Mikä on markkinoiden nopein pikahiiva? Mestarin Pikahiiva ainakin lupaa käyttää 6 kiloa sokeria päivässä, onko sanojensa veroinen ollenkaan?
Nopein pikahiiva?
24
16346
Vastaukset
- terosepalus
...on SuperJet erikoishiiva. 7 kg sokeria viidessä päivässä ja tulee 17%. Tämä on mun mielestä paras hiiva. Tuli oikesti polttavaa/lämmittävää kiljua. Tuo 6kg päivässä ei voi pitää paikkaansa, vai oletko kokeillut?
- Kiljusen rentusväki
Olin alkuun hyvin pettynyt siihen Mestarin pikahiivan tulokseen. Käytin tosin sokerina panimosokeria.
Nyt kokeilin ihan tavallisella hienosokerilla, ja käyminen on varmaan 10 kertaa nopeampaa!
Sitä en sitten osaa sanoa, että mistä moinen johtuu, mutta voisi kuvitella, että moisilla nopeusodotuksilla se täytyy "virittää" juuri tietylle sokerille. Odotan mielenkiinnolla, että täyttyykö 24 tunnin lupaus. Hiivalla on vielä viitisen tuntia täyttää se lupaus :) - moonlite
10 vuotta kiljua tehneenä voisin sanoa että mestarin pikahiiva on ehdottomasti ollut nopeinta. kerran on tullut kilju valmiiksi vuorokaudessa. muuten menee 2-3 pv. pahimmillaan 4-5. muut pikahiivat pääsevät parhaimmillaan siihen 4-5 päivään.
ELI
jos olosuhteet tehdään optimaalisiksi, on tuo vuorokausi ihan mahdollinen.- Anonyymi
Hämmentävää. Olen tehnyt kotiviiniä, en siis kiljua, vaan viiniä ja ihan normi hiivalla jo yli 30 vuotta ja saanut sen käymään sopivaksi useimmiten 3-4 vrk:ssa.
Joskus menee 5-6 ja parhaimmillaan vain reilu 2 vrk.
Siis viinihiivalla, 4kg sokeria, ja kuivahedelmiä. Stoppari ja kirkasteet mukaanlukien.
Viini on ihan juotavaa, vaikka ns. raakaa useimmiten siis 3-4 vrkn kuluttua.
Viikon päästä hyvinkin oivaa, varsinkin jos jaksaa lapsia monta kertaa
Ok, en käytä sitä loppuun, vaan noin puolikuivaksi ja pronssia on 10-11.
Aika turha käyttää pikahiivaa , jos saa samassa ajassa ihan oikeaa viiniä aikaan.
Toki siinä on muutamia jippoja, kuten korkea käymislämpötila, noin 25-27⁰ ja vielä korkeampi aloituslämpö 30⁰. Ym.
Viinihiiva kuolee JATKUVASSA yli 30 asteen lämpötilassa.
- Kysympähä
mutta miten sit se kirkastaminen?
- vappusimmaa
kauanko kestää kun mestarin pikahiivalla lähtee vappusima käymään vaikuttaako veden lämpötila käymisen käynnistymiseen
- sipsipussipasi
Pidä se litku kädenlämpösenä ja heitä hiiva sekaan, se lähtee käymää täysiä samantien
- Hurgls
Hiivathan ei kaikista sokereista tykkää. Mitä laadukkaampi sokeri, sen herkullisempaa hiivalle. Vaikka sulla olis markkinoiden nopein hiiva, (en suosittele merkkejä, olen itse käyttänyt useita) ei se lupaa käyttää prosessoituja yleismoskia sen nopeemmin kuin mehustamattomia hedelmänpalojakaan. Itse olen huomannut että hiivat tykkäävät luomusta, luomusokerista ja ruokovastaavasta. Myös fruktoosi käy tuhatta ja sataa. vähän hintavampaa, mutta hyötysuhde huomioon otettavaa.
Ps. Fruktoosi myös on enemmän diabeetikkoystävällinen.- Anonyymi
Samaa alkoholia niistä tulee. Fruktoosi itsessään on maksalle haitallisempaa,kuin taloussokeri.
- Anonyymi
Fruktoosi on dibeetikoille ja myös perusterveille haitallista.
Hedelmäsokeri aiheuttaa runsaasti nautittuna rasvamaksan.
Alkoholiksi fermentoituna kaikki sokerit aiheuttavat saman ja lopulta poks. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholiksi fermentoituna kaikki sokerit aiheuttavat saman ja lopulta poks.Maksa ei koskaan tule tilanteeseen *poks.*
Aina jaksetaan jauhaa tuota. Onko se jonkun mielestä huumoria vai mitä p*skaa se on?
Maksa voi sairastua vaikka kuinka monella eri tavalla.
Kuolemiseen tarvitaan hyvin paljon tapahtumia ja esimerkiksi rasvamaksaan ei kuole, mutta toisinaan se johtaa kirroosiin, jonka kehittymisen voi pysäyttää.
Kirroosiinkaan ei siis niin vain kuole. Sen eteneminrn johtuu hyvin monista eri asioista.
On myös monia muita sairauksia ja komplikaatioita, kuten sanoin, mutta en ala niitä tähän listata, mutta esimerkiksi 50 vuotta ryypänneen ihmisen maksa voi olla ihan hyvässäkin kunnossa.
Toisaalta se voi olla hyvin huonossa kunnossa suht normiryypiskelystä viiden vuoden kuluttua jne.
Geenit määräävät tässäkin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholiksi fermentoituna kaikki sokerit aiheuttavat saman ja lopulta poks.Päinvastoin, fruktoosia suositellaan diapeetikoille koska nostaa hitaasti sokeriarvoja. Kaikki sokerit haitallisia kun käyttää liikaa.
- Anonyymi
Superhiivapusseissa valehdellaan, ei se mestarin 24h hiiva käy loppuun missään olosuhteissa alle kolmessa vuorokaudessa. Siihen vielä kirkastus päälle eli vähintään muutama päivä lisää.
- Anonyymi
Viikko siihen menee vaikka mitä tekis. N.40h kävi 7kg sokeril. Mut 9kg ni rosentit nousee ja käy pari päivää pitempää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikko siihen menee vaikka mitä tekis. N.40h kävi 7kg sokeril. Mut 9kg ni rosentit nousee ja käy pari päivää pitempää...
Nii tosiaa saavi täytee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kumpi: viikko vai 40h?
Ei tuotteessa väitetä, että viini valmistuu 24h:ssa, vaan, että käy siinä ajassa.
Olen joitain kertoja kokeillut 5kg:lla ja on kestänyt 40-70h. Käyminen siis.
Ja ihanneolosuhteet ja kaikki optimaalisesti tehtynä varmaan pitää paikkansa tuo 24h, mutta käytännössä ei, koska ei kukaan saa, osaa ja ymmärrä optimimaallisia tapoja. - Anonyymi
Olet kokeillut kaikki olosuhteet? Et ole, ellet ole laborantti ja tehnyt koetta laboratoriossa kaikkien ollessa ideaalista: laitteet, lämpö, kosteus, sokeri, viinimehu jne.
Jo se, että käyttää huonoja mehuja, kaikki hedelmät kun eivät yhtä hyvin käy, puhumattakaan, että niissä on säilöntä tai muita lisäaineita hidastaa käymistä huomattavasti.
Yksityiskohtia on kymmeniä.
- Anonyymi
Ainakin Salama-merkkinen tekee 5kiloa sokeria vuorokaudessa.
- Anonyymi
Tavallisella viinihiivallakin käy 12-15% 5-6 päivässä, kannattaa laittaa sen verran aikaisemmin tulemaan. Pysäyttäminen ja kirkastaminen vie vielä viikon.
- Anonyymi
Kaikki pikahiivat on yhtä nopeita. Käyminen loppuu joskus ja sitten täytyy odotella koska juoma kirkastuu. Osta hiiva maun mukaan. Teet virheen jo siinä kun yrität tehdä nopeasti juotavaa. Sitä varten on kaupat josta saa nopeasti valmista juotavaa.
- Anonyymi
Mestarin 24h saa 3vrk helposti juotavissa olevaa litkua.
Powerin pikahiivalla saa kanssa 3-4vrk juotavissa
salama on näistä hitain mitä täällä mainittu.
jet superhiiva on kanssa ihan ok.
Maku kysymys, mutta power hiivalla ei tule sellaista ilkeää jälki makua.
OIen itse tehnyt aina omena/appelsiini tuoremehuun omat evääni. Plus sen 35l vähintään kerralla. Sokeria tulee se 7kg loput mehuista esim 5l omena/appelsiini tuoremehua on yli 400g sokeria.
Älkää laittako niitä blandis mehuja sekaan, pilaa oikeasti hyvän juoman. Aina tuoremehua. - Anonyymi
Sopii olla erimieltä mestarin 24h hiivasta kyllähän se tosiaan käy 24-28h 6kg mutta juotavaa se ei silti ole kun vasta 48h ja tuossa ajassa käyttää enemmänkin sokeria. Voin taata ja alleviivata että ei käy koskaan pidempään kun 48h tuo mestarin hiiva isollakin sokeri määrällä esim 8kg
- Anonyymi
Jep en ole koskaan saanut mestarin 24h hiivaa käymään enää 72h jälkeen. Oli se sokeri määrä sitten 7 Tai vaikka 9kg.
Se on huippuunsa viritetty hiiva pakko myöntää.
24h en joisi vielä vrk odottelun jälkeen. Vähintään se 3vrk ja tarkastus miltä näyttää. Kyllä juoman pinnasta näkee onko valmista vai ei. - Anonyymi
24h tehty ma 20 kohalla jo prossat eli on paras hiiva
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904