Limoviikunan lehtiongelma vai ötököitäkö sittenkin?

Ei-mikään-multasormi

Limoviikunani tiputteli taannoin lehtiä, no epäilin syyksi sitä, että muutimme ja se päätyi varjoisampaan paikkaan kuin missä oli ollut edellisessä asunnossa. Jatkoin hoitoa kuten normaalisti (se on jo kuitenkin muutaman vuoden vanha) ja odottelin, josko se siitä tottuu. Kaikkia lehtiä se ei tiputtanut, osa kellastui ja kuivui pois, mutta uusiakin tuli tilalle.

Pari päivää sitten panin merkille, että kasvin latva oli jotenkin nuupahtanut. Multa ei ollut vielä kuivahtanut eli liian vähällä vedellä ei ollut ollut. Ja kun otin koko komeuden tarkempaan syyniin, huomasin että siinä kohdassa, jossa lehden "varsi" loppuu ja itse lehtiosa alkaa, oli joissakin lehdissä ihmeellinen valkoinen, hyvin litteä pallukka. Mietin, että varmaan jotain kilpikirvoja? Vaan nuo vaaleat littanat pallukat ovat kuin kuivunutta steariinia, siis talimaisia eivätkä ne liiku eikä niissä jalkojakaan erota. Irrottelin niitä lehdiltä ja lähinnä talilta minusta näytti. :O Pallukoita oli lehdissä, jotka vähän kellersivät, mutta myös lehdissä, jotka olivat ihan vihreitä. Ostin varmuuden vuoksi kukka-raidia ja suihkutin kasvin sillä. Tänään tarkastelin limoviikunaani taas, ja pari "pallukkaa" löysin, yhtä elottomia kuin ne aiemmatkin. Niihin kohtiin, joista pallukan olen irrottanut, on tullut mustanruskea pilkku.

Ovatko nuo pallukat ötököitä ollenkaan vai onko tuo jotain limoviikunan "mahlaa", jota helteellä erittyy? Villakilpikirvoja ne eivät ole kuitenkaan, niitä on ollut joskus vuosia sitten toisessa kasvissa ja ne tunnistan kyllä. Osaisiko joku neuvoa?

4

4811

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiei

Minunkin limoviikunassa oli aikoinaan tuollaisia vahamaisia litteitä pallukoita lehtien tyvissä.Luulin että ne on villakilpikirvoja,muttei ne olleetkaan mitään eläviä otuksia.
      Jostain kukkakirjasta sitten luin että ne pallukat on juurikin limoviikunan omaa "mahlaa" jota limoviikuna erittää silloin kun se ei jostain syystä voi oikein hyvin.Sinne lehden tyvelle sitä sitten kuivuu vahamaiseksi litteäksi pallukaksi.
      Minäkin niitä pallukoita irroittelin ja siihen irrotuskohtaan jäi ruskea pilkku.
      En niitä pallukoita kaikkia viitsinyt irrotella kun niitä oli niin paljon,melkein joka lehden tyvellä niitä oli.

• Anonyymi

Mulla yli 2m korkea limoviikuna ja siihen tullut näitä valkoisia palloja paljon. Ostin raid-purkin ja sumutin koko kasvin, ei auta. Samalla muutkin kasvit saivat raidikuurin. Limoviikuna oli muutaman päivän suihkussa ja ok mutta kuivia oksia tekee ja leikkaan ne pois toivoen kasvin toipuvan. Nyt tammikuuta mennään ja toivottavasti ei kuole. Uudet mullatkin vaihdoin sekä merileväuutetta se on saanut. Nyt vaan ootellaan ja sumuttelen joka päivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla yli 2m korkea limoviikuna ja siihen tullut näitä valkoisia palloja paljon. Ostin raid-purkin ja sumutin koko kasvin, ei auta. Samalla muutkin kasvit saivat raidikuurin. Limoviikuna oli muutaman päivän suihkussa ja ok mutta kuivia oksia tekee ja leikkaan ne pois toivoen kasvin toipuvan. Nyt tammikuuta mennään ja toivottavasti ei kuole. Uudet mullatkin vaihdoin sekä merileväuutetta se on saanut. Nyt vaan ootellaan ja sumuttelen joka päivä.

Mullakin yli kaksi metrinen ja varmaan lähes 30v ikäinen limoviikuna, jossa huomasin pari viikkoa sitten juuri samanlaisia "rasvapalloja" todella monessa lehdessä. Uusia lehtiä tullut tänä keväänä todella vähän, ja kiinni olevista lehdistä suurin osa jotenkin kuivan näköisiä. Samassa paikassa ikkunan luona ollut kohta 3v eikä hoidossa ole tapahtunut mitään muutoksia. Päästään etenkin talvella kuivaksi lähes joka kastelukerran välissä, kuten tehnyt yli 10 vuotta. Pari vuotta sitten vaihdoin lähes kaikki mullat, ja nyt keväällä antanut ravinnepuikkoja, ja vähän liotettuja kananmunankuoria(kaliumia)

Miten oma puusi nyt jaksaa? Vieläkö "mahlaa" on yhtä paljon lehtien tyvessä?

• Anonyymi

Ovat myös arkoja kylmälle. Kerran olin tappaa kun oli liian myöhään syksyllä lasitetulla parvekkeella ja tiputti varmaan puolet lehdistä. Nyt meni vain kaksi oksaa kun parvekkeen oli auki puolisen tuntia, ei ollut edes kova pakkanen ulkona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1320
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      901
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      726
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      674
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    16. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    17. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      85
      441
    18. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      438
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52