Meillä on suvussa refluksia. Nuorimmalla lapsella (nyt 5 v) on epäilty myös tätä, mutta ei ole tutkittu mitenkään.
Vauvasta saakka oireillut tyypillisesti. Sama oli itselläni lapsena.
Myös äitini kärsi eläessään tästä samasta vaivasta.
Itselläni vaiva pahenee aina tiettyjen ruokien myötä ja stressi lisää oireita.
Myös laktoosi-intoleranssia löytyy.
Itse en kestä kovin hyvin maitotuotteita, vaikka laktoosi-intoleranssia ei olekaan minulta löydetty.
Tämä nuorimmainen lapsi on tällä hetkellä sairaalassa, mutta psykiatrisella puolella tutkimuksissa, jonne joutui jo kuukausi sitten oltuaan ensin somaattisen puolen tutkimuksissa. Fyysistä vikaa ei löydetty, mutta vatsa jätettiin kuitenkin tutkimatta, (vaikka lähettävä lääkäri oli epäillyt jopa keliakiaa).
Keliakiakoe on tosin otettu useita vuosia sitten verinäytteestä, eikä siinä silloin näkynyt mitään.
Lähettävä lääkäri kuitenkin sanoi, että se ei välttämättä näy verikokeissa.
Lapsi ei sietänyt pienempänä maitotuotteita ja epäiltiin maitoallergiaa, jota ei neuvolassa suostuttu tutkimaan ja lopulta vein hänet yksityiselle liki 2-vuotiaana, jossa prick testi ainakaan ei enää näyttänyt mitään.
Nyt vanhempana hän on sietänyt maitotuotteita jokseenkin. Olen käyttänyt lähinnä luomumaitoa, juustoja (jugurttia harvoin) ja esim. jotain hylaraejuustoa, mutta ei ole mitenkään hinkuna juomaan maitoa. Lähinnä nuo erilaiset juustot ja jäätelö menee (jäätelöstä tulee kyllä joskus edelleen jotain oireita, kuten itsekin saan).
Tuolla sairaalassa hänet on nyt laitettu juomaan maitoa enemmänkin ja syö paljon esim. jugurttia.
Ruokailu alkoi hänellä olla kotona ajoittain huonoa (voimakasta uhmaa ja ärtyneisyyttä myös yhtenä oireena) ja sairaalaan joutuminen sai hänet lopettamaan syömisen joksikin aikaa lähes kokonaan. Kotona sentään söi edes tiettyjä ruokia.
Sairaalaan joutumiseen reagoi muutenkin erittäin voimakkaasti. Kurkku meni päivittäisen huutamisen takia aivan käheäksi.
Kaikki tulkittiin tietysti vain sellaiseksi, että reagoi siksi näin voimakkaasti, koska uudessa ympäristössä jokin vanha trauma nousi esille.
Mitään järkyttäviä traumoja hän ei kuitenkaan ole joutunut kokemaan.
Sairaalaan joutuminen oli lapselle ensimmäinen kerta, kun joutui kotoa pois, jonkun muun hoidettavaksi tällä tavalla, että aika kova stressin paikka varmaan.
Tuolla psykiatrisella puolella koko vatsaongelma on aika pitkälti tahdottu laittaa pelkästään psyykkisen piikkiin. Myös ne kaksi vatsaflunssaa, joihin sairaalassaoloaikana on sairastunut (juuri parhaillaan on sellainen päällä, nyt vasta uskoivat, kun alkoi kuumeilla ja muutkin lapset alkoivat oksennella yms.) ovat aina alkuun olleet lääkäreiden (ja osan hoitajista) mukaan vain pelkkää psyykkistä oireilua. Huh...
Nyt tämän vatsapöpön aikana (kurkkukin tosi huonossa kunnossa, on ollut kipeä ja yskii) on lapsen uloste sitten muuttunut lähes mustaksi.
Esim. tavallista mustikkaa (ainoastaan pensasmustikoita muutaman marjan, mutta eiväthän ne värjää, vaiko???) tai rautatabletteja hän ei kuitenkaan ole syönyt tässä viimeaikoina, joten mitään selitystä eivät ole tälle siellä keksineet.
Lapsi on ollut lisäksi aika levoton ja ärtynyt tämän sairauden aikana ja nyt illalla oli kuulemma olo ollut aika väsähtänyt.
Voikohan joku flunssapöpökin muuttaa ulostuksen väriä, vai vuotaakohan jossain?
Mihinkään tutkimuksiin lasta ei kuitenkaan olla oltu siellä edelleenkään automaattisesti kiikuttamassa, vaikka yliopistollisessa sairaalassa ollaan, vaan on ajateltu nyt tässä vaan "katsella" mihin suuntaan tilanne menee.
Vatsatutkimuksista oli kyllä jossain vaiheessa osatolla puhetta, mutta asia ei tunnu etenevän ollenkaan, eivätkä tunnu näkevän asiaa niin tärkeänä kuin itse näen.
Painopiste tuntuu olevan kokoajan vain tuolla psyykkisellä puolella.
Harmittaa hieman.
Tumma uloste lapsella
2
2421
Vastaukset
- sairaalassa
tutkimuksissa, niin ilman muutahan lapsen _huoltajilla_ on oikeus vaatia ja saada lapselle tutkimuksia ja hoitoa!
Miten kauan lapsi joutuu olemaan sairaalassa? 5 vuotiaan psykiatriset ja neuropsykologiset ym. tutkimukset kyllä selviävät jo tuossa ajassa. Siis lapsiko on joutunut olemaan psyk.osastolla KUUKAUDEN?
Mitä siellä somaattisella puolella sitten tutkittiin jos ei sitä vatsaa tutkittu laisinkaan?
Varaa lapselle yksityiseltä lääkäriasemalta aika tutkimuksiin jos asia ei kerran sairaalassa etene! Onhan tummaan ulosteeseen monia eri syitä ja asiahan on tutkittava. Minä en kyllä ihmettelisi että "vuotaako jossain" vaan olisin vienyt lapsen muualle tutkimuksiin jos ei kyseisessä paikassa tutkita.
Harmittaa hieman......minua olisi harmittanut jo lapsen puolesta niin paljon että olisin kiikuttanut muualle tutkimuksiin.- ap.
Joo, somaattisella puolella ottivat ainakin verinäytteitä, pään MRI:n, EEG:n ja selkäydinpunktiokin tehtiin.
Siinä vaiheessa, kun ei löydetty noissa testeissä mitään, niin päättivät, että siirretään psykiatriselle puolelle, koska tilanne oli ollut niin kaoottinen ja perheellämme on vanhaa traumataustaa (mutta tämä kylläkin tapahtunut paljon ennen lapsen syntymää).
Tuossa vaiheessa kysyin, että "no entäs se vatsa sitten", niin sain vain vastaukseksi, että ei nuo lapsen oireet siitä johdu. Lapsella kun oli myös sitä psyykkistä oireilua (joka kyllä varsinaisesti alkoi rajumpana vasta sairaalassa, mikä tietysti tulkittiin ainoastaan sellaiseksi, että vasta uudessa ympäristössä vanhat traumat pääsee nousemaan esille...ihmettelen vaan edelleen, että mitkä traumat).
Tällä hetkellä kyllä vaikuttaa vahvasti siltä, että fyysinen vaikuttaa erittäin paljon psyykkiseen, eikä toisinpäin!.
Tuolta somaattiselta puolelta lähtiessä sanottiin vaan, että vatsa voidaan tutkia sitten "joskus myöhemmin".
No, tuolla psykiatrian osastolla vaadin heti lähetteen vatsatutkimuksiin ja eka lääkäri lupas sen hoitaakin. Kysyi, että haluanko sen tämän tutkimusjakson aikana ja sanoin, että tietysti haluan.
Hän sanoi, että aika on tilattu ja ajankohdasta tulee tieto myöhemmin.
No, sitten tämä lääkäri lähti lomille ja kuvioihin tuli mukaan toiset lääkärit, kesälomien takia. Nyt heitä on ollut jo n. 5-6 ja kaikilla vähän omat näkemyksensä (on erittäin ärsyttävää tällainen pompottelu ihmiseltä toiselle!).
Kun olen tässä myöhemmin tiedustellut näitä vatsatutkimuksia, niin vastaus on ollut oudon välttelevä ja aina on painotettu vain sitä, että eiväthän lapsen oireet nyt vatsasta johdu.
No, vaikka mukana oliskin jotain psyykkistäkin oireilua, niin kyllähän tuo vatsakin pitäis toki tutkia, jos sekin kuitenkin on oireillut ja sukutaustaa on näinkin paljon kuin meillä. Pitäis kyllä ehdottomasti sulkea tietyt asiat pois, mutta tosiasiahan on, että psyykenpotilaiden on usein vaikea saada somaattisen puolen hoitoa, kun oireita vaan vähätellään ja yritetään keksiä niille muita selityksiä.
Että voi pyhä yksinkertaisuus!
Lisäksi tässä on vaarana tällä psykiatrisella puolella myös se, että ei aleta muutenkaan kokonaisvaltaisesti hoitaa itse lasta, vaan aletaankin ylihoitaa perhettä ja lapsen yksilöllinen tehokas hoito jää lopulta jonnekin taka-alalle. Laitoshoidosta tms. ei ole useinkaan pidemmän päälle mitään hyötyä, vaan hoidon pitäisi suuntautua ennemminkin yksilöterapioihin.
Nyt tuntuu siltä, että pitävät häntä ikäänkuin "varmuuden vuoksi" siellä osastolla "säilytyksessä". Eihän siellä mitään varsinaista "hoitoa" saa, perushoito ainoastaan, tarkkailevat vain loputtomiin.
Yhtään kunnon yhtenevää diagnoosia en ole kuitenkaan vielä missään paperilla nähnyt, mulle ei ole edes annettu mitään papereita, pyynnöistäni huolimatta. Ei kerrottu selkeästi edes sitä, mitä ovat siellä tutkineet ja mitä mahdollisesti vielä hakevat.
Somaattisen puolen koetuloksia olen pyytänyt noin sata kertaa nähtäväksi, mutta jostain syystä eivät anna niitä (joku "tekninen ongelma" kuulemma, helpompi on kuulemma luovuttaa ne sitten vasta nippuna joskus hamassa tulevaisuudessa...).
Olis vaan kiva tietää mitä verikokeitakin siellä on ylipäätänsä otettu, mutta aina kun olen kysynyt, niin kukaan ei tiedä mistään mitään (vaikka tuloksien pitäis varmaan näkyä koneella). Mulle sanotaan vaan, että "ethän kuitenkaan ymmärrä niistä yhtikäs mitään" (voi luoja!).
Tämä kaikki alkaa tuntua jo ihan mielipuoliselta.
En ole voinut viedä lasta yksityiselle, kun rahat on olleet kaikkien sairaalalaskujen ja 200 kilsan päivittäisen matkustamisen (julkisilla kulkuneuvoilla) takia tässä kuussa ihan finito. Apua ei käytännössä ole yhteiskunnalta herunut. Kela maksaa kaikki matkakorvaukset kuukauden viiveellä jne.
Eikä lasta tuolta osastolta ole ulos mukaani edes päästetty.
Toisten vanhemmat ovat saaneet käydä lastensa kanssa kaupungilla, mutta en minä.
Seuraavaksi täytyy kait ottaa yhteys potilasasiamieheen, jos asiat ei millään etene ja alkaa mennä ihan väärään suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6392934- 1091572
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh701528Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831400- 1151297
- 1381276
- 1051147
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381051- 48970
- 49949