Voiko tavallisen uusimmalla tekniikalla olevan bensamoottorin (turbo, suorasuihkutus jne) muuttaa maakaasulla käyväksi? Jos, niin onnistuuko helposti vai ei?
Jos ei onnistu, onko esim. refuel-auto eli sekä normaalibensaa että etanolia polttava (E85) fiksu ratkaisu seuraavaksi autoksi, jós 5 vuoden kulessa maailmassa tulee uusi öljykriisi?
Voiko bensa-auton muuttaa
19
4675
Vastaukset
- -95-
Voi muuttaa mutta taloudellinen kannattavuus on hyvin kyseenalaista
Ratkaisu seuraavaksi autoksi:
- VW Golf 1.6 TDI Bluemotion EU-yhdistetty 4,1
- Toyota Prius 1.8 HSD EU-yhdistetty 3,9 (tai jos odotat vuoden-kaksi niin saat plug-in:in jossa kulutus 2,0)- säädökset
Kannattaa muuttaa kaasulle, jos saadaan rekisteröintisäädökset myönteisiksi. Nykyisten R110 JA R115 sijasta AINOASTAAN R110 Obligatooriseksi, R115 (päästötodennus) nostaa hintaa suhteessa 100%, eli teknisesti asennus mahdollinen henkilöautoon 1500 eurolla, mutta "dokumentointi/sertifiointi/emissiointi" nostaa hintaa 3000 euroon! (Huomautan, että hinnan nousulla ei ole mitään merkitystä esim. turvallisuuden kanssa)
Äläkä unohda tulevaa polttoainevero-uudistusta; metaanin hana-hinta noussee lähes bensan tasolle! Kiitos valtiovarainministeriö! Kiitos TUKES! Kiitos AKE! Kiitos kaasuyhtiöt "munattomuudesta"! - ei kannata
säädökset kirjoitti:
Kannattaa muuttaa kaasulle, jos saadaan rekisteröintisäädökset myönteisiksi. Nykyisten R110 JA R115 sijasta AINOASTAAN R110 Obligatooriseksi, R115 (päästötodennus) nostaa hintaa suhteessa 100%, eli teknisesti asennus mahdollinen henkilöautoon 1500 eurolla, mutta "dokumentointi/sertifiointi/emissiointi" nostaa hintaa 3000 euroon! (Huomautan, että hinnan nousulla ei ole mitään merkitystä esim. turvallisuuden kanssa)
Äläkä unohda tulevaa polttoainevero-uudistusta; metaanin hana-hinta noussee lähes bensan tasolle! Kiitos valtiovarainministeriö! Kiitos TUKES! Kiitos AKE! Kiitos kaasuyhtiöt "munattomuudesta"!Uudempi uittohomma voisi olla, Saksan lähes äärettömiltä markkinoilta tuonti. Valmis kaasuauto. Muutostyö ei lyö leiville, valmis kaasuauto on varmin vaihtoehto. Tämä kaasun saatavuus on myös yksi tekijä, mutta mikäli asuu kaasualueella ja auton hankinta on edessä, nin Saksan loputtomilla markkinoilla on kaasuautoja lähes tavallisen hintaan. Kalustoa on lähes kaikilla merkeillä mm. Volvo, Audi, Seat VW, Fiat jne... vanhan toimivan auton muuttaminen ei kannata. Meillä lounaassa en tiedä yhtäkään kaasuasemaa.
- ja kannattaa
ei kannata kirjoitti:
Uudempi uittohomma voisi olla, Saksan lähes äärettömiltä markkinoilta tuonti. Valmis kaasuauto. Muutostyö ei lyö leiville, valmis kaasuauto on varmin vaihtoehto. Tämä kaasun saatavuus on myös yksi tekijä, mutta mikäli asuu kaasualueella ja auton hankinta on edessä, nin Saksan loputtomilla markkinoilla on kaasuautoja lähes tavallisen hintaan. Kalustoa on lähes kaikilla merkeillä mm. Volvo, Audi, Seat VW, Fiat jne... vanhan toimivan auton muuttaminen ei kannata. Meillä lounaassa en tiedä yhtäkään kaasuasemaa.
Ainakin pari firmaa tekee konversioita: Oragas Helsingissä ja Gaspower Salossa. Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa ja tavaratila pienenee se pullon verrran.
Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä. Tietenkään mihinkään iäkkääseen tai jo valmiiksi vähän kuluttavaan autoon homma ei kannata. - pitää ajaa
ja kannattaa kirjoitti:
Ainakin pari firmaa tekee konversioita: Oragas Helsingissä ja Gaspower Salossa. Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa ja tavaratila pienenee se pullon verrran.
Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä. Tietenkään mihinkään iäkkääseen tai jo valmiiksi vähän kuluttavaan autoon homma ei kannata."Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa"
"Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä"
--------
Älä viitsi! ...tai esitä nyt ainakin joku laskelma.
Vaihtoehto "järkevämpi": laita tuo 3000 euroa välirahana vaihdossa taloudellisempaan autoon. - esittäisin
pitää ajaa kirjoitti:
"Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa"
"Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä"
--------
Älä viitsi! ...tai esitä nyt ainakin joku laskelma.
Vaihtoehto "järkevämpi": laita tuo 3000 euroa välirahana vaihdossa taloudellisempaan autoon.Laske itse jos osaat! Ei se niin vaikeaa ole.
Väliraha - joku autokauppias vai? Phyi! - mmakine
pitää ajaa kirjoitti:
"Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa"
"Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä"
--------
Älä viitsi! ...tai esitä nyt ainakin joku laskelma.
Vaihtoehto "järkevämpi": laita tuo 3000 euroa välirahana vaihdossa taloudellisempaan autoon.Tämä nyt on vähän epäreilua kaasuautolle koska käytin kulutuslukemana vanhan Astrani 6l/100km lukemaa. Mutta kai pikkuautolla nykyäänkin tuollaisiin lukemiin pääsee? Minulla ei ole aavistustakaan mitä kaasuauto kuluttaa mutta käytin laskelmassa ekvivalenttilitroja ja ajattelin että jos niitäkin menisi 6/100km. Jos joku oikeasti harkitsee kaasulaitteiden asentamista niin nämä asiat pitää tietysti selvittää etukäteen ja laskea vähän kauemmin kuin 5 minuuttia.
Näiden laskelmien tekoa haittaa myös huomattavasti se että polttoaineiden hintakehitystä on tosi vaikea arvioida kuten varsinkin dieselkuskit ovat huomanneet viimeisen parin vuoden aikana.
Bensa-auton kulutus 6l/100km
Kaasuauton kulutus 6 ekviv. l/100km
Bensan hinta 1,35, kaasun hinta 1,06
Kaasulaitteiston asennus 3000€.
Ja kun sitä exceliä pyöritti tarpeeksi pääsin tulokseen että approx. 172tkm jälkeen kaasulaitteiston asennus on maksanut itsensä takaisin ja sitten säästää. Kun autoilla on ajettu 300tkm on kaasuauto 2200€ voitolla.
Jälkiasenteisella kaasulaitteistolla on kyllä sellainen huono puoli että perusmoottori on bensalle tehty jota ajetaan sitten väärällä polttoaineella. Esim. Opelin CNG-vehkeiden puristussuhde on kaasulle sopivampi 12,5:1, bensakoneen puristus taitaa olla luokkaa 10,5:1. Lisäksi pitää huomioida se että siististikin tehty kaasuasennus on sitten kuitenkin vähän viritelmä johon ei saa apua merkkihuollosta tarvittaessa. Hommaan pitää siis olla asentajafirman tuki ja vähän harrastuneisuutta.
Kyllä minä ostaisin mielummin sen alunperin kaasulle tehdyn auton kun lähtisin muuttamaan mitään. Tai tyytyisin ajamaan bensalla. Polttoainekulut ovat kuitenkin vain yksi osa autoilun kustannuksia. - *gasolina*
esittäisin kirjoitti:
Laske itse jos osaat! Ei se niin vaikeaa ole.
Väliraha - joku autokauppias vai? Phyi!"kaasu kannattaa" joo mutta et pysty perustelmaan mitenkään... et siis osaa!
- *gasolina*
mmakine kirjoitti:
Tämä nyt on vähän epäreilua kaasuautolle koska käytin kulutuslukemana vanhan Astrani 6l/100km lukemaa. Mutta kai pikkuautolla nykyäänkin tuollaisiin lukemiin pääsee? Minulla ei ole aavistustakaan mitä kaasuauto kuluttaa mutta käytin laskelmassa ekvivalenttilitroja ja ajattelin että jos niitäkin menisi 6/100km. Jos joku oikeasti harkitsee kaasulaitteiden asentamista niin nämä asiat pitää tietysti selvittää etukäteen ja laskea vähän kauemmin kuin 5 minuuttia.
Näiden laskelmien tekoa haittaa myös huomattavasti se että polttoaineiden hintakehitystä on tosi vaikea arvioida kuten varsinkin dieselkuskit ovat huomanneet viimeisen parin vuoden aikana.
Bensa-auton kulutus 6l/100km
Kaasuauton kulutus 6 ekviv. l/100km
Bensan hinta 1,35, kaasun hinta 1,06
Kaasulaitteiston asennus 3000€.
Ja kun sitä exceliä pyöritti tarpeeksi pääsin tulokseen että approx. 172tkm jälkeen kaasulaitteiston asennus on maksanut itsensä takaisin ja sitten säästää. Kun autoilla on ajettu 300tkm on kaasuauto 2200€ voitolla.
Jälkiasenteisella kaasulaitteistolla on kyllä sellainen huono puoli että perusmoottori on bensalle tehty jota ajetaan sitten väärällä polttoaineella. Esim. Opelin CNG-vehkeiden puristussuhde on kaasulle sopivampi 12,5:1, bensakoneen puristus taitaa olla luokkaa 10,5:1. Lisäksi pitää huomioida se että siististikin tehty kaasuasennus on sitten kuitenkin vähän viritelmä johon ei saa apua merkkihuollosta tarvittaessa. Hommaan pitää siis olla asentajafirman tuki ja vähän harrastuneisuutta.
Kyllä minä ostaisin mielummin sen alunperin kaasulle tehdyn auton kun lähtisin muuttamaan mitään. Tai tyytyisin ajamaan bensalla. Polttoainekulut ovat kuitenkin vain yksi osa autoilun kustannuksia.Nonii - tässä oli hyvä lähtökohta-arvio.
Tosin korjaisin kyllä bensan hinnan nykyhetkellä 1,25 - se mitä bensa maksaa 5 vuoden päästä????? ....mitä kaasu maksaa 5 vuoden päästä?????? ...mutta tämähän itsekin jo totesit.
100%-kaasuajo soveltuu erittäin rajatulle ihmismassalle lyhyen toimintasäteen ja erittäin suppean asemaverkon takia. Käytännössä siis kaikki ajot eivät kuintenkaan olisi "edullisia kaasukilometrejä".
Kaasumodifikaatio käy ehkä harrastuksesta, mutta taloudellista kannattavuutta hommassa ei ole. - tekee
ja kannattaa kirjoitti:
Ainakin pari firmaa tekee konversioita: Oragas Helsingissä ja Gaspower Salossa. Yhdellä pullolla kustantaa alle 3000 euroa ja tavaratila pienenee se pullon verrran.
Kannattaa, jos asut tankkauspisteen lähellä. Tietenkään mihinkään iäkkääseen tai jo valmiiksi vähän kuluttavaan autoon homma ei kannata.tekee je tekee! tiettävästi ainoastaan gaspower noista mainitsemistasi on saanut autoja jopa rekisteriin Suomessa!
- tehdä laskelmia
mmakine kirjoitti:
Tämä nyt on vähän epäreilua kaasuautolle koska käytin kulutuslukemana vanhan Astrani 6l/100km lukemaa. Mutta kai pikkuautolla nykyäänkin tuollaisiin lukemiin pääsee? Minulla ei ole aavistustakaan mitä kaasuauto kuluttaa mutta käytin laskelmassa ekvivalenttilitroja ja ajattelin että jos niitäkin menisi 6/100km. Jos joku oikeasti harkitsee kaasulaitteiden asentamista niin nämä asiat pitää tietysti selvittää etukäteen ja laskea vähän kauemmin kuin 5 minuuttia.
Näiden laskelmien tekoa haittaa myös huomattavasti se että polttoaineiden hintakehitystä on tosi vaikea arvioida kuten varsinkin dieselkuskit ovat huomanneet viimeisen parin vuoden aikana.
Bensa-auton kulutus 6l/100km
Kaasuauton kulutus 6 ekviv. l/100km
Bensan hinta 1,35, kaasun hinta 1,06
Kaasulaitteiston asennus 3000€.
Ja kun sitä exceliä pyöritti tarpeeksi pääsin tulokseen että approx. 172tkm jälkeen kaasulaitteiston asennus on maksanut itsensä takaisin ja sitten säästää. Kun autoilla on ajettu 300tkm on kaasuauto 2200€ voitolla.
Jälkiasenteisella kaasulaitteistolla on kyllä sellainen huono puoli että perusmoottori on bensalle tehty jota ajetaan sitten väärällä polttoaineella. Esim. Opelin CNG-vehkeiden puristussuhde on kaasulle sopivampi 12,5:1, bensakoneen puristus taitaa olla luokkaa 10,5:1. Lisäksi pitää huomioida se että siististikin tehty kaasuasennus on sitten kuitenkin vähän viritelmä johon ei saa apua merkkihuollosta tarvittaessa. Hommaan pitää siis olla asentajafirman tuki ja vähän harrastuneisuutta.
Kyllä minä ostaisin mielummin sen alunperin kaasulle tehdyn auton kun lähtisin muuttamaan mitään. Tai tyytyisin ajamaan bensalla. Polttoainekulut ovat kuitenkin vain yksi osa autoilun kustannuksia.Kun noille Deltan autokauppiaille laskelmien teko on vaikeaa, niin tästä voi olla apua:
http://www.gasum.fi/liikenne/maakaasu_liikennepolttoaineena/Sivut/Vertailulaskuri.aspx
Kaasuauto kuluttaa kuutiona about saman kuin bensa-auto litroina. 1 kg kaasua on 1,55 kuutiota. Gasumin mittarihinta on 1,05 eur/kg, mutta siihen tolppaan on valmiiksi laskettu se ekvivalenttihinta 0,678 eur/litra. Tätä sopii verrata bensan hintaan!
Yksinkertaisimmillaan voi laskea näin:
"litrahintojen" erotus = 1,30 - 0,68 = 0,62 eur/l
Ajokilometerjä esim. 25000 km * kulutus 0,07 l/km (siis 7 l/100km) = 1750 litraa
Tästa tulee vuodessa 1750 l * 0,62 eur/l = 1085 eur eroa kaasun hyväksi
=> alle 3 vuotta ja ollaan voiton puolella.
Ken tykkää ajella isolla autolla niin hänelle break-even tulee nopeammin.
Jos haluaa ostaa pikku-Fiatin ja vaihtaa sitä joka 3. vuosi, niin hänen ei ehkä kannata ryhtyä kaasuautoilijaksi.
Paljon ajavalle nykyaikainen diesel on toki kilpailukykyinen vaihtoehto. Litroja menee vähemmän kun kaasukuutioita ja liemi maksaa vain 0,20 eur enemmän. Ja isoilla kilometreillä dieselveron vaikutus laimenee. - mmakien
tehdä laskelmia kirjoitti:
Kun noille Deltan autokauppiaille laskelmien teko on vaikeaa, niin tästä voi olla apua:
http://www.gasum.fi/liikenne/maakaasu_liikennepolttoaineena/Sivut/Vertailulaskuri.aspx
Kaasuauto kuluttaa kuutiona about saman kuin bensa-auto litroina. 1 kg kaasua on 1,55 kuutiota. Gasumin mittarihinta on 1,05 eur/kg, mutta siihen tolppaan on valmiiksi laskettu se ekvivalenttihinta 0,678 eur/litra. Tätä sopii verrata bensan hintaan!
Yksinkertaisimmillaan voi laskea näin:
"litrahintojen" erotus = 1,30 - 0,68 = 0,62 eur/l
Ajokilometerjä esim. 25000 km * kulutus 0,07 l/km (siis 7 l/100km) = 1750 litraa
Tästa tulee vuodessa 1750 l * 0,62 eur/l = 1085 eur eroa kaasun hyväksi
=> alle 3 vuotta ja ollaan voiton puolella.
Ken tykkää ajella isolla autolla niin hänelle break-even tulee nopeammin.
Jos haluaa ostaa pikku-Fiatin ja vaihtaa sitä joka 3. vuosi, niin hänen ei ehkä kannata ryhtyä kaasuautoilijaksi.
Paljon ajavalle nykyaikainen diesel on toki kilpailukykyinen vaihtoehto. Litroja menee vähemmän kun kaasukuutioita ja liemi maksaa vain 0,20 eur enemmän. Ja isoilla kilometreillä dieselveron vaikutus laimenee.Olin vahingossa laittanut ekvivalenttilitran hinnaksi kaasun kilohinnan eli laskelmani meni pahasti pieleen. No ne, joita kiinnostaa, laskekoot itse. Ainakin tuo sinun laskelmasi on tarkepi kuin minun.
- sait
tekee kirjoitti:
tekee je tekee! tiettävästi ainoastaan gaspower noista mainitsemistasi on saanut autoja jopa rekisteriin Suomessa!
kun mainostat Gaspoweria ??
On niitä muitakin ...
-Gaspover on salossa ja tekee tarvittavat muutokset
-Oragas on Hesassa ja tekee myös muutoksia
-Autopartners Vantaalla ja tekee muutoksia
Lisää asennuspisteitä tulee kun autokorjaamot innostuvat, toistaiseksi kiinnostus on ollut luvattoman heikkoa.
Kuka tahansa C-pätevyyden kaasualalle omaava saa asentaa, kurssin saa käydä motivan kautta, tai mennä suoraan tukesin tenttiin. Tämä min C-pätevyys vaatimus on täysin Suomen oma keksintö, kaikkialla muualla mailmassa saa kuka tahansa laite valmistajan koulutuksen saanut asentaja tehdä muutokset.
Laitteet pitää olla ECE R-110 hyväksyttyjä. Niistä pitää löytyä merkintä tai tehtaan takuu todistus tai certifikaatti. Usein miten R-110 on stanssattu laitteisiin.
ECE R-115 mukaan, asennuksesssa ja käyttöön oton yhteydessä todetaan asennus kelvolliseksi, valmistajan kouluttaman ja valtuuttaman asentajan tekemäksi ja tehtaan ohjeiden mukaan säädetyksi. Suomessa R-115 säännöstä on tehty tarkoituksella ongelma ja jarru maakaasu autojen yleistymiselle.
ECE R-115 sääntö vaatii lisäksi ettei laitteet ja auto saa saastuttaa enemmän kuin aikaisemmin, millään polttoaineella joka on tai jää käytöön.
ECE R-115 säännön päästövaatimusta ei sovella tai sellaiseksi tulkitse, kukaan muu kuin Suomi, AKE ja LVM ovat ainoita tahoja mailmassa jotka vaativat että R-115 säännön mukaisesti päästöjen alittuminen on todistettava. Tätä ei vaadi kukaan muu.
Kaikkialla muualla Eu:ssa riittää normaali huoltamolla ja muutos katsastuksen yhteydessä tehtävä pakokaasu mittaus. Aivan niin kuin normaali bensa tai diesel autoissa. Laitteet ja toiminta kun säädetään joka tapauksessa, samalla mitataan aina pakokaasuja, tämä kelpaa vaan ei Suomessa.
Suurimmassa osassa autoja maakaasulla päästöt ovat pienemmät, näin käy joka tapauksessa. Kun tehdas on taannut ja suunnitellut laitteiston ko, autoon tai tekniikkaan sopivaksi, se riittää kaikkialla muualla mailmassa.
R-110 hyväksytyt laitteet eivät saa hyväksyntää ellei ne täytä R-115 päästö ja asennus määräyksiä. R-110 merkintää ei saa käyttää jos laitteet eivät täytä R-115 asennus ja toiminta sekä päästö määräyksiä, suoritetuissa testeissä. R-110 ja R-115 kuuluvat ja toimivat yhdessä. Suomi on ainut maa koko pallolla joka vaatii R-115 säännön perusteella erilliset pakokaasu mittaukset.
R-115 mittauksista on yleensä saatavilla tehtaan certifikaatti, auto ja moottori kohtaisesti. Se riittää suurimassa osassa, myös AKE:lle ja auto voidaan muutos katsastaa bi-fuel käyttöön.
Tapauksissa joissa päästöt eivät ole niin selvät voidaan autolle tehdä päästömittaukset ja tarkka kartoitus siitä mitä auto tekee ja mitä ei. Palvelu on saatavilla VTT ja Test World Oy:n kautta, yhden auton päästötutkimus maksaa noin 1500 €. Suomessa laitteet sijaitsee biliassa, eikä niillä voi mitata diesel tai nelivetoisia autoja.
Vastaavia tutkimuksia, hyväksytystä tai auktorisoidusta mittauslaitoksesta saa euroopassa, muutamalla satasella. Niiden pitäisi kelvata myös Suomessa, vaikka AKE tunnetusti ei hyväksy, kaikkien omalta listaltaan löytyvien, hyväksyttyjen laitosten certifikaatteja.
Tämän direktiivin mukaisen päästötutkimuksen tai tyyppihyväksynnän jälkeen tiedetään tarkalleen kuinka auto ja ko, yksilö käyttäytyy bensiinillä päästöjen suhteen. Se saadaan siilloin määriteltyä ja luokiteltua johonkin päästöluokkaan. Samalla sille tehdään maakaasulla vastaava mittaus ja voidaan 99,95 % varmuudella todistaa että auto saastuttaa vähemmän maakaasulla kuin bensiinillä.
Näin ollen jokainen auto saadaan määriteltyä ja jokaiselle autolle voidaan ko, Test Worl Oy:n palvelun kautta saada R-115 hyväksyntä. Koska se alittaa maakaasu käytössä autolle määritellyt päästöt.
Vanhojen autojen osalta tilanne on yksinkertaisempi, vanhoille on Suomessa annettu kansallinen päästöraja, kun tämä alitetaan kaikki on kunnossa. Nämä mittaukset voidaan tehdä suoraan konttorilla, katsastukseen liittyvillä pakokaasu mittareilla.
Uudemmissa autoissa törmätään siihen ettei katsastuskonttorin mittareilla saa mitattua niille luokiteltuja päästöjä. Ne täytyy siis saada mitattua jossain joka voi mittauksen suorittaa. Tämä on yksi ongelma, näitä paikkoja ei ole paljoa tarjolla. Kun mittaus saadaan tehtyä vaikka Euro 4 mukaan ja käydessään millä tahansa käyttöön jäävällä polttoaineella auto alittaa nämä Euro 4 rajat, R-115 toteutuu.
Tarvikkeita ja laitteita voi ostaa myös suoraan, ainakin www.cnghouse.fi myy niitä Suomessa. - sanoo pox!
sait kirjoitti:
kun mainostat Gaspoweria ??
On niitä muitakin ...
-Gaspover on salossa ja tekee tarvittavat muutokset
-Oragas on Hesassa ja tekee myös muutoksia
-Autopartners Vantaalla ja tekee muutoksia
Lisää asennuspisteitä tulee kun autokorjaamot innostuvat, toistaiseksi kiinnostus on ollut luvattoman heikkoa.
Kuka tahansa C-pätevyyden kaasualalle omaava saa asentaa, kurssin saa käydä motivan kautta, tai mennä suoraan tukesin tenttiin. Tämä min C-pätevyys vaatimus on täysin Suomen oma keksintö, kaikkialla muualla mailmassa saa kuka tahansa laite valmistajan koulutuksen saanut asentaja tehdä muutokset.
Laitteet pitää olla ECE R-110 hyväksyttyjä. Niistä pitää löytyä merkintä tai tehtaan takuu todistus tai certifikaatti. Usein miten R-110 on stanssattu laitteisiin.
ECE R-115 mukaan, asennuksesssa ja käyttöön oton yhteydessä todetaan asennus kelvolliseksi, valmistajan kouluttaman ja valtuuttaman asentajan tekemäksi ja tehtaan ohjeiden mukaan säädetyksi. Suomessa R-115 säännöstä on tehty tarkoituksella ongelma ja jarru maakaasu autojen yleistymiselle.
ECE R-115 sääntö vaatii lisäksi ettei laitteet ja auto saa saastuttaa enemmän kuin aikaisemmin, millään polttoaineella joka on tai jää käytöön.
ECE R-115 säännön päästövaatimusta ei sovella tai sellaiseksi tulkitse, kukaan muu kuin Suomi, AKE ja LVM ovat ainoita tahoja mailmassa jotka vaativat että R-115 säännön mukaisesti päästöjen alittuminen on todistettava. Tätä ei vaadi kukaan muu.
Kaikkialla muualla Eu:ssa riittää normaali huoltamolla ja muutos katsastuksen yhteydessä tehtävä pakokaasu mittaus. Aivan niin kuin normaali bensa tai diesel autoissa. Laitteet ja toiminta kun säädetään joka tapauksessa, samalla mitataan aina pakokaasuja, tämä kelpaa vaan ei Suomessa.
Suurimmassa osassa autoja maakaasulla päästöt ovat pienemmät, näin käy joka tapauksessa. Kun tehdas on taannut ja suunnitellut laitteiston ko, autoon tai tekniikkaan sopivaksi, se riittää kaikkialla muualla mailmassa.
R-110 hyväksytyt laitteet eivät saa hyväksyntää ellei ne täytä R-115 päästö ja asennus määräyksiä. R-110 merkintää ei saa käyttää jos laitteet eivät täytä R-115 asennus ja toiminta sekä päästö määräyksiä, suoritetuissa testeissä. R-110 ja R-115 kuuluvat ja toimivat yhdessä. Suomi on ainut maa koko pallolla joka vaatii R-115 säännön perusteella erilliset pakokaasu mittaukset.
R-115 mittauksista on yleensä saatavilla tehtaan certifikaatti, auto ja moottori kohtaisesti. Se riittää suurimassa osassa, myös AKE:lle ja auto voidaan muutos katsastaa bi-fuel käyttöön.
Tapauksissa joissa päästöt eivät ole niin selvät voidaan autolle tehdä päästömittaukset ja tarkka kartoitus siitä mitä auto tekee ja mitä ei. Palvelu on saatavilla VTT ja Test World Oy:n kautta, yhden auton päästötutkimus maksaa noin 1500 €. Suomessa laitteet sijaitsee biliassa, eikä niillä voi mitata diesel tai nelivetoisia autoja.
Vastaavia tutkimuksia, hyväksytystä tai auktorisoidusta mittauslaitoksesta saa euroopassa, muutamalla satasella. Niiden pitäisi kelvata myös Suomessa, vaikka AKE tunnetusti ei hyväksy, kaikkien omalta listaltaan löytyvien, hyväksyttyjen laitosten certifikaatteja.
Tämän direktiivin mukaisen päästötutkimuksen tai tyyppihyväksynnän jälkeen tiedetään tarkalleen kuinka auto ja ko, yksilö käyttäytyy bensiinillä päästöjen suhteen. Se saadaan siilloin määriteltyä ja luokiteltua johonkin päästöluokkaan. Samalla sille tehdään maakaasulla vastaava mittaus ja voidaan 99,95 % varmuudella todistaa että auto saastuttaa vähemmän maakaasulla kuin bensiinillä.
Näin ollen jokainen auto saadaan määriteltyä ja jokaiselle autolle voidaan ko, Test Worl Oy:n palvelun kautta saada R-115 hyväksyntä. Koska se alittaa maakaasu käytössä autolle määritellyt päästöt.
Vanhojen autojen osalta tilanne on yksinkertaisempi, vanhoille on Suomessa annettu kansallinen päästöraja, kun tämä alitetaan kaikki on kunnossa. Nämä mittaukset voidaan tehdä suoraan konttorilla, katsastukseen liittyvillä pakokaasu mittareilla.
Uudemmissa autoissa törmätään siihen ettei katsastuskonttorin mittareilla saa mitattua niille luokiteltuja päästöjä. Ne täytyy siis saada mitattua jossain joka voi mittauksen suorittaa. Tämä on yksi ongelma, näitä paikkoja ei ole paljoa tarjolla. Kun mittaus saadaan tehtyä vaikka Euro 4 mukaan ja käydessään millä tahansa käyttöön jäävällä polttoaineella auto alittaa nämä Euro 4 rajat, R-115 toteutuu.
Tarvikkeita ja laitteita voi ostaa myös suoraan, ainakin www.cnghouse.fi myy niitä Suomessa.Kaikki kunnia kaasuttelijoille Suomessakin, mutta maailmalta kantautuu "huhuja" kaasuautojen moottorien laukeilemisesta kesken ajon, jopa muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen! "Vähän hämmentää kun vähän hämmentää"
- tai videota todisteeksi?
sanoo pox! kirjoitti:
Kaikki kunnia kaasuttelijoille Suomessakin, mutta maailmalta kantautuu "huhuja" kaasuautojen moottorien laukeilemisesta kesken ajon, jopa muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen! "Vähän hämmentää kun vähän hämmentää"
Se uskoo joka näkee tai kokee?
- se palaa
tai videota todisteeksi? kirjoitti:
Se uskoo joka näkee tai kokee?
Ja näin komeasti palaa biokaasu-auto: http://www.youtube.com/watch?v=4-7wsfBL1_k&feature=related
- erkkip
onko helppoa muuttaa kaasulaitteistolla oleva mb c -2003 compressor takaisin bensiini autoksi.laitteet saisi minulta jos auto tulisi ,että se toimisi täysin p.0505280700
- raavhe
voiko volvo 740 muuttaa kaasulle
- tietenkin5
Tottakai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875