Potkurin irrotus

VeeHoo

Löytyisiköhän tältä forumilta hyviä vinkkejä kiinnijämähtäneen potkurin irroitukseen? Kyseessä on kolmilapainen pronssirusetti rosteriakselin päässä, jonkinmoinen kiilaura näyttäisi olevan. Ei ole irroitettu ainakaan pariin vuoteen ja lujasti tuntuu olevan jämähtänyt.

Kokeilin jo ulosvetäjällä, mutta ei minun voimilla lähtenyt (ilman että heikkolaatuninen ulosvetäjä olisi hajonnut) Auttaisiko joku ihmeaine, naputtelu tms.? Kertokaapa miten olette omienne kanssa menetelleet.

12

9295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile

Kuumenna aika ronskisti rusetin keskiötä kaasupillillä tai töhöllä. Pronssi laajenee lämmetessään enempi, mitä teräs. Sitten teräviä naputteluja vasaralla keskiöön, niin jopa muljahtaa irti. Liika voima on pahasta, ettei tule ylimääräisiä mutkia rupeliin.

• auttaa

kuumailmapuhallin, tai tulikuuma vesikin.

• remontti

ota pajavasara alasimeksi ja toisella vasaralla lyöt vastakkaiselle sivulle oikein niinkun anttia päähän, se lähtee varmasti. nimim. ammatikseen irroitellut. (pidä hyvin sitä alasinta että saat terävän iskun aikaiseksi.)

• noniin

töhöllä lavoista keskiöön päin ja ota 1.5 metrinen lankunpätkä ja huitaise kunnolla lavan juureen jos noi edelliset neuvot ei tepsi.Et kertoinut minkäkokoisesta ropellosta on kyse.

• Sirius

No terve! Olen irroittanut muutaman halkaisijaltaan 18 -28 " pronssi ja teräspotkurin. Joskus ne ovat tosi tiukassa.
        Ehdotus: Suihkuta CRC:tä (ruosteenirroitus) napaan sisäpuolelle ja erityisesti kiilauran kohdalle. Irroita mutterit ja muut mahdolliset lukitukset. Laita ulosvetäjä huolellisesti paikoilleen. Kierrä sitä reilulla jakarilla ja melko reilusti. Lämmitä potkurin napaa kuumapuhaltimella(napa kuumaksi vaikka vaan toiselta sivulta) ja kiristä ulosvetäjää. Nyt anna vasaralla navan moottorinpuoleiselle tasopinnalle napakka isku. Tässä saatat joutua käyttämään aputyökalua. Naputuksia voit antaa myös navan tasopintaan lapojen väliin. Tässä olisi hyväksi jos sinulla on messinki vasara. Jos ei irtoa kuumenna lisää - kiristä ulosvetäjää ja anna iskut. Miksi on niin tiukassa? = Ei ole avattu moneen vuoteen ja on ns talmettunut. On muuten hyvä merkki jos on tiukassa = sovitus on ok.
        Joskus juuttuminen johtuu siitä että asennuksessa on laitettu varmuudeksi loctaidia tai jotain muuta liimaa ( irroitus kuten kerroin)? Ja tietenkin jos potkuri on laitettu ns kuumentamalla
        on se aina hyvässä sovituksessa tiukassa.
        Myös vioittunut kiila saattaa aiheuttaa ko ilmiön.
        Jakarista vielä: en tiedä potkurisi kokoa mutta
        ulosvetäjää voit kääntää reilusti n. 35 sm Bacholla (siirtoavaimella). Sellaisella jatkovarsi se varmaan on väännetty kiinnikin.
        Irtoaa sitten "laakista pamahtaen", joten katso ettei mitään särkyvää ole aivan tielläsi.

• VeeHoo

Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista, eiköhän se noilla irtoa. Potkuri on muuten 14 tuumainen.

• Jeus

Niin tee niinkuin nimimerkki remontti ehdotti,niin varmasti irtoaa.

• quison

jämähtääkö kiilaura-kartioliitos kiinni, jos sen rasvaa kunnolla ennen asennusta ?

vaihdan sinkkimutterin pronssisen tilalle, ja huomasin, että parissa kesässä menee liitos melko juntturaan, auttaako vesivaseliini vai onko turhaa irrottaa potkuria vain rasvauksen vuoksi ?

• ccccp

mieleen että kun sen rasvaa ja putsaa akselin niin potkuri menee paikoilleen hienosti,mutta millaisia voimia tulee peruuttaessa pultin varaan ja kestääkö se potkurin veto voiman.Minulla on potkuri 30"tuumaa ja neljä lapaa.

• asentaja
        ccccp kirjoitti:

mieleen että kun sen rasvaa ja putsaa akselin niin potkuri menee paikoilleen hienosti,mutta millaisia voimia tulee peruuttaessa pultin varaan ja kestääkö se potkurin veto voiman.Minulla on potkuri 30"tuumaa ja neljä lapaa.

Se kartio on just sen takia, että potkuri pysyy kiinni pyörimättä.
        Kiila on vaan joku varokeino, jota on jostain syystä alettu käyttää veneissä.
        Itse asensin just tänään kaksi laivan potkuria, halkaisijaltaan nää oli nyt n. 2.5m ja akseli oli jotain 200 millinen. Sen kokoinen potkuri asennetaan siten, että kartio "kaavataan" ensin hyväksi, potkuri paikalleen ja sen jälkeen painetaan väkisin hydrauliikalla käyttäen apuna ns. väliöljyä joka myös ponnistetaan pumpulla.
        "Päällepainuma tässä tapauksessa oli 4.9 mm.
        Kiiloja ym muita lukitteita ei käytetä näissä isommissakaan. Lopuksi asennetaan laippa päähän, joka estää potkurin ulostyöntymisen, tämän korvaa veneessä akselin päähän kiristettävä mutteri.
        Tämä juttu tuli vaan mieleen kun täällä näuttää olevan kaikenlaisia ns. "mutu- juttuja" ko asiastakin.

ps. siihen irroitukseen tuli hyvä ohje joltain... ulosvetäjä ja sopivasti lämpöä yhdessä, on hyvä keino. Paikalleen asennuksessa 100- 200 astetta tasaisesti lämmitettynä ja sit vaan kevyt naputus paikalleen. Kun "räkä kiehuu" on reilut 100 astetta.

• Jeus
        asentaja kirjoitti:

Se kartio on just sen takia, että potkuri pysyy kiinni pyörimättä.
        Kiila on vaan joku varokeino, jota on jostain syystä alettu käyttää veneissä.
        Itse asensin just tänään kaksi laivan potkuria, halkaisijaltaan nää oli nyt n. 2.5m ja akseli oli jotain 200 millinen. Sen kokoinen potkuri asennetaan siten, että kartio "kaavataan" ensin hyväksi, potkuri paikalleen ja sen jälkeen painetaan väkisin hydrauliikalla käyttäen apuna ns. väliöljyä joka myös ponnistetaan pumpulla.
        "Päällepainuma tässä tapauksessa oli 4.9 mm.
        Kiiloja ym muita lukitteita ei käytetä näissä isommissakaan. Lopuksi asennetaan laippa päähän, joka estää potkurin ulostyöntymisen, tämän korvaa veneessä akselin päähän kiristettävä mutteri.
        Tämä juttu tuli vaan mieleen kun täällä näuttää olevan kaikenlaisia ns. "mutu- juttuja" ko asiastakin.

ps. siihen irroitukseen tuli hyvä ohje joltain... ulosvetäjä ja sopivasti lämpöä yhdessä, on hyvä keino. Paikalleen asennuksessa 100- 200 astetta tasaisesti lämmitettynä ja sit vaan kevyt naputus paikalleen. Kun "räkä kiehuu" on reilut 100 astetta.

Nyt "ne" Toyotapalstan häiriköt ovat löytäneet tännekin.

• jolkotijol

PINAATTIA NIIN LÄHTEE.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe