BED - Anoreksia?

läskianorektikko?

Tässäpä minun tarina, jos vaikka vähän auttaisi kirjoittaa anonyymina.
Olen aina ollut ylipainoinen. Itselleni se valkeni ensimmäisellä luokalla, kun terveydenhoitaja keskusteli äitini kanssa asiasta. Muistan lapsena, kun äitini mietti miten ihmeessä olen pyöreämpi kuin muut lapset, vaikka syön saman verran ja liikun kuitenkin aktiivisesti. Karkkipäivä oli kerran viikossa, enkä edes pitänyt makeasta kovinkaan paljon.
Vanhempieni eron jälkeen äidilläni oli tapana hemmotella minua ostamalla suklaapatukka tms. kaupasssa käydessään. Siitä oikeastaan alkoi suurempi ylipaino kohdallani, mutta en mitenkään halua syyllistää äitiäni, koska uskoisin, että hän on kärsinyt tästä samasta, eikä ole osannut käsitellä asiaa.
Ylä-asteella alotin tosissani laihduttamaan. Painoin hieman yli 70 kg pituus n. 160cm. Laihduttaminen kohdallani tarkoitti sitä, että en syönyt mitään. Pisin kokonaan syömättä ollut jakso oli 10 päivää ja söin myös useita päiviä tyyliin yhden hapankorpun tonnikalalla ja purkin ananasmurskaa. Laihduinkin kesän aikana n. 10 kiloa, mutta vaikka olin oikeastaan normaalipainoinen (ylärajalla), niin tunsin itseni järjettömän lihavaksi. Tuosta lähtien olen ollut syömishäiriöinen. Pitkät minimaalisella ruualla elämiset johtivat toisinaan hirvittäviin ahmimiskohtauksiin, jolloin söin herkkuja niin paljon, että ei enää ollut mitään jäljellä. Saatoin pyöräillä kauppaan ja ostaa salaa pari keksipakettia, pullaa ja suklaata ja kotona söin ne salaa omassa huoneessani. Ja aina söin kaiken kerralla, niin ettei mitään jäänyt seuraavaksi päiväksi. Ihan sama kuinka täynnä ja ähkyssä olin. Seuraavana päivänä saatoin hakea saman satsin uudestaan ja sitä saattoi jatkua monta päivää. Sitten taas otin itseäni niskasta kiinni ja olin syömättä muutaman päivän.
Kun muutin pois kotoota sama jatkui. Kämppäkaverini joskus ihmettelin kun olin viikon ollut syömättä, että pitäähän mun nyt syödä jotain. Silloin minulla ei ollut vaakaa, mutta veikkaisin, että paino vaihteli 75 - 85 välillä.
Kun muutin poikaystäväni kanssa yhteen. Ostin vaa'an ja järkytyin lukemasta ihan mielettömästi, kun paino oli 96kg! Aloitin laihduttamaan painonvartijoiden pisteiden avulla ja sainkin pudotettua painoa n. 20 kg. Silloinkin sorruin toistuvasti ahmimiseen, yleensä aina kun poikaystävä oli jostain syystä poissa kotoa, kävin kaupassa ostamassa herkkuja ja söin ne sitten salaa kaikki, ennen kuin hän tuli takaisin kotiin. Joka kerta siis kun olin yksin kotona, ahmin. Kausittain olin myös minimaalisella ruualla.
Suhteessamme alkoi erittäin stressaava aika, jolloin olin niin masentunut, että sairastelin ja söin lohdutukseksi. Lopulta painoin yli 100kg! Väittäisin, että minulla oli (on?) paniikkihäiriö, ja vaikka yritin siitä lääkärille mainita, asia sivuutettiin kokonaan. Lopulta minulla todettiin tauti, joka aiheuttaa sen, että lihon herkemmin ja laihdun hitaammin kuin normaali ihminen, ja se oikeastaan helpotti tilannetta, koska tiesin mikä minulla on, eikä ainakaan sen takia enää tarvinnut stressata.
Tästä diagnoosista on noin vuosi. Viime vuoden lopulta olen oikeastaan ollut lähes tulkoon koko ajan minimaalisella ruualla. Laihdutin puolessa vuodessa 20kg syömällä n. 500 kcal/päivä. Välillä tuonnekin väliin on mahtunut näitä ahmimispäiviä. Maaliskuusta lähtien paino on vaihdellut -5kg, riippuen siitä olenko syönyt vai enkö ole.
Välillä yritän syödä ns. normaalisti, mutta koska olen kehoni kiduttanut syömällä niin vähän, niin normaali 1500 kcal/päivä aiheuttaa välittömästi parin kilon lihomisen, jonka jälkeen masennun ja syön taas sen 500kcal. Tällähetkellä olen taas muutaman päivän kiduttanut itseäni syömällä todella vähän, ja kokoajan pelkään, että milloin iskee sitten taas se ahmiminen. Kun olen syömättä olen tyytyväinen itseeni, kun ahmin vihaan itseäni. Yritän nykyisin hieman enemmän puhua syömisistäni kavereiden kanssakin, mutta vähättelen asiaa, enkä kehtaa ikinä tunnustaa kuinka solmussa olen näiden syömisteni kanssa, ollut yli puolet elämästäni! Kaverini paheksuvat syömättömyyttäni ja välillä syönkin heidän seurassaan. Mieheni kanssa, emme oikeastaan koskaan syö yhdessä, koska minulla on joko syömättömyyskausi tai sitten herkuttelukausi. Mies on myös aina sekaisin siitä pitääkö minulle ostaa herkkuja vai eikö missään tapauksessa pidä ostaa herkkuja tai mitään muutakaan ruokaa.
Mieli tekisi mennä lääkärille juttelemaan asiasta, mutta en usko, että pystyisin tunnustamaan tätä ongelmaa. Työterveydenhoitaja on vain ollut tyytyväinen kun olen saanut painoa noin hienosti tippumaan, olen myös vihjaissut hänelle, että en oikeastaan syö paljon mitään. Mutta sanon sen tavallaan vitsaillen, joten hänkään ei oikein ymmärrä, että minulla on ihan oikeasti syömishäiriö ja se, että kun sanon, että en syö mitään, tarkoittaa juuri sitä, että en syö yhtään mitään.
Tällainen tarina siis, en tiedä mitä voisin tehdä, vai joudunko elämään näin lopun ikääni? Kiitos jos jaksoit lukea...

6

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vep

      Minullakin meni 12 vuotta sairastaessa ennen kuin hakeuduin lääkäriin. Nolotti ja pelotti ihan helskutisti. Mutta lääkärit ovat tottuneita hoitamaan sairaita ihmisiä eivätkä varmasti naura tilallesi. Suosittelisin mielenterveystoimistoa, psykiatria tms. OIKEASTI. Olet selvästi osastokamaa. Ja siellä sairaalassakin on ihan jees olla. Tietenkin aluksi jännittää, mutta apua kannattaa hakea. Voimia!

      • läskianorektikko

        Kiitos vastauksesta. Jotenkin sekin auttaa kun joku ihan vieraskin ihminen edes on tietoinen tästä mun ongelmasta.
        Tein sellasen testin missä testattiin onko sinulla syömishäiriö, ja yhtä lukuun ottamatta minulla näytti olevan kaikki oireet. Olen miettinyt tota psykiatrille menoa, mutta kuten sanoit, niin pelkään, että joutuisin jonnekin osastolle. Mitenkä siinä sitten selittäisit töissä ja perheelle, että miksi olen siellä. Ja toisekseen hävettäisi ihan hirvittävästi olla siellä kaikkien langanlaihojen anorektikkojen kanssa. Ja tietenkin vielä sekin, että siellä kieltäisivät laihduttamasta! Tostakin luin, että on yleistä, että ei hakeudu hoitoon, koska pelkää, että joutuu lopettaa laihduttamisen. Voisin mennä hoitoon, jos siellä tehtäisiin mulle sellanen ruokavalio, että silti laihtuisin.
        Mieheni takia haluaisin kuitenkin hoitoon. Ehkä hänkin sitten ymmärtäisi miksi olen tällainen. Mahtaa olla hirvittävän hankalaa elää sellaisen ihmisen kanssa kuin minä olen. Ja olisi ehkä reilua häntä kohtaan tunnustaa tämä ongelma ja hoitaa se kuntoon. Sitten taas se pieni ääni tuolla takaraivossa huutaa, että ensin pitää laihtua ja sitten vasta voi mennä hoitoon jos vielä tarvetta on. Tämä ei meinaan todellakaan ole ensimmäinen kerta kun harkitsen tota psykiatria…


      • Hepsukka.
        läskianorektikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Jotenkin sekin auttaa kun joku ihan vieraskin ihminen edes on tietoinen tästä mun ongelmasta.
        Tein sellasen testin missä testattiin onko sinulla syömishäiriö, ja yhtä lukuun ottamatta minulla näytti olevan kaikki oireet. Olen miettinyt tota psykiatrille menoa, mutta kuten sanoit, niin pelkään, että joutuisin jonnekin osastolle. Mitenkä siinä sitten selittäisit töissä ja perheelle, että miksi olen siellä. Ja toisekseen hävettäisi ihan hirvittävästi olla siellä kaikkien langanlaihojen anorektikkojen kanssa. Ja tietenkin vielä sekin, että siellä kieltäisivät laihduttamasta! Tostakin luin, että on yleistä, että ei hakeudu hoitoon, koska pelkää, että joutuu lopettaa laihduttamisen. Voisin mennä hoitoon, jos siellä tehtäisiin mulle sellanen ruokavalio, että silti laihtuisin.
        Mieheni takia haluaisin kuitenkin hoitoon. Ehkä hänkin sitten ymmärtäisi miksi olen tällainen. Mahtaa olla hirvittävän hankalaa elää sellaisen ihmisen kanssa kuin minä olen. Ja olisi ehkä reilua häntä kohtaan tunnustaa tämä ongelma ja hoitaa se kuntoon. Sitten taas se pieni ääni tuolla takaraivossa huutaa, että ensin pitää laihtua ja sitten vasta voi mennä hoitoon jos vielä tarvetta on. Tämä ei meinaan todellakaan ole ensimmäinen kerta kun harkitsen tota psykiatria…

        Jos osasto on ihan täydellinen ei, ni miten ois sitte ravitsemusterapeutti? Siellä ne pystys tekemää sulle sellasen ruokavalion sun kanssa, mistä ite tykkäät, saat tarvittavat ravintoaineet ja vieläpä laihdut. Ja samalla voisit jutella omista tuntemuksista sen suhteen, laihduttamisen suhteen, yms.


      • läskianorektikko
        Hepsukka. kirjoitti:

        Jos osasto on ihan täydellinen ei, ni miten ois sitte ravitsemusterapeutti? Siellä ne pystys tekemää sulle sellasen ruokavalion sun kanssa, mistä ite tykkäät, saat tarvittavat ravintoaineet ja vieläpä laihdut. Ja samalla voisit jutella omista tuntemuksista sen suhteen, laihduttamisen suhteen, yms.

        Onko se mahdollista, että menisi vaan ravitsemusterapeutille? Oon käsittänyt, että tässä tilanteessa pitäisi aina lopettaa laihdutus kokonaan. Ajattelin kyllä, että pitää laittaa vaikka sähköpostia työterveyshoitajalle, kun olen parempi kirjoittamaan kuin puhumaan, että haluaisin ravitsemusterapeutille ja psykiatrille. Kauankohan noihin menee aikaa, ennen kuin pääsee? Että onko niissä kuukausienkin jonotusaika vai pitääkö mennä heti?
        Oon nyt viikon verran kirjoittanut ylös kaiken mitä olen syönyt ja myös millaiset mielialat on olleet päivän aikana. Niin voin sitten vaikka näyttää ne sitten sille mahdolliselle terapeutille. Ajattelin ensi viikolla ehkä ottaa yhteyttä siihen terveydenhoitajaan...


    • olisko BED

      Tosi ikävää et sulla/teillä on tollanen ongelma. Itselläni ei ole paniikkihäiriötä, mutta halusin vaan sanoo et mee lääkäriin ja rohkaistu kertomaan asiasta, ei ne asiat muuten etene. Esim. Mun tutulla oli syöpä eikä se uskaltanut mennä lääkäriin ku pelkäs, no se syöpä sitte paheni ja se kuoli siihen. Se on joko helppo elämä, tai vaikea elämä. VALITSE siitä!

      • läskianorektikko

        Joo, mä olen myös just tollanen, että en varmasti menis ajoissa lääkäriin, jos pelkäisin että mulla on syöpä. Yritän tässä vähän kerätä rohkeutta, että uskallan lähtee tätä oikeesti parantamaan. Kun kuitenkin niin kauan jo ollut tämä, että sekin jo kauhistuttaa, että pitää luopua siitä. Enhän mä osaa edes ajatella elämää ilman syömishäiriötä. :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe