Minkälaisia etuja yrittäjällä, tai yrityksen omistajalla on?
Ymmärtääkseni yritystä varten otetut lainat voi vähentää verotuksessa? Samoin pääomatuloja saadessa voi tehdä isompia verovähennyksiä, kuin normi palkansaaja? Myös eläkevakuutuksessa sama juttu.
Voiko yritys itsessään vähentää kuluina esim. lounassetelit, työsuhdepuhelimen ym??
Mitä muuta?
Jotenkin tuntuu, että "yrittäjän euro" on arvokkaampi kuin työntekijän.
yrityksen hyödyt ja edut?
10
3390
Vastaukset
- nnoin
Verotuksessa voi vähentää liiketoiminnasta aiheutuneet kulut, eli siis todellakin yrityksen toimintaan liittyviä kuluja. Henkilökohtaiset elinkustannukset eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, tosin monesti tuo raja on veteen piirretty viiva.
Ei yrittäminen vaikuta pääomatulojen verotukseen mitenkään. Yksityishenkilö siellä taustalla kuitenkin on verotettavana. Samoin eläkemaksut toimivat verotuksessa ihan samalla tavalla, oli sitte yel:n tai tyel:n piiriin kuuluva. YELin saa yrittäjä vähentää verotuksessa, samoin työntekijä tyelin ja yrityksen osuuden tietysti yritys omassa verotuksessaan (liiketoiminnan kuluna).
Lounassetelit ovat työntekijän etuus ja verotuksessa lasketaan niiden verotusarvo joka lisää siis ansiotuloa. Samoin puhelinetu, mutta yritys kyllä voi puhelinta tarvita ihan liiketoimintaansakin, jolloin luonnollisesti vähennettävä. Mahdollinen yksityiskäyttö tulee tietysti huomioida.
Yrittäjän euro sen arvokkaampi ole, täytyy muistaa että yrittäjällä on aina riskinsä kannettavanaan. Monesti yrittäjän "edut" ovat "harmaalla" alueella olevia asioita, joista monikaan ei varmasti halua yleisesti keskustella.- keskustella
Kirjoitit:
'Monesti yrittäjän "edut" ovat "harmaalla" alueella olevia asioita, joista monikaan ei varmasti halua yleisesti keskustella.'
Minä siis haluan keskustella niistä. Aloitetaan vaikka sillä että kerrot mitä ne harmajaiset edut ovat, niin keskustellaan sitten niistä. Minulle kun ei tule mieleen yhtään "etua" olla yrittäjä, paitsi että on oma pomonsa ja saa tehdä sitä mistä eniten pitää ja ansaita sillä. - on...
keskustella kirjoitti:
Kirjoitit:
'Monesti yrittäjän "edut" ovat "harmaalla" alueella olevia asioita, joista monikaan ei varmasti halua yleisesti keskustella.'
Minä siis haluan keskustella niistä. Aloitetaan vaikka sillä että kerrot mitä ne harmajaiset edut ovat, niin keskustellaan sitten niistä. Minulle kun ei tule mieleen yhtään "etua" olla yrittäjä, paitsi että on oma pomonsa ja saa tehdä sitä mistä eniten pitää ja ansaita sillä.Tapoja yrittää on yhtä paljon kuin yrittäjiäkin. Itse kuulun niihin, jotka välttävät tuota "harmaata" vyöhykettä niin paljon kuin mahdollista. Tällöin pysyy rauhassa myös verottajalta - tosin se sitten maksaa jonkin verran lisääntyneinä veroina.
Tunnen kyllä paljon myös yrittäjiä, jotka laittavat henkilökohtaisia kuluja yrityksen kuluiksi. Esimerkiksi lomamatkat voi laittaa helposti, jos lomailee seuduilla, joilla normaalisti tekee myyntityötä. Samaten esim. henkilökohtaiset tietokoneet jotkut laittavat yrityksen kuluiksi, vaikka tulisivat esim. lasten käyttöön. Osaa henk. koht. ravintolakuluista tiedän myös laitetun yrityksen kuluiksi.
Toinen juttu sitten ovat nämä lailliset keinot tehdä verosuunnittelua. Esim. autoedun ottaminen ja sen antaminen esim. perheen sisällä sille, jolla on pienin marginaaliveroprosentti ( jos siis esim. sinä ja puolisosi työllistyvät samassa yrityksessä ). Lounassetelien ja puhelinedun ja joukkoliikenne-edun ottaminen myös on tällainen laillinen keino, jos joka tapauksessa joutuu syömään ja puhumaan ja liikkumaan. Samaten asuntoetu, jos sille on tarvetta. - harmaata on
on... kirjoitti:
Tapoja yrittää on yhtä paljon kuin yrittäjiäkin. Itse kuulun niihin, jotka välttävät tuota "harmaata" vyöhykettä niin paljon kuin mahdollista. Tällöin pysyy rauhassa myös verottajalta - tosin se sitten maksaa jonkin verran lisääntyneinä veroina.
Tunnen kyllä paljon myös yrittäjiä, jotka laittavat henkilökohtaisia kuluja yrityksen kuluiksi. Esimerkiksi lomamatkat voi laittaa helposti, jos lomailee seuduilla, joilla normaalisti tekee myyntityötä. Samaten esim. henkilökohtaiset tietokoneet jotkut laittavat yrityksen kuluiksi, vaikka tulisivat esim. lasten käyttöön. Osaa henk. koht. ravintolakuluista tiedän myös laitetun yrityksen kuluiksi.
Toinen juttu sitten ovat nämä lailliset keinot tehdä verosuunnittelua. Esim. autoedun ottaminen ja sen antaminen esim. perheen sisällä sille, jolla on pienin marginaaliveroprosentti ( jos siis esim. sinä ja puolisosi työllistyvät samassa yrityksessä ). Lounassetelien ja puhelinedun ja joukkoliikenne-edun ottaminen myös on tällainen laillinen keino, jos joka tapauksessa joutuu syömään ja puhumaan ja liikkumaan. Samaten asuntoetu, jos sille on tarvetta.Harmaalla alueella tarkoitin juuri tuota hyödyn ottamista yrityksen piikkiin, mikä ehkä oikeasti olisi täysin omia juttuja. En tarkoita että laittomuuksia harrastaisi, periaatteessa, mutta pienistä asioista kertyy hyötyä. Kuten esimerkiksi printteriin, jota ei käytetä työhön, ostetut tarvikkeet kannattaa lykätä firman kuluiksi, koska kukaan ei pysty todistamaan ettet käyttä sitä yritystoimintaan. Samaan pooliin menee sanomalehdet, jotka voi huoletta tilata ammattikirjallisuus ja lehdet nimikkeellä. Samoin monet muut asiat, jotka eivät ehkä kaikille ole edes tuttuja, miten niitä voi hyödyntää.
Mielestäni nuo ovat kuitenkin pieniä asioita, ne joutuu joka tapauksessa maksamaan, vaikka niistä joku verotuksessa hyötyisikin. Moni joka ei yrittämisestä ymmärrä, luulee että autot saa firman piikkiin eikä niitä tarvitse maksaa. Kylläpä ne vaan maksetaan ja pienissä yrityksissä se on yhtä kuin yrittäjä itse. - ...B2B...
keskustella kirjoitti:
Kirjoitit:
Minä siis haluan keskustella niistä. Aloitetaan vaikka sillä että kerrot mitä ne harmajaiset edut ovat, niin keskustellaan sitten niistä. Minulle kun ei tule mieleen yhtään "etua" olla yrittäjä, paitsi että on oma pomonsa ja saa tehdä sitä mistä eniten pitää ja ansaita sillä.Yrittäjänä pystyt ostamaan tavaraa tukkukaupoista omaan käyttöösi maksamalla laskut alveineen henk.koht tililtä tai lompakosta. Itsellä on yrityskortit muutamaan ruokatukkuun , rautakauppoihin, sisustustavarakauppoihin, onniseen, yms yms. Yritys saa aina parmmat alennukset kuin Matti Meikäläinen. Ruokatukuista en saa varsinaista alennusta mutta pystyn ostamaan suurpakkauksissa (pienemmällä kilohinnalla) joita ei lähikaupasta saa.
- minä tiedoton
...B2B... kirjoitti:
Yrittäjänä pystyt ostamaan tavaraa tukkukaupoista omaan käyttöösi maksamalla laskut alveineen henk.koht tililtä tai lompakosta. Itsellä on yrityskortit muutamaan ruokatukkuun , rautakauppoihin, sisustustavarakauppoihin, onniseen, yms yms. Yritys saa aina parmmat alennukset kuin Matti Meikäläinen. Ruokatukuista en saa varsinaista alennusta mutta pystyn ostamaan suurpakkauksissa (pienemmällä kilohinnalla) joita ei lähikaupasta saa.
Yrittäjänä siis se hyvä puoli, että voi määritellä, miten oma palkka maksetaan, työntekijänä tuskin on tälläistä mahdollisuutta.
Tottakai sitten kannattaa nostaa niitä pääomatuloja, koska juuri niistä voi tehdä vähennykset esim. asuntolainaan. - sghtyjyuk
minä tiedoton kirjoitti:
Yrittäjänä siis se hyvä puoli, että voi määritellä, miten oma palkka maksetaan, työntekijänä tuskin on tälläistä mahdollisuutta.
Tottakai sitten kannattaa nostaa niitä pääomatuloja, koska juuri niistä voi tehdä vähennykset esim. asuntolainaan.Pääomatuloja voi nostaa vain silloin jos firmassa on jotain jaettavaa ja osinkojen maksaminenkin on hyvin selkeästi ohjeistettu miten sitä saa jakaa. Firman pitää ensin kannattaa että voi jotain jakaa.
Pääomatuloveroprosentti on kuitenkin sen verran korkea että vielä 35 000e palkkatulot on kevyemmin verotettua tuloa.
Jos ei ole pääomatuloja niin silloin ne asuntolainan korot vähennetään palkkatulosta alijäämähyvityksenä, ei siitä mitään ylimääräistä etua yrittäjälle tule.
Aikaisemmissa kirjoituksissa esiin tulleet verovilppitavat menee läpi niin kauan kun tulee verotarkastus. En tiedä kuinka moni teistä on kokenut verotarkastuksen, mutta voin sanoa että tarkkaan syynätään kuitti kerrallaan.
Siinä vaiheessa kun tarkastaja on ovella, on myöhäistä enää peitellä jälkiään. Niillä on ollut pankkitilit seurannassa on paljon ennen kuin tulevat ovellesi. Eikä pelkästään sinun ja yrityksen pankkitilit vaan myös puolison ja lapsien. Tätä ei palkansaaja koskaan joudu kokemaan vaikka kuinka tekisi viikonloppuisin pimeää keikkaa työnantajansa koneilla ja laitteilla.
- 1257ä
yrittäjäks kun saat kaiken vähentää verotuksessa.
PS. muista sitten että pitää olla pirusti tuloja että homma pyörii! - Iänimies
Hei. Olen pienyrittäjä ja toimin toiminimellä, työllistän ainoastaan itseni.
Voinko hankkia lounasseteleitä/kortin ja jos niin mitäen se yritystäni hyödyttää ?
En ole alv-veron piirissä...auttakaa ihmeessä pienyrittäjää... - Hönö66
Tottakai voit hankkia. Smartumin kautta saa. Eniten hyödyttää, että ainoalla työntekijällä on maha täynnö ja jaksaa tehdä työtä paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403097- 812984
- 1912504
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362205- 271529
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411416Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403- 101284
- 131269
- 221251