Sikainfluenssan hoito nyt omasta

pussista

Tästä maanantaista lähtien sikainfluenssan hoito on jokaisen ihmisen omalla vastuulla. Valtiollinen terveydenhuolto pesee kätensä ja hoito muuttuu maksulliseksi. Potilas maksaa itse lääkärikäynnit, lääkkeet ja mahdollisen vuodeosastohoidon.

Valtioneuvoston päätös sikainfluenssan poistamisesta yleisvaarallisten tartuntatautien luettelosta tehtiin perjantaina. Tautiin suhtaudutaan jatkossa kuten muihinkin kausi-influenssoihin. H1N1-virus on lisäksi jo Suomessa niin laajalle levinnyt, ettei yksilöihin kohdistuvilla toimilla pystytä vaikuttamaan sen leviämiseen.

Onko kellään käsitystä missä hintaluokissa tässä hoidossa on kyse? Satoja vai tuhansia? Saa nähdä miten raa'aksi peli menee, kun kaikki on every man for himself. Köyhät jaa varmaan taas laadukkaan ja nopean hoidon ulkopuolelle..

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/07/sikainfluenssan_hoito_maksetaan_nyt_omasta_pussista_886729.html

124

7101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <(o.o)>

Sikainfluenssasta selviää viikon vuodelevolla.

• hengityskoneeseen, joita

Ruotsissa on kaksi ja Skotlannista on potilas jo lähetetty Ruotsiin tämän hoidon tähden. Suomessa niitä tuskin on kovinkaan monta.

• juupajuuu
        hengityskoneeseen, joita kirjoitti:

Ruotsissa on kaksi ja Skotlannista on potilas jo lähetetty Ruotsiin tämän hoidon tähden. Suomessa niitä tuskin on kovinkaan monta.

Tulkoon perkele sikainfluenssat, mutta minulla on erittäin vaikea astma ja allerginen nuhan ja ödeema taipumus. Miten sitten näidän potilaiden kanssa. Minä ainakin tulen varmasti tarviamaan sairaalahoitoa jos tuo vinkuintiaanien tauti tarttuu. Mutta so what - sitten sairastetaan.

• Vinkuvilma
        juupajuuu kirjoitti:

Tulkoon perkele sikainfluenssat, mutta minulla on erittäin vaikea astma ja allerginen nuhan ja ödeema taipumus. Miten sitten näidän potilaiden kanssa. Minä ainakin tulen varmasti tarviamaan sairaalahoitoa jos tuo vinkuintiaanien tauti tarttuu. Mutta so what - sitten sairastetaan.

Mullakin on astma ja on tosiaan mietityttänyt, että kuinkahan pahaksi sikainfluenssa astmaatikoilla kehittyy. Tavallinenkin pikku flunssa kun saa hapensaannin niin huonoksi että sormet ja huulet sinertää...

• murehditte

Virustautejahan ei tunnetusti lääkkeillä paranneta. Oireita voi toki lievittää. Paras hoito on todellakin lepo. Käsien pesu on halpaa ennaltaehkäisyä. Miksi ihmiset on niin paniikissa sikainfluenssasta kun paljon vaarallisemmat taudit saa maailmalla jyllätä rauhassa? Hoitamaton HIV tappaa paljon tehokkaammin. Hitaammin kylläkin, mutta varmemmin.

• fiiiii

Kylläpä esimerkin annoit hiv ja sikainfluenssa..kuuleppa jos hiv tarttuisi samalla tavalla kuin influenssa niin sittempähän meillä paniikki olisikin.Ei näitä kahta "tautia" "virusta" voi todellakaan verrata toisiinsa vieläpä maailmanlaajuisena pandemiana.Tartuntatavatkin ovat aivan erillaiset.Ja valitettavasti jos media paisuttelee asiaa niinkin kuin nyt ollaan tehty niin kai ihminen sitä vähän pelkääkin,on tämä tauti jo tappanut monen ihmisen hengen,silloin se on ainakin minun mielestäni vaarallinen.Virus muuntautuu jatkuvasti,vaikka onkin nyt lievä voi myöhemmin tulla pahempana ja olla todella hengenvaarallinen.joten ei mitään paniikkia kannata ottaa,mutta hiukan kuitenkin olla tarkkana.Pelko valitettavasti kuuluu monen ihmisen luontaisiin vaistoihin.

• fiiiiiiii

Kylläpä esimerkin annoit hiv ja sikainfluenssa..kuuleppa jos hiv tarttuisi samalla tavalla kuin influenssa niin sittempähän meillä paniikki olisikin.Ei näitä kahta "tautia" "virusta" voi todellakaan verrata toisiinsa vieläpä maailmanlaajuisena pandemiana.Tartuntatavatkin ovat aivan erillaiset.Ja valitettavasti jos media paisuttelee asiaa niinkin kuin nyt ollaan tehty niin kai ihminen sitä vähän pelkääkin,on tämä tauti jo tappanut monen ihmisen hengen,silloin se on ainakin minun mielestäni vaarallinen.Virus muuntautuu jatkuvasti,vaikka onkin nyt lievä voi myöhemmin tulla pahempana ja olla todella hengenvaarallinen.joten ei mitään paniikkia kannata ottaa,mutta hiukan kuitenkin olla tarkkana.Pelko valitettavasti kuuluu monen ihmisen luontaisiin vaistoihin.

• no..
        fiiiii kirjoitti:

Mielestäni HIV onkuitenkin virustauti joka tappaa maailmassa paljon enemmän ihmisiä kuin sikainfluenssa. Tartunnasta viis. En ole sanonut etteikö sikainfluenssa olisi vaarallinen. Panikointia vaan hämmästelen. Järjen käyttö on sallittua, mutta kaikilla sitä ei näissä asioissa ole. Itse kun työskentelen kehittäen sairauksiin uusia hoitoja, on vaikea muistaa, ettei kaikilla ole taudeista perusteet hallussa.

• kuka panikoi ja missä ?

"Miksi ihmiset on niin paniikissa "
        Kerro miten ihmiset on paniikissa???? Jos asioista keskustelee, niin onko se mielestäsi paniikkia.. ??? Et taida edes tietää mitä paniikki on.

• mikä pilkun viilaaja!
        kuka panikoi ja missä ? kirjoitti:

"Miksi ihmiset on niin paniikissa "
        Kerro miten ihmiset on paniikissa???? Jos asioista keskustelee, niin onko se mielestäsi paniikkia.. ??? Et taida edes tietää mitä paniikki on.

Vau! Onpa lahjakasta pilkun viilausta! Uskomatonta mihin kaikkeen ihminen on kykeneväinen.

• ...
        no.. kirjoitti:

Mielestäni HIV onkuitenkin virustauti joka tappaa maailmassa paljon enemmän ihmisiä kuin sikainfluenssa. Tartunnasta viis. En ole sanonut etteikö sikainfluenssa olisi vaarallinen. Panikointia vaan hämmästelen. Järjen käyttö on sallittua, mutta kaikilla sitä ei näissä asioissa ole. Itse kun työskentelen kehittäen sairauksiin uusia hoitoja, on vaikea muistaa, ettei kaikilla ole taudeista perusteet hallussa.

Se, miten helposti tauti tarttuu, on tietenkin aivan oleellinen asia sen kannalta, miten paljon se aiheuttaa paniikkia ja miten paljon sitä kannattaa pelätä. Jos tauti tarttuu kohtuullisen helposti ja saattaa aiheuttaa kuoleman, niin totta kai sitä pelätään ja on syytäkin. Mutta jos taas tautia ei voi saada muuten kuin harrastamalla suojaamatonta seksiä tuntemattoman kanssa, niin miksi kukaan, joka ei näin tee, sitä pelkäisi?

Niin ja vaikka itse en työkseni hoitoja kehittelekään, niin sen verran minullakin on perustietoa, että HIV ei suinkaan ole tappava virustauti vaan virus, joka hoitamattoma aiheuttaa AIDSin, joka on sitten se tappava tauti...

• sil viisii
        ... kirjoitti:

Se, miten helposti tauti tarttuu, on tietenkin aivan oleellinen asia sen kannalta, miten paljon se aiheuttaa paniikkia ja miten paljon sitä kannattaa pelätä. Jos tauti tarttuu kohtuullisen helposti ja saattaa aiheuttaa kuoleman, niin totta kai sitä pelätään ja on syytäkin. Mutta jos taas tautia ei voi saada muuten kuin harrastamalla suojaamatonta seksiä tuntemattoman kanssa, niin miksi kukaan, joka ei näin tee, sitä pelkäisi?

Niin ja vaikka itse en työkseni hoitoja kehittelekään, niin sen verran minullakin on perustietoa, että HIV ei suinkaan ole tappava virustauti vaan virus, joka hoitamattoma aiheuttaa AIDSin, joka on sitten se tappava tauti...

Mistä keksit, ettei hiviä saa muualta kuin suojaamattomasta seksistä? Jos nyt kerran ruvetaan pilkkua viilailemaan. Minä kun keksin heti kolme muutakin tapaa saada tartunta.

Väännetäänpä pikkasen rautalangasta, vaikka sekään tuskin sinuun tehoaa. Minun pointtini kun oli se, ettei kukaan halua löytää parannusta hiviin kun se koskee lähinnä muita kuin länsimaalaisia. Totta! Tässähän tartunta tapa on oleellista. Miksi pelkäisimme hiviä, kun ei uskontommekaan kiellä kondomia?! Kyllä hiv on todellinen ongelma esim. Afrikassa, mutta meitähän se ei kiinnosta koska emme koe sen olevan uhka itsellemme. Sitten kun iskee joku perus lenssua vastaava pöpö hypitään seinille hiuksia repien.

Kehittyvissä maissa ihmisiä kuolee jatkuvasti sairauksiin, jotka on meille arkipäivää esim. ripuli jne.. Sille viitataan rauhassa kinnasta. Meitä kun ei kiinnosta muu kun oma napa. Istu sinä vaan kotona käsiä pesemässä ettei tule flunssa.

Kaikkeen muuten voi kuolla. Huomenna joku saattaa vaikka tukehtua mansikkaan.

• ...
        sil viisii kirjoitti:

Mistä keksit, ettei hiviä saa muualta kuin suojaamattomasta seksistä? Jos nyt kerran ruvetaan pilkkua viilailemaan. Minä kun keksin heti kolme muutakin tapaa saada tartunta.

Väännetäänpä pikkasen rautalangasta, vaikka sekään tuskin sinuun tehoaa. Minun pointtini kun oli se, ettei kukaan halua löytää parannusta hiviin kun se koskee lähinnä muita kuin länsimaalaisia. Totta! Tässähän tartunta tapa on oleellista. Miksi pelkäisimme hiviä, kun ei uskontommekaan kiellä kondomia?! Kyllä hiv on todellinen ongelma esim. Afrikassa, mutta meitähän se ei kiinnosta koska emme koe sen olevan uhka itsellemme. Sitten kun iskee joku perus lenssua vastaava pöpö hypitään seinille hiuksia repien.

Kehittyvissä maissa ihmisiä kuolee jatkuvasti sairauksiin, jotka on meille arkipäivää esim. ripuli jne.. Sille viitataan rauhassa kinnasta. Meitä kun ei kiinnosta muu kun oma napa. Istu sinä vaan kotona käsiä pesemässä ettei tule flunssa.

Kaikkeen muuten voi kuolla. Huomenna joku saattaa vaikka tukehtua mansikkaan.

En näe kirjoituksissasi yhtään mitään logiikkaa. Vaikka miten meistäkin tuntuisi ikävältä, että ihmisiä kuolee maailmassa aidsiin, niin miksi ihmeessä sitä silti pitäisi pelätä? Ne kun ovat kaksi aivan eri asiaa. Vai ihmetteletkö myös, miksi Suomessa ei pelätä että kuolemme nälkään, kun afrikkalaisiakin kuolee..?

Ja kyllä, voihan hivin periaatteessa tietenkin saada vaikka kuinka monella eri tavalla, mutta riski että sen saisi "vahingossa" ottamatta itse jonkinlaista riskiä, on niin olematon, ettei sitä tosiaan ole syytä pelätä. Mutta se, ettei sitä pelkää, ei siis todellakaan tarkoita, ettei sitä pitäisi ongelmana.

• että Aids ei
        ... kirjoitti:

johda kuolemaan koska lääkkeet ovat nykyään niin hyvät. George Kings tartutti viruksen useaan suomalaiseen naiseen jolloin oikeus tuomitsi räppineekerin pahoinpitelystä.

• ymmärrän
        ... kirjoitti:

En näe kirjoituksissasi yhtään mitään logiikkaa. Vaikka miten meistäkin tuntuisi ikävältä, että ihmisiä kuolee maailmassa aidsiin, niin miksi ihmeessä sitä silti pitäisi pelätä? Ne kun ovat kaksi aivan eri asiaa. Vai ihmetteletkö myös, miksi Suomessa ei pelätä että kuolemme nälkään, kun afrikkalaisiakin kuolee..?

Ja kyllä, voihan hivin periaatteessa tietenkin saada vaikka kuinka monella eri tavalla, mutta riski että sen saisi "vahingossa" ottamatta itse jonkinlaista riskiä, on niin olematon, ettei sitä tosiaan ole syytä pelätä. Mutta se, ettei sitä pelkää, ei siis todellakaan tarkoita, ettei sitä pitäisi ongelmana.

sinun pointtisi. Ymmärrän että olet käsittänyt minut täysin väärin, mutta kuinka sinä voit olla niin jääräpäinen, ettet edes yritä nähdä minun pointtiani? Alunperinkin hiv oli vain esimerkki yhdestä maailmalla leviävästä vaarallisesta taudista. Muitakin on ja paljon, mutta jotenkin olet niin takertunut tähän yhteen. Niin mitkä on kaksi aivan eri asiaa? Sikainfluenssa ja aids vai? Niin no sikainfluenssasta yleensä paranee ja se tappaa vähemmän ihmisiä.

En ole missään vaiheessa sanonut, että hiviä pitäisi pelätä. Olen vain todennut sen olevan maailmalla isompi ongelma kuin sikainfluenssa. Tajuatko sen? Yrittäisit nähdä asian muiltakin kannoilta, etkä takertuisi yhteen ajatukseen. Vedät hyvin omituisia johtopäätöksiä sanomisistani. Kommenttisi koskevat jotain ihan muuta kuin mitä minä olen oikeasti sanonut.

Pilkun viilaus on hauskaa. Millaisen riskin vauva mielestäsi ottaa syntyessään hoitamattomalle hiviä sairastavalle äidille?

• HOITAIS

YHTTÄÄN MITÄÄN MISTÄÄN?

Aamu TV-! ilmoitti ettei ainakaan köyhillä ole mitään asiaa,
      mitenhän lääkärinvala ja ministerinvala soi yhteen????

• että silleen

On se röyhkeys huipussaan, köyhiä kyykytetään joka paikassa. Väitän ettei ne valtoin herrat maksa itse mitään. Veronmaksajien rahoista otetaan niidenkin hoidot. Kuinka Suomen eduskunta kaikki hyväksyy mukisematta, muka työväenpuolueiden edustajat lymyilee häpeillen pitkin nurkkia.

• KANSANVALTA 2010

Eihän ne valtionherrat eivätkä kansanedustajat mitään itse maksa! vaan köyhät niidenkin palkat ja muun työedun makselevat veroina jne..

sorrontieltä ei ole kuin yksi ulospääsy ja se on KANSANVALTA!!!!!!

• naulan kantaan!!!
        KANSANVALTA 2010 kirjoitti:

Eihän ne valtionherrat eivätkä kansanedustajat mitään itse maksa! vaan köyhät niidenkin palkat ja muun työedun makselevat veroina jne..

sorrontieltä ei ole kuin yksi ulospääsy ja se on KANSANVALTA!!!!!!

Vittuun tollaset herrat tuolta helsingistä asioita "päättämästä" jotka ajattelee vaan itseään ja paljonko saa nyhdettyä rahaa kansalaisilta omaan taskuun. Kylmäks joka saatanan porvari ja porvarin palvoja!

• marita65

siinä se tuli-asiaa!! Noinhan se menee:(

• LAMPAAT!

Milloin olisi asiat menneet niinkuin KANSA OLISI HALUNNUT?

• suuri ajattelija

Kansahan nyt ei ole koskaan samaa mieltä mistään asiasta, joten vaikea toimia niinkuin kansa tahtoo, kun jokainen on eri mieltä.

Sikainfluenssa ei muutenkaan ole länsimaissa eronnut paljoa tavallisesta influenssasta, joten miksi ihmeessä valtion tulisi kustantaa taudin hoito. Ei valtion kassa ole pohjaton, josta voidaan maksaa kaikki mahdoillinen.

• ------->

Siukainfluensa ei ole vaarallinen, kohu tehty vain sensaatilehdistön lööpeistä. Esim. USA:ssa kuolee ihan tavalliseen influensaan 36 000 ihmistä vuodessa!

Eikä tuo hoito kalliiksi tule, sen kalliimaksi kuin muutkaan sairaudet. Työterveyshuollon maksaa työnantaja ja terveyskeskuksessa käynti maksaa noin 15e. Ja mitä ne sairaalapäivät nyt ovatkin. Idiootit ovat nyt käsittäneet uutisen hiukan väärin.

• leevi K

Tässä kävi nyt niin, että rikkaat tuovat taudin Suomeen ja saivat aluksi ilmaisen hoidon. Nyt sitten tartuttavat köyhiin, joilla ei ole varaa matkustella ulkomailla. Ja nyt hoito maksettava itse.

• Taudin varjollako
        leevi K kirjoitti:

Tässä kävi nyt niin, että rikkaat tuovat taudin Suomeen ja saivat aluksi ilmaisen hoidon. Nyt sitten tartuttavat köyhiin, joilla ei ole varaa matkustella ulkomailla. Ja nyt hoito maksettava itse.

Taudin varjollako politikoit? Löytyykö noin pikkusieluisia ihmisiä??

• Hyvä kirjoitus:)

Erno paasilnna kirjassaan.."tavallinen ihmnen on äärimäisen tyhmä,ja siksi
        todella vaarallinen".Juuri noin uutinen käsitettiin väärin??Ja paniikki on valmis...

• ne jotka on

työttömiä, opiskelijoita,eläkeläisiä??
        helppo sun on puhuu jos työterveyteen pääsee..
        mutta entäpä muut?!

oiski niin helppoo ett pääsis 15€ koko roskasta.
        ekana meet oman alueen tk:hon (12,80€ tai vuos maksu 25,60€), si sut passitetaan ensiapuun mis saat "nopeempaa" hoitoo jos on akuutti tapaus (polikäynti maksu).
        sen jälkeen verikokeet, ehkä joudut yöks jäämään (yö maksaa 30€/vrk), lääkäri kirjoittaa reseptin ja käyt hakeen si lääkkeet mitkä maksaa kans..

ett ei ihan tolla 15€ selvitä noin vain. vielä jos on lapsi/vanhus mitkä on heikompia kuin aikuset nii ei ne nuin vaan kävele yhen lääkärikäynnin jälkeen pois,
        pahimmas tapaukses tippaan jotuu ja muutamaks yöks sairaalaan ja kamalat lääkäri/yöpymis maksut räpsähtää tulemaan.
        eiköhän se oo jo selviö ollu ett köyhiä kyykytetään.

ett etköhän SINÄ se idiootti ole jos luulet ett 15€ riittää, ottasit asioista paremmin selviöö ennenku tuut tänne uhoomaan.

• ne jotka on

mutta entäpä muut?!

ekana meet oman alueen tk:hon (12,80€ tai vuos maksu 25,60€), si sut passitetaan ensiapuun mis saat "nopeempaa" hoitoo jos on akuutti tapaus (polikäynti maksu).
        sen jälkeen verikokeet, ehkä joudut yöks jäämään (yö maksaa 30€/vrk), lääkäri kirjoittaa reseptin ja käyt hakeen si lääkkeet mitkä maksaa kans..

ett ei ihan tolla 15€ selvitä noin vain. vielä jos on lapsi/vanhus mitkä on heikompia kuin aikuset nii ei ne nuin vaan kävele yhen lääkärikäynnin jälkeen pois,
        pahimmas tapaukses tippaan jotuu ja muutamaks yöks sairaalaan ja kamalat lääkäri/yöpymis maksut räpsähtää tulemaan.

ett etköhän SINÄ se idiootti ole jos luulet ett 15€ riittää, ottasit asioista paremmin selviöö ennenku tuut tänne uhoomaan.

• Maksat murto-osan
        ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

Etkö tiedä, että jokainen terveyskeskusta käyttävä tai erikoissairaanhoidon potilas maksaa vain hyvin pienen osan todellisista kustannuksista, ne menevät yhteiskunnan maksettavaksi. Nuo mainitsemasi summat ovat pisara meressä. Todelliset loppusummat ovat aivan muuta.

• osakket
        Taudin varjollako kirjoitti:

Taudin varjollako politikoit? Löytyykö noin pikkusieluisia ihmisiä??

nykyäaan on tapana järjestää sotia jotta sotatarvike teollisuus keräisi voittoa, vaikuttaa myös että lääke patentti ja muu teollisuus on keksinyt laskea liikkeelle tietyn tyyppisiä viruksia koelaboratorioista vapaaksi, nehä ovat mukavia pieniä yhteistyökumppaneita ja leviävät itsekseen ilman rahallista korvausta, et ole vissiin ymmärtänyt rahan tekemisestä tuon taivaallista?

• ...
        ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

työttömille ja muille vähätuloisille kustannetaan TOIMEENTULOTUKENA sairauskulut, jos sinä idiootti olet ikinä sellasesta kuullut..

• asioista selvää
        ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

Ihan vaan tiedoksi että riskiryhmään kuuluu nimenomaan työikäiset. Ei lapset ja vanhukset.

Niin että tosiaa otetaan asioista selvää ennen kuin tullaan uhoamaan.

• jhgadkall
        osakket kirjoitti:

nykyäaan on tapana järjestää sotia jotta sotatarvike teollisuus keräisi voittoa, vaikuttaa myös että lääke patentti ja muu teollisuus on keksinyt laskea liikkeelle tietyn tyyppisiä viruksia koelaboratorioista vapaaksi, nehä ovat mukavia pieniä yhteistyökumppaneita ja leviävät itsekseen ilman rahallista korvausta, et ole vissiin ymmärtänyt rahan tekemisestä tuon taivaallista?

Lääkefirma Baxter haki jo vuosi sitten (!) patenttia rokotteelle joka on juuri tälle ihmis-lintu-sikainfluenssavirukselle??? Siis mitä vattua? Ja influenssaviruksilla on taipumus mutatoitua lievempään muotoon, mutta kuitenkin ihmisiä pelotellaan uhkailemalla että tämä virus tullee mutatoitumaan paljon vaarallisempaan muotoon. Jos meillä on onnea koko tämä sotku on keitetty vain jotta lääkefirmat saisivat miljarditilauksia omille myrkyilleen.

• ota selvää !!!
        asioista selvää kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että riskiryhmään kuuluu nimenomaan työikäiset. Ei lapset ja vanhukset.

Netistä kun etsii tietoa niin siellä lukee että ne joilla on jotain tietyn tyyppisiä sairauksia on suurin vaara.Diabetes esim. yks niistä eli aivan sama onko vanhus,lapsi vai työikänen.

• varmaan jossain
        ... kirjoitti:

työttömille ja muille vähätuloisille kustannetaan TOIMEENTULOTUKENA sairauskulut, jos sinä idiootti olet ikinä sellasesta kuullut..

Eipä se aina pelaa tuokaan homma,vuosien takaa on kokemuksia.Siellä jaetaan rahaa ku omasta kukkarosta joutusivat antaan.Tiedän kyllä että sieltä olisi laskun kuulunut mennä mutta ilmeisesti virkailijalla oli huono päivä,niitä on varmaan liian useasti sossun työntekijöillä=)) Ja nykyään vielä tiukempaa.Taitaa olla joka kunnassa eri "käytäntö".

• hallloooo!
        Maksat murto-osan kirjoitti:

Etkö tiedä, että jokainen terveyskeskusta käyttävä tai erikoissairaanhoidon potilas maksaa vain hyvin pienen osan todellisista kustannuksista, ne menevät yhteiskunnan maksettavaksi. Nuo mainitsemasi summat ovat pisara meressä. Todelliset loppusummat ovat aivan muuta.

Se ei varmaan ketään lohduta että makast VAAN murto-osan.Köyhimmille voi olla jopa se 15€:ki liikaa ja ku ei se riitä vielä.Ja seki että täällä on ainaki 25€ tk:sa se vuosimaksu.Mutta niinhän se on että se joka ei ite oo joutunu koskaan elämään köyhyydessä ei tajua tippaakaan mitä se on!!

• MUNAT JA KAIKKI!

ÄLKÄÄ JAKSAKO TAPELLA PIKKU ASIOISTA! TAVALLINEN INFLUENSSA SE VAAN ON! ÄLYTÖNTÄ TUOMMONEN HUUTAMINEN!!!

• takas kouluun

Jossain varmaan idiootti selviää 15€ ei joka kunnassa!!Otappa selvää mitä sairaalayö maksaa ym. systeemit.Ei oo vara haukkua jos ei ajattele muuta ku 15€ =)) Katoppa idiootti ku voi joutua sairaalaan ensiavun kautta.Häpeen kyllä itteeni ku haukun toisia joita en edes tunne =/ hävetkää teki itteenne =//

• ??
        MUNAT JA KAIKKI! kirjoitti:

ÄLKÄÄ JAKSAKO TAPELLA PIKKU ASIOISTA! TAVALLINEN INFLUENSSA SE VAAN ON! ÄLYTÖNTÄ TUOMMONEN HUUTAMINEN!!!

Eihän se oo ain varmaa ett on munat ja kaikki vaikka olis kuin iso mies =))))

• rahapussia raottanut
        ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

monesti tullut vietettyä yö yksityisellä ja se maksaa n.500€ (siis per yö) että aika vähällä päästään jos hoidosta saa maksaa sen mitä normaalista flunssastakin jos lääkäriin asti edes menee.
        tukea voi vähäosaiset hakea kelalta / vakuutusyhtiöstä

• on
        asioista selvää kirjoitti:

ne ihmiset, jotka on syntyny ennen 50-lukua, koska heillä on niin suurin vastustuskyky näihin kaiken maailman nuhiin.

Yksi suurimmista ongelmistahan on se, että mikä vaikutus tähän on yhteiskuntaan. Jos epidemian myötä kaikki jää pois töistä sairaslomalle ja sitten vielä käyttää yhteiskunnan varoja terveydenhuollossa, niin mitenköhän suu sitten pannaan?

• .................
        ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

Ei tuo sikainfluenssa sulle sen kalliimaksi tule jos menet lääkäriin kuumeen tai peräpukamien takia. Missä ongelma. Älä ole loinen mene töihin!!!

• kivasporttipoju

Tavallinen influensa on maailmanlaajuisesti paljon tappavampi ja vaarallisempi tauti kuin tää "sika versio". Hyvä pointti jos verrataan kuolemantapauksia normaali influensa vs sika-influensa. Silloin lähinnä naurattaa miksi tämän vuoksi hätäillään. Tällaisia tauteja ja epidemioita puhkeaa tietyin väliajoin maailmalla, sars, lintuinfluensa ja nyt sikainfluenssa ja kohta taas joku uusi. Nykyään median rooli on suuri vaikuttaja näissä asioissa ja asioita hypetetään ja liioitellaan. Ymmärtäähän sen sitten että ihmisiä pelottaa. Suurempana vaarana asiantunija piireisäkin pidetään normaalien influenssa virusten muutumista resistenteiksi hoidoille.

Eikä tämän hoidossa puhuta mistään suurista summista. Varmasti oireiden mukaisella hoidolla pärjää kuten normaalinkin syysflunssan kanssa ja jos rokotteen haluaa niin ei sekään hirveästi rahapussin päälle käy tässä yhteiskunnassa, kyse on kuitenkin kerta hoidosta, ei jatkuvasta lääkityksestä:)

• NÄYTÄ NY
        ................. kirjoitti:

Ei tuo sikainfluenssa sulle sen kalliimaksi tule jos menet lääkäriin kuumeen tai peräpukamien takia. Missä ongelma. Älä ole loinen mene töihin!!!

saatana paikka mistä saa palkkakin, helvetin paise, elämä tappaa sinutkin tasan tarkkaan!

• oottaaapi
        Hyvä kirjoitus:) kirjoitti:

Erno paasilnna kirjassaan.."tavallinen ihmnen on äärimäisen tyhmä,ja siksi
        todella vaarallinen".Juuri noin uutinen käsitettiin väärin??Ja paniikki on valmis...

mixtuuraa ja kirjoittelee kirjoja, paaaljon parempia ku Manu, Ahtisaari etc....
        Banaanitasavallassakuuluukin olla helevetisti passattavia! Holkerin silakkakin jossain häärii, ja Holekrin markka!

• ja OLLA LOPUN
        rahapussia raottanut kirjoitti:

monesti tullut vietettyä yö yksityisellä ja se maksaa n.500€ (siis per yö) että aika vähällä päästään jos hoidosta saa maksaa sen mitä normaalista flunssastakin jos lääkäriin asti edes menee.
        tukea voi vähäosaiset hakea kelalta / vakuutusyhtiöstä

AJAN SYÖMÄTTÄ JA VITUT KYLLÄ IHMINEN TGARVII ELÄÄKSEEN MUUTAKIN KU TYÖTÄ JA RUOKAA!

• ne jotka on kirjoitti:

mutta entäpä muut?!

pääse, vaikkei sairastuneella olisi latin latia tilillään ja Matti kukkarossaan. Hoitolaskut tulevat sitten myöhemmin, ja niistä selviytyminen on toki köyhälle uusi murhe mutta tauti nujertuu, jos on nujertuakseen.
        PS. Äskettäisestä kokemuksestani tiedän, ettei päivystyspoliklinikalla kysellä, onko potilaalla varaa...

• joka on köyhä
        ... kirjoitti:

mutta en saa toimeentulotukea euroakaan, vaikka olen työmarkkinatuella.

• ...
        joka on köyhä kirjoitti:

mutta en saa toimeentulotukea euroakaan, vaikka olen työmarkkinatuella.

Nelisensataa euroa on se summa, joka pitää lain mukaan käteen jäädä pakollisten menojen jälkeen. Miksi et tukea saisi?

• en ole
        ... kirjoitti:

Nelisensataa euroa on se summa, joka pitää lain mukaan käteen jäädä pakollisten menojen jälkeen. Miksi et tukea saisi?

... kyllä hakenutkaan, sillä sossun ohjeita netistä luettuani ymmärsin niin. Mulla on nimittäin omaisuutena autotalliosake (autoa ei ole, mutta tila on mulla harrastus - ja varastokäytössä), joka ilmeisesti pitäisi ensin myydä pois.

• sairastumatta...

riittäisi kun laitettaisiin vuoden kestävä kielto matkustaa ulkomaille, ja päälle vielä että koulujen alkua lykättäisiin parikuukautta niin sairastuneita olisi 90% vähemmän kuin mitä nyt on odotettavissa.

• kkldödöjhf

tätä ehdotusta kannatan kympillä! ideaa tosiaan on.. päättäjät?????

• Yhteiskunta ei pysähdy

Uskokaa jo, että yhteiskunta toimii kuten ennenkin ja ihmiset matkustavat kuten ovat aiemminkin matkustaneet. Mikään ei muutu, paitsi joidenkin utopististen haaveissa.

• KALLIIKSI KALLIIKSI KALL
        Yhteiskunta ei pysähdy kirjoitti:

Uskokaa jo, että yhteiskunta toimii kuten ennenkin ja ihmiset matkustavat kuten ovat aiemminkin matkustaneet. Mikään ei muutu, paitsi joidenkin utopististen haaveissa.

KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI,
        eikö muulla ole väliä ku KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI ????

• kauheesti

Kelahan tulee vastaan kuitenkin, meikussa vuorkausi n. 26e, ja savkat kuuluu teitty mukaan normaali lääkärissä olo. Etkö ole koskaan käyny lekusrissa, tai ainakaan joutu oleen vuodeosastolla. Eihän tota nyt itse tarvitse kaikkineen maksaa, sehän nyt maksaisi hyvässä lykyssä kymmeni tunahnsia esim. Jos joudut teholle, ja kaikki verikokeeta, mahdolliset kuvat jnne. jos itse joutuisi maksan kuoliis puolet suomalaisista päivä on monta tonnia. Sitä varten maksamme veroja vaikka nykyisin ne rahat menee johonki muuhin, kun resurseja supistetaan yhtenään ja poliklinikka maksua korotrellaan joka vuosi, muuall euroopassa täsyin ilmaista ja usealla päivälle saa läääkeet vielä himaan, täällä jo yhden päivän lääkkeet on itse apteekista ostettava.

• mutta katsoin

keskustelun aiheen. Kun ensin ne, joilla on varaa tuoda ulkomailta matkustaessa sairaus, saa kaiken ilmaiseksi ja heitä hyysätään, mutta, kun köyhät kansalaiset sairastuu kotikylässä, jätetään heitteille oman onnensa nojaan, että mitä heitä olis täällä hoitaa tyhjää kuluttavia vanhuksia ja huono-osaisia köyhiä! Käsky; EI HOIDETA!!! Tämäkö on sitä Suomen tasa-arvopolitiikkaa???

• KALLIIKSI KALLIIKSI KALL

KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI KALLIIKSI

• Sika nasunen

lopetuspiikki persauksiin. Ei tässä muukaan auta.

• Tirsk

joskus nämä keskustelut menevät niin absurdeiksi, että melkein sitä naurahtaa ;)

• Perusterveet
        Tirsk kirjoitti:

joskus nämä keskustelut menevät niin absurdeiksi, että melkein sitä naurahtaa ;)

Suurinta ääntä pitävät perusterveet, jotka eivät kuulu mihinkään riskiryhmiin, ne vakavasti sairaat eivät pidä melua. Jokainen ottakoon vastuun omasta itsestään, vai onko se täysin vierasta?

• se on
        Tirsk kirjoitti:

että ökyrikkaat joilla on vara matkustella, tuovat tuliaisena taudin ja tartuttavat köyhiin ihmisiin, joilla nipin napin on varaa edes ruokaan ja sitten köyhän pitäisi itse maksaa kaikki lääke ja sairaalakulut. Sehän on melkein sama jos sua lyödään puukolla selkään ja rikoksentekijä pääsee päänsilityksellä ja uhri maksaa kaikki kulut, oikeus pitää olla ja tartunnan kantajat ulkomaan reissaajat tiilenpäitä lukemaan, tahallisesta taudin tartuttamisesta, koska on ollut tiedossa pitkän aikaa, että tauti tulee matkoilta.

• valivali...
        se on kirjoitti:

että ökyrikkaat joilla on vara matkustella, tuovat tuliaisena taudin ja tartuttavat köyhiin ihmisiin, joilla nipin napin on varaa edes ruokaan ja sitten köyhän pitäisi itse maksaa kaikki lääke ja sairaalakulut. Sehän on melkein sama jos sua lyödään puukolla selkään ja rikoksentekijä pääsee päänsilityksellä ja uhri maksaa kaikki kulut, oikeus pitää olla ja tartunnan kantajat ulkomaan reissaajat tiilenpäitä lukemaan, tahallisesta taudin tartuttamisesta, koska on ollut tiedossa pitkän aikaa, että tauti tulee matkoilta.

Eiköhän ihan normituloset harrasta eniten niitä lomamatkoja Suomessa. Ökyrikkaita Suomessa on vain murto-osa väestöstä, heidän matkoillaan, ei etelään suuntavia koneita täytetä.

• niin?
        Perusterveet kirjoitti:

Suurinta ääntä pitävät perusterveet, jotka eivät kuulu mihinkään riskiryhmiin, ne vakavasti sairaat eivät pidä melua. Jokainen ottakoon vastuun omasta itsestään, vai onko se täysin vierasta?

Olisikohan niin että vakavasti sairailla on muutakin ajateltavaa ja huolia kuin käydä väittelemässä tällaisella keskustelupalstalla kaiken maailman vain omaa napaa ajattelevien vänkääjien kanssa?

Jokainen kantakoon vastuuta myös muista, ei aina tarvitse ajatella vain itseään! Vai onko se täysin vierasta?

• Tulee, jos tullakseen
        niin? kirjoitti:

Olisikohan niin että vakavasti sairailla on muutakin ajateltavaa ja huolia kuin käydä väittelemässä tällaisella keskustelupalstalla kaiken maailman vain omaa napaa ajattelevien vänkääjien kanssa?

Jokainen kantakoon vastuuta myös muista, ei aina tarvitse ajatella vain itseään! Vai onko se täysin vierasta?

Menee muiden vaivojen ohella, lääkkeitäkin löytyy riittävästi.

• tulee niinkin kalliiksi

kuin normaali flunssan hoito, eli iso finrexin-paketti ja bafucin minttejä :D

• köyhäkansa

Niin suomi ei edes yrittänyt ehkästä sikainfulensaa niin kuin monissa maissa tehdään.
        Saa nähdä ketkä saavat hoitoa jos moni tarvitsee hapetyskonetta niin silloin viimestään ruetaan valkaamaan ihmisiä. kaikki sen tietää ketkä siinä kärsii.

• kuin terveyskeskusten

Voi kuule kun me ei hoideta täällä influenssapotilaita, oli lääkärin vastaus tänään. Juuri tätä varten on oma yksikkö...? Tärkeämpää kuin potilaan terveydentila tuntui olevan se, mikä lomake tästä nyt piti kirjoittaa ja varasiko potilas nyt ajan ihan oikeasta numerosta?

Niin, tätäkö se yleinen terveydenhoito nykyään on? Peseekö terveyspalvelut vastaisuudessakin kädet ja heittää ihmisiä uusiin jonoihin kun jotain uutta ilmenee. Kukaan ei ota vastuuta, ja ketään ei ihan oikeasti edes enää kiiinnosta.

Terveyskeksupalvelut maksaa liikaa on jokaisen huulilla. Ja näin on, kun lääkäreiden toimenkuva on vain määrätä joka vaivaan antibioottia. Tai niinkuin itselleni on pari kertaa sattunut, lääkäri on kysynyt tarvittavaa lääkettä minulta, siis potilaaltaan?

Taidanpa siirtyä itsetoimitettuun kiinalaiseen lääkehoitoon, sekin on varmasti tänä päivänä turvallisempaa.

• Mitä et ymmärtänyt

Influenssapotilaiden hoito tapahtuu keskitetysti useilla paikkakunnilla, et sitten kysynyt, missä tämä yksikkö on?

• possunuhastalöydät...

Lisää infoa possunuhasta löydät täältä

• edell...
        Mitä et ymmärtänyt kirjoitti:

Influenssapotilaiden hoito tapahtuu keskitetysti useilla paikkakunnilla, et sitten kysynyt, missä tämä yksikkö on?

Tämä oli siis julistus, ei tiedonhakumatka. Terveyspalvelupuolen ihmiset osoittivat jälleen kerran tarkkanäköisyytensä, vai?

• sikakuppa
        possunuhastalöydät... kirjoitti:

Lisää infoa possunuhasta löydät täältä

joo, jos alle 15 v kiukuttelee, eikä halua olla sylissä, on se kiikutettava vähintään krematorioon, kun sillä on possuaidsi...

Jos olis isiukko koittanut kaapata mut syliin, kun olin 14v kiukutteleva murrosikäinen, olisin varmaankin paukauttanut käkättimeen ja huutanut, että mitä sä ukko oikeen yrität homoilla.. On vähän omituisia ohjeita..

• itse maksaja

Reissataan ulkomailla ja hankitaan kaikenmailman taudit, sitten prolet seisoo käsi ojossa vaatimassa hoitoa.

• ööpöpöpöpö

Porwari ei oo kuullukkaa, porwarin yhteiskuntavastuu on elvistella miljardeja maksavilla asekaupoilla? TAJUSIKSÄ?

• itse maksaja

Reissataan ulkomailla ja hankitaan kaikenmailman taudit, sitten prolet seisoo käsi ojossa vaatimassa hoitoa.

• zoge x

kanslaisista huolehtii rahaa kyllä tuhlataan virkamiesten ja poliitikkojen palkkoihin muttei kansan terveyden huoltoon,osaltaan kyllä syyllisiä ovat ne ulkomaan matkaajat jotka sen taudin tänne ovat kantaneet tietentahtoen heillä maksatan jos saan sen infulessan se varma!!

• hölömöukko

Niinhän se on muissakin tuottamuksellisissa jutuissa, eli kuluneen vuoden aikanana ulkomailla käynneet maksamaan yhteisvastuullisesti koko homma.

Nyt kuolee varmasti vanhuksia, lapsia, sairaita matkailijoiden edesvastuuttoman ahneuden takia.
      Influensasta kyllä tiedotettiin hyvin ja jokainen joka lähimmäistään vähänkin arvostaa jätti matkailun väliin odottamaan parempaa aikaa.

• viljo12

Tautia sitten levitetään köyhien kesken,kun varaa minulla ei ainakaan ole sairaalaan mennä ja tuskin lääkäriin ja apteekkiinkaan,silloin joutuu sairastamaan tautia vain kauemmin ja näin joutuukin sen tartuttamaankin sitten useammalle

• marita65

---aattelin iteki jos sairastun niin mennä tervehtiin heitä eduskuntatalon rappusille :|

• välikysymys mädänneille,

t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

• Eikö pitäsi olla?

Luulisi että meillä olisi jotain oikeuksia veronmaksajina , luin uutisen jossa potilas lähetettiin terveyskeskuksesta ostamaan puudutus ainetta operaatioonsa kun sitä ei ollut terveysasemalla.
      Kohta ollan kuin USA niillä joilla on työtä on työterveyshuolto ja muut sairastaa vasta kun ne kannetaan paareilla päivystykseen , se ei voi käännyttää pois sairasta .Kalliiksi tulee yhteiskunnalle jos aletaan hoitamaan vasta sairaaloiden päivystyksissä .
      Mutta näin se vaan mene , maksat veroja mutta mitään et enään siitä hyvästä saa.jaa kuoleminen kai vielä on ilmaista , senhän kustantaa valtio tai perikunta jos itsellä ei ole rahaa.

• hölömöukko

USA,n malliin. Kuunteleppas Ahtisaaren ja Halosen tarkoitusperiä liittovaltion perustamisessa.Puolet suomalaisistahan vaaleissa halus sitä kun eu,hun liityttiin.Tollot halusivat ja laittoivat nimensä avoimeen vekseliin.

• Dremeli

Onhan tuo loogista että joutuu maksamaan, ei Suomessa muukaan hoito ilmaista ole.

• ei joulupukki.

Suomalainen maksaa aina oman rokotuksensa, minullakin siitä sivistys merkki pakarssa. ja jos suomi-looseri rodulle annetaan vapauksia siirtää tämäkin maksu työssäkäyville, niin varmaan tekeen sen siirron häpeemättä. ja suomi=Impivaara on Eu.n sisällä Netto maksaja. niin jos ei saada Suomi-pummeja itse maksaa, niin senkin maksaa -rehellinen työssä käyvä suomalainen. vois olla tarkoituksen mukaista jättää tällä kertaa maksu Rokotusta tarvitsevalle. tauti hoitais loput.. kullästynyt ns. "Työttömän" rokotus yrityksiin.

• Majurifin

USA Rokottaa kaikki kansalaiset elokuussa - syyskuussa. Miksi ei suomi tee samoin?

• Burt

Toivottavasti ei tee samoin.

• Onneksi*******
        Burt kirjoitti:

Toivottavasti ei tee samoin.

Perusterve ei rokotetta tarvi.

• joulupukki taru olento.

kyllä Obaman koko 5 vuoden palka menee niihin rokotuksiin, jos luvanut maksaa Usa.n rokotukset. va osallistuuko koko hallitus palkka tulollaan talkoisiin??????????

• En tu tänne saitille enä
        joulupukki taru olento. kirjoitti:

kyllä Obaman koko 5 vuoden palka menee niihin rokotuksiin, jos luvanut maksaa Usa.n rokotukset. va osallistuuko koko hallitus palkka tulollaan talkoisiin??????????

Nyt kun Eduskunta ja Kentsut ja muut päättäjät on rokotettu on muiden vuoro pikkuhiljaa.
        Ennen se oli kirkko jossa peloteltiin tavikset kuriin.

Nyt on naapurin kyttäämisen tilalla Seiska lehdet jne - voi onnettemat jotka näitä luette :-)

• ei voi olla t....
        joulupukki taru olento. kirjoitti:

Nyt Suomessa on vähän toista ihmistä saanut nuhan. JA PANIIKKI HIRVEE. Liikenteessä kuolee 300-400 ihmistä joka vuosi ja se on hyväksyttävää

• turdus pilaris
        ei voi olla t.... kirjoitti:

Nyt Suomessa on vähän toista ihmistä saanut nuhan. JA PANIIKKI HIRVEE. Liikenteessä kuolee 300-400 ihmistä joka vuosi ja se on hyväksyttävää

nimimerkille heihei.kuka on hyväksynnyt sen ,että liikenteessä saa kuolla 300-400 ihmistä.ihmisiä kuolee joka päivä mitä ihmeelisimmiä tapauksissa,jotkut sirauteen jotkut vanhuuttaan,tämä kaikki on ihan luonnollista poistumaa.eihän tänne pallolle muuten mahtuis enään ihmisiä seisomaankaa jos ei olis tälläisiä juttuja.ja siks toiseksi tää flunssa jos se tappaa niin työttömyys vähenee.

• Oma vika

Kai itsariinkin LAKI:KUOLENMANTUOMIO:NÄLKÄÄN JA VITUTUKSEEN!!!

• Oma vika

Kai itsariinkin LAKI:KUOLENMANTUOMIO:NÄLKÄÄN JA VITUTUKSEEN!!!

• Toistaiseksi terve

ne joilla ei ole varaa maksaa, annetaan kaikessa rauhassa kuolla pois jos tauti vie hengen?

• Aivokuume esim.

Mitä hemmettiä te kohkaatte tästä sikaflunssasta!!! Aivokuume on myös virusperäinenn tauti ja yleisempi kuin ikinä kuvittelettekaan - ja vaarallisempi. Siihen on yksi lääke, joka tehoaa tai miten tehoaa milloinkin. Ja virus aivoissa ei ole leikin asia missään suhteessa. Usein se jää tunnistamatta, kait puolessa tapauksista. Jopa 70 % hoitamattomista (pientä kuumetta tmv. oireina) kuolee ja joku 20 - 30 % hoidetuistakin. Ja kuinka moni kuntoutuu esim. työelämään takaisin?! Sairaalassa voi menna monta kuukautta. Ja kuka maksaa: potilas itse! Laskut ansion menetyksineen ja kotihoitolääkkeineen voivat olla tuhansia euroja. Omani eivät mahdu enää 2.000 euroon!!! Kelan maksukatot on ihan soopaa, ei maksettavat pysähdy 590 euroon kuten kuvittelisi. Repikää siitä!!!

• Suomalainen maksaa hoitoon hakeutuessaan marginaalisen osan hoidon kuluista lähes poikkeuksetta. Tuberkuloosin yms. yleisvaarallisten tartuntatautien kohdalla on se poikkeus. Possunuha, influenssa influenssojen joukossa, ei ole "yleisvaarallinen tartuntatauti" vaan saman sortin infektio mitä meillä pyörii vuosittain. Se, että joku riskiryhmään kuuluva kuolee jossain ripuliin, ei tarkoita että Suomessa pitäisi ripulitautisten saada ilmainen hoito. Ja vaikka pneumomia on vanhusten yleisimpiä kuolinsyitä, ei kaikkia keuhkokuumeita hoideta Suomessa ilmaiseksi.

Influessarokotteen hinta on kympin luokkaa. Vastaanottokäynti terveyskeskuslääkärillä tai päivistyksessä päiväaikaan on 12,80e ainakin täälläpäin. Sairaalavuorokauden hinta keikkuu 30 euron kieppeillä. Lääkkeiksi kelpaa Panadol (tai halvempi esim. Paramax), Burana (tai halvempi esim. Ibumax), tee/vesi/mehu/limu/finrexin ja lepo (lakanoiden kulumisesta toki aiheutuu kustannuksia), yhteensä edellamainitut kulut 10-15e. Vähävaraiset saavat toimeentulotukea näihin kuluihin.

Ihmisiä päätyy jatkuvasti sairaalahoitoon erilaisten virusten aiheuttamien hengitystieinfektioiden vuoksi, ja osa niistä on erittäin tarttuvia ja riskiryhmille vaarallisia. Osa niistä on "jonkun syy", sen joka lähti lenssuisena aivastelemaan Prismaan tai joka pyyhki nenänsä ennen kuin painoi bussin nappia. MIKSI possunuha pitäisi nostaa näistä kaikista esille erityisasemaan, jossa potilas joutuisi maksamaan tavanomaisia kuluja? Sanokaa yksikin syy.

• VASMA; OSTO

fuomalainen makfaa hoitoon hakeutueffaan malginaalifen ofan hoidon kuluifta lähef poikkeukfetta. Tubelkuloofin ymf. yleifvaalalliften taltuntatautien kohdalla on fe poikkeuf. Poffunuha, influenffa influenffojen joukoffa, ei ole "yleifvaalallinen taltuntatauti" vaan faman foltin infektio mitä meillä pyölii vuofittain. fe, että joku lifkilyhmään kuuluva kuolee joffain lipuliin, ei talkoita että fuomeffa pitäifi lipulitautiften faada ilmainen hoito. Ja vaikka pneumomia on vanhuften yleifimpiä kuolinfyitä, ei kaikkia keuhkokuumeita hoideta fuomeffa ilmaifekfi.

Influeffalokotteen hinta on kympin luokkaa. Vaftaanottokäynti telveyfkefkuflääkälillä tai päiviftykfeffä päiväaikaan on 12,80e ainakin täälläpäin. failaalavuolokauden hinta keikkuu 30 eulon kieppeillä. Lääkkeikfi kelpaa Panadol (tai halvempi efim. Palamax), Bulana (tai halvempi efim. Ibumax), tee/vefi/mehu/limu/finlexin ja lepo (lakanoiden kulumifefta toki aiheutuu kuftannukfia), yhteenfä edellamainitut kulut 10-15e. Vähävalaifet faavat toimeentulotukea näihin kuluihin.

Ihmifiä päätyy jatkuvafti failaalahoitoon elilaiften viluften aiheuttamien hengityftieinfektioiden vuokfi, ja ofa niiftä on elittäin talttuvia ja lifkilyhmille vaalallifia. Ofa niiftä on "jonkun fyy", fen joka lähti lenffuifena aivaftelemaan Plifmaan tai joka pyyhki nenänfä ennen kuin painoi buffin nappia. MIKfI poffunuha pitäifi noftaa näiftä kaikifta efille elityifafemaan, joffa potilaf joutuifi makfamaan tavanomaifia kuluja? fanokaa ykfikin fyy.

• kummastelija

Jotekin tuntuu, että jengi olis valmiina pihtaa mielummin rahojaan terveyden edestä. On sillä rahalla ihmeellinen asema nykyään... Suorastaan jännä :D

• Pienipalkkaisella

ei todellakaan olisi varaa sairastaa tuhansien eurojen edestä. Eikö se nyt mitenkään mene järkeen..? Kun taistelet joka päivä muutenkin raha-asioitten kanssa (elatusvelvollisuus, asuntolaina mm.), niin ei mieltä ylennä eikä paranemista edistä että on huoli vielä huomisestakin. Ja kun ei paranemisen kannalta saisi stressata eikä varsinkaan panikoida yhtään... Nämä nyt ovat elämän realiteetteja jotka on otettava huomioon. Mutta totta kai hoidan itseni koska ilman terveyttä ei minulla ole mitään. Ja kun olen hengissä (voi kun tietäsitte mitä olen kokenut) tänne asti päässyt, en nytkään enää periksi anna. :)
        Ja tässä ei todellakaan ole mitään JÄNNÄÄ, prkl!

• mies35jeejeehehhee
        Pienipalkkaisella kirjoitti:

ei todellakaan olisi varaa sairastaa tuhansien eurojen edestä. Eikö se nyt mitenkään mene järkeen..? Kun taistelet joka päivä muutenkin raha-asioitten kanssa (elatusvelvollisuus, asuntolaina mm.), niin ei mieltä ylennä eikä paranemista edistä että on huoli vielä huomisestakin. Ja kun ei paranemisen kannalta saisi stressata eikä varsinkaan panikoida yhtään... Nämä nyt ovat elämän realiteetteja jotka on otettava huomioon. Mutta totta kai hoidan itseni koska ilman terveyttä ei minulla ole mitään. Ja kun olen hengissä (voi kun tietäsitte mitä olen kokenut) tänne asti päässyt, en nytkään enää periksi anna. :)

maksaa viulut työttömälle!!!

• Pienipalkkaisella kirjoitti:

Mistä te revitte nämä ruikutusvirret? Kunnallisen terveydenhuollon maksuissa on 590 euron maksukatto / kalenterivuosi, eli sen enemää ei hoitokuluja maksettavaksi vuodessa tule. Ja tuolla rahalla saa jo maata melkein kolme viikkoa sairaalassa, harvempi siihen saldoon pääsee...

• qwerty dikk

Tosi hyvä!!!

• aikuinen--nainen

Miksi ihmeessä me maksetaan veroja jos terveydenhuolto ajetaan alas hitaasti mutta varmasti. Niilläkin verorahoilla voisi ostaa itselleen vakuutuksen ja käydä rikkaiden lailla yksityisellä hoidattamassa itsensä....ihmettelen vaan miten suomalaiset suostuu tähän kaikkeen...eduskunnan istunto alkaa syyskuussa ja sinne on tulossa paljon porukkaa ja lehdistö...ja ehkä minäkin piipahdan siellä. Jos ihmisillä on valittamista niin kannattaa tulla joukolla valittamaan !

• on loputon

rahareikä. Vaikka julkiseen terveydenhoitoon kaadettaisiin saavilla lisää rahaa, se ei silti koskaan tulisi täydelliseksi. Kannattaisi varmaan sen ikuisen valituksen sijasta miettiä jotain rakentavia parannusehdotuksia, eikä vain vaatia lisää maksuttomia palveluja, jokuhan nekin joutuu aina maksamaan ja maailman talouden ollessa lamassa, tulot on tiukassa.

Mitäpä jos te joukolla valittamisen sijasta yrittäisitte kehittää uusia innovaatioita ja pistäisitte firman pystyyn ja tarjoaisitte työtä, jotta saataisiin lisää veroeuroja ja siten parannettua palveluita. Jatkuvalla itkemisellä ei maailma parane.

• jippilii

Ja muut kepukkalaiset.
      Nehän päättivät yhtäkkiä senkin että pitää elää pari vuotta kauemmin koska nostetaan eläkeikää.
      Nyt muuttivat tautiluokkaa että saivat ihmisten itse maksettavaksi tuonkin.

• sairaslomat

Ei pelkästään hoito maksa vaan myös se että joutuu jäämään sairaslomalle..Kun kyseistä flunssa ei oteta vakavasti tarkoittaa se sitä että ollaan sairaana töissä ja tartutetaan muutki..Mulla pari ystävää juuri toipui taudista joka lomamatkalla saivat. Eli kun flunsaan sairastuu niin pitäisi olla karanteenissa sekä riitävällä levolla mutta sairasloman saaminen ei olekkan sitte aivan helppoa..Helpompivaihtoehto on olla sairaana töissä kuten tähänkin asti joutunut tekemään työt pienessä flunsassa. Ehkäpä sirastutta siinä samalla muitakin työtovereita.. Tartuntoja taitaa olla jo melkoisesti ja siksi niitä ei juuri enään julkaista.

• Mietippä nyt vähän.

Terveyskeskuslääkärillä käynti maksaa 10€, lääkkeistä saa sairasvakuutuskorvauksen jo suoraan apteekissa kelakortilla, sairaalan vuorokausi maksu n.30€ jne. Eli ihan kaikilla on varaa, kun Suomessa terveydenhoito on lähes ilmaista, jos ei rahat riitä sossu maksaa.

• 5000 kuollutta Suomessa

Britanniassa on sairastuneita noin 150 000 ellei nyt jo enemmän. Sikäläiset kuolleisuusluvut suhteutettuna ennustettuun tilanteeseen suomessa (1/3 kansasta sairastuu) tuottaa tulokseksi 5000 KUOLLUTTA SUOMESSA. Normaali kausi-influenssa tappaa noin runsaat 500 ihmistä vuosittain. Nyt siis noin 10 kertaa enemmän kuolleita. "Tavallinen" influenssako?

Britanniassa on perustettu erittäin suurella kapasiteetilla toimiva puhelinneuvontakeskus, joka voi ottaa vastaan yli miljoona soittoa päivässä. Se antaa myös nopeasti puhelimella reseptit kaikille tarvitseville.

Suomessa taas luotetaan että terveyskeskukset pystyvät hoitamaan sairaiden suman: helsingissä yksin Laakso. Haloo. Tilanne on vähän samanlainen kuin Aasian tsunamin kohdalla. Aluksi täällä "rauhoiteltiin" ihmisiä että siellä aasiassa on ollut vain pieni maanjäristys ja hyökyaalto mutta suomalaiset ovat kyllä turvassa.

Turhan hysterian välttäminen on sinänsä hyvä päämäärä mutta ihmisille pitää antaa realistinen kuva tilanteesta. Tähän uhkaan pystymme varautumaan ja kukin itse vaikuttamaan omaan terveyteen toisin kuin matkailijat tsunamin tuloon 2004.

• ^_^

Eihän tässä ole mitään järkeä että sairastaa sikainfluenssan kotona.Minun mielestä se pitäisi hoitaa sairaalassa eikä kotona!!!pöpö jää sinne leijumaan ja tarttuu uudestaan!!kuka semmosta haluaisi?!

• unohtakaa koko juttu
        ^_^ kirjoitti:

Eihän tässä ole mitään järkeä että sairastaa sikainfluenssan kotona.Minun mielestä se pitäisi hoitaa sairaalassa eikä kotona!!!pöpö jää sinne leijumaan ja tarttuu uudestaan!!kuka semmosta haluaisi?!

huumetta ja alkohoolia tappavat eniten ju vuosia ..
        sikainfluinsa median peruustella on saada ihmisiä pellossaan .
        mä en ottaa lääkettä kun mä olen ihaan terve .

• Pysy asiassa
        unohtakaa koko juttu kirjoitti:

huumetta ja alkohoolia tappavat eniten ju vuosia ..
        sikainfluinsa median peruustella on saada ihmisiä pellossaan .
        mä en ottaa lääkettä kun mä olen ihaan terve .

näillä on sikaflunssan kanssa? Ovatko mm. tarttuvia tauteja?

• mustaviinimarjamehu
        Pysy asiassa kirjoitti:

näillä on sikaflunssan kanssa? Ovatko mm. tarttuvia tauteja?

voi olla paras parannuskeino, kun on lukenut koko rimssusta kattavan otoksen. Huume tai jokin neurolääkitys on varmaan pahimmat kirjoittajien nsekoilut. Pubmed oli aika seikkaperäinen kirjoituksessaan, mutta meni varmasti 80% kirjoittajista yli hilseen. Pitäkää itsenne kunnossa ja hygienia kondikseen

• halooooohoi

Suomessa on erikseen pandemiasairaalat jotka ottavat potilaat vastaan possuflunssas. Etelä suomessa kyseinen sairaala sijaitsee lohjalla. Eiköhän täällä olla ihan hyvin perillä tästä terveydenhuollosta ilman sun apuas.kiitos ja heipähei.

• PubMed tietoja

Suurin osa tätä uutta A H1N1 influenssaa sairastavista paranee nopeasti ilman lääkkeitä ja saa vastustuskykyä, siis vasta-aineita.

Alle puoli prosenttia influenssansairastuneista taas saattaa menehtyä ja heissä on lähinnä 7- 17 vuotiaita, raskaanaolevia, liian ylipainoisia( BMI yli 40) tai vaikean sydän-ja verisuonitaudin tai vaikean hengitystietaudin omaavia, syöpäpotilaita tai diabeetikkoja joiden tauti ei ole oikein hyvässä jamassa.

Joillekin nuorille USA:ssa on ilmeentynyt neurologisia oireita (aivotulehdusta ja psyykkistä muutosta) influenssapneumonian kannoilla. Sairaalahoitotapauksia on koetettu hoitaa jopa 2 tai kolmen antivirulääkkeen kombinaatiolla. Jokin adamantaanilaji , kuten Rimantadiin,i on liitetty Tamiflu ja Relenza lääkkeisiin nuorilla joilla on neurologisia komplikaatioita ja he ovat toipuneet hyvin. ilman mitään jälkitautia.

Japanissa lääkitään kunnolla ( ei siis alilääkitä) ja tämä on ollut edullinen seikka.

Tamiflu ei ole yhtenä 5 päivän kuurina kallis ehkä jotain 20 Euron paikkeilla 10 tablettia aikuiselle ( 1x2 viiden päivän ajan) .

Tamiflua voi antaa jopa pandemiaan sairastuneille pikkulapsille kun annos on tarkasti laskettu uusien säädösten mukaan.

Relenzaa voi antaa vain aikuisille ja teini-iästä eteenpäin. Se on sisäänhengitettävä lääke.

Kahden tai kolmen lääkkeen synergisteinen teho on parempi kuin yhden teho yksinään kertoo PubMed uutinen.

Rimantadiini kuuluu erityisiin lisälääkkeisiin poikkeustapauksissa. Nimittäin sanotaan,ett'ä tämä uusi pandeminen virus ei vaikuta reagoivan sille.

Kerrotaan, että kolesterolia-alentavilla lääkkeillä on vaikutus joka on myös viruksen määrää vähentävä, koska uudet virionit tulevat heikoiksi kolesterolia alentavasta lääkkeestä, oten monella on jo sellainen lääke menossa ( Lovastatiini tms) veren rasvapitoisuuden alentamiseksi. On jopa sanottu, että ehkä tulevaisuuden ekonomisin influenssanvastainen lääke on kolesterolia alentava lääke.

Apteekista saa desinfioivia käsienpesuaineita joita voi pitää pikku pullon taskussa, kun on liikkeellä ja joutuu tapaamaan monia. Ne eivät ole kovin kalliita.
      Kertakäyttönenäliina heitetään heti roskikseen yhdestä käytöstä ja kädet pestään niiston jälkeen.

Ei pitäisi kovin kosketella ja hieroa silmiään tai kosketella muutenkaan kasvojaan käsin.

Apteekista saa hengityssuojaimia ostaa, jos itse yskii tai ympärillä yskitään.

Riskipotilaat voivat saada Suomessa antiviruslääkereseptin valmiiksi.

Jos on esim työssä altistunut jollekulle influenssaiselle, voi ottaa Tamiflua 1 x 1 , ja jos ei kehitykään influenssa , voi jättää lääkkeen pois heti parin päivän päästä, olen lukenut jostain. Mutta jos kehittyy influenssa, pitää ottaa 1kapseli x 2.

Jos on tabletteja sekä profylaksiaan että mahdolliseen hoitoon, niin varmaan niitä pitäisi olla 20 kpl kirjoitettuna reseptissä.

Raskaanaolevat ovat ehkä eräs hyvin suuri riskiryhmä, ehkä heillä on suurin riski, arvelen.

• Ei ole ilmaisia hoitoja

Minusta koko koohotus on median heinäkuisen uutispulan paisuttelemaa. Astmaatikot, diabeetikot ja muut pitkäaikaissairaat saavat tässä maassa laadukkainta hoitoa verrattuna muihin terveyskeskusten asiakkaisiin. Minä en edes saa aikaa terveyskeskukseen kuin säkällä, kun olen vain ylipainoinen enkä kuulu riskiryhmiin.
      Miksi valtion kuuluisi maksaa sairauskulut joillekin? Hengenvaarassa ollaan todella monista syistä ja osa on itseaiheutettuja. Tämä on virus muiden joukossa, ja täällä läntisessä hyvin ravitussa maailmassa sen vaikutukset ovat erilaiset kuin kehitysmaalaisissa, joiden perusterveydentila on jo valmiiksi heikko. Pelko pois ja sairastetaan ohjeiden mukaan tilanteen kehittymisen vaatimalla tavalla.

• Pää kylmänä

Niin, suosittelen pitämään pään kylmänä ja miettimään kukin tahollaan, ketä siis uskoa, palstoilla kirjoittelevaa tavallista ihmistä eli maallikkoa vai THL:n asiantuntijaa.

• paniikkipelle

En tajua ollenkaan mitä sinä panikoit:O Ennen kuin tuosta maksullisuudesta alettiin kohkata, luulin että sikainfluenssan hoidosta on joutunut maksamaan ihan samalla tavalla kuin muistakin influenssoista/mahataudeista ym. tarttuvista taudeista.

Homma voisi mennä vaikkapa näin:

-terveyskeskusmaksu 12 € (omassa kunnassani vain vuoden kolme ensimmäistä käyntiä on maksullisia)
      -viruslääke 20 €
      -mahdollinen sairaalahoito n. 25 €/päivä

En usko että kenenkään talos tuohon kaatuu tai jos kaatuu, niin sitten sosiaalitoimistoon kuitteja viemään...

• Järki käteen

Ensiavussa tai tk:ssa ei tiedustella pankkitilin saldoa, hoidon saa riippumatta siitä, onko tilillä katetta. Ellei maksuista suoriudu sosiaalivirasto auttaa sairaalamaksuissa. Että ottaa päähän tuo muutamien vaikerointi.

• rozdennyj v CCCP
        Järki käteen kirjoitti:

Ensiavussa tai tk:ssa ei tiedustella pankkitilin saldoa, hoidon saa riippumatta siitä, onko tilillä katetta. Ellei maksuista suoriudu sosiaalivirasto auttaa sairaalamaksuissa. Että ottaa päähän tuo muutamien vaikerointi.

Olet aivan oikeassa ,ärsyttää lukea kaikki nämät itkut.Kyllä Suomessa hoitoa saa,
        jos ja kun on se hoito järkevä (ja on olemassa). Ainoa reaali pula tulee hoitaa vanhukset koska elätään niin pitkään( koska hoidetaan "liian " hyvin ?).
        Ei tässä kukaan voi ymmärtää miten joutuu koko suku rikottaa lapsienkin säästöpossut saadakseen mummon murtuneen lonkan korjattua, kun valtiota ei kiinosta tippaakaan.

• rokotteen

vaikutuksista ei ole minkäänlaisia takeita joten sitä ei kannata ottaa.
      Lepo d-vitamiini paljon turvallisempi ja varmempi.

• Lääkäri..

Olette nyt ihan hysteerisiä. Normaaliin influenssaakin kuolee suomessa liki 1000 ihmistä vuodessa. Ei tämä possunuha poikkea tuollaisesta millään lailla. Ja ei astman sairastaminen pahenna oireita. Kyse on lähinnä silloin keuhkokuumeesta.

Ottakaahan nyt rauhallisesti ja sairastakaa se possunuha ihan rauhassa - ei se tapa sen enempää kuin mikään muu influenssa.

• kaitv se

tyttö tuli amerikasta ja oli 4 pv kuumetta, päänsärkyä, vatsavaivoja ja yskää. muutama burana meni, ei muuta ja nyt jo lähes kunnossa. turhaa tautia hysterisoidaan

• siellä
        kaitv se kirjoitti:

tyttö tuli amerikasta ja oli 4 pv kuumetta, päänsärkyä, vatsavaivoja ja yskää. muutama burana meni, ei muuta ja nyt jo lähes kunnossa. turhaa tautia hysterisoidaan

Olet ihan oikeassa siinä, että sikainfluenssaa ei ole syytä hysterisoida. Et kuitenkaan voi mennä olettamaan, että tyttärelläsi olisi se. Suurin osa kuumeisista hengitystieinfektioista on jotakin muuta tartuntatautia.

• oikeassa
        siellä kirjoitti:

Olet ihan oikeassa siinä, että sikainfluenssaa ei ole syytä hysterisoida. Et kuitenkaan voi mennä olettamaan, että tyttärelläsi olisi se. Suurin osa kuumeisista hengitystieinfektioista on jotakin muuta tartuntatautia.

Hysteriaan ei todellakaan ole suomenkansassa ole tarvetta!!!
        Se sikainfulenssa on raakaa tarinaa, raskaina oleville, vanhuksille ja heikko kuntoisille, allergigoille!
        Heille se on totista totta! Sairaan hoitoa tämä ryhmä tulee saamaan!!!
        Me muut, kotihoito paras!!

• tietinkin
        oikeassa kirjoitti:

Hysteriaan ei todellakaan ole suomenkansassa ole tarvetta!!!
        Se sikainfulenssa on raakaa tarinaa, raskaina oleville, vanhuksille ja heikko kuntoisille, allergigoille!
        Heille se on totista totta! Sairaan hoitoa tämä ryhmä tulee saamaan!!!
        Me muut, kotihoito paras!!

lapsille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3712
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2509
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2106
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1627
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1458
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1404
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      20
      1201
    Aihe