Tietotekniikan opettajaksi

Miettivää

Olen kouluttautunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi. Eikö ole niin, että jos suoritan aineopinnot jostain oppiaineesta, olen pätevä opettamaan tätäkin ainetta peruskoulussa, toisen asteen koulutuksessa tai korkeakoulussa?
Olen kiinnostunut vielä tietotekniikan opettajan työstä. Miten saisin tämän pätevyyden? Pitääkö minun siis tehdä cumu tietotekniikasta, tietojenkäsittelytieteestä vai mistä?

2

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mik--ki

Muista asteista en tiedä, mutta toisella asteella monet tietotekniikan opettajat eivät välttämättä ole suorittaneet mitään juuri tietotekniikassa, vaan jollakin lähialoista. Ja sitten on muuten opettajan pätevyys. Ala kun on sellainen, että tärkeintä on osoittaa, että käytännössä osaa kaiken tarvittavan. Monilla on sivussa esim. toiminimi ja tekevät, kuten minäkin, erinäisiä tietotekniikkaan liittyviä juttuja asiakkaille. Olen ammatillisen aikuiskoulutuksen opettaja, pääasiassa verkkoviestintään liittyvissä aineissa, koulutukseni on artenomi AMK opettajan pedagogiset opinnot.

• Ex-ope

Olen opettanut tietotekniikkaa peruskoulussa, lukiossa ja ammattioppilaitoksessa sekä tietojenkäsittelyä ammattikorkeakoulussa. Olin aiemmalta ammatiltani aineenopettaja. Myöhemmin suoritin toisen yliopistotutkinnon, jonka pääaineena oli tietojenkäsittelytiede. Nykyisin olen it-alalla.

Pätevyyden peruskouluun ja lukioon saat suorittamalla cumun tietojenkäsittelytieteestä. Ammatillisella puolella tietojenkäsittelyn tai tietotekniikan opinnoista on erityisesti silloin hyötyä, mikäli opetat tekniikan ja liikenteen alalla. Muilla kuin tekniikan ja liikenteen aloilla olen tosiaan nähnyt hyvin erilaisilla taustoilla varustettuja opettajia.

Monilla ammattioppilaitosten kursseilla opetetaan lähinnä joidenkin ohjelmistojen käyttöä, eikä esimerkiksi ohjelmointia. Silloin voi hyvin riittää se, että on kokemusta tietystä alasta ja osaa käyttää ko. ohjelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe