Omakotitalon sähkökeskus?

-humanistiko-

Hei,

Osaisiko joku suositella omakotitaloon sähkökeskusta? Eli millaisia ominaisuuksia tuossa pitäisi olla mukana nykyisellään? Itse en asiasta mitään tiedä mutta pohdin tässä ääneen silti avauksen:

- Riittävästi sulakkeita, ainakin paria eri kokoa ja muutama ylimääräinen saisi olla valmiina tulevaisuuden varalle?
- ATK/Data? Miten kannattaisi "verkottaa" omakotitalo, onko paras vaihtoehto vetää yksi puhelinlinja keskukseen ja hoitaa verkoitus reitittimellä ja data kaapeleilla?`Vai tuleekos tällaset sähkökeskukseen ollenkaan... hmm...
- Kodinohjausjärjestelmät ei taida myöskään kuulua keskuksen tarjontaan vaan erillisinä hallintalaitteina?
- Keskuskuksen täytyisi sietää kosteutta että sen voisi ottaa heti työmaalle ja näin välttää työmaanaikainen vuokrakeskus. Vai miten ootte tenyt?
- Näistä ei taida olla missään mitään vertailuja vai onko joku nähnyt?

2

4272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan oikea pallosalama

tuosta kysymys asettelusta johtuen tulin siihen tulokseen että turhaa tämmöisillä palstoilla kyselet tommoisia, oikea osoite on sähkösuunnittelija / sähköurakoitsija jolle esität nuo "vaatimukset" ja hän sitten antaa sinulle listan / vaihtoehdot sähkösuunnitelmaan pohjautuen josta sitten mieltymyksien ja lompakon mukaan valkkaat sopevan.

- sulakkeita B10, C16 "riittävästi".

- ainakin 1 DIN-kisko vapaaksi varauksia varten.

- vikavirtasuojia (IRSD) vähintään 3 kpl

- ATK/DATA joko mittauskeskuksen alle erillisenä kotelonaan tai samaan kaappiin, riippuu mm. pistemäärästä, talon pintaalasta, aktviivilaite tilatarpeesta yms yms.

- verkotus normaali tähtiverkko CAT 6- kaapeloinnilla.

- kodinohjaus järjestelmät ei ole vakiotavaraa vaan ne rakennetaan talon ja tarpeen mukaan.

- kannattaa muistaa tuossa sekin että sähkölaitos ottaa 100-150 e kerta kun kytkevät sähköt päälle tai pois. kätevin on kun hommaat pihamittauskeskuksen ja sisälle erillisen ryhmäkeskuksen, kaikista helpoin/kätevin ratkaisu.

• asentaja Pirkanmaalta

Moro

Kyl markkinoilta löytyy jo valmiita kodinohjausjärjeslmiä myytäviä keskuksia.
      www.elko.fi ja www.selega.com
      Kannattaa tutustua jospa ks.aihe kiinnostaa,asennan juur omaan taloon ks. keskusta ja kannatti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe