Tässä nyt muutama ehkä typerältä kuulostava kysymys, mutta toivon että joku vastaisi koska itse olen aivan ulalla näistä asioista. Eli miten ylipäätään pitää toimia kun saa kotona positiivisen raskaustestin? Milloin voi mennä yksityiselle varhaisultraan ja milloin pitää varata neuvola? Ja pitääkö tässä välissäkäydä vielä jossain muullakin lääkärillä? Ja kuinka ne viikot lasketaan...oliko se niin että viimeisten kuukautisten alkamispäivästä eteenpäin lasketaan? Ja ottaako moni miehensä mukaan neuvolaan, onko yleistä, tuleeko mies mukaan heti ensimmäisellä kerralla? Onko ylipäätään "normaalia" ottaa mies sinne mukaan vai katsotaanko sitä jotenkin oudosti? Kiitos vastauksista jos joku jaksaa vaivautua valaisemaan minua:)
Milloin varhaisultraan, milloin neuvolaan...
6
3128
Vastaukset
- marcelina
En tuohon varhaisultraan osaa sanoa nyt mitään, mutta neuvolaan voit soittaa jo vaikka heti tänään ja ilmoittaa asiasta, että olet tehnyt positiivisen raskaustestin. Niin ja tosiaan voit itsekin laskea netin raskauslaskurien kautta sen, kuinka monennella viikolla nyt olet raskaana. Aivan kuten itsekin oletit, eli laitat siihen laskuriin viimeisten kuukautisten alkamispäivän. Joissakin laskureissa kysytään kuukautiskiertopäivää keskimäärin, eli onko sinulla säännölliset kuukautiset, yleensä se on se 28 päivää se kierto. Jos et ole varma, niin laita silti se 28. Laskettuaika voi sitten tietysti muuttua muutamalla päivällä oikeasta kierrosta, mutta näet suunnilleen, milloin on se laskettuaika. :)
Neuvolaan voit ottaa miehesi mukaan tai mennä itse, se on oma valinta. Eikä todellakaan asiaa katsota "kieroon", jos mies on mukana siellä. Itse olen käynyt siellä yksin. - minni123
Moi!
Mulla meni ainakin niin, että kun sain positiivisen tuloksen(ja toisenkin) soitin heti neuvolaan ja sanoin vaan että moi, tein raskaustestin ja se oli positiivinen ja sitten se neuvolan täti kyseli juuri nämä viimmisimmät kuukautiset ja siitä se sitten laski, että millä viikolla olen ja varasi ajan viikolle 8.
Yksityiselle voi mennä varhaisultraan tietääkseni viikolla 7, mutten ole ihan varma. Itse pääsin vasta eilen, eli viikolla 11. Ne on nämä kesälomat ainakin tällä alueella, mitkä pidentää jonoja. Puhelimessa ne sanoivat, että kahdet menkat pitää olla jäänyt pois, että siitä sitten laskemaan ;) Ehkä se riippuu jostakin? Joku voi korjailla jos ihan kunnolla täällä valehtelen. :D
Jos sulla ei ole mitään kipuja, niin ei tarvi mennä minneen lääkärille ennen neuvolaa tai ultraa, jos on kipuja, minulle sanottiin ainakin, että päivystykseen.
Viikot saat helposti laskettua juuri noiden viimeisten kuukautisten alkamispäivästä täältä http://www.raskauslaskuri.com/
Itse otin mieheni neuvolaan mukaan, neuvolan täti sanoikin puhelimessa, että ota jos vaan on mahdollista. Ja nyt kun käytiin neuvolan täti sanoi, että olisi tosi kiva jos mies pääsisi mukaan joka kerralla, eli täällä päin ei ainakaan katsota mitenkään oudosti. Minusta olisi tosi kivaa jos mies pääsisi mukaan joka kerta, mutta en oikein usko, kun hänellä on 7-15 työt ja tuskin joka neuvolaa varten vapaata ottaa. Ultrat sitten eriasia! Sinne on tultava, jos mitenkään on mahdollista!
Toivottavasti näistä nyt jotakin apua:) - soitin..
neuvolaan kun olin tehnyt kaksi testiä.. Kysyivät sieltä niitä viimeisiä kuukautisia ja varasivat ajan kahdeksannelle viikolle neuvolaan. Sanottiin, että jos mies haluaa tulla mukaan niin saa tulla (en nyt muista millä sanoilla sanottiin, mutta kumminkin)..
Itse ajattelin, etten halua miestä neuvolakäynneille mukaan, siellähän enimmäkseen seurataan vain odottavan äidin terveydentilaa (painoa, verenpainetta, hemoglobiinia jne.), mutta ultriin on mies tulossa mukaan. Monien mielestä on hyvä olla mieskin mukana, ihan miltä sinusta ja miehestäsi tuntuu.
Ensimmäinen neuvolakäynti on terveydenhoitajan luona ja toinen on sitten neuvolalääkärillä käynti, eli meillä ainakin on kolme lääkärillä käyntiä odotuksen aikana ja ne hoidetaan neuvolassa käyntien yhteydessä, erikseen ei lääkärillä tarvi käydä. Ensimmäinen neuvolalääkäri on minulla rv 13.
vau.fi -osoitteessa on myös hyvä raskauslaskuri.
Varhaisultrasta minulla ei tietoa ole, kun en ole käynyt.. - ja muuta
Varhaisultraan ei kannata mennä ennen viikkoa 7, koska sitä ennen on epävarmaa, saadaanko sydämen syke näkyviin - se voi näkyä, mutta olla myös näkymättä ja aiheuttaa vain turhaa epävarmuutta ja ahdistusta.. Pakollistahan tämä ei toki ole, eli jos mitään erityistä syytä ei ole tämä ei ole välttämättömyys. Itse päätät tämän, täällä on paljon mielipiteistä siitä, että varhaisultra on turhaa rahan tuhlausta, mutta kukanenkin tekee, miten itsestä parhaalta tuntuu!
Yleensä neuvolassa ei sydänääniä edes yritetä kuunnella ensimmäisellä kerralla. Tämäkin siksi, että ennen viikkoa 10 äänet eivät välttämättä kuulu ja taas aiheutetaan turhaa ahdistusta ja epävarmuutta yrittämällä ja epäonnistumalla, kun kaikki voi kuitenkin olla ihan hyvin vaikkei ääniä heti saadakaan kuulumaan.
Itse olen käynyt noin puolet neuvolakäynneistä yhdessä mieheni kanssa - etenkin alussa ja lopussa oli mukana. Alussa siksi, että sydämen äänten kuuleminen oli meille molemmille tärkeää ja esikoinen kun on kyseessä ja nyt lopussa seuranta on erinäisistä syistä tiiviimpää ja on se riski, että miltä tahansa neuvolakäynniltä passitetaan polille. Jos miehesi pääsee mukaan, ota toki hänet sinne, etenkin alussa. Saatte paljon informaatiota ja sinun ei tarvitse yrittää kertoa sitä kaikkea miehellesi kotona, kun on ollut itse kuulemassa!
Onnellista odotusta!- hyvä juttu
että mies oli mukana neuvolassa parilla ekalla käynnillä, silloin tulee juuri eniten sitä infoa raskaudesta ym. mikä tulevaisuudessa odottaa. Aika monesti myöhemmin mies ei tullut mukaan kun eihän siellä paljon muuta sitten tehdä kun otetaan verenpaineet, punnitaan ja mitataan yms.
Siellä kuitenkin on mahdollista keskustella mieltä painavista asioista, eli jos miehelläsi on vaikka jotain kysyttävää tai joku painaa mieltä, kannattaa neuvolaan mennä mukaan. Ja on varmaan miehestäsikin kiva kuulla vauvan sydänääniä sitten jatkossa... :)
- mariiiah-
moi
mä plussasin heinäkuun 7 päivä. samana päivänä soitin neuvolaan ja sain ajan elokuun alkuun. Nyt sitten kävin neuvolassa, aika pitkään juteltiin ja lopulta kuunneltiin sydänäänet, mulla nyt siis viikkoja 9 3. terkkari meinasi ettei sydänäänet vielä kuuluisi mutta siellä se pompotti kuitenkin. Oli niin kiva täti että pääsin jo perjantaiksi ultraan, samalla otetaan veri ja pissanäytteitä. voi olla että ultrassa ei vielä paljoa näy mutta kuitenkin. noi sydänäänet oli helpotus, tietää että siellä pikkuinen on. mä otan mieheni mukaan mahdollisuuksien mukaan, hän haluaa osallistua jokaiselle käynnille ja meidän neuvolassa se on vain positiivinen asia. että mies vaan mukaan, varsinkin ultraan ja muutenkin.
soitat rohkeasti oman alueesi neuvolaan ja sieltä asiat lähtee luistamaan. ihanaa odotusta:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko1952737Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83002642Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy412334Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1591414Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har171112Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään481090- 57792
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j10781- 19699
- 55682