buffet illallinen

epätietoinen vieras

Olen menossa juhlaillalliselle jossa on buffet illallinen. Kysyisin muutamasta asiasta:
eikö aina oteta puhdas lautanen ja uudet aterimet kun haetaan uudelleen ruokaa?
missä järjestyksessä kylmät ruuat haetaan?
Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?
Kiitos asiallisista vastauksista.

4

3246

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta kokemuksesta

Ei käytetä samaa lautasta, eli jätät sen pöytään, josta tarjoilija noutaa pois. Sama koskee aterimia.
      Se järjestys, missä syöt kylmiä alkupaloja on ihan itse päätettävissäsi. Oleellista on se, että et nappaa samalle lautaselle sekaisin liha- ja kalatuotteita. Nämä ehdottomasti erikseen. Sama koskee lämpimiä ruokia - lihat/kanat ja kalat aina erikseen. Ja pääruokien keralle ei sitten haeta mitään esim. juustoja tai jälkiruokien joukkoon kuuluvia.

Sitten se perussääntö, että otetaan lautaselle sen verran, minkä arvioi jaksavansa syödä, ei liikaa. Lisää saa tarvittaessa.

Mukavia makuhetkiä!

• vaihdella..

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

• buffettitar
        vaihdella.. kirjoitti:

Tuo lautasten kerääminen voi kyllä riippua paikasta ja tilaisuudesta... Olen ollut sellaisissakin juhlissa, joissa lautasia ei kerätä välillä pois, vaan noutopöydästä haetaan samalle lautaselle kaikki alkuruuista lämpimiin ruokiin ja vasta jälkiruuat eri lautaselle.

Kannattaa katsella miten isäntäväki/muu juhlaväki toimii ja tehdä samalla tavalla, jos yhtään epäilyttää.

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

• tapojeni orja
        buffettitar kirjoitti:

Jos illallinen on jonkun kotona niin yleensä kyllä otetaan vain yksi lautanen alkupaloille, toinen pääruualle ja kolmas jälkiruualle. Samoin ravintolassa voi olla varattu vain yksi lautanen per ruokalaji ja sen kyllä huomaa siitä, että lautasia ei ole runsaasti tarjolla ja niitä ei tuoda lisää.

Jos lämpimiä ruokia on vain muutamia (esim. yksi liha ja yksi kalaruoka) niin minä kyllä yleensä otan samalle lautaselle kumpaakin. Annokset ovat aika pieniä ja tuntuu hassulta kuljettaa puolityhjää lautasta edestakaisin vain sen vuoksi, että "menisi täysin oppien mukaan."

Jälkiruuista tosiaan makeat syödään eri lautaselta tai eri kierroksella kuin juustot ja keksit.

Meillä kotona on esim. joulupöydässä ensin kalapitoisia alkupaloja ja sen jälkeen tulee kinkut/kalkkunat sunmuut lämpimät. Ja nimenomaan eri lautasilta kuten sanoit.

Missään tapauksessa ei lihaa ja kalaa, olipa niitä sitten vähän tai runsaammin, syödä samoilta lautasilta, eikä varsinkaan yhtä aikaa. Tästä voi moni olla eri mieltä, itseäni kauhistuttaa ajatuskin lohesta ja pihvistä samalla lautasella. Jos joutuu niin törppöön paikkaan, missä lautasia ei ole riittävästi tarjolla, sitten vaan valitaan joko/tai.

Jälkiruokien osalta olen samaa mieltä. Ei makeita ja suolaisia samalle lautaselle. Ja sama juttu kuin alussa, ellei lautasia ole riittävästi, sitten vaan valitaan se suosikkijälkkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7889
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      30
      3097
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      365
      2125
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1724
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      146
      1539
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1351
    7. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1142
    9. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1138
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      1086
    Aihe