buffet illallinen

epätietoinen vieras

Olen menossa juhlaillalliselle jossa on buffet illallinen. Kysyisin muutamasta asiasta:
eikö aina oteta puhdas lautanen ja uudet aterimet kun haetaan uudelleen ruokaa?
missä järjestyksessä kylmät ruuat haetaan?
Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?
Kiitos asiallisista vastauksista.

4

3198

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta kokemuksesta

Ei käytetä samaa lautasta, eli jätät sen pöytään, josta tarjoilija noutaa pois. Sama koskee aterimia.
      Se järjestys, missä syöt kylmiä alkupaloja on ihan itse päätettävissäsi. Oleellista on se, että et nappaa samalle lautaselle sekaisin liha- ja kalatuotteita. Nämä ehdottomasti erikseen. Sama koskee lämpimiä ruokia - lihat/kanat ja kalat aina erikseen. Ja pääruokien keralle ei sitten haeta mitään esim. juustoja tai jälkiruokien joukkoon kuuluvia.

Sitten se perussääntö, että otetaan lautaselle sen verran, minkä arvioi jaksavansa syödä, ei liikaa. Lisää saa tarvittaessa.

Mukavia makuhetkiä!

• vaihdella..

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

• buffettitar
        vaihdella.. kirjoitti:

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

• tapojeni orja
        buffettitar kirjoitti:

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

Meillä kotona on esim. joulupöydässä ensin kalapitoisia alkupaloja ja sen jälkeen tulee kinkut/kalkkunat sunmuut lämpimät. Ja nimenomaan eri lautasilta kuten sanoit.

Missään tapauksessa ei lihaa ja kalaa, olipa niitä sitten vähän tai runsaammin, syödä samoilta lautasilta, eikä varsinkaan yhtä aikaa. Tästä voi moni olla eri mieltä, itseäni kauhistuttaa ajatuskin lohesta ja pihvistä samalla lautasella. Jos joutuu niin törppöön paikkaan, missä lautasia ei ole riittävästi tarjolla, sitten vaan valitaan joko/tai.

Jälkiruokien osalta olen samaa mieltä. Ei makeita ja suolaisia samalle lautaselle. Ja sama juttu kuin alussa, ellei lautasia ole riittävästi, sitten vaan valitaan se suosikkijälkkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      27
      5343
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4677
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      156
      1735
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1456
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1292
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1114
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      22
      1112
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      207
      997
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      69
      992
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      849
    Aihe