Saako sairaslomaa..

mariiian

Onko kokemuksia saako sairaslomaa jos ei vain kertakaikkiaan jaksa olla töissä, väsymyksen takia siis?

24

7234

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marcelina

siis olet raskaana ja väsynyt, niin saat. Tai jos kohdallesi osuu mieslääkäri, niin hän saattaa todeta, kuten minulle, että ei väsymys kuulu raskauteen. :D

• tosin

lääkäri varmaan haluaa tietää vähän taustaa uupumuksellesi ja halua selvittää ettei mitään ryymmillista vikaa ole. Alhainen hb, kilpirauhasen vajaatoiminta ja monet muutkin aiheuttavat väsymystä, joten fiksu lääkäri tarkistaa nää perusasiat verikokeilla. Väsymyksen/ uupumuksen vuoksi sairalomaa voipi saada parista viikosta eteenpäin. Mutta mieti, miksi olet väsynyt ja ole rehellinen lääkärille, jos väsy johtuu rankasta elämäntilanteesta.
      Terkuin perheestä, jossa on oltu vähän jokainen rankkojen tilanteiden vuoksi uupumuslomalla.

• saanut

vaikka oireet johtuivat työpaikan ilmapiiristä (oireet oli alkaneet jo useita kuukausia ennen raskautta). Raskaus ei ole lääkärin mielestä sairaus joten ei sairaslomaa. 3muuta työntekijää sai samoihin aikoihin saikkaria masennuksen vuoksi samalta lääkäriltä. Päätin sitten pitää vuosilomapäivät alta pois ja aloittaa äitiysloman 50 pvä ennen laskettua aikaa. Ja sanoin esimiehelle suoraan miksi.

• ole sairaus

Väsyttäähän se, mutta kyllä siitä selviää.
      Sairasloma lienee sairauksia varten...?

• ..............

Täysin samaa mieltä!
        Väsyttäähän se raskaus, mutta niin väsyttää yöheräämisetkin lapsen synnyttyä.

• sairaslomaa....
        .............. kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!
        Väsyttäähän se raskaus, mutta niin väsyttää yöheräämisetkin lapsen synnyttyä.

Itse kärsin koko ekan raskauden ajan kaikenlaisista vaivoista: koko 9kk oksensin joka ikinen aamu ja huono-olo oli koko hiton päivän, väsytti ajoittain ja loppuvaiheessa hirveet liitossäryt, mutta en ollut yhtä ainutta päivää sairaslomalla.

Tässä toisessa raskaudessa (nyt 38 5) ajattelin, että miksi helvetissä en hakisi sairaslomaa, vaikka olo on ollut paljon, paljon parempi kuin ekassa raskaudessa. Meillä töissä muutkin on niin helposti pois töistä, että oli myönnettäköön yksi "hyvä" syy hakea saikkaria- Kun muutkin on pois niin mäkin oon! Ekan viikon hain jossain 12 viikon kohdalla pahanolon takia, joka kyllä piti paikkansa. Viikon 20 kohdalla väsytti, joten sain taas viikon sairaslomaa. Väsymys oli kyllä todellisuudessa ihan silkkaa työstä johtuvaa vitutusta.

Vähän kun liiottelet sille lääkärille ja vaikka lisäät jonkun vaivan, niin kyllä pitäis saada saikkaria. Tosin, kaikki ei kyllä anna sittenkään.

• jo on aikoihin eletty
        sairaslomaa.... kirjoitti:

Itse kärsin koko ekan raskauden ajan kaikenlaisista vaivoista: koko 9kk oksensin joka ikinen aamu ja huono-olo oli koko hiton päivän, väsytti ajoittain ja loppuvaiheessa hirveet liitossäryt, mutta en ollut yhtä ainutta päivää sairaslomalla.

Tässä toisessa raskaudessa (nyt 38 5) ajattelin, että miksi helvetissä en hakisi sairaslomaa, vaikka olo on ollut paljon, paljon parempi kuin ekassa raskaudessa. Meillä töissä muutkin on niin helposti pois töistä, että oli myönnettäköön yksi "hyvä" syy hakea saikkaria- Kun muutkin on pois niin mäkin oon! Ekan viikon hain jossain 12 viikon kohdalla pahanolon takia, joka kyllä piti paikkansa. Viikon 20 kohdalla väsytti, joten sain taas viikon sairaslomaa. Väsymys oli kyllä todellisuudessa ihan silkkaa työstä johtuvaa vitutusta.

Vähän kun liiottelet sille lääkärille ja vaikka lisäät jonkun vaivan, niin kyllä pitäis saada saikkaria. Tosin, kaikki ei kyllä anna sittenkään.

Miten voitte olla noin väliinpitämättömiä?! Valehtele niin saat ainakin sairaslomaa! Jos tolla asenteella menee, niin eiköhän voisi ottaa ihan loparit koko töistä? Ette vissiin tajua, että ne työt kaatuu sitten muiden niskaan kun sinä et vaan nyt jaksa mennä töihin! En voi ymmärtää että tollaisia ihmisiä oikeasti on!
        Ymmärrän kyllä raskausajan sairaslomat oksentelusta ym. johtuen, mutta väsymys?! Eiköhän kaikkia väsytä? Minulla ei ainakaan ylpeys antaisi periksi hakea sairaslomaa vaan koska ei huvita olla töissä.

Onko oikeasti noin lapsellisia ihmisiä olemassa? Onnea vaan teille lapsen kasvatukseen, niinhän sitä lapselle aina opetetaan; jossei vaan huvita,niin ei ole pakko.

• suustani...
        jo on aikoihin eletty kirjoitti:

Miten voitte olla noin väliinpitämättömiä?! Valehtele niin saat ainakin sairaslomaa! Jos tolla asenteella menee, niin eiköhän voisi ottaa ihan loparit koko töistä? Ette vissiin tajua, että ne työt kaatuu sitten muiden niskaan kun sinä et vaan nyt jaksa mennä töihin! En voi ymmärtää että tollaisia ihmisiä oikeasti on!
        Ymmärrän kyllä raskausajan sairaslomat oksentelusta ym. johtuen, mutta väsymys?! Eiköhän kaikkia väsytä? Minulla ei ainakaan ylpeys antaisi periksi hakea sairaslomaa vaan koska ei huvita olla töissä.

Onko oikeasti noin lapsellisia ihmisiä olemassa? Onnea vaan teille lapsen kasvatukseen, niinhän sitä lapselle aina opetetaan; jossei vaan huvita,niin ei ole pakko.

Olen aivan samaa mieltä.
        Eikä tällainen ainakaan kenenkään työssä jaksamista edistä tai työpaikan ilmapiiriä paranna - puhumattakaan siitä, mikä tai kuka on kahvipöydän puheenaihe sairaslomineen.. Ihan käsittämätön ajatusmaailma.

Sama pätee kyllä kaikkinaisiin lasten varjollakin kehitettyihin tekosyihin.
        Olin pitkään työpaikalla niitä harvoja, joilla ei pieniä lapsia ollut - ja sain sen kyllä ylityösaldona maksaa, muilla kun oli aina paremmat tekosyyt nostaa kytkin ja jättää tekemättömät työt perheettömän tehtäväksi..

• kun et tiedä....

Älä sä ala moralisoimaan toisten töistä kun ,et todellakaan tiedä koko totuutta työstäni ja siät nyt on ihan turha tässä lähteä setvimään. Ja sairaspoissaolot ei todellakaan liity mitenkään lapsen kasvatukseen, teet nyt pikkasen liian suoria johtopäätöksiä!

Et ymmärrä raskausajan väsymystäkää? Vittu mikä ääliö säkin olet, todellinen enkeli! Ihmiset on erilaisia ja kokee väsymykset sun muut erilailla ja mistä sä tiedät sitäkään missä työssä tää alkuperäinen väsymystä valittava ihminen on!!!??? Haloo urpo, mieti sitä!!!

• vastaaja.
        kun et tiedä.... kirjoitti:

Älä sä ala moralisoimaan toisten töistä kun ,et todellakaan tiedä koko totuutta työstäni ja siät nyt on ihan turha tässä lähteä setvimään. Ja sairaspoissaolot ei todellakaan liity mitenkään lapsen kasvatukseen, teet nyt pikkasen liian suoria johtopäätöksiä!

Et ymmärrä raskausajan väsymystäkää? Vittu mikä ääliö säkin olet, todellinen enkeli! Ihmiset on erilaisia ja kokee väsymykset sun muut erilailla ja mistä sä tiedät sitäkään missä työssä tää alkuperäinen väsymystä valittava ihminen on!!!??? Haloo urpo, mieti sitä!!!

Se väsymys nyt vaan kuuluu raskauteen, ikäänkuin ominaisuutena.
        Ja monen meistä mielestä ei kyllä ole syy saikkuun. Eri asia sitten ennenaikaiset supistukset, vuodot yms. joista on vaaraa vauvalle tai äidille. Väsymys ei ole vaarallista, sitä vain on - ja tulee vauvautumisen jälkeen olemaan vielä rasjausaikaa enemmän, sen voi luvata!

• kauris83
        suustani... kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä.
        Eikä tällainen ainakaan kenenkään työssä jaksamista edistä tai työpaikan ilmapiiriä paranna - puhumattakaan siitä, mikä tai kuka on kahvipöydän puheenaihe sairaslomineen.. Ihan käsittämätön ajatusmaailma.

Sama pätee kyllä kaikkinaisiin lasten varjollakin kehitettyihin tekosyihin.
        Olin pitkään työpaikalla niitä harvoja, joilla ei pieniä lapsia ollut - ja sain sen kyllä ylityösaldona maksaa, muilla kun oli aina paremmat tekosyyt nostaa kytkin ja jättää tekemättömät työt perheettömän tehtäväksi..

jokainen kokee raskauden erilailla. Stressi, väsymys ym ym voi olla odottavalle äidille todella pahaksi. Miksi huudat täällä, kun et voi tietää miten toinen asian kokee. Jokainen meistä kokee asiat erilailla. Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka luulevat olevansa korvaamattomia työelämässä. Ja jos lapsella on neuvola tai lapsi sairas, on äidillä tai isällä oikeus olla pois töistä. Vai ajattelitko että pieni lapsi itse hoitaa itseään. En tiedä sitten onko työpaikkallasi ihmisiä, jotka valehtelevat, mutta muista, sinä et voi tietää miltä toisesta mikäkin asia tuntuu.

• raskaana26v.

En tiedä oletko koskaan ollut raskaana tai haluatko edes lapsia. Raskaus ajan väsymys voi olla täysin erilaista mitä muu väsymys. Et sinä voi päättää ja tietää miltä asiat muista tuntuu.

• nainen83

En tiedä oletko koskaan ollut raskaana tai haluatko edes lapsia. Raskaus ajan väsymys voi olla täysin erilaista mitä muu väsymys. Et sinä voi päättää ja tietää miltä asiat muista tuntuu.

• ainakaan vauvan
        vastaaja. kirjoitti:

Se väsymys nyt vaan kuuluu raskauteen, ikäänkuin ominaisuutena.
        Ja monen meistä mielestä ei kyllä ole syy saikkuun. Eri asia sitten ennenaikaiset supistukset, vuodot yms. joista on vaaraa vauvalle tai äidille. Väsymys ei ole vaarallista, sitä vain on - ja tulee vauvautumisen jälkeen olemaan vielä rasjausaikaa enemmän, sen voi luvata!

synnyttyä ollut väsynyt päinvastoin virtaa riitti kun raskausajan väsymykset ja oireet olivat ohi.Imetyshormoonit on tehokkaita piristyksiä,ainakin mulla:)

• minä sain

sairaslomaa, koska olen henkisesti raskaassa työssä ja työpäivät venyivät muutenkin valtavan mittaisiksi. Lisäksi huomasin vatsani reagoivan stressiin kovenemalla, liekö supistuksia olleet.

• ..............

Varmaan voitkin lääkäristä/ neuvolan terkkarista riippuen saada sairaslomaa. Pieneksi vinkiksi voin sanoa (itse epäsäännöllistä 3 vuorotyötä tekevänä vanhusten parissa) että se väsymys kyllä helpottaa. Itselle ei tullut mieleenkään hakea saikkua, enkä olisi kehdannutkaan valittaa väsymyksestä. Sitten vaan nukuttiin enemmän. Tosiaankin vauva-arkikin on raskasta ja väsyttävää ja univelkaa karttuu, siihenkään hommaan ei saa sairaslomaa. Ymmärrän sairasloman verenvuotojen takia ja pahan pahoinvoinnin takia alkuraskaudessa, mutta väsymys ei musta ole syy olla pois töistä. Ja mä siis odotan kaksosia...

• odottanut väsykki

Jos olet todella väsynyt ja alat olla uupunutkin etkä tunne itseäsi työkykyiseksi niin saikkua vaan hakemaan.
        Älä kuuntele tuollaisia pyhimyksiä jotka käyvät töissä vaikka pää kainalossa kun luulevat ettei heitä ilman pärjättäisi.

Mieluummin olet sairaslomalla kuin se että uuvut täysin ja pahimmillaan sairastut syvään masennukseen joka jatkuu synnytyksen jälkeenkin.

Antaa noiden pyhimysten tehdä työtä ja ajattele sinä vain itsesi sekä vauvan parasta :) tsemppiä!

• 121234
        odottanut väsykki kirjoitti:

Jos olet todella väsynyt ja alat olla uupunutkin etkä tunne itseäsi työkykyiseksi niin saikkua vaan hakemaan.
        Älä kuuntele tuollaisia pyhimyksiä jotka käyvät töissä vaikka pää kainalossa kun luulevat ettei heitä ilman pärjättäisi.

Mieluummin olet sairaslomalla kuin se että uuvut täysin ja pahimmillaan sairastut syvään masennukseen joka jatkuu synnytyksen jälkeenkin.

Antaa noiden pyhimysten tehdä työtä ja ajattele sinä vain itsesi sekä vauvan parasta :) tsemppiä!

siis jos sitä siakkua saa väsymyksestä, meidän neuvola ei ainakaan kirjoita. Työnantajan ei edes tarvitse maksaa sairasloman ajasta palkkaa jos syynä on väsymys. Väsymys on oire eikä siksi velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa kyseiseltä ajalta. Sairasloman syy tarvii olla koodiluokituksen mukainen eli oirei ei ole sairaus. Jotkut työnantajat eivät ole niin tarkoja ja maksavat kaikista sairaslomista palkan, kaikki ICD luokitellut kooditkaan eivät ole työnantajalle pakollisia korvattavia. Kannattaa olla tarkkana mitä sairaslomalappuun kirjoitetaan.
        Enkä mielestäni ole pyhimys vaikka ajattelen myös työkavereitani. Sijaisia kun ei saa niin jonkun persnahasta poissaolijan työt tehdään. Olin sitten itse pois tai joku muu. Tämäkin on mielipideasia josta ei auta kiistellä. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

• -.-.-
        121234 kirjoitti:

siis jos sitä siakkua saa väsymyksestä, meidän neuvola ei ainakaan kirjoita. Työnantajan ei edes tarvitse maksaa sairasloman ajasta palkkaa jos syynä on väsymys. Väsymys on oire eikä siksi velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa kyseiseltä ajalta. Sairasloman syy tarvii olla koodiluokituksen mukainen eli oirei ei ole sairaus. Jotkut työnantajat eivät ole niin tarkoja ja maksavat kaikista sairaslomista palkan, kaikki ICD luokitellut kooditkaan eivät ole työnantajalle pakollisia korvattavia. Kannattaa olla tarkkana mitä sairaslomalappuun kirjoitetaan.
        Enkä mielestäni ole pyhimys vaikka ajattelen myös työkavereitani. Sijaisia kun ei saa niin jonkun persnahasta poissaolijan työt tehdään. Olin sitten itse pois tai joku muu. Tämäkin on mielipideasia josta ei auta kiistellä. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

väsynyt raskaana oleva ei voikaan nukkua silloin kun haluaisi. Toisilla on myös pieniä ja hieman isompia lapsia eikä aina mieskään kotona niitä hoitamassa... mielestäni oma perhe ja mielenterveys menee työn edelle. Ei mistään tuu mitään jos ei saa nukkua tarvittavaa määrää, siitä kärsii niin lapset, mies ja työ....ja vielä jos tykkää itestäänkin ees vähän:) kaikki täällä ei odota sitä ekaa vauvaa jolloin saa vielä nukkua kaikessa rauhassa.

• sairauslomaa
        -.-.- kirjoitti:

väsynyt raskaana oleva ei voikaan nukkua silloin kun haluaisi. Toisilla on myös pieniä ja hieman isompia lapsia eikä aina mieskään kotona niitä hoitamassa... mielestäni oma perhe ja mielenterveys menee työn edelle. Ei mistään tuu mitään jos ei saa nukkua tarvittavaa määrää, siitä kärsii niin lapset, mies ja työ....ja vielä jos tykkää itestäänkin ees vähän:) kaikki täällä ei odota sitä ekaa vauvaa jolloin saa vielä nukkua kaikessa rauhassa.

hakea ja saadakin, kannattaa tosiaankin sitten ottaa huomioon, että todistuksessa voipi olla sellainen ICD-luokituksen koodi että työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa, EIKÄ KELA:n sairauspäivärahaa=)
        Eli palkatonta sairauslomaa voidaan sitten tarjota

• mielestäni
        -.-.- kirjoitti:

sairasloma ole nukkumista varten. Kyllä syyn pitää olla sairaus, jos sairaslomalle hakeutuu.
        Itse lyhensin päivää ylityövapailla ja satunnaisilla vuosilomapäivillä, jotta sain rauhassa levätä, kun tarve oli.

• ole mahdollisuutta
        mielestäni kirjoitti:

sairasloma ole nukkumista varten. Kyllä syyn pitää olla sairaus, jos sairaslomalle hakeutuu.
        Itse lyhensin päivää ylityövapailla ja satunnaisilla vuosilomapäivillä, jotta sain rauhassa levätä, kun tarve oli.

lyhentää työpäivää tai käyttää vuosilomapäiviä milloin haluaa.On vaikeeta aina ymmärtää että toisen olo ei ole samanlainen kuin itsellä.Jollakin voi väsymys olla aivan kauheeta,kyllä mun mielestä työkykyä lamaava väsymys on kuin sairaus.Musta on aina yhtä surullista kun ihmiset ovat niin suvaitsemattomia,kun en minä niin ei muutkaan ajattelu ei ole kaunista.Miten kasvattaa lapsista suvaitsevaisia kun sitä ei olla itse!

• Evelynn86

koskaan edes tajunnut moista vaihtoehtoa - varsinkin kun minulla hurjin väsymys oli raskauden ekalla kolmanneksella, jotenkin ajattelin että saikku tulee kyseeseen vasta myöhemmin JOS on supistuksia liikaa, ennenaikaisen synnytyksen riski tms.

Raskaus ei toki ole sairaus, se on luonnollinen juttu joka on ollut osa tätä ihmiskuntaa niin kauan kuin ihmisiä on ollut MUTTA! Kun ei vaan ole mitään yhtä kaavaa jonka mukaan jokainen raskaus menee - naisia ja elimistöjä on erilaisia, työpaikkoja on erilaisia...

Helppo raskaus ja helppo työpaikka (istumatyö, hyvä ilmapiiri jne.) ovat hyvä yhdistelmä - raskas työ ja mahdollisesti huono ilmapiiri ovat omiaan lisäämään väsymystä. Mutta ei tarvita aina kumpaakaan noista - itselläkin tuntui juuri ensimmäisellä kolmanneksella aivan kestämättömältä se väsymys, töistä tullessani kerran nukahdin ystäväni olohuoneen lattialle vaatteet päällä ja siinä meni neljä tuntia - siitä kömmin iltapalalle ja suoraan vuodesohvalle nukkumaan, yli 10 h. Töissä olin kuin zombi kunnon yöunien jälkeenkin, väsytti niin että olisin voinut nukahtaa taukohuoneessa penkille ja kastelin vessassa poskia kylmällä vedellä että pysyhän hereillä :D Mikään uni ei auttanut väsymykseen ja energiajuomat ja isommat kahvimäärät olivat pannassa - ei auttanut kuin kestää.

Nyt rv 33 väsy alkaa taas nostaa päätään. Eilen meni taas 4 tuntia päikkäreillä ja yöunia nukuin sen kymmenisen tuntia. Olen sairaslomalla supistuksien takia ja raskaimmat jutut on luonnollisesti kielletty - onneksi ei ole enää mahdottoman kauan synnytykseen, laskettu on ensi kuussa.

Aloittajalle kerrottakoon, että yritä nyt ainakin, kannat sisälläsi uutta, arvokasta, korvaamatonta ihmiselämää - olet leposi ansainnut! Käy lääkärillä, kokeile miten käy - ja vaikka toiselle lääkärille vielä kuulemaan mielipide jos ensimmäinen ei ole loman kannalla, lääkäreitä on niin erilaisia. Itse olin n. rv 20 ja kyselin varovasti lomaa supistusten takia - naislääkäri totesi että itse harrasti täysiään liikuntaa yhdeksännellä kuulla, ei sussa ole mitään vikaa - toinen lääkäri taas sanoi että laittaa nyt minut vähäksi aikaa lepoon, katsotaan rauhoittuuko supistukset (olivat päivittäisiä ja n. kolmesti päivässä eri kellonaikoihin alkoivat).

Mutta, iloista odotusaikaa sinulle ja toivotaan että kaikki menee hyvin!

• sassuli85

Siskoni on kampaaja, ja pahan väsymyksen takia sai kuukauden sairaslomaa raskauden alussa. Ei nimittäin työ onnistunut silmät ristissä ja kädet vapisten, kun meinasi nukahtaa kesken hiusvärin laiton... Riippuu hiukan työstä että kirjoitetaanko sairaslomaa, jos työ ei ole tarkkuutta/voimaa vaativaa, voi lääkäri olla vastaan, mutta esim. siskoni oli vain tiukasti sanonut ettei tahdo ottaa sitä riskiä että pilaa asiakkaan hiukset, niin sai. Minulla ei ole minkäänlaista väsymystä ollut, neuvolassa kyllä sanottiin että jos on, heti lomaa pyytämään. Kipujen takia olin 2vko saikulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe