Limoviikunan lehtiongelma vai ötököitäkö sittenkin?

Ei-mikään-multasormi

Limoviikunani tiputteli taannoin lehtiä, no epäilin syyksi sitä, että muutimme ja se päätyi varjoisampaan paikkaan kuin missä oli ollut edellisessä asunnossa. Jatkoin hoitoa kuten normaalisti (se on jo kuitenkin muutaman vuoden vanha) ja odottelin, josko se siitä tottuu. Kaikkia lehtiä se ei tiputtanut, osa kellastui ja kuivui pois, mutta uusiakin tuli tilalle.

Pari päivää sitten panin merkille, että kasvin latva oli jotenkin nuupahtanut. Multa ei ollut vielä kuivahtanut eli liian vähällä vedellä ei ollut ollut. Ja kun otin koko komeuden tarkempaan syyniin, huomasin että siinä kohdassa, jossa lehden "varsi" loppuu ja itse lehtiosa alkaa, oli joissakin lehdissä ihmeellinen valkoinen, hyvin litteä pallukka. Mietin, että varmaan jotain kilpikirvoja? Vaan nuo vaaleat littanat pallukat ovat kuin kuivunutta steariinia, siis talimaisia eivätkä ne liiku eikä niissä jalkojakaan erota. Irrottelin niitä lehdiltä ja lähinnä talilta minusta näytti. :O Pallukoita oli lehdissä, jotka vähän kellersivät, mutta myös lehdissä, jotka olivat ihan vihreitä. Ostin varmuuden vuoksi kukka-raidia ja suihkutin kasvin sillä. Tänään tarkastelin limoviikunaani taas, ja pari "pallukkaa" löysin, yhtä elottomia kuin ne aiemmatkin. Niihin kohtiin, joista pallukan olen irrottanut, on tullut mustanruskea pilkku.

Ovatko nuo pallukat ötököitä ollenkaan vai onko tuo jotain limoviikunan "mahlaa", jota helteellä erittyy? Villakilpikirvoja ne eivät ole kuitenkaan, niitä on ollut joskus vuosia sitten toisessa kasvissa ja ne tunnistan kyllä. Osaisiko joku neuvoa?

4

2816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiei

      Minunkin limoviikunassa oli aikoinaan tuollaisia vahamaisia litteitä pallukoita lehtien tyvissä.Luulin että ne on villakilpikirvoja,muttei ne olleetkaan mitään eläviä otuksia.
      Jostain kukkakirjasta sitten luin että ne pallukat on juurikin limoviikunan omaa "mahlaa" jota limoviikuna erittää silloin kun se ei jostain syystä voi oikein hyvin.Sinne lehden tyvelle sitä sitten kuivuu vahamaiseksi litteäksi pallukaksi.
      Minäkin niitä pallukoita irroittelin ja siihen irrotuskohtaan jäi ruskea pilkku.
      En niitä pallukoita kaikkia viitsinyt irrotella kun niitä oli niin paljon,melkein joka lehden tyvellä niitä oli.

      • Anonyymi

        Mulla yli 2m korkea limoviikuna ja siihen tullut näitä valkoisia palloja paljon. Ostin raid-purkin ja sumutin koko kasvin, ei auta. Samalla muutkin kasvit saivat raidikuurin. Limoviikuna oli muutaman päivän suihkussa ja ok mutta kuivia oksia tekee ja leikkaan ne pois toivoen kasvin toipuvan. Nyt tammikuuta mennään ja toivottavasti ei kuole. Uudet mullatkin vaihdoin sekä merileväuutetta se on saanut. Nyt vaan ootellaan ja sumuttelen joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla yli 2m korkea limoviikuna ja siihen tullut näitä valkoisia palloja paljon. Ostin raid-purkin ja sumutin koko kasvin, ei auta. Samalla muutkin kasvit saivat raidikuurin. Limoviikuna oli muutaman päivän suihkussa ja ok mutta kuivia oksia tekee ja leikkaan ne pois toivoen kasvin toipuvan. Nyt tammikuuta mennään ja toivottavasti ei kuole. Uudet mullatkin vaihdoin sekä merileväuutetta se on saanut. Nyt vaan ootellaan ja sumuttelen joka päivä.

        Mullakin yli kaksi metrinen ja varmaan lähes 30v ikäinen limoviikuna, jossa huomasin pari viikkoa sitten juuri samanlaisia "rasvapalloja" todella monessa lehdessä. Uusia lehtiä tullut tänä keväänä todella vähän, ja kiinni olevista lehdistä suurin osa jotenkin kuivan näköisiä. Samassa paikassa ikkunan luona ollut kohta 3v eikä hoidossa ole tapahtunut mitään muutoksia. Päästään etenkin talvella kuivaksi lähes joka kastelukerran välissä, kuten tehnyt yli 10 vuotta. Pari vuotta sitten vaihdoin lähes kaikki mullat, ja nyt keväällä antanut ravinnepuikkoja, ja vähän liotettuja kananmunankuoria(kaliumia)

        Miten oma puusi nyt jaksaa? Vieläkö "mahlaa" on yhtä paljon lehtien tyvessä?


    • Anonyymi

      Ovat myös arkoja kylmälle. Kerran olin tappaa kun oli liian myöhään syksyllä lasitetulla parvekkeella ja tiputti varmaan puolet lehdistä. Nyt meni vain kaksi oksaa kun parvekkeen oli auki puolisen tuntia, ei ollut edes kova pakkanen ulkona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe