On taas muutamassa päivässä pahentuneet astman oireet ja olenkin lisännyt kortisonia aiemmin lääkäriltä saamieni ohjeiden mukaan.
Mietityttää vaan, että pitäisikö ottaa lyhytkestoista avaavaa aamuisin ennen kortisonia vaikkei olisikaan astmakohtausta juuri sillä hetkellä? Käytän siis aamuisin sekä yhdistelmälääkettä että myöskin pelkkää kortisonia ahdistuksen pahentuessa. Luulisin kortisonin menevän paremmin perille jos keuhkoputket ovat kunnolla auki. Toisaalta avaavaahan ei saisi turhaan ottaa?
Omalääkärilleni en pääse vielä moneen viikkoon ja on tämän astman hoito vielä aivan hakusessa...
Avaavaa ennen kortisonia?
11
6130
Vastaukset
- kortisonia?
tabletteja, prednison - prednisolon vai????
Ei tabletin nielemiseen avaavaan ottaminen vaikuta??!!- JannaS
Kortinsonia voi olla myös hengitettävässä muodossa, jolloin avaava voisi auttaa, jos on kovin tukkoinen.
Itse en ole tarvinnut avaavaa ennen kortisonia, olen pystynyt ottamaan ilman. Tosin olen joskus ottanut avaavan melkein heti kortisonin jälkeen, kun olen lähtenyt lenkille. Kokemuksesta tiedän että tänä kesänä aamulenkit eivät mene ilman avaavaa...
- bdo
Lääkäri sanoi joskus että antaa lapselleni (jolla allergian takia on kesällä ollut hengen ahdistusta) ensin avaava ja sitten kortisoni, nimenomaan sen takia että aine menisi paremmin keuhkoihin. Olen antanut näin vain jos poika on ollut tukkoinen, en jatkuvasti. Eli säästän avaavan pääsääntöisesti vain kohtauksien varalle. Lääkäri kun on myös sanonut että avaavaa ei kuitenkaan pitäisi suihkia tarpeettomasti että se auttaa sitten kun on tosi kysymyksessä. Itse tekisin niin että jo olisi tosi tukkonen kokeilisin ottaa vaikka 1 suihkauksen avaavaa ennen kortisonia, silloin tällöin, mutta ei aina. Parempaa oloa ja siunausta!
- avaavaa
moi,
pitkävaikutteinen avaava vaikuttaa periaatteessa ympäri vuorokauden. jos olo on kuitenkin tukkoinen niin avaavaa kannattaa ehdottomasti käyttää! siitä ei ole mitään haittaa eikä sen teho laske käytettäessä. sehän on tarkoitettukin hangenahdistukseen, myös lievään.
jos tunnet että ennen lääkkeen ottoa ei henki kulje kunnolla niin ota avaavaa ensin ohjeen mukaan normaalisti, odota 15 min tai niin että keuhkot tuntuvat olevan auki ja sitten hoitava lääke. pitkävaikutteinen avaava ei avaa kovin nopeasti joten siitä et saa heti apua eikä siis avaavan otosta ole mitään haittaa.
terveyskeskuksen tai sairaalan astmahoitajilta tai ihan päivystyksestäkin saa kyllä apua, jos lääkitys ihmetyttää! - Astmaatikon äiti
... eli siis käytät yhdistelmälääkettä, jossa on sekä kortisoni että pitkävaikutteinen avaava. Lisäksi otat erikseen vielä kortisonisuihketta, eli lisäät kortisonin mutta et pitkävaikutteisen avaavan määrää. Jos olo tuntuu tukkoiselta aamulla, ota vaan se lyhytvaikutteinen avaava ensin alle ja sitten noin varttitunnin päästä se muu lääkitys.
- ...
Joo tottakai keuhkoputkia laajentavaa ensin jos sille on tarvetta ja muut vasta sen jälkeen. Näin minulle ohjeisti lääkäri jo yli 20 vuotta sitten HYKSin iho- ja allergiasairaalassa, eikä ohjeistus ole sen koommin muuttunut.
- eli ensin avaava
ja sit varttitunnin päästä hoitava lääke. turha pelätä haittoja lyhytvaikutteisen avaavan käytöstä.. ei sitä toki turhaan pidä ottaa, mutta oireiden pahntuessa sitä voi ihan huoleti käyttää jonkun aikaa säännöllisesti ennen avaavaa
- avaava
Hyvä kun tuli esille mahdollisesti oikea termi. Jouduin terveyskeskuksesta sairaalan sisätautipolille keuhkoputkentulehduksen vuoksi ja siellä tuli astmalääkkeistä puhe niin hoitajan kuin toisen astmaatikon kanssa. Kun puhuin pitkävaikutteisesta avaavasta Seretide-yhdistelmälääkkeen yhteydessä, minua napakasti oikaistiin, että Seretidessä ei ole avaavaa vaan keuhkoputkia laajentavaa pitkävaikutteista lääkettä. Lienee juuttunut puhekieleen molemmista lääkkeistä tuo avaava-sana.
- Hönkäys
Moikka
Itte olen saanut seuraavanlaisia ohjeita astman hoitoon, sen pahentuessa(ja astmaa olen sairastanut nyt 6vuotta):
Eli tosiaan kun olen kortisonikuurilla, olen tuplannut kummatkin lääkkeeni(sekä pitkäaikaisavaavan -että lyhytkestoisen). Itseäni on välillä kauhistuttanut lääkkeiden määrä ja että viittiikö hönkiä lisää ja lisää, lääkäriltäni on kuitenkin tullut sitä palautetta, että lääkkeiden ottoa ei pidä "pelätä", kun astma on pahenemisvaiheessa.Ja en todellakaan halua krisoida tervkeskus lekureiden toimintaa(tekevät hyvää työtä), mutta valitettavasti tietotaito ei ole samaa, kuin keuhkoihin erikoistuneilla. Siksi henkkoht en tervkeskukseen "halua" mennä, jos astma on pahentunut, koska itselleni esim. kortisonikuureja on määrätty aivan liian pienillä annoksilla, joista ei ole mitään apua ja se ainoastaan pitkittää/pahentaa tilannetta. Tietysti jos tervkeskukseen menet, niin lätkäise kaikki reseptit/annostukset/ohjeet pöytään, tällöin tervkeskus lääkäri pystyy paremmin auttamaan.
Mutta siis itse olen joutunut kortisonikuurien aikana(huom tilanne siis ollut heikko)tuplaamaan sekä pitkäkestoisen avaavan, tuplaamaan lyhytkestoisen avaavan sekä vielä tarvittaessa hönkinyt lisää lyhytkestoista avaavaa...Eli kysymykseesi kaikkien jaaritteluiden jälkeen, voit ottaa avaavaa ennen kortisonia(kuin myös sen aikana jne). Mutta jos siis tuntuu, että lääkkeiden ottaminen on hakusessa, etkä oikein tiedä rajoja, niin ilman muuta kannattaa mennä tervkeskukseen:)
Tsemppiä, kyllä se helpottaa!- aloittaja
Kiitos kaikille vastauksista. Oli varsin selventäviä tähän tilanteeseen.
- Buventol...
aloittaja kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Oli varsin selventäviä tähän tilanteeseen.
Oletkin jo saanut runsaasti vastauksia,mutta itse otan nimenomaan iltaisin tuon avaavan lääkkeen ennen hoitavaa silloin olen erityisen tukossa. Nyt kun olen flunssassa niin otan myös aamuisin ensin avaavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745