Olen kuukauden ikäisen tyttövauvan äiti. Minulla on mies joka auttaa vauvan hoidossa kun on kotona ja äitini palvoo ensimmäistä lapsenlastaan. Äitini asuu samassa talossa, mutta eri rapussa, ja on suurena apuna kun itsellä ei meinaa voimia olla.
Synnytyksen jälkeen meni ensimmäinen viikko hyvin, voimia oli vaikka muille jakaa, olin niiiin onnellinen pienestä ihmeestä. Mutta sen jälkeen on alkanut masennus tulla asteittain. Olen aiemminkin ollut masentunut, kävin masennushoitajalla ja söin lääkkeitä, joista ei ollut hyötyä. Lopetin lääkkeiden syönnin kun tajusin olevani raskaana.
Nyt olen liian syvällä masennuksessa. Itken vauvaa syöttäessäni, ja vielä enemmän kun vauva huutaa. Tytöllä on masu kipeä, joten huutoa on enemmän kuin tarpeeksi. Hoidan kyllä vauvaa kun joku on hätänä, mutta en halua pitää häntä sylissä "turhaan", en paijata tai suukotella niin kuin alussa.
En tunne lasta kohtaan oikein mitään. Tuntuu että viimeaikoina en ole kyennyt rakastamisen tunteesen lasta enkä miestäni kohtaan. Nyt vain haluaisin palata ajassa takaisin päin, tehdä asiat toisin. Haluan entisen elämäni takaisin.
Olen myös sen verran huonossa kunnossa, että olen alkanut ajatella kaiken olevan helpompaa jos teen itsemurhan. En ole varma, pystyisinkö siihen, mutta ajatuksissa asia on usein. Pelkään myös satuttavani lastani. Välillä olen niin raivoissani, että voisin tehdä melkein mitä vain. Tähän mennessä olen kohdistanut vihan itseeni, "nipistän" käsivarrestani aina kun tekisi mieli tehdä vauvalle jotain.
Kerroin eilen masennuksesta miehelleni, mutta en saanut yhtään tukea tai kannustusta. Häntä ei edes tuntunut kiinnostavan. Keräsin kauan rohkeutta että uskalsin kertoa, turhaan. Muille en kehtaa kertoa, koska muille näyttelen että kaikki on hyvin. Itken silloin kun olen kahdestaan tytön kanssa kotona.
Tekstistä tuli hieman sekava, mutta toivoisin, että EDES JOKU kommunikoisi kanssani.
Masennus,itsemurha-ajatukset
2
402
Vastaukset
- Väsynyt itsekkin
Sinä olet rohkea kun kirjoitat tänne olostasi. Sinun pitää heti ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai neuvolaan ja hyvin rohkeasti kertoa mitä sinä tunnet. Minä kärsin myös masennuksesta ja ymmärrän olotilasi hyvin. Sinun pitää päästä juttelemaan ja saada lääkitys, että olosi paranee. Masennukselle ei kukaan voi itse mitään ei ole sinun syysi, että se tuli takasin. Joskus miehen on vaikea suhtautua masennukseen koska ei tiedeä mitä se on ja helposti ajatellaan vaan sen olevan laiskuutta ja väliinpitämättömyytä. Kerro äidillesi olostasi MUTTA EHDOTTOMASTI SOITA HETI TERVEYSKESKUKSEEN TAI NEUVOLAAN. Muista se, että ei todellakaan ole ainoa joka kärsiin masennuksesta ja tuntee noin ihanasta pienokaisesta huolimatta.
Voimia sinulle koko sylillinen. - synnytyssairaalaan tai
mihin tahansa!
Sitten on äimä!
Ota yhteyttä sinnekkin>http://www.aima.fi/
!" Toimisto on toistaiseksi avoinna erikseen ilmoitettuina aikoina. Seuraavan kerran toimisto on avoinna:
- arkisin 27.7.-7.8.2009 klo 10-15
Muina aikoina puhelimeen voi jättää viestin.
Puh. toimisto 040 725 6229
Sähköposti: [email protected]
Puhelinpäivystys/vertaistuki 040 746 7424 "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418