SRK:n armottomuusvälineet?

Kertokaa nyt, mitä ne vl-uskon "armovälineet" ovat.

Itse olen saanut tuta van vl-armottomuusvälineet, hoitokokoukset kait ykkösenä.

Yritin Raamatussta löytää tukea asialle, kokeilin yhdyssanana ja erisniminä, mutta Raamattu ei tunne käsitettä "armoväline"

18

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googlaten

Armonvälineet (eli vanhassa kielenkäytössä "armoneuvot") tarkoittavat niitä tapoja joilla Jumala kutsuu ja on läsnä sekä armahtaa ihmisen:

"Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta." (Kirkollinen sanasto Aamenesta öylättiin)

Lue Wäinö Havaksen kirjoitus, jossa hän selittää että juuri nämä ovat niitä "armoneuvoja":

“…Uskoamme vahvistaa myös Raamatussa lukemamme sana, kuulemamme yleinen evankeliumin saarna, ripissä julistettu synninpäästö ja Kristuksen ruumiin ja veren vastaanottaminen alttarin sakramentissa, ehtoollisen leivässä ja viinissä. Yksikään näistä armonneuvoista ei jouda tien oheen monien vihollisten piirittämän Kristityn elämässä. Me tarvitsemme ne kipeästi kaikki, sillä kamppailumme turmiovaltoja vastaan on tukahduttavan kuuma.”
      (Siionin Lähetyslehti 1940 elokuu)

Siis. armoneuvot= armonvälineet (nykykielellä), eli Jumalan sana ja sakramentit.

• Rippileirillä Vivossa...

Hyvä selvennys. Muistelen että rippikoulussa tuosta vähän yritettiin jutella... Tällaisia opillisia käsitteitä.
        Miksi tällainen kysymys on nyt tapeetilla täällä???

• Rippileirillä Vivossa... kirjoitti:

Hyvä selvennys. Muistelen että rippikoulussa tuosta vähän yritettiin jutella... Tällaisia opillisia käsitteitä.
        Miksi tällainen kysymys on nyt tapeetilla täällä???

Ehkäpä viimeisimmän päikkärin pääkirjoitus antoi aihetta..

• ***Lue Wäinö Havaksen kirjoitus, jossa hän selittää että juuri nämä ovat niitä "armoneuvoja":

“…Uskoamme vahvistaa myös Raamatussa lukemamme sana,

Aimohan sanoi, että me poikien kanssa päätimme, ettei kirjoitettu sana päde..

• Asiaa tutkinut
        Devoit kirjoitti:

***Lue Wäinö Havaksen kirjoitus, jossa hän selittää että juuri nämä ovat niitä "armoneuvoja":

“…Uskoamme vahvistaa myös Raamatussa lukemamme sana,

Aimohan sanoi, että me poikien kanssa päätimme, ettei kirjoitettu sana päde..

>> Aimohan sanoi, että me poikien kanssa päätimme, ettei kirjoitettu sana päde..

Joo mutta näin ei ole aina ajateltu, ei edes lestadiolaisuudessa.

• Llinkittäjä

• Asiaa tutkinut kirjoitti:

>> Aimohan sanoi, että me poikien kanssa päätimme, ettei kirjoitettu sana päde..

Joo mutta näin ei ole aina ajateltu, ei edes lestadiolaisuudessa.

Lisäksi Havas olisi ensimmäisenä potkittu pappiseriseuralaisena pois, jos olisi elänyt

• Armonväline

sana on raiskattu armoneuvoksi. Tarkoititko armoneuvoja,joilla liike perustelee säännöksiään?
      Armoneuvo-sana on tullut vallan välineeksi SRK:lle.

• Viimeisimmän päikkärin pääkirjoituksessa selvästi sanottiin, että pitää totella ennemmin vlseurakunnan armoneuvoja, kuin omaatuntoaan.

• Entä jos omatunto
        Devoit kirjoitti:

Viimeisimmän päikkärin pääkirjoituksessa selvästi sanottiin, että pitää totella ennemmin vlseurakunnan armoneuvoja, kuin omaatuntoaan.

sanookin oikein? 70-luvullakin mentiin yhteistunnolla metsikköön.

• Entä jos omatunto kirjoitti:

Jos ihmiset saadaan vaientamaan omantuntonsa ääni seuraa silloin hirveitä.
        SRK:lla on natsisaksan meininki. Sielläkin ihmisten omatunto vaiennettiin yhteistunnon tieltä, yhteistunnon joka suoritti mm juutalaisten joukkotuhon.

Jos vl-liike onnistuu tavoitteissaan vaientaa jäsentensä omatunto, holocausti toistuu suomessa. Hoitokokoukset olivat viittä vaille veritekoja. Onneksi suomen perustuslaki esti ne.

• keksitty äskettäin
        Entä jos omatunto kirjoitti:

Sana "yhteistunto" on hyvin uusi käsite. Siitä olen kuullut vasta hiljattain.

Olin "piireissä" vuoteen 1986 asti. Siihen mennessä ei tuollaisesta sanasta ollut kuultukkaan.

• Googlaten
        keksitty äskettäin kirjoitti:

Olin "piireissä" vuoteen 1986 asti. Siihen mennessä ei tuollaisesta sanasta ollut kuultukkaan.

Hyvä huomio! Toinen uusi keksintö on sana "omalakinen".
        Sitä on ruvettu käyttämään puheissa ja Päivämiehessä vasta viime vuosina.

• Kokouksissa häpäisty
        Devoit kirjoitti:

Jos ihmiset saadaan vaientamaan omantuntonsa ääni seuraa silloin hirveitä.
        SRK:lla on natsisaksan meininki. Sielläkin ihmisten omatunto vaiennettiin yhteistunnon tieltä, yhteistunnon joka suoritti mm juutalaisten joukkotuhon.

Jos vl-liike onnistuu tavoitteissaan vaientaa jäsentensä omatunto, holocausti toistuu suomessa. Hoitokokoukset olivat viittä vaille veritekoja. Onneksi suomen perustuslaki esti ne.

Harvinaisen rehellistä tekstiä:

"SRK:lla on natsisaksan meininki. Sielläkin ihmisten omatunto vaiennettiin yhteistunnon tieltä, yhteistunnon joka suoritti mm juutalaisten joukkotuhon.

Jos vl-liike onnistuu tavoitteissaan vaientaa jäsentensä omatunto, holocausti toistuu suomessa. Hoitokokoukset olivat viittä vaille veritekoja."

haavoittuneita on yhä ja PALJON!

• keksitty äskettäin kirjoitti:

Siellä suomen omaatuntoa vastaava sana on yhteistunto, muistaakseni samvete.
        LLL oli myös ruotsalainen joten..

• Kokouksissa häpäisty kirjoitti:

Harvinaisen rehellistä tekstiä:

"SRK:lla on natsisaksan meininki. Sielläkin ihmisten omatunto vaiennettiin yhteistunnon tieltä, yhteistunnon joka suoritti mm juutalaisten joukkotuhon.

Jos vl-liike onnistuu tavoitteissaan vaientaa jäsentensä omatunto, holocausti toistuu suomessa. Hoitokokoukset olivat viittä vaille veritekoja."

haavoittuneita on yhä ja PALJON!

Jokainen vl on henkilökohtaisessa vastuussa tapahtuneista vääryyksistä. Jokainen joka hiljaa vaikenemisellaan hyväksyy terrorin.

• Äikänopettaja
        Devoit kirjoitti:

Siellä suomen omaatuntoa vastaava sana on yhteistunto, muistaakseni samvete.
        LLL oli myös ruotsalainen joten..

Miksi ihmeessä vanha kunnon suomen kielen sana "omatunto" ei kelpaa enää?
        Miksi pitää vääntää jokin tuollainen suora käännöslaina uudeksi sanaksi kieleemme?

Mihin sitä tarvittaisiin kun omatunto on vakiintunut käyttöön? Pitäisi olla selkeä tarve!

Itse Mikael Agricola muotoili sanan "omatunto" kääntäessään Raamattua ja hän käytti rinnastuksena saksankielen sanaa "Gewissen".

En pidä terpeellisena "uudistaa" suomenkielen sanastoa sellaisella väännöksellä kuin "yhteistunto" kun meillä on hyvä ja toimiva oma sana olemassa joka on kelvannut 500 vuotta.

• Manipuloivaa kieltä!!
        Devoit kirjoitti:

Viimeisimmän päikkärin pääkirjoituksessa selvästi sanottiin, että pitää totella ennemmin vlseurakunnan armoneuvoja, kuin omaatuntoaan.

SRK on alkanut antaa uusia merkityksiä suomen kielen sanoille, ja on ottanut käyttöön myös kokonaan uusia sanoja.

Miksi SRK manipuloi suomen kieltä?

Omatunto on muutettu "yhteistunnoksi".

"Armoneuvojen" merkityssisältö on muutettu. Oikeasti ne tarkoittavat Jumalan sanaa, rippiä, kastetta ja ehtoollista, mutta SRK-kielellä armoneuvot tarkoittavatkin "seurakunnan neuvoja" joita tulee noudattaa jotta pelastuu!!

Itse käsite "armo" on sekin muutettu. Päivämiehen pääkirjoituksessa todettaan:

"Armo on voima kuuliaisuuteen ja Jumalan sanan viitoittamaan elämään."

Armoko on siis tätä?
        Minä kun luulin että armo on sitä että Jumala armahti meidät uhtraamalla oman poikansa ja me pelastumme siitä syystä.

Kirkollisessa sanastossa on armosta sanottu seuraavasti:

"Armo, armahtaa

Jumala armahtaa syntisen yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tämä Jumalan pelastava armo perustuu Kristuksen lunastus- ja sovitustyöhön.

Jumala jakaa armoaan armonvälineissä eli sanassa ja sakramenteissa. Sanassa vastaanotetaan armon evankeliumi, joka lupaa Kristukseen turvautuville Jumalan lapsen aseman ja tekee hänet osalliseksi Jumalan rakkaudesta. Kaste tekee ihmisistä Jumalan lapsia ja ehtoollisessa vastaanotetaan itse Kristus leivän ja viinin muodossa.

Luterilainen kirkko korostaa armon lahjaluonnetta. Kristitty on armahdettu syntinen, joka on kutsuttu armolliseen elämäntapaan rakastamaan lähimmäisiään niin kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken. Rakastava elämäntapa ei ole armon ehto, vaan seuraus armon osallisuudesta."

Miksi SRK antaa suomen kielen käsitteille UUSIA merkityksiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe