A-lippu?

-läheltä piti-

24

1791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneillyt

      tarkoittaa: SUKELTAJA VEDESSÄ, OHITA RIITTÄVÄN KAUKAA .

    • Koeajolla

      ANKKUROIDUSSA veneessä on A-lippu = Suoritan koeajoa. No huh huh´ja heh heh.
      Miettiiköhän ihmiset lainkaan mitä ne kirjoittaa, saatikka miten ne veneilee.

      Sitäpaitsi pitäähän sitä koukata kysymään mitä etsitään kun nousee kuplia ja kun ei viitsi huutaa niin ajetaan lähemmäs kysymään. Voi julli.

      • pysy pohjassa

        jos nyt on niin puupää, että menee alas sellaisella paikalla / alueella missä saattaa olla liikennettä niin silloin ainakin kannattaisi pysyä alhaalla. mene merkistä alas, pysy siellä ja tule merkistä ylös. jos et tätä tiedä niin älä sukella.

        ei siellä pohjassa hätä ole jos nyt ei satu kauppalaiva yli ajamaan. joku pikku perämoottori ei muuta tee kun inise korvissa.

        aivan käsittämätöntä tämä nykyinen sukelluskoulutussysteemi kun siellä ei opeteta ajattelemaan omilla aivoilla veden alla.

        ei koskaan pidä ajatella, että oma henkeni on riippuvainen siitä, että joku satunnainen vastaantuleva tietäisi jotakin. hoida itte turvallisuutes niin todennäköisesti saat pitää henkes.

        terv. 3000 tuntia alhaalla ja edelleen hengissä ja jakaus kunnossa


      • -läheltä piti-
        pysy pohjassa kirjoitti:

        jos nyt on niin puupää, että menee alas sellaisella paikalla / alueella missä saattaa olla liikennettä niin silloin ainakin kannattaisi pysyä alhaalla. mene merkistä alas, pysy siellä ja tule merkistä ylös. jos et tätä tiedä niin älä sukella.

        ei siellä pohjassa hätä ole jos nyt ei satu kauppalaiva yli ajamaan. joku pikku perämoottori ei muuta tee kun inise korvissa.

        aivan käsittämätöntä tämä nykyinen sukelluskoulutussysteemi kun siellä ei opeteta ajattelemaan omilla aivoilla veden alla.

        ei koskaan pidä ajatella, että oma henkeni on riippuvainen siitä, että joku satunnainen vastaantuleva tietäisi jotakin. hoida itte turvallisuutes niin todennäköisesti saat pitää henkes.

        terv. 3000 tuntia alhaalla ja edelleen hengissä ja jakaus kunnossa

        Tuosta kommenteista, tekisi kyllä mieli kyseenalaistaa nuo 3000 tuntia.

        Sukeltaja voi joutua olemaan useita minuutteja 3 tai 6 m stopeissa. (eilenkin 30min, tämän varmaan tiesit 3000 tunnin kokemuksellasi).
        Tuona aikana sukeltajan on aika hankala ellei mahdotonta väistellä nopeaa veneitä.
        Eihän se perämoottorin ininä mitään, mutta kun tulee rusetista maskiin, niin loppuu huumori. Ei tosin tullut, mutta ei kaukana ollut.
        Veneitä voi näköjään olla missä vain, nyt oltiin ulompien saarien eteläpuolella (60 leveyspiirin eteläpuolella) ja poissa väylältä.
        Tuntuu, että tuo A-lippu vetää välillä veneitä paikalle, kuin paska kärpäsiä.

        No mutta tietenkään ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan…oli kuitenkin pakko vastata, kun on niin amatöörimäinen kommentti.
        8D


      • näkyisi paremmin
        -läheltä piti- kirjoitti:

        Tuosta kommenteista, tekisi kyllä mieli kyseenalaistaa nuo 3000 tuntia.

        Sukeltaja voi joutua olemaan useita minuutteja 3 tai 6 m stopeissa. (eilenkin 30min, tämän varmaan tiesit 3000 tunnin kokemuksellasi).
        Tuona aikana sukeltajan on aika hankala ellei mahdotonta väistellä nopeaa veneitä.
        Eihän se perämoottorin ininä mitään, mutta kun tulee rusetista maskiin, niin loppuu huumori. Ei tosin tullut, mutta ei kaukana ollut.
        Veneitä voi näköjään olla missä vain, nyt oltiin ulompien saarien eteläpuolella (60 leveyspiirin eteläpuolella) ja poissa väylältä.
        Tuntuu, että tuo A-lippu vetää välillä veneitä paikalle, kuin paska kärpäsiä.

        No mutta tietenkään ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan…oli kuitenkin pakko vastata, kun on niin amatöörimäinen kommentti.
        8D

        Sukelluksesta kertova viestilippu voisi olla asetettuna korkeammalle. Näkyisin paremmin. Joskus lippu on lähes vesirajassa ja sellaisen huomaaminen on hankalampaa. Olen nähnyt joskus lipun korkeamman maston nokassa ja se näkyi hyvin.


      • en ui
        -läheltä piti- kirjoitti:

        Tuosta kommenteista, tekisi kyllä mieli kyseenalaistaa nuo 3000 tuntia.

        Sukeltaja voi joutua olemaan useita minuutteja 3 tai 6 m stopeissa. (eilenkin 30min, tämän varmaan tiesit 3000 tunnin kokemuksellasi).
        Tuona aikana sukeltajan on aika hankala ellei mahdotonta väistellä nopeaa veneitä.
        Eihän se perämoottorin ininä mitään, mutta kun tulee rusetista maskiin, niin loppuu huumori. Ei tosin tullut, mutta ei kaukana ollut.
        Veneitä voi näköjään olla missä vain, nyt oltiin ulompien saarien eteläpuolella (60 leveyspiirin eteläpuolella) ja poissa väylältä.
        Tuntuu, että tuo A-lippu vetää välillä veneitä paikalle, kuin paska kärpäsiä.

        No mutta tietenkään ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan…oli kuitenkin pakko vastata, kun on niin amatöörimäinen kommentti.
        8D

        En juurikaan ui täällä kotivesissä, kun ne ovat aina niin kylmiä, mutta ihmetyttää eräs asia eli onko sukeltajan pakko haahuilla pinnalla ympäri vesistöä jos lippu on veneessä? Mitään 50 metrin turvarajaa ei A-lipulla saa, vaan se antaa yleisellä tasolla signaalin muille veneilijöille mikäli lipun merkityksen tuntee.

        Mistä veneilijä voi tietää sukeltajan olinpaikan jos tämä haahuilee ympäriinsä? Eikö olisi parempi nousta pinnalle veneen välittömässä läheisyydessa. Sukeltajalla on käsittääkseni mahdollisuus liikkua myös vaakasuunnassa pinnan alla.


      • sukeltelija lain
        -läheltä piti- kirjoitti:

        Tuosta kommenteista, tekisi kyllä mieli kyseenalaistaa nuo 3000 tuntia.

        Sukeltaja voi joutua olemaan useita minuutteja 3 tai 6 m stopeissa. (eilenkin 30min, tämän varmaan tiesit 3000 tunnin kokemuksellasi).
        Tuona aikana sukeltajan on aika hankala ellei mahdotonta väistellä nopeaa veneitä.
        Eihän se perämoottorin ininä mitään, mutta kun tulee rusetista maskiin, niin loppuu huumori. Ei tosin tullut, mutta ei kaukana ollut.
        Veneitä voi näköjään olla missä vain, nyt oltiin ulompien saarien eteläpuolella (60 leveyspiirin eteläpuolella) ja poissa väylältä.
        Tuntuu, että tuo A-lippu vetää välillä veneitä paikalle, kuin paska kärpäsiä.

        No mutta tietenkään ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan…oli kuitenkin pakko vastata, kun on niin amatöörimäinen kommentti.
        8D

        Rupesi kiinnostamaan, miksi 3 m syvyydessä dekkaustaukoa pitävää häiritsisi, jos yli suhahtaa moottorivene? Ei se potkuri taatusti niin alas yllä...
        No, tietysti ylimenevän veneen virtaukset voivat aiheuttaa ongelmia.


      • sukeltaessa
        -läheltä piti- kirjoitti:

        Tuosta kommenteista, tekisi kyllä mieli kyseenalaistaa nuo 3000 tuntia.

        Sukeltaja voi joutua olemaan useita minuutteja 3 tai 6 m stopeissa. (eilenkin 30min, tämän varmaan tiesit 3000 tunnin kokemuksellasi).
        Tuona aikana sukeltajan on aika hankala ellei mahdotonta väistellä nopeaa veneitä.
        Eihän se perämoottorin ininä mitään, mutta kun tulee rusetista maskiin, niin loppuu huumori. Ei tosin tullut, mutta ei kaukana ollut.
        Veneitä voi näköjään olla missä vain, nyt oltiin ulompien saarien eteläpuolella (60 leveyspiirin eteläpuolella) ja poissa väylältä.
        Tuntuu, että tuo A-lippu vetää välillä veneitä paikalle, kuin paska kärpäsiä.

        No mutta tietenkään ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan…oli kuitenkin pakko vastata, kun on niin amatöörimäinen kommentti.
        8D

        dekoajat vietimme kiinni oman tukialuksemme ankkuriköydessä - veneen yli ei kukaan yrittänyt koskaan ajaa. Miten sinä muka ylipäätänsä onnistut kellumaan ilman köyttä 6 tai 3 m syvyydessä 30 minuuttin ajan. Mikäli pintaan yritetään jostain erityisestä syystä muualla esimerkiksi hätänousussa, riski veneen alle jäämisestä lienee hukkumisriskiä pienempi. Lähistöllä pörräävän veneen potkuriäänet erottaa sukeltaessa erittäin selvästi - tosin veneen etäisyyttä ja suuntaa on melko mahdotonta arvioida. Puolen mailin päässää ohiajava armeijan alus tuntuu helposti menevän suoraan päältä yli ja alhaalla tekee mieli kaivautua pohjamutaan.
        Samaa uikutusta sukeltajalipun paikalle houkuttelevasta vaikutuksesta jotkut uikutttivat jo 20 vuotta sitten - jos tämä on mielestäsi oikeasti suuri ongelma jätä se saakelin lippu nostamatta. Mitä ihmeen näkemistä niissä kumipäissä nyt kenellekkään olisi. Joitain sukeltajia taitaa pikemminkin harmittaa yleisön puuttuminen - olisi kerrankin vesissä nähtävänä tosimiehiä oikein suklaushommissa. Ja vähänpä on näkemistä siellä pinnan allakaan - lopeta nyt hyvä mies sinäkin moinen hölmö harrastus, niin minäkin lopetin.


      • myös järkevää
        näkyisi paremmin kirjoitti:

        Sukelluksesta kertova viestilippu voisi olla asetettuna korkeammalle. Näkyisin paremmin. Joskus lippu on lähes vesirajassa ja sellaisen huomaaminen on hankalampaa. Olen nähnyt joskus lipun korkeamman maston nokassa ja se näkyi hyvin.

        sijoittaa useampi kuin yksi lippu tukialukseen. Kerran Tallinnan lahdella oli isohko suomalainen alus; oltiin ohittamassa se ehkä 3-4 veneenmitan päästä (oli nimittäin hyvin liki suorinta linjaa Piritasta Aegnan reunan länsikepeille), kun ehkä 100 m päässä huomasin, että siellä on sukelluslippu. Tehtiin sitten vähän laajempi väistö.

        Mutta mieleen jäi, että ei se lippu ihan heti silmään osunut. Ehkä sen olisi huomannut nopeammin, jos olisi arvannut nimenomaan etsiä, josko sellainen olisi näkyvillä, mutta miksi niin olisi tehnyt?


      • juuri niin
        sukeltaessa kirjoitti:

        dekoajat vietimme kiinni oman tukialuksemme ankkuriköydessä - veneen yli ei kukaan yrittänyt koskaan ajaa. Miten sinä muka ylipäätänsä onnistut kellumaan ilman köyttä 6 tai 3 m syvyydessä 30 minuuttin ajan. Mikäli pintaan yritetään jostain erityisestä syystä muualla esimerkiksi hätänousussa, riski veneen alle jäämisestä lienee hukkumisriskiä pienempi. Lähistöllä pörräävän veneen potkuriäänet erottaa sukeltaessa erittäin selvästi - tosin veneen etäisyyttä ja suuntaa on melko mahdotonta arvioida. Puolen mailin päässää ohiajava armeijan alus tuntuu helposti menevän suoraan päältä yli ja alhaalla tekee mieli kaivautua pohjamutaan.
        Samaa uikutusta sukeltajalipun paikalle houkuttelevasta vaikutuksesta jotkut uikutttivat jo 20 vuotta sitten - jos tämä on mielestäsi oikeasti suuri ongelma jätä se saakelin lippu nostamatta. Mitä ihmeen näkemistä niissä kumipäissä nyt kenellekkään olisi. Joitain sukeltajia taitaa pikemminkin harmittaa yleisön puuttuminen - olisi kerrankin vesissä nähtävänä tosimiehiä oikein suklaushommissa. Ja vähänpä on näkemistä siellä pinnan allakaan - lopeta nyt hyvä mies sinäkin moinen hölmö harrastus, niin minäkin lopetin.

        Täysin mahdotonta tai ainakin järjetöntä dekoilla vapaassa vedessä. Samaa mieltä edelleen, että köyttä alas ja köyttä ylös - edelleen deko köydessä. Olisikin aika hauska nähdä kunnon mainingissa tehty kolmosen puolituntia. Taitaisi kaveri löytyä aika kaukaa...

        Kukahan tässä nyt amatööri mahtaa olla. Kun köysi tukialuksessa kiinni niin yliajon vaara on nolla kuten edeltäväkin kertoi.

        Merikapteenin tutkinto ja Merivoimien sukeltajakoulutus on mielestäni antanut suht hyvät lähtökohdat turvalliseen toimintaan pinnalla ja pinnan alla - aikoinaan myös kouluttajana ja ammattisukeltajana. Että se siitä amatöörihommasta.

        Nyt toki jo lopettanut ja nykysukeltajien hölmöilyjä vaan täältä rannalta kommentoin...


      • -läheltä piti-
        juuri niin kirjoitti:

        Täysin mahdotonta tai ainakin järjetöntä dekoilla vapaassa vedessä. Samaa mieltä edelleen, että köyttä alas ja köyttä ylös - edelleen deko köydessä. Olisikin aika hauska nähdä kunnon mainingissa tehty kolmosen puolituntia. Taitaisi kaveri löytyä aika kaukaa...

        Kukahan tässä nyt amatööri mahtaa olla. Kun köysi tukialuksessa kiinni niin yliajon vaara on nolla kuten edeltäväkin kertoi.

        Merikapteenin tutkinto ja Merivoimien sukeltajakoulutus on mielestäni antanut suht hyvät lähtökohdat turvalliseen toimintaan pinnalla ja pinnan alla - aikoinaan myös kouluttajana ja ammattisukeltajana. Että se siitä amatöörihommasta.

        Nyt toki jo lopettanut ja nykysukeltajien hölmöilyjä vaan täältä rannalta kommentoin...

        Sit asiaa…
        -Myönnetään, että lippu pitää olla kunnolla näkyvissä ja riittävän iso. Tässä on monella sukeltajalla parantamista.

        - A-lipulla pitäisi saada turvaraja, koska se on määritelty kansanvälisissä merenkulku merkistössä ko. lipusta sanotaan “Diver below ; Keep clear”. Eli on noteerattavissa mihin tahansa merimerkkiin.

        Sukeltajat voivat olla myös nostamassa jotain merestä nosto säkillä. Tällöin on riskinä, että veneilijä törmää ko säkkiin ja/tai nostettavaan esineeseen. Tämä tuskin on veneilijällekään mieleen. Mekin ollaan tänä kesänä nostettu yksi perämoottori ja parivuotta sitten moottorikelkka.

        - 3 metrin dekossa/saftyssä ollessa on aika vaarillista, jos pään yläpuolella pörrää potkuri. Nykyisissä ohjeissa, tuosta 3m noustaan pintaan 3minuutia, eli sukeltaja voi olla vaikka nousemassa pintaan vain ½m syvyydessä.

        - nykyjään ja vissiin silloin kun te sukelsitte on/oli tapana, että kun sukelletaan hylkyyn, siihen kiinnitetään/pudotetaan poiju. Joissain hylyissä on pysyvä poiju, mihin voidaan alus kiinnittää, muttei kaikkissa. Usein tämä poiju ei käyttönsä paljoa ero “katiskanmerkistä”, jota veneilijät noteeraa miksikään.. Tätä poijun narua käytetään nousussa, laskussa, dekossa….
        Tämän jälkeen ajetaan vene tuulen yläpuolella ja ankkuroidaan ja lasketaan poijun viereen. Tämä siksi, ettei ankkuria lasketa hylkyyn, muuten sen kiinnijääminen ja/tai hylyn särkyminen olisivat mahdollisia. Nyt kun tuuli pikkaisen kääntyy, niin vene voi olla äkkiä tuon 15-20 m poijusta. Näin meille kävi viikonloppuna.
        Tietenkin voidaan nousta myös safty-nakin avulla pintaa, eli sellainen veden alta“ammuttava” oranssi tai keltainen pikku poiju. Mutta veneilijät ymmärtää sen olemusta, vielä vähemmän kuin A-lippua.
        Nykyisille sukeltajille ei ole mikään ongelma kellua välivedessä tuossa 3/6 m dekoissa, ilman että roikkuvat köydessä. Moni koulutus järjestelmä vaatii tämän taidon sukeltajiltaan..Silloin kun on virtauksia on tuo nousu köysi hyvä ja olisihan hienoa jos se olisi kiinni veneessä tai pohjassa, mutta aina se ei ole mahdollista.

        Kiitos keskustelusta!
        Keskustelun tasosta kyllä selvitti minulle, miksi osalta nykyisiltä veneilijöiltä ei voida odottaa A-lipun tuntemista tai muutenkaan “merimiestaitoja” . Pikkaisen kyllä alkoi huolestuttaa Merikapteenien ammattitaito....

        ;-)


      • ei tartte huolestuu
        -läheltä piti- kirjoitti:

        Sit asiaa…
        -Myönnetään, että lippu pitää olla kunnolla näkyvissä ja riittävän iso. Tässä on monella sukeltajalla parantamista.

        - A-lipulla pitäisi saada turvaraja, koska se on määritelty kansanvälisissä merenkulku merkistössä ko. lipusta sanotaan “Diver below ; Keep clear”. Eli on noteerattavissa mihin tahansa merimerkkiin.

        Sukeltajat voivat olla myös nostamassa jotain merestä nosto säkillä. Tällöin on riskinä, että veneilijä törmää ko säkkiin ja/tai nostettavaan esineeseen. Tämä tuskin on veneilijällekään mieleen. Mekin ollaan tänä kesänä nostettu yksi perämoottori ja parivuotta sitten moottorikelkka.

        - 3 metrin dekossa/saftyssä ollessa on aika vaarillista, jos pään yläpuolella pörrää potkuri. Nykyisissä ohjeissa, tuosta 3m noustaan pintaan 3minuutia, eli sukeltaja voi olla vaikka nousemassa pintaan vain ½m syvyydessä.

        - nykyjään ja vissiin silloin kun te sukelsitte on/oli tapana, että kun sukelletaan hylkyyn, siihen kiinnitetään/pudotetaan poiju. Joissain hylyissä on pysyvä poiju, mihin voidaan alus kiinnittää, muttei kaikkissa. Usein tämä poiju ei käyttönsä paljoa ero “katiskanmerkistä”, jota veneilijät noteeraa miksikään.. Tätä poijun narua käytetään nousussa, laskussa, dekossa….
        Tämän jälkeen ajetaan vene tuulen yläpuolella ja ankkuroidaan ja lasketaan poijun viereen. Tämä siksi, ettei ankkuria lasketa hylkyyn, muuten sen kiinnijääminen ja/tai hylyn särkyminen olisivat mahdollisia. Nyt kun tuuli pikkaisen kääntyy, niin vene voi olla äkkiä tuon 15-20 m poijusta. Näin meille kävi viikonloppuna.
        Tietenkin voidaan nousta myös safty-nakin avulla pintaa, eli sellainen veden alta“ammuttava” oranssi tai keltainen pikku poiju. Mutta veneilijät ymmärtää sen olemusta, vielä vähemmän kuin A-lippua.
        Nykyisille sukeltajille ei ole mikään ongelma kellua välivedessä tuossa 3/6 m dekoissa, ilman että roikkuvat köydessä. Moni koulutus järjestelmä vaatii tämän taidon sukeltajiltaan..Silloin kun on virtauksia on tuo nousu köysi hyvä ja olisihan hienoa jos se olisi kiinni veneessä tai pohjassa, mutta aina se ei ole mahdollista.

        Kiitos keskustelusta!
        Keskustelun tasosta kyllä selvitti minulle, miksi osalta nykyisiltä veneilijöiltä ei voida odottaa A-lipun tuntemista tai muutenkaan “merimiestaitoja” . Pikkaisen kyllä alkoi huolestuttaa Merikapteenien ammattitaito....

        ;-)

        sovitaan niin, että kyllä mä sun lippus kierrän ja valuttelen tyhjillä ohi, mutta älä sä sitten mun pohjaani tuu kolistelee :)


      • -läheltä piti- kirjoitti:

        Sit asiaa…
        -Myönnetään, että lippu pitää olla kunnolla näkyvissä ja riittävän iso. Tässä on monella sukeltajalla parantamista.

        - A-lipulla pitäisi saada turvaraja, koska se on määritelty kansanvälisissä merenkulku merkistössä ko. lipusta sanotaan “Diver below ; Keep clear”. Eli on noteerattavissa mihin tahansa merimerkkiin.

        Sukeltajat voivat olla myös nostamassa jotain merestä nosto säkillä. Tällöin on riskinä, että veneilijä törmää ko säkkiin ja/tai nostettavaan esineeseen. Tämä tuskin on veneilijällekään mieleen. Mekin ollaan tänä kesänä nostettu yksi perämoottori ja parivuotta sitten moottorikelkka.

        - 3 metrin dekossa/saftyssä ollessa on aika vaarillista, jos pään yläpuolella pörrää potkuri. Nykyisissä ohjeissa, tuosta 3m noustaan pintaan 3minuutia, eli sukeltaja voi olla vaikka nousemassa pintaan vain ½m syvyydessä.

        - nykyjään ja vissiin silloin kun te sukelsitte on/oli tapana, että kun sukelletaan hylkyyn, siihen kiinnitetään/pudotetaan poiju. Joissain hylyissä on pysyvä poiju, mihin voidaan alus kiinnittää, muttei kaikkissa. Usein tämä poiju ei käyttönsä paljoa ero “katiskanmerkistä”, jota veneilijät noteeraa miksikään.. Tätä poijun narua käytetään nousussa, laskussa, dekossa….
        Tämän jälkeen ajetaan vene tuulen yläpuolella ja ankkuroidaan ja lasketaan poijun viereen. Tämä siksi, ettei ankkuria lasketa hylkyyn, muuten sen kiinnijääminen ja/tai hylyn särkyminen olisivat mahdollisia. Nyt kun tuuli pikkaisen kääntyy, niin vene voi olla äkkiä tuon 15-20 m poijusta. Näin meille kävi viikonloppuna.
        Tietenkin voidaan nousta myös safty-nakin avulla pintaa, eli sellainen veden alta“ammuttava” oranssi tai keltainen pikku poiju. Mutta veneilijät ymmärtää sen olemusta, vielä vähemmän kuin A-lippua.
        Nykyisille sukeltajille ei ole mikään ongelma kellua välivedessä tuossa 3/6 m dekoissa, ilman että roikkuvat köydessä. Moni koulutus järjestelmä vaatii tämän taidon sukeltajiltaan..Silloin kun on virtauksia on tuo nousu köysi hyvä ja olisihan hienoa jos se olisi kiinni veneessä tai pohjassa, mutta aina se ei ole mahdollista.

        Kiitos keskustelusta!
        Keskustelun tasosta kyllä selvitti minulle, miksi osalta nykyisiltä veneilijöiltä ei voida odottaa A-lipun tuntemista tai muutenkaan “merimiestaitoja” . Pikkaisen kyllä alkoi huolestuttaa Merikapteenien ammattitaito....

        ;-)

        Vai onko joku suositusmuutos mennyt minulta ohi?

        Suurin turvallinen nousunopeus on 10 metriä/minuutti. Jos alttiinaoloaika ei edellytä etappinousua, niin kolmessa metrissä pidetään kolmen minuutin "turvadeko". Jos alttinaoloaika edellyttää etappinousua, niin toimitaan taulukon mukaan.

        Eli se nousu kolmesta metristä kestää käytännössä n. 20 sekuntia...

        Olen lisäksi sitä mieltä, että vapaassa vedessä tehty deko on hengenvaarallinen. Kyllähän sen tasaisen syvyyden pitää, mutta sijainnista ei ole mitään tietoa. Pahimmillaan vedät metriseen vasta-aallokkoon "snorkkeliuintia" satoja metrejä kuivapuvussa (siinä tilanteessa normikuntoisella on jo tukalat oltavat), ja lisäjarruna CMAS;in edellyttämät liivit...

        Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi.


      • -läheltä piti-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vai onko joku suositusmuutos mennyt minulta ohi?

        Suurin turvallinen nousunopeus on 10 metriä/minuutti. Jos alttiinaoloaika ei edellytä etappinousua, niin kolmessa metrissä pidetään kolmen minuutin "turvadeko". Jos alttinaoloaika edellyttää etappinousua, niin toimitaan taulukon mukaan.

        Eli se nousu kolmesta metristä kestää käytännössä n. 20 sekuntia...

        Olen lisäksi sitä mieltä, että vapaassa vedessä tehty deko on hengenvaarallinen. Kyllähän sen tasaisen syvyyden pitää, mutta sijainnista ei ole mitään tietoa. Pahimmillaan vedät metriseen vasta-aallokkoon "snorkkeliuintia" satoja metrejä kuivapuvussa (siinä tilanteessa normikuntoisella on jo tukalat oltavat), ja lisäjarruna CMAS;in edellyttämät liivit...

        Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi.

        2008 turvaohjeessa sanotaan

        "Nousunopeus
        • Nousunopeus saa olla enintään 10 metriä minuutissa.
        • Kolmesta metristä pintaan noustessa nousunopeus saa olla enintään yksi metri
        minuutissa."

        http://testi.riusuk.net/Portals/0/Sukeltajaliiton turvaohje 2008.pdf


        Mutta piti tarkistaa uusimmasta painoksesta, siinä tuo nousunopeus olikin muuttunut. Mielestäni virkistyssukelluksessa fiksumpaan suuntaa.

        "Nousunopeus
        •Nousunopeus saa olla enintään 10 metriä minuutissa.
        •Viiden metrin syvyydestä noustaan pintaan enintään kolme metriä minuutissa tai vielä hitaammin, jos mahdollista."

        http://www.sukeltaja.fi/tiedostot/Saannot ja ohjeet/Turvaohje 2009.pdf


        Tekkisukelluksilta ollaan välillä tultu viimeiset 10m 1m/1min, riippuen vähän miten pahasti kroppa saturoitunut ja miten on plänätty.


      • Sukeltaja-venelijä
        en ui kirjoitti:

        En juurikaan ui täällä kotivesissä, kun ne ovat aina niin kylmiä, mutta ihmetyttää eräs asia eli onko sukeltajan pakko haahuilla pinnalla ympäri vesistöä jos lippu on veneessä? Mitään 50 metrin turvarajaa ei A-lipulla saa, vaan se antaa yleisellä tasolla signaalin muille veneilijöille mikäli lipun merkityksen tuntee.

        Mistä veneilijä voi tietää sukeltajan olinpaikan jos tämä haahuilee ympäriinsä? Eikö olisi parempi nousta pinnalle veneen välittömässä läheisyydessa. Sukeltajalla on käsittääkseni mahdollisuus liikkua myös vaakasuunnassa pinnan alla.

        Kun A-lippu näkyy (eli sukeltaja alhaalla) tarkoittaa sitä, että sukeltaja tulee ylös lipun viereen, kun sukellus loppuu. Sukeltajana "huuhaillessani" katselen alhaalta ylös tarkasti missä mahdollinen vene liikkuu. Yleensä sukeltaja liikkuu syvemmällä kuin 5 m.


      • -läheltä piti- kirjoitti:

        Sit asiaa…
        -Myönnetään, että lippu pitää olla kunnolla näkyvissä ja riittävän iso. Tässä on monella sukeltajalla parantamista.

        - A-lipulla pitäisi saada turvaraja, koska se on määritelty kansanvälisissä merenkulku merkistössä ko. lipusta sanotaan “Diver below ; Keep clear”. Eli on noteerattavissa mihin tahansa merimerkkiin.

        Sukeltajat voivat olla myös nostamassa jotain merestä nosto säkillä. Tällöin on riskinä, että veneilijä törmää ko säkkiin ja/tai nostettavaan esineeseen. Tämä tuskin on veneilijällekään mieleen. Mekin ollaan tänä kesänä nostettu yksi perämoottori ja parivuotta sitten moottorikelkka.

        - 3 metrin dekossa/saftyssä ollessa on aika vaarillista, jos pään yläpuolella pörrää potkuri. Nykyisissä ohjeissa, tuosta 3m noustaan pintaan 3minuutia, eli sukeltaja voi olla vaikka nousemassa pintaan vain ½m syvyydessä.

        - nykyjään ja vissiin silloin kun te sukelsitte on/oli tapana, että kun sukelletaan hylkyyn, siihen kiinnitetään/pudotetaan poiju. Joissain hylyissä on pysyvä poiju, mihin voidaan alus kiinnittää, muttei kaikkissa. Usein tämä poiju ei käyttönsä paljoa ero “katiskanmerkistä”, jota veneilijät noteeraa miksikään.. Tätä poijun narua käytetään nousussa, laskussa, dekossa….
        Tämän jälkeen ajetaan vene tuulen yläpuolella ja ankkuroidaan ja lasketaan poijun viereen. Tämä siksi, ettei ankkuria lasketa hylkyyn, muuten sen kiinnijääminen ja/tai hylyn särkyminen olisivat mahdollisia. Nyt kun tuuli pikkaisen kääntyy, niin vene voi olla äkkiä tuon 15-20 m poijusta. Näin meille kävi viikonloppuna.
        Tietenkin voidaan nousta myös safty-nakin avulla pintaa, eli sellainen veden alta“ammuttava” oranssi tai keltainen pikku poiju. Mutta veneilijät ymmärtää sen olemusta, vielä vähemmän kuin A-lippua.
        Nykyisille sukeltajille ei ole mikään ongelma kellua välivedessä tuossa 3/6 m dekoissa, ilman että roikkuvat köydessä. Moni koulutus järjestelmä vaatii tämän taidon sukeltajiltaan..Silloin kun on virtauksia on tuo nousu köysi hyvä ja olisihan hienoa jos se olisi kiinni veneessä tai pohjassa, mutta aina se ei ole mahdollista.

        Kiitos keskustelusta!
        Keskustelun tasosta kyllä selvitti minulle, miksi osalta nykyisiltä veneilijöiltä ei voida odottaa A-lipun tuntemista tai muutenkaan “merimiestaitoja” . Pikkaisen kyllä alkoi huolestuttaa Merikapteenien ammattitaito....

        ;-)

        Olkoonkin ikivanha ketju, mutta ainakin pitäisi tietää edes nousunopeus ennen kun kommentoi sinänsä erittäin tärkeää aihetta.

        "Nykyisissä ohjeissa, tuosta 3m noustaan pintaan 3minuutia, eli sukeltaja voi olla vaikka nousemassa pintaan vain ½m syvyydessä."

        Vuoden 2009 ohjeiden, kuten myös nykyisten ohjeiden, mukaan pintaan noustaan enintään 10 m/minuutissa. Käytännössä se tarkoittaa samaa nopeutta kun pienimmät uloshengityksen tuottamat ilmakuplat (kyseinen indikaattori tosin toimii vain avoimen kierron seoskaasulaitteissa, suljetun kierron laitteista kun ei tule kuplia). Kirjoittaja lienee sekoittanut suoranoususukelluksen (= altiinaoloaika ei vaadi paineentasausta etappinousun autta) turvatasausta, jossa vietetään 3 minuutin mittainen paineentasaustauko 3 metrin syvyydessä. Nousu sieltä ei tosin kestä kun 20 sekuntia, eli mikäli potkuriääni kuuluu, voi hyvin odottaa niiden katoamista ennen pintaannousemista.


    • se merkkilippusi

      riittävän iso eli vähintään 1 m korkuinen, kuten säännöt edellyttävät?

      • -läheltä piti-

        on se


    • gggggggggg

      Hauskasti nostettu juttu, mutta ihan hyvä aihe.

      50 m turva-alue on laaja eikä se ole yleensä mikään ongelma. Tärkeintä on ehkä se, ettei mennä pörräämään ympärille ja katselemaan läheltä mitä on meneillään.

      On kuitenkin tilanteita, joissa joudutaan tulemaan pintaan kauempana veneestä virtausten tai ongelmien takia. Silloin on hyvä, ettei ihan vieressä ole ketään tekemässä potkurilla jakausta hiuksiin.

      Kyse on kuitenkin turvallisuudesta.

    • ettänäinvaikka

      Jos sitä A-lippua ei moottoriveneilijät tunne (joka ei ole mikään ihme), niin miksi ei voi laittaa lippua, jossa on vaikka sukeltajan kuva ja vene kuva, jossa on ruksit päällä? Eli kuva, josta tajuaisi tyhmäkin mitä yritetään viestiä.
      Tämän voi laittaa vaikka sen virallisen A-lipun viereen?

      Eihän liikennemerkeissäkään ole mystisiä valkoisia ja sinisiä raitoja. Jos traktorilla ajo on kielletty, niin on traktorin kuva.

      • asgfasfgasdfgws

        Pysähtymiskielto, siinä on mystisiä punaisia raitoja sinisellä pohjalla.
        Etuajo-oikeus päättyy, siinä on omituinen musta raita keltaisella salmiakilla.
        Kärkikolmio, omituinen kaksivärinen kuvio, ilmeisesti litistetty ajoneuvolla ajokiellosta, joka on pyöreä, mutta muuten samanlainen.

        tai

        http://hausk.in/1285/liikennemerkit


      • ettänäinvaikka
        asgfasfgasdfgws kirjoitti:

        Pysähtymiskielto, siinä on mystisiä punaisia raitoja sinisellä pohjalla.
        Etuajo-oikeus päättyy, siinä on omituinen musta raita keltaisella salmiakilla.
        Kärkikolmio, omituinen kaksivärinen kuvio, ilmeisesti litistetty ajoneuvolla ajokiellosta, joka on pyöreä, mutta muuten samanlainen.

        tai

        http://hausk.in/1285/liikennemerkit

        You really got the point.


      • Murkku-uhmis
        ettänäinvaikka kirjoitti:

        You really got the point.

        Jompi kumpi ei tajunnut. Toisaalta jos viesti ei mene perille, vika on viestin lähettäjässä (OAW).

        Tarkoitin sitä, että lähes kaikki viestintä hoidetaan symbolein, jotka voivat olla lähempänä tai kauempana ikonia. Esimerkiksi yleinen vessan merkki on WC, joka ei tarkoita yhtään mitään - ainakaan suomeksi.

        Sukelluslippuna käytetään maailmalla yleisesti:
        http://www.dive-flag.com/clip-art.html
        On totta, että A-lippu ei ole tunnettavuudeltaan hyvä ja siksi olisi parempi käyttää kansainvälistä merkintää.

        Vesiliikennemerkkejä on niin vähän, että niiden opettelun ei pitäisi olla vaikeaa samassa yhteydessä kuin muidenkin merkkien. Kyseessä taitaa kuitenkin olla periaate, kuten moesti muutenkin.

        Tuon tuostakin sikiää uho kaikkien kieltojen vastustamisesta. A-lippu on yksi kielto tai vaatimus muuden mukana. Ne, jotka sen opettelevat, noudattavat sitä, ne, jotka eivät opettele, tuskin noudattaisivatkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2474
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      206
      1859
    3. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1491
    4. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1467
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1416
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      195
      1266
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1160
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1075
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      15
      979
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

      Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      135
      861
    Aihe