Blended viskit??

Äijä

Niin mitä mieltä blended viskeistä??

27

28352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viskin ystävä

      Kyllä ne vaan on selkeästi aliarvostettuja monien mielestä. Vaikkakin juon/nautin enimmäkseen Single Malt -viskejä, niin silti monet blended viskit ovat hinta/laatusuhteeltaan erittäin hyviä! Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa JW Black, Ballantines (myös gold), miltei kaikki irkkublendedit, kanadalaiset, Bell's Extra Special, Teacher's, Famous Grouse(!)... Kyllä mainioita blended-viskejä löytyy vaikka millä mitalla.

      Varoituksen sanana mainittakoon, ettei skottilaisia kannata ostaa ellei tiedä mitä ostaa. Royal Edinburgh, Highland Bird yms ovat pahinta kuraa mihin voi rahansa tuhlata.

      Vaikkakin makuasioista lienee turha aina kiistellä.

      • Lagavulin

        oletko maistanut Black Velvet nimistä kanadalaista litkua?
        Mielestäni pahinta viskin nimellä myytävää tärpättiä mitä löytyy.
        Seagram`s V.O. taas on lähellä keskitason skottijuomia...
        Tietääkseni kanadalaiset viskit tehdään kuitenkin keskenään melko samalla tekniikalla ja samoista aineista (pannutislaimessa tislattu maissiviski, johon lisätään bourbonia tai brandyä). Outoa...


      • viskin ystävä
        Lagavulin kirjoitti:

        oletko maistanut Black Velvet nimistä kanadalaista litkua?
        Mielestäni pahinta viskin nimellä myytävää tärpättiä mitä löytyy.
        Seagram`s V.O. taas on lähellä keskitason skottijuomia...
        Tietääkseni kanadalaiset viskit tehdään kuitenkin keskenään melko samalla tekniikalla ja samoista aineista (pannutislaimessa tislattu maissiviski, johon lisätään bourbonia tai brandyä). Outoa...

        en ole maistanut...näemmä onneksi :) Seagramia on tullut juotua ja sitten tuota Moose Crownia eli alkon halpisviskiä. Korostan sitä, että viskikaapissani pääosassa ovat skottilaiset single maltit ja laatublendit. Irkut tulevat hyvänä kakkosena ja muut ovat siellä vain lähinnä muodon vuoksi ja vieraita varten :) En kuitenkaan lähde haukkumaan mitään kaapissa olevaa viskiä, niille jokaiselle on oma tarkoituksensa ja hetkensä. Ei aina ole Laphroaig tuulella ;) Joskus kaipaa nopean tujauksen jotain...silloin kelpaa nuo halvemmat nautintoaineet.

        Kanadalaisten valmistustapa saattaapi olla outo, mutta eihän noilla ameriikan litkuilla olekaan mitään tekemistä kunnon skottilaisten kanssa. Mutta kuten todettua, jokaiselle viskille löytynee oma paikkansa.


      • Hikimiki
        Lagavulin kirjoitti:

        oletko maistanut Black Velvet nimistä kanadalaista litkua?
        Mielestäni pahinta viskin nimellä myytävää tärpättiä mitä löytyy.
        Seagram`s V.O. taas on lähellä keskitason skottijuomia...
        Tietääkseni kanadalaiset viskit tehdään kuitenkin keskenään melko samalla tekniikalla ja samoista aineista (pannutislaimessa tislattu maissiviski, johon lisätään bourbonia tai brandyä). Outoa...

        Black velvet on ihan perseestä! olen itse erehtynyt kerran ostamaan pullon. enkä soisi kenenkään tekevä niin... se on pahaa. uskokaa tai älkää!


      • tissshuttelija

        ..nassutus seis, kyllähän joka kantilta funtsailtuna 1.sijan maailman parhaana blended-viskinä vie GRANT´S! Kaikki sen maussa on täydellisessä balanssissa.

        Suu tietysti napsuu single malteille (Laphroaig, Caol Ila, Talisker, Lagavulin...aijai) mutta jos ei ihan aina halua tuota makuaistijuhlaa vaan hieman rennompaa tissuttelua, niin kyllä hyvä blended (siis Grant´s) aina homman hoitaa.

        Toki makuja on monenlaisia ja esim. Highland Bird löytyy Isokaato.comissa parhaiden viskien kärkisijoilta... Toisaalta ylikökkö Mansion House huonoimmista mikä on ihan oikein. Ja ihan ohuesti hatuttaa että Kolmea Leijonaa morkataan ja salettiin vain hintansa takia. Muikean savuinen Kolme Leijonaa runsailla jäillä kesällä pikkujanoon niin avot! Halpishintaansa nähden todella hyvää.
        Näille "ei maistu ees kokiksen kanssa" asiantuntijoille taas voisi vain vihjaista että kaatakaa se kasviuutejuomanne bourbonien päälle, Old Dignity on halpaa. Ei kai nyt imelä kokis minkään skottilaisen savun ja turpeen kanssa komppaa! Jos nyt sitten yleensäkään on pakko limpparilla viinaansa sotkea.


      • suosittelen
        Hikimiki kirjoitti:

        Black velvet on ihan perseestä! olen itse erehtynyt kerran ostamaan pullon. enkä soisi kenenkään tekevä niin... se on pahaa. uskokaa tai älkää!

        Tämä Black Velvet tuntuu kivalta, pehmeältä, ei mitenkään äärimmäiseltä.


      • Anonyymi
        tissshuttelija kirjoitti:

        ..nassutus seis, kyllähän joka kantilta funtsailtuna 1.sijan maailman parhaana blended-viskinä vie GRANT´S! Kaikki sen maussa on täydellisessä balanssissa.

        Suu tietysti napsuu single malteille (Laphroaig, Caol Ila, Talisker, Lagavulin...aijai) mutta jos ei ihan aina halua tuota makuaistijuhlaa vaan hieman rennompaa tissuttelua, niin kyllä hyvä blended (siis Grant´s) aina homman hoitaa.

        Toki makuja on monenlaisia ja esim. Highland Bird löytyy Isokaato.comissa parhaiden viskien kärkisijoilta... Toisaalta ylikökkö Mansion House huonoimmista mikä on ihan oikein. Ja ihan ohuesti hatuttaa että Kolmea Leijonaa morkataan ja salettiin vain hintansa takia. Muikean savuinen Kolme Leijonaa runsailla jäillä kesällä pikkujanoon niin avot! Halpishintaansa nähden todella hyvää.
        Näille "ei maistu ees kokiksen kanssa" asiantuntijoille taas voisi vain vihjaista että kaatakaa se kasviuutejuomanne bourbonien päälle, Old Dignity on halpaa. Ei kai nyt imelä kokis minkään skottilaisen savun ja turpeen kanssa komppaa! Jos nyt sitten yleensäkään on pakko limpparilla viinaansa sotkea.

        Grant's on vaarien juomaa. Itse pidän Famous Grousesta. Bushmillsin Black Bush on irkkuviskien ehdoton kunkku. Jenkkiviskeistä ei ole ollenkaan väliksi.


    • Viskeeraaja

      Kehaisin jo tuossa viikonloppuna Rob Roy -nimistä tavaraa, joka tuntuu ainakin minun suussani antavan kivasti vastinetta erittäin sopuisalle hinnalleen (14,40 €).

      Esimerkiksi maailman eniten myyty viski, punainen Johnnie Walker, on mielestäni taas selkeästi ylihintainen (21,00 €). Juon mieluummin vaikka White Horsea (18,22 €).

      Sekoiteviskien hintaskaalan yläpäässä taas Johnnie Walker Black Label antaa hinnalleen (30,40 €) enemmän vastinetta kuin saman merkin punainen versio! Kallein Alkon myymä blended Chivas Regal (34,50 €) on taas siihen nähden ylihintainen.

      Mutta jokaisen oma suu lienee paras tuomari...

      • Äijä

        Henkilökohtaisesti pidän suunnattomasti Johnnie Walker Black Labelista... Myös kultainen ja sininen versio ovat todella hyviä!


      • JuHiZz69

        Onko 14v sitten ollut Alkon tilanne tuo ja tuollaiset hinnat..? :O Jösses.. Tällä hetkellä parasta blendiä mitä alkon valikoimasta löytyy on JW Blue label ja hinta noin 220€/0,7l.. Chivas Regal on kallistunut yli kympillä ja samoin JW Black Label.. Red Labelikin noussut 21€ -> noin 30€ hintaan.. O tempora o mores..


    • RaahenTiikeri

      Itsekin kallistun tuonne White Horsen puolelle,se jos joku on hieno viski blended viskien joukossa.
      Kovasti tunnutte vieroksuvan red labelia?Ei se nyt niin huonoa ole.Mutta toki sitä black labelia mieluummin juo kun siihen hintaan laittaa muutaman roposen rahaa lisää.
      Joku mainitsi Higland birdin tuolla aiemmin,itsekin olen kantanut sydämessäni vuosia kätkettyä tietoa Higlind Birdin huonoimmuudesta,mitä tulee itse maistamiini viskeihin.Tosin mieluummin sitäkin juo kuin selkäänsä ottaa.
      Chivas regalin yliarvostuksesta olen samaa mieltä.Mieluummin JW Black labeliin satsaa kuin chivasiin,joka kyllä on "ihan hyvää",mutta yli arvostettua.
      Mitäpä mieltä olette Dimplestä?
      -itselläni sitä on tuossa vieressä kaapissa korkkaamaton pullo,enkä ole sitä varmaan muutenkaan aiemmin päässyt maistamaan.Irwin Goodmanin lemppariksihan tuota Dimplen 15-vuotiasta De Luxe Blendediä kuulutaan kehuvan.

      • Viskeeraaja

        En minä JW rediä niin vieroksukaan, mutta kun Valkoinen Hevonen on sekä parempaa että edullisempaa, niin miksi valita juuri noin päin? Jussi Kulkevainen on punaisenakin toki kelvollinen, mutta hinta vain väärä tuossa laatuluokassa.

        Dimpleä olen juonut vain parikymmentä vuotta nykyistä nuoremmalla suulla. Muistikuva on upea, mutta arvosanan antaminen vaatisi makutestin päivitystä.


      • Lagavulin

        on hyvää. Irwin Goodman vain sotki sen colalla!!
        Red Label uppoaa mainiosti, ehkä hinta tosiaan on pari euroa yläkantissa...
        Ehkä noita kaikkein halvimpia kuten Highland Bird tulee varottua vaan halvan hinnan takia.
        Ennakkoluuloja siis.


      • RaahenTiikeri
        Lagavulin kirjoitti:

        on hyvää. Irwin Goodman vain sotki sen colalla!!
        Red Label uppoaa mainiosti, ehkä hinta tosiaan on pari euroa yläkantissa...
        Ehkä noita kaikkein halvimpia kuten Highland Bird tulee varottua vaan halvan hinnan takia.
        Ennakkoluuloja siis.

        Vai sotki irwin viskiä colalla?
        Siinä elokuvassahan(ei liene absoluuttinen totuus)vedetään laadukkaampia ja vähän vähemmän laadukkaampia viskejä sellaisenaan pullon suusta.
        Mitä tulee siihen Higland Birdiin,niin siinä ei hinta ole ennakkoluuloa aiheuttanut,kyllä se on aivan järkyttävä maistelu kokemus.
        Ennakkoluulottomuudestani halpoja viskejä kohtaan kertoo jotain se,että arvostan "kolmea leijonaa" montaa nimekkäämpää viskiä ylemmäs.


      • Lagavulin
        RaahenTiikeri kirjoitti:

        Vai sotki irwin viskiä colalla?
        Siinä elokuvassahan(ei liene absoluuttinen totuus)vedetään laadukkaampia ja vähän vähemmän laadukkaampia viskejä sellaisenaan pullon suusta.
        Mitä tulee siihen Higland Birdiin,niin siinä ei hinta ole ennakkoluuloa aiheuttanut,kyllä se on aivan järkyttävä maistelu kokemus.
        Ennakkoluulottomuudestani halpoja viskejä kohtaan kertoo jotain se,että arvostan "kolmea leijonaa" montaa nimekkäämpää viskiä ylemmäs.

        ennakkoluuloilla lähinnä omiani.
        Itse olen huomannut, etten ole tullut kokeilleeksi kaikkein halvimpia viskejä mitä Alkon hyllyllä on.Tuota Kolmea Leijonaakaan en ole kokeillut. Halvimmat maistamani taitavat olla Langs Supreme ja Vat 69. Molemmat aika mitäänsanomattomia. Kyllähän ne nyt alas menee mutta...
        Tarkemmin ajatellen taitaa tuo paljon kehuttu White Horse ollakin aika hyvä hinta/laatu suhteeltaan.


      • Viskeeraaja
        Lagavulin kirjoitti:

        ennakkoluuloilla lähinnä omiani.
        Itse olen huomannut, etten ole tullut kokeilleeksi kaikkein halvimpia viskejä mitä Alkon hyllyllä on.Tuota Kolmea Leijonaakaan en ole kokeillut. Halvimmat maistamani taitavat olla Langs Supreme ja Vat 69. Molemmat aika mitäänsanomattomia. Kyllähän ne nyt alas menee mutta...
        Tarkemmin ajatellen taitaa tuo paljon kehuttu White Horse ollakin aika hyvä hinta/laatu suhteeltaan.

        Muistelen jostakin lukeneeni, että VAT 69 olisi ollut C.G.E. Mannerheimin mieliviski. Tiedettiin kohtalaisen krantuksi ukoksi ruuan, juomien, hevosten, naisten jne. suhteen!

        Toisaalta: kuka pystyy sanomaan, olivatko yli puolen vuosisadan takaiset viskit sitä mitä samat merkit tänäpänä – ja mitä mahtoi olla tarjolla vertailukohtina?

        Olen minä pari kuusysiastiaa ostanut. Ei niin pahaa jos ei toisaalta kehujen arvoistakaan. Ehkäpä menettelee hintaluokassaan.


      • Lagavulin
        Viskeeraaja kirjoitti:

        Muistelen jostakin lukeneeni, että VAT 69 olisi ollut C.G.E. Mannerheimin mieliviski. Tiedettiin kohtalaisen krantuksi ukoksi ruuan, juomien, hevosten, naisten jne. suhteen!

        Toisaalta: kuka pystyy sanomaan, olivatko yli puolen vuosisadan takaiset viskit sitä mitä samat merkit tänäpänä – ja mitä mahtoi olla tarjolla vertailukohtina?

        Olen minä pari kuusysiastiaa ostanut. Ei niin pahaa jos ei toisaalta kehujen arvoistakaan. Ehkäpä menettelee hintaluokassaan.

        Blended viskien koostumus saattaa tosiaan muuttua vuosien ja vuosikymmenten aikana.
        Sekoittajat vaihtavat sekoitteisiin käytettyjä mallas- ja jyväviskejä ajan myötä markkinoiden ym. takia vaikka merkki, laatu ja etiketit olisivat entiset.
        Olen jotain lukenut että esim. White Horse olisi joskus ollut paljon savuisempi ja "vahvempi" maultaan. Olisiko ollut vaikka Islayta enemmän joukossa...?
        Ostin muuten pullon kehumaasi Rob Royta. Ei todellakaan hullumpaa. Hintaansa nähden suorastaan loistavaa. Täyteläinen ja hieman savuinen. Kohtuullisen pitkä jälkimaku. Hakkaa monta paljon kalliimpaa viskiä.


      • _J_
        Lagavulin kirjoitti:

        Blended viskien koostumus saattaa tosiaan muuttua vuosien ja vuosikymmenten aikana.
        Sekoittajat vaihtavat sekoitteisiin käytettyjä mallas- ja jyväviskejä ajan myötä markkinoiden ym. takia vaikka merkki, laatu ja etiketit olisivat entiset.
        Olen jotain lukenut että esim. White Horse olisi joskus ollut paljon savuisempi ja "vahvempi" maultaan. Olisiko ollut vaikka Islayta enemmän joukossa...?
        Ostin muuten pullon kehumaasi Rob Royta. Ei todellakaan hullumpaa. Hintaansa nähden suorastaan loistavaa. Täyteläinen ja hieman savuinen. Kohtuullisen pitkä jälkimaku. Hakkaa monta paljon kalliimpaa viskiä.

        Tässä parhaillaan ko. ainetta siemaillessa täytyy sanoa, että hyvää on tavara. En ole mikään viskiasiantuntija, ja arvioinkin litkuja ihan vain hyvää/ei niin hyvää/kuraa -asteikolla ja Rob Roy maistuu hyvältä, maukkaalta.

        Kyllä omaan makuun täytyy luottaa, sillä arvioni Laphroaigin jumalallisuudesta ja Chivas Regalin keskinkertaisuudesta on saanut vastakaikua myös oikeiden viskintunntijoiden keskuudessa..


    • Jusu puh GSM

      Oli muuten hauska testata :))
      Ostin Black Velvet viskiä ja otin taskumatillisen mukaan häihin.
      Tarjosin ns. viskin imijöille jotka laskee itsensä hyvän viskin ystäviksi, no.
      Tarjosin viskiä matista niille, ja vastaus oli että, kyllä on hyvää viskiä.
      Eli epäilen että te ns. viskin ystävät epäilette heti kun hinta on halpa.
      Ei kannata, koska halpakin saattaa olla hyvä.
      "Älä aliarvioi huoraa tai juomaa hinnan perusteella" kuten vanha kansa jo tiesi.

      • 12

        Saattoivat olla kohteliaita kun omasta matista tarjoaa.

        Viskit ovat kyllä vähän kuin viini. Ajan myötä löytää oman suunsa mukaiset viskit - olkoon sitten vaikka Black Velvet.

        Olen itse erikoistunut vain näihin Classic Malteihin pyrkimättä olemaan yhtään mikään viskisnobi ja osoittelematta sormella:

        Lagavullin
        Talisker
        Glenmoranchie
        Oban
        Dalwhinnie
        Glenkinchie

        Niistä riittää minulle purtavaa vielä pitkään.

        Viskinmaistelu on hiljaisen, yksinäisen miehen puuhaa, joka vaikeiden elämänprobleemien selvittyä haluaa palkita itsensä päivän päätteeksi. Viskistä ei ole rementämään palstoilla eikä ainakaan nurkan takana nautittavaksi.


      • 18+5

        Ei taskumatista mitään makua kuitenkaan mihinkään saa, eli on ihan sama mitä kuraa sinne kaataa. Kaikki maistuu melko samalta kun tuoksut jää saamatta.


    • OPPIES

      Itse alan olla samoilla raiteilla, kuin Jim Murray. Tuo paljon keskustelua herättänyt tuhansia viskejä maistanut viskiraamatun kirjailija. Hänen mielestään blended on se oikea skottilainen. Yksi syy tähän ainakin on, että sekoitusviskistä ei koskaan voi etukäteen tietää mitä on luvassa. Jos saat käsiisi pullon Ardbegia, niin tiedät aika pitkälle etukäteen mitä pullo sisältää. Toinen seikka on tämä "complexity", eli monimuotoisuus varmaan suomennettuna. Kun aine sisältää useaa kymmentä eri viskiä, voi taitava master blender luoda monia vivahteita mielensä ja taitojensa mukaan.
      Useat maltit ovatkin pitemmän päälle tylsiä, vaikka mallas mainion makuista onkin. Mutta ne eivät aina pistä samalla tavalla pähkäilemään öasin ääressä, kuin parhaat blendit.

      Omasta mielestä Ardbeg ja Springbank on ne paistuvimmat. 10-vuotiaita olen maistanut. Niissä ei ole väriaineita lisättynä, eikä niitä ole kylmäsuodatettu.

      Blendeistä Johnnie Walkeri black on makoisa vähän kalliimpi. Pikkuisen halvemmista Grant's, Ballantines ja etenkin Jameson on namia. Eikä Teacher'skaan pahaa ole.

      Ihan halvimmat skottilaiset ei ole hääppöisiä. Vat 69, Highland queen, highland bird, Highland reserve jne. Niistä voi puhua melkein viinana, et juopotteluun ei nautiskeluun...

      • Viskeeraaja

        Murray puhuu mitä puhuu mutta käsittääkseni hän on vannonut tähän asti single malt viskien nimeen. Ballantine's teki tässä suhteessa selvän poikkeuksen - tästä huolimatta en pidä Ballantine's viskeistä.

        Toteamus "Yksi syy tähän ainakin on, että sekoitusviskistä ei koskaan voi etukäteen tietää mitä on luvassa" on totaalisen väärä. Blendet viskien yksi myyntivaltti on nimenomaan se, että ne ovat tuttuja ja turvallisia sekä vuodesta toiseen saman makuisia. Single malt visken vuosikerrat ovat aivan oma juttunsa niistä ei todellakaan voi sanoa samaa. Eikä tarvitse olla vuosikerralla merkitty single malt kun niiden maut muuttuvat vuosien kuluessa. Tämä johtuu siitä, että tynnyrit, käytetty vesi, mallas ja tekotapa muuttuvat vuosien varrella eikä viskiin sekoitetan toisen tislaamin mallasviskiä saati sitten jyväviskiä niin kuin tehdään sekoiteviskeille.

        Sekoiteviskejä käytän juomasekoituksin ja tarjoan niille jotka eivät ymmärrä tai pidä single malt viskeistä.


      • Shetlannin.Poni

        VAT69 on kylla klassikkojen klassiko ja ei huono hintaisekseen.


    • Guvgyyvuvg

      Highland birdiä on tullut juotua jo vuosia bissen kanssa, siis silloin kun joskus humalanhakuisesti juon. Vaan näitä kahta on tullut kulutettua viikonloppuisin, enkä oo pariin vuoteen baarissakaan muuta juonut, paitsi silloin tällöin screwdrivereitä, baarissa tietty jtn muuta kuin highlandiä esim. JD:tä, chivasia, jamesonia...
      Jotenkin toi birdi, tai se toinen halpa missä on niitä peuroja ja lohia etiketissä, on muokkautunut "setiksi" oluen kanssa. Se on helppo juoda tai sitä on helpompi juoda enemmän ja nopeammin kuin näitä laatuviskejä, joissa on täyteläisemmät ja paksummat maut. Tottakai hintakin vaikuttaa, mutta musta se on tosi ookoo maultaan ja hinnaltaan, 0,35 pullo hiukan alle 10€.
      Ehkä sitten on tottunu paskaan kun on sitä jo kauan juonut ja alkaa kutsua sitä hyväksi. Mene ja tiedä. En tosin maistele pahemmin viskejä, että humalanhakuisesti juon kun juon. Mutta toi yhdistelmä on hyvä vkl känneihin, viski menee nopeesti alas ja kalja maistuu aina, viskiin ei jäitä joukkoon eikä tämmösen litkun kanssa tartte hienostella lasien kanssa vaan parhaiten se menee suoraan pullosta, ja tulee kunnon rockstar fiilis :D

    • Leobold

      Hauskoja kommentteja viskinmaustajien mielestä. Pitäisiköhän välillä maistella vaikka kaakaota. Siihen kun lorauttaa vaikka rommia, niin jopa on! Muuten, jos pidän tervasta, lorautan viskiin hieman suksitervaa.

    • viskiexpertti

      Ainoa hyvä blendi on red label mutta sekään ei vedä vertoja ainoalle oikealle viskille eli Jackille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe