vähemmän, sekä et aja vahingossa koko akkukapasiteettia tyhjäksi.

        AMG akkuja myyvät monet liikkeet, ei se niin ihmeellinen akku ole. AGM-akuissa lyijykennojen väliin on laitettu lasikuitumattoa, täten se mm kestää paremmin tärskyjä ja saahan siitä purettua virtaakin paremmin. kysy vaikka autotarvikeliikkeestä, he osaavat neuvoa tämän asian suhteen.

        et ole kertonut millaiseen ajoon olet ostamassa konetta, eli onko ajomatka pitkä, onko mahdollista että välillä voit joutua tuulen kanssa tekemisiin, jne? Minn kotan koneella ei tee tuulessa oikeastaan mitään, joten se on hyvä ottaa huomioon. eikä se taida kovin halvaksi tulla tuo minn kotan moottori, jos ostat sen 40/50-minn kotan, 2x AMG-akut, sekä hyvän laturin. hintaa on äkkiä tullut jo se 500-600 euroa. suzukin saat jo melkein samaan rahaan ja tällä pääsee tuulessa liikkumaan vaivattomasti. torgeedon ovh hinta on 1300, siinä on siis akku, laturi, säilytyspussi ja itse kone....tällä koneella pääset myös tuulessa vaivattomasti eteen päin. sitä en tiedä mihin hintaan tuon torgeedon saisi tingittyä, mutta suzukista ja minn kotasta ei lähde alennusta kuin muuta euro korkeintaan.

        "litium akut on aika kalliita, tuollainen 100ah akku on noin 250 euroa alkaen"

        tarkoitus oli kirjoittaa AMG-akusta, eli sen hinta noin 250e alkaen, litium on 100ah akkuna jo ihan järkky kallis....


    • minävaantaas

      ite hommasin honkikongin tavaratalosta alle satasen sähkömoottorin, siihen bilteemasta 60ah akulle kantokotelon ja purkaamosta 20e käytetyn ooppelin 55ah akun (noin 1v autosta). hintaa paketille tuli siis n.115€. vene terhi385 tasaperä joten 4 ajellessa vauhti ei päätä huimaa mutta lähes täysi akku kestää noin 4-5h täysillä '5 vaihteella' varmaan 2-3h, automaatti laturi oli jo ennestään mökillä joten 4ah max lataus vie 8-9h. ei mitään järkeä kantaa entistä 4hp/4t suitsaa veneeseen saati ostaa bensaa kanisteriin haisemaan. mutta kukin tavallaan, minä ilman bensaa!!!
      (taidan myydä koko 4t koneen turhana poijes..sillä rahalla saa sitten jo 5 sähkömoottoria ja akkua...)

      • Sähkönen

        "Varmaan" on hiukan eri asia kuin fakta tieto, eli tuskin kestää 2-3 tuntia täyttä ajoa 55ah käynnistysakku. Kolmea tuntia ei ole mitään mahdollisuutta edetä suurimalla nopeudella, sillä virrankulutus on yksinkertaisesti liian suuri. Huomioitavaa myös se, että tavallinen starttiakku ei kestä syväpurkauksia kovinkaan hyvin ja täten virransaanti akusta vääjäämättä kärsii.

        Sähkökoneita on testattu lähivuosina aika paljon eri lehtien toimesta ja sieltä on luettavissa virrankulutukset, jopa eri nopeusalueilla. Pieninkin minn kota 30.nen tarvitsee yli 30ah "täyskaasulla", joten siitä on helppo laskea mihin pääsee 55ah akulla!

        Sähkökone on ihan passeli vehje pieneen ajoon ja esim, varsinkin oiva kaveri uisteluun järvialueella soutuveneen pariksi.


      • ko
        Sähkönen kirjoitti:

        "Varmaan" on hiukan eri asia kuin fakta tieto, eli tuskin kestää 2-3 tuntia täyttä ajoa 55ah käynnistysakku. Kolmea tuntia ei ole mitään mahdollisuutta edetä suurimalla nopeudella, sillä virrankulutus on yksinkertaisesti liian suuri. Huomioitavaa myös se, että tavallinen starttiakku ei kestä syväpurkauksia kovinkaan hyvin ja täten virransaanti akusta vääjäämättä kärsii.

        Sähkökoneita on testattu lähivuosina aika paljon eri lehtien toimesta ja sieltä on luettavissa virrankulutukset, jopa eri nopeusalueilla. Pieninkin minn kota 30.nen tarvitsee yli 30ah "täyskaasulla", joten siitä on helppo laskea mihin pääsee 55ah akulla!

        Sähkökone on ihan passeli vehje pieneen ajoon ja esim, varsinkin oiva kaveri uisteluun järvialueella soutuveneen pariksi.

        Siis haiseeko bensakone bensalta?
        Ja jos vaikka kuljettaa sitä kaverin autolla niin tuleeko sotkua ja hajua?

        Tuo suzuki taitaa olla kevein vaihtoehto tässä kokoluokassa, mutta entäs luotettavuus verrattua esim. Yamahan vastaavaan tai mercuryyn?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe