paljonko tommoseen 6.2 mpi v8 koneeseen laitetaan öljyä, noin suurinpiirtein tilavuus. Kuyinkas olette ajaneet glygolit koneeseen talveksi.
mercruiser v8
32
5022
Vastaukset
- letkua
toiseen päähän "mikkihiiret" ja toiseen suppilo. Tarvitset kaverin, joka kaataa glygoli-vesiseosta(50%/50%), kun starttaat koneen. Tarviit seosta ehkä 30-40 litraa.
- huolto ohjeita
oletteko ottaneet termarin irti ennen käyttelyä.
- pitää
huolto ohjeita kirjoitti:
oletteko ottaneet termarin irti ennen käyttelyä.
termari ottaa irti??
pitää kirjoitti:
termari ottaa irti??
Suppilolla letkuun glykoliseosta? Hiirenkorvat vetolaitteen imuaukkojen päälle, ja ensin vesiletku (makeaa vettä) kiinni.
Sitten vain ajaan moottorin lämpimäksi hissuksiin, ja samalla kaataa saaviin ensimmäisen erän glykoli/vesi seosta.
Kun moottori on lämmennyt, niin vaihdetaan öljyt (ellei sitä tehty jo meressä), ja laitetaan hiirenkorvista imuletku em. saaviin. Sitten vain kone käyntiin, saavin täyttöä kunnes tarpeellinen määrä pakkasnesteseosta on mennyt läpi, ja se on siinä...- huolto ohjeita
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Suppilolla letkuun glykoliseosta? Hiirenkorvat vetolaitteen imuaukkojen päälle, ja ensin vesiletku (makeaa vettä) kiinni.
Sitten vain ajaan moottorin lämpimäksi hissuksiin, ja samalla kaataa saaviin ensimmäisen erän glykoli/vesi seosta.
Kun moottori on lämmennyt, niin vaihdetaan öljyt (ellei sitä tehty jo meressä), ja laitetaan hiirenkorvista imuletku em. saaviin. Sitten vain kone käyntiin, saavin täyttöä kunnes tarpeellinen määrä pakkasnesteseosta on mennyt läpi, ja se on siinä...sitä vaan mietiskelin että näinköhän käy niin lämpöseksi muutamalla kymmenellä litralla glygolia/vettä että aukaisee raakavesikoneessa termarin,tietysti termarin pikku reijästä menee glykolia termarin ohi lohkolle mutta meneekö tarpeeksi suurin osahan tulee samantien pakoputkien kautta pihalle.
- miettiä,
huolto ohjeita kirjoitti:
sitä vaan mietiskelin että näinköhän käy niin lämpöseksi muutamalla kymmenellä litralla glygolia/vettä että aukaisee raakavesikoneessa termarin,tietysti termarin pikku reijästä menee glykolia termarin ohi lohkolle mutta meneekö tarpeeksi suurin osahan tulee samantien pakoputkien kautta pihalle.
mutta kuten välittäjän ohjeissa sanottiin, käytettiin lämpimäksi makealla vedellä..
enemmän mietitytti öljynvaihto meressä.. - tiennyt
huolto ohjeita kirjoitti:
sitä vaan mietiskelin että näinköhän käy niin lämpöseksi muutamalla kymmenellä litralla glygolia/vettä että aukaisee raakavesikoneessa termarin,tietysti termarin pikku reijästä menee glykolia termarin ohi lohkolle mutta meneekö tarpeeksi suurin osahan tulee samantien pakoputkien kautta pihalle.
olen kyllä ajellut ensin vähän aikaa pelkällä vedellä, mutten välttämättä konetta lämpimäksi. Kauan konetta kannattaa ajaa, että termari varmasti aukeaa?
- FrankZane
tiennyt kirjoitti:
olen kyllä ajellut ensin vähän aikaa pelkällä vedellä, mutten välttämättä konetta lämpimäksi. Kauan konetta kannattaa ajaa, että termari varmasti aukeaa?
Kato veneen mittarista milloin on moottori tarpeeksi lämmin. Oon itsekin käyttänyt mikkihiiri/letku/suppilo menetelmää, ihan vaan et on helpompi laittaa 50/50 seos.
- huolto ohjeita
tiennyt kirjoitti:
olen kyllä ajellut ensin vähän aikaa pelkällä vedellä, mutten välttämättä konetta lämpimäksi. Kauan konetta kannattaa ajaa, että termari varmasti aukeaa?
vaikka sen ajaa letkun kanssa lämpöseksi ja sitten pistää glygoli ämpäriin letkun niin se termari on kiinni ja pitää lämmetä uudestaan siihen termarin aukeamis lämpötilaan että glygoli pyörähtää lohkoon ja ei se sillonkaan ole tyhjäkäynnillä montaa sekuntia auki kun taas lämpö laskee ja termari sulkeutuu. kyllä maalais järjellä ajateltuna taidan irrottaa termarin siksi hetkeksi kyn glygoleita käyttelen koneeseen niin ei tartte kymmeniä litroja puljata että ehkä saan ne termostaatin toisellekkin puolelle. ei ole kokemusta juurikaan noista raakavesijäähdytteisistä koneista kun on ollut makeavesi koneita aikaisemmin ja niissä kyllä riittää toi glygolin kierrätys vetarin tai kaivoin kautta. paljonko sitä öljyä pitää ostaa että riittää v-8:siin. ei siinä meressä öljyjen vaihtamisessa ole muuta eroa maaalle verrattuna kun veneen heiluminen.
- Bill Bearl
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Suppilolla letkuun glykoliseosta? Hiirenkorvat vetolaitteen imuaukkojen päälle, ja ensin vesiletku (makeaa vettä) kiinni.
Sitten vain ajaan moottorin lämpimäksi hissuksiin, ja samalla kaataa saaviin ensimmäisen erän glykoli/vesi seosta.
Kun moottori on lämmennyt, niin vaihdetaan öljyt (ellei sitä tehty jo meressä), ja laitetaan hiirenkorvista imuletku em. saaviin. Sitten vain kone käyntiin, saavin täyttöä kunnes tarpeellinen määrä pakkasnesteseosta on mennyt läpi, ja se on siinä...Ei oo hyvä juttu. Saaviin menee turhan paljon glykolia, mieluummin korvaläpillä, sitten kun on ensim makealla vedellä ajettu kone lämpimäksi. 30 litraa vesi glykoli seosta riittää hyvin.
Bill Bearl kirjoitti:
Ei oo hyvä juttu. Saaviin menee turhan paljon glykolia, mieluummin korvaläpillä, sitten kun on ensim makealla vedellä ajettu kone lämpimäksi. 30 litraa vesi glykoli seosta riittää hyvin.
Eli villakoiran ydin oli, että se mikkihiirenkorviin kiinnitetty letku laitetaan ämpäriin johon on kaadettu 50/50 glykoli/vesiseosta. Se moottori imee kyllä ihan itse, suppiloon kaatamalla voi syntyä tilanne jossa pumppu käy melkein kuivana.
Tuohon ylempänä olevaan vistiin: Miten on muka helpompi sekoittaa glykoli/vesiseos kaatamalla suppilolla letkuun? Et kai sentään kaada vuorotellen vettä ja glykolia. Ainahan se tarpeellinen määrä seosta sekoitetaan valmiiksi..
Ja vielä alkuperäiselle kirjoittajalle: Kyllä se termostaatti pysyy auki niin pitkään kun moottori on lämmin. Itseasiassa moottorin lämpötila nousee sammuttamisen jälkeen. Lisäksi on hyvä huomioida, että jäähdytys ei välttämättä toimi ilman termostaattia (eli neste ei kierrä kaikkialle)..- huolto ohjeita
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eli villakoiran ydin oli, että se mikkihiirenkorviin kiinnitetty letku laitetaan ämpäriin johon on kaadettu 50/50 glykoli/vesiseosta. Se moottori imee kyllä ihan itse, suppiloon kaatamalla voi syntyä tilanne jossa pumppu käy melkein kuivana.
Tuohon ylempänä olevaan vistiin: Miten on muka helpompi sekoittaa glykoli/vesiseos kaatamalla suppilolla letkuun? Et kai sentään kaada vuorotellen vettä ja glykolia. Ainahan se tarpeellinen määrä seosta sekoitetaan valmiiksi..
Ja vielä alkuperäiselle kirjoittajalle: Kyllä se termostaatti pysyy auki niin pitkään kun moottori on lämmin. Itseasiassa moottorin lämpötila nousee sammuttamisen jälkeen. Lisäksi on hyvä huomioida, että jäähdytys ei välttämättä toimi ilman termostaattia (eli neste ei kierrä kaikkialle)..ei pidä paikkaansa että termari kestää jatkuvasti auki kun kone on "lämmin" tai tietysti riippuu siitä kuinka matala asteinen termari sulla on . kyllä sen pitää käydä jonkin aikaa että aukeaa ja sulkeutuminen tapahtuu heti kun viileämpi vesi pyörähtää termarin etu puolelle, mitäs hyötyä siitä muuten olisi. samahan se toiminta periaate on kun autossakin, kun vesi kuumeneen lohkossa aukeaa termari ja jäähdyttäjästä pyörähtää viileämpi vesi lohkoon ja termari sulkeutuu, ja kuumentunut vesi viilenee syylärissä, sama jatkuu ja lämmöt kestää kurissa jos termostaatti olisi jatkuvasti auki niin koko vesimassa kuumenisi saman lämpöiseksi ja lämmöt pikkuhiljaa nousisivat sama lämpöjen nousu tapahtuu jos termostaatti menee jumiin ni kuumavesi ei pääse lohkosta pois. tätä on helppo seurata laser lämpömittarilla ja todeta että termari sulkeutuu ja avautuu jatkuvasti. neste kiertää kyllä kaikkialla ilman termariakin mutta jos ajelee tommosella raakavesi jäähdytteisellä koneella ilman termostaattia niin lämmöt ei kyllä nouse yhtään kun merivesi on kylmää ja kiertäisi jatkuvasti vapaasti koneen läpi, autossa vesi sensijaan lämpenisi pikku hiljaa kun sama vesi kiertää jatkuvasti. et taida olla ihan perillä termostaatin ja jäähdytys järjästelmän toimintaperiaatteesta.
huolto ohjeita kirjoitti:
ei pidä paikkaansa että termari kestää jatkuvasti auki kun kone on "lämmin" tai tietysti riippuu siitä kuinka matala asteinen termari sulla on . kyllä sen pitää käydä jonkin aikaa että aukeaa ja sulkeutuminen tapahtuu heti kun viileämpi vesi pyörähtää termarin etu puolelle, mitäs hyötyä siitä muuten olisi. samahan se toiminta periaate on kun autossakin, kun vesi kuumeneen lohkossa aukeaa termari ja jäähdyttäjästä pyörähtää viileämpi vesi lohkoon ja termari sulkeutuu, ja kuumentunut vesi viilenee syylärissä, sama jatkuu ja lämmöt kestää kurissa jos termostaatti olisi jatkuvasti auki niin koko vesimassa kuumenisi saman lämpöiseksi ja lämmöt pikkuhiljaa nousisivat sama lämpöjen nousu tapahtuu jos termostaatti menee jumiin ni kuumavesi ei pääse lohkosta pois. tätä on helppo seurata laser lämpömittarilla ja todeta että termari sulkeutuu ja avautuu jatkuvasti. neste kiertää kyllä kaikkialla ilman termariakin mutta jos ajelee tommosella raakavesi jäähdytteisellä koneella ilman termostaattia niin lämmöt ei kyllä nouse yhtään kun merivesi on kylmää ja kiertäisi jatkuvasti vapaasti koneen läpi, autossa vesi sensijaan lämpenisi pikku hiljaa kun sama vesi kiertää jatkuvasti. et taida olla ihan perillä termostaatin ja jäähdytys järjästelmän toimintaperiaatteesta.
Sovitaanko niin, että sinä mittaat autonmoottoreiden lämpötikoja lasermittarilla, ja minä huollan venemoottoreita (raakavesijäähdytteisiäkin) yli 15 v kokemuksellani... :)
P.S. Olet kyllä tervetullut viettämään vaikka saunailtaa keskustellen dieselmoottorien palotapahtumasta, se kun sattuu olemaan aika mielenkiintoinen aihe (eri moottoreiden ominaisuuksista johtuen)...
P.P.S. "neste kiertää kyllä kaikkialla ilman termariakin mutta jos ajelee tommosella raakavesi jäähdytteisellä koneella ilman termostaattia niin lämmöt ei kyllä nouse yhtään kun merivesi on kylmää ja kiertäisi jatkuvasti vapaasti koneen läpi, autossa vesi sensijaan lämpenisi pikku hiljaa kun sama vesi kiertää jatkuvasti. et taida olla ihan perillä termostaatin ja jäähdytys järjästelmän toimintaperiaatteesta.
Kerro miksi jäähdyttimestä tuleva kylmä vesi kuumenisi autossa jatkuvasti, ellei ilma-/vesikennon teho ole liian pieni?- huolto ohjeita
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Sovitaanko niin, että sinä mittaat autonmoottoreiden lämpötikoja lasermittarilla, ja minä huollan venemoottoreita (raakavesijäähdytteisiäkin) yli 15 v kokemuksellani... :)
P.S. Olet kyllä tervetullut viettämään vaikka saunailtaa keskustellen dieselmoottorien palotapahtumasta, se kun sattuu olemaan aika mielenkiintoinen aihe (eri moottoreiden ominaisuuksista johtuen)...
P.P.S. "neste kiertää kyllä kaikkialla ilman termariakin mutta jos ajelee tommosella raakavesi jäähdytteisellä koneella ilman termostaattia niin lämmöt ei kyllä nouse yhtään kun merivesi on kylmää ja kiertäisi jatkuvasti vapaasti koneen läpi, autossa vesi sensijaan lämpenisi pikku hiljaa kun sama vesi kiertää jatkuvasti. et taida olla ihan perillä termostaatin ja jäähdytys järjästelmän toimintaperiaatteesta.
Kerro miksi jäähdyttimestä tuleva kylmä vesi kuumenisi autossa jatkuvasti, ellei ilma-/vesikennon teho ole liian pieni?no eikös se autossa termarin kiinni ollessa vesi jäähdy jäähdyttäjässä ajo/flegtin avulla ja kun termostaatti aukeaa niin viilentynyt vesi pyörähtää lohkoon ja sitten termari sulkeutuu jolloin jäähdyttäjään mennyt kuumavesi lohkosta kerkeää taas jäähtyä ja taas sama kierros. jos autosta otetaan termostaatti pois pääsee vesi kiertämään jatkuvasti järjästelmässä ja pikkuhiljaa lämpenee koko vesi massa. tämä on esim: helppo todeta sillä mittarilla kun käytät autoa pihalla ja mittailet lämpöjä eripuolelta termarikoteloa letkujen päältä. tosin tuota ilmiötä ei tapahdu niin selkeästi siviili autoissa mutta rallipeleissä missä kuormitus on kovaa jatkuvasti on helposti havaittavissa, esim. jarrupenkissä ajettaessa on helppo tehdä mittailuja sillä laser mittarilla. mitenkäs tämä aihe liittyy diesel moottorin palotapahtumaan jossa haluaisit päteä. ja mitä tulee siihen lazer lämpömittariin niin minun tuntemilla korjaamoilla on se ollut jo vakio varuste vuosia, nyrkki pajoista en tiedä, helpottaa montaa hommaa kun ei tarvitse purkaa ja arviosta vaihdella osia. eiköhän anneta tämän aiheen olla ja sovitaan että tiedät siitä kaiken.
- Crisu...
huolto ohjeita kirjoitti:
no eikös se autossa termarin kiinni ollessa vesi jäähdy jäähdyttäjässä ajo/flegtin avulla ja kun termostaatti aukeaa niin viilentynyt vesi pyörähtää lohkoon ja sitten termari sulkeutuu jolloin jäähdyttäjään mennyt kuumavesi lohkosta kerkeää taas jäähtyä ja taas sama kierros. jos autosta otetaan termostaatti pois pääsee vesi kiertämään jatkuvasti järjästelmässä ja pikkuhiljaa lämpenee koko vesi massa. tämä on esim: helppo todeta sillä mittarilla kun käytät autoa pihalla ja mittailet lämpöjä eripuolelta termarikoteloa letkujen päältä. tosin tuota ilmiötä ei tapahdu niin selkeästi siviili autoissa mutta rallipeleissä missä kuormitus on kovaa jatkuvasti on helposti havaittavissa, esim. jarrupenkissä ajettaessa on helppo tehdä mittailuja sillä laser mittarilla. mitenkäs tämä aihe liittyy diesel moottorin palotapahtumaan jossa haluaisit päteä. ja mitä tulee siihen lazer lämpömittariin niin minun tuntemilla korjaamoilla on se ollut jo vakio varuste vuosia, nyrkki pajoista en tiedä, helpottaa montaa hommaa kun ei tarvitse purkaa ja arviosta vaihdella osia. eiköhän anneta tämän aiheen olla ja sovitaan että tiedät siitä kaiken.
Ei se termari mikään on-off tyypinen ole vaan kyllä se käytännössä on kokoajan auki ainakin hieman. Venekäytössä myös termari ei ole täysin tiivis kuten ei myöskään kaikissa autoissa. Erityisesti raakavesikoneissa pitäisi olla aina hiukan kiertoa jotta syntyvät kaasut pääsevät pois järjestelmästä. Kyllä sen glygolin saa sisään ihan termari paikallaanki jos tietää mitä tekee. Aikoinaan kun käytin raakavesijäähdytteistä konetta niin kyllä niistä keväällä tuli ekassa käynnistyksessä ulos ihan kunnon glygoliseosta.
- huolto ohjeita
Crisu... kirjoitti:
Ei se termari mikään on-off tyypinen ole vaan kyllä se käytännössä on kokoajan auki ainakin hieman. Venekäytössä myös termari ei ole täysin tiivis kuten ei myöskään kaikissa autoissa. Erityisesti raakavesikoneissa pitäisi olla aina hiukan kiertoa jotta syntyvät kaasut pääsevät pois järjestelmästä. Kyllä sen glygolin saa sisään ihan termari paikallaanki jos tietää mitä tekee. Aikoinaan kun käytin raakavesijäähdytteistä konetta niin kyllä niistä keväällä tuli ekassa käynnistyksessä ulos ihan kunnon glygoliseosta.
taisin jossain aikaisemmassa tekstissä kirjoittaakin termostaatin ohi virtaavasta nesteestä, niissähän on se reikä siinä laipassa.
- huolto ohjeita
huolto ohjeita kirjoitti:
taisin jossain aikaisemmassa tekstissä kirjoittaakin termostaatin ohi virtaavasta nesteestä, niissähän on se reikä siinä laipassa.
ja eikös lämmitys laitteelle kierrä termarin ohi autossa.
- Veneillyt vuosia
huolto ohjeita kirjoitti:
ja eikös lämmitys laitteelle kierrä termarin ohi autossa.
Kertokaa kun ootte saaneet pohdiskelun loppuun.
Vois olla parempi että jokainen keskittyy siihen minkäosaa...... - kjhgf
miettiä, kirjoitti:
mutta kuten välittäjän ohjeissa sanottiin, käytettiin lämpimäksi makealla vedellä..
enemmän mietitytti öljynvaihto meressä..Ei ne öljyt sitä tiedä käytitkö konetta lämpimäks merivedellä vaiko makeallavedellä. Ota huomioon ku sammutat koneen et odotat hiukan öljyjen laskeutumista alas öljypohjaan.
- kokemusta on V8sta!
1989 asti olen laittanut glykolit koneeseen, enkä kertaakaan ole tarvinnut "mikkihiirenkorvia" tai tynnyrillistä glykolia enkä edes saavia.
1. Avaa tyhjennysproput pakosarjoista ja varmista, että kaikki vesi poistuu.
2. Sulje proput.
3. Irroita alimmat vesiletkut ja laske vesi pilssiin tai astiaan.
4. Kiinnitä letkut yydelleen.
5. Irroita termarin kotelo.
6. Kaada glykoliseosta kaikki paikat täyteen mitä tästä termarin kannen alta onnistuu. Myös vetolaitteelle menevä tuloputki.
7. Kiinnitä termostaatin kansi.
8. Pyöräytä konetta startilla, voi käydäkkin sekunteja.
9. Tarkista, että glykoliseosta tulee pakoputkista tai vetolaitteesta tai molemmista.
10. Uusi edelliset ellei seosta tule pakopuolelta ylos.
Tällä tapaa toimien riittää 10 litraa glykoliseoasta (=5 l raakaa glykolia) ja pienemmälläkin tulee toimeen.
Vene ja kone on ollut koko tuon 20 vuoden ajan talvisäilytyksessä pakkasessa ja yhtään kertaa ei ole ollut ongelmia jäätymisen kanssa.
Että näin.- FrankZane
Ei tässäkään asiassa ole yhtä ainoata oikeaa tapaa, vaan pääasia on että glykolia on joka paikassa riittävän vahvuisena. Itse en koe niitä "korvaläppiä" mitenkään ongelmallisina, varsinkin kun makeavesihuuhtelun kuitenkin niillä suoritan (helpompi kun veneseuran saaviin ei vetolaitteni mahdu) ja suppilo ja letkun pätkä on aina tallessa edelliseltä kerralta.
- Tuntuu loogiselta
Olipas melko selkee lista ja tuntuu jopa loogiselta nuo toimet.
Itseäni jo hiukan ihmetytti tynnörit ja glykolin litsamäärät, kun kuitenkaan pakosarjoissa ja lohkossa ei ole jäähdytysvettä litsatolkulla.
Tein tuon listasn mukaan ja pilsiin tuli pakosarjoista (proppu) ja alavesiletkut aukomalla vain muutama litra vettä. Koneen töyttöön riitti ämpärillinen glykoliseosta ja vetolaitteen pakoaukosta tuli punervaa nestettä melkein ekalla startilla. Tuntuu loogiselta kirjoitti:
Olipas melko selkee lista ja tuntuu jopa loogiselta nuo toimet.
Itseäni jo hiukan ihmetytti tynnörit ja glykolin litsamäärät, kun kuitenkaan pakosarjoissa ja lohkossa ei ole jäähdytysvettä litsatolkulla.
Tein tuon listasn mukaan ja pilsiin tuli pakosarjoista (proppu) ja alavesiletkut aukomalla vain muutama litra vettä. Koneen töyttöön riitti ämpärillinen glykoliseosta ja vetolaitteen pakoaukosta tuli punervaa nestettä melkein ekalla startilla.Mitenkäs on, itse olen aina käyttänyt koneen lämpimäksi vetolaite isossa vesisaavissa, tuossa Sp 290 vetolaitteessa kun on ne imureiät aika huonossa asennossa, luurit ei mielestäni istu siihen. Vai onko jollain onnistunut käyttää luureja?
- toimii kokemuksella
jokander kirjoitti:
Mitenkäs on, itse olen aina käyttänyt koneen lämpimäksi vetolaite isossa vesisaavissa, tuossa Sp 290 vetolaitteessa kun on ne imureiät aika huonossa asennossa, luurit ei mielestäni istu siihen. Vai onko jollain onnistunut käyttää luureja?
Mulla VP ja DuoProp 290, kone siis GM350 lohkolla oleva Volvo-Penta ja olen laittanut glykolit samalla tapaa kuin tuossa aiemmin listattiin.
Pakosarjojen proput auki, vesiletku alhaalta auki, edelliset kiinni ja termostaatin kannen aukosta glykoliseoasta paikat täyteen. Sen jälkeen lyhyt starttaus ja tarksitus pakoputkesta. - Crisu...
toimii kokemuksella kirjoitti:
Mulla VP ja DuoProp 290, kone siis GM350 lohkolla oleva Volvo-Penta ja olen laittanut glykolit samalla tapaa kuin tuossa aiemmin listattiin.
Pakosarjojen proput auki, vesiletku alhaalta auki, edelliset kiinni ja termostaatin kannen aukosta glykoliseoasta paikat täyteen. Sen jälkeen lyhyt starttaus ja tarksitus pakoputkesta.Tää on varmaan loppuun kuluttu aihe ja jokainen tekee niin ku haluaa. Mutta jos kuitenkin availette tuota termarin kantta niin ilmeisesti laitatte aina uuden tiivisteen.
Miksi päästätte pakosarjoista vetet pois mutta ette moottorista?
Moottoriin sitä glygolia pitäis saada, pakosarjoihin sitä menee kuitenki aina.
Moottorin kyljissä on ihan proput sitä varten. Mulla oli jopa sormin avattavat venttiilit joista sai valutettua lohkon vedet pilssiin..
Jos ei halua käyttää mikkihiirenkorvia mutta haluaa irroitella letkuja niin eikös riitä kun ottaa auki sen letkun joka tulee merivesipumpulta tuolle moottorin vesipumpulle, ja kaataa siitä niin kauan glygolia kun sitä ruopee tulemaan pakoputkesta ulos....
tässäkin olis kuitenkin syytä valuttaa ensin lohko tyhjäksi. - GXi 320
Tällätavalla vaan jää toi kone täyteen raakaa vettä jos et sitä tyhjennä missään vaiheessa. Toi että käynnistät koneen niin se saattaa hiukan viedä glygolia koneeseen joka on estänyt moottorin jäätymisen.
Alle 10% glygoliseos riittää kyllä estämään lohkon halkeamisen. Se että selviää alle 10 litralla seosta, vaan vahvistaa sen että letkut ja pakosarjat ovat täyttyneet mutta koneessa ei käytännössä ole lainkaan glygolia.
Tuurillahan ne isotkin laivat..... ja viellä 20 vuotta.... - kysyy epätietoinen
GXi 320 kirjoitti:
Tällätavalla vaan jää toi kone täyteen raakaa vettä jos et sitä tyhjennä missään vaiheessa. Toi että käynnistät koneen niin se saattaa hiukan viedä glygolia koneeseen joka on estänyt moottorin jäätymisen.
Alle 10% glygoliseos riittää kyllä estämään lohkon halkeamisen. Se että selviää alle 10 litralla seosta, vaan vahvistaa sen että letkut ja pakosarjat ovat täyttyneet mutta koneessa ei käytännössä ole lainkaan glygolia.
Tuurillahan ne isotkin laivat..... ja viellä 20 vuotta....Eiks toi lohko tyhjene, kun siitä avaa alavesiletkun ja laskee vedet pois vai meinaaks, että sinne jää silti raakaa vettä?
- lukee tuolla ylhäällä
Crisu... kirjoitti:
Tää on varmaan loppuun kuluttu aihe ja jokainen tekee niin ku haluaa. Mutta jos kuitenkin availette tuota termarin kantta niin ilmeisesti laitatte aina uuden tiivisteen.
Miksi päästätte pakosarjoista vetet pois mutta ette moottorista?
Moottoriin sitä glygolia pitäis saada, pakosarjoihin sitä menee kuitenki aina.
Moottorin kyljissä on ihan proput sitä varten. Mulla oli jopa sormin avattavat venttiilit joista sai valutettua lohkon vedet pilssiin..
Jos ei halua käyttää mikkihiirenkorvia mutta haluaa irroitella letkuja niin eikös riitä kun ottaa auki sen letkun joka tulee merivesipumpulta tuolle moottorin vesipumpulle, ja kaataa siitä niin kauan glygolia kun sitä ruopee tulemaan pakoputkesta ulos....
tässäkin olis kuitenkin syytä valuttaa ensin lohko tyhjäksi.Kyllähään tossa aiemmassa viestissä juuti kerrotaan, miten ne vedet lohkosta päästetään eli avataan alavesiletku.
Jos siitä raakaveden ottoletkusta vettä kaataa, ei se mihinkään kierrä kun siellä on termostaatti vastassa. Se pitäis ensin saada aukeamaan ja kone kuumaks. - merkkarilla
Muutoin yhdyn edelliseen neuvojaan - mutta - älä käytä alpha one vetarilla varustettua merkkaria sekuntiakaan kuivana.
Kuivana pyörittäminen tuhoaa vesipumpun välitömästi. - Eiköstä
merkkarilla kirjoitti:
Muutoin yhdyn edelliseen neuvojaan - mutta - älä käytä alpha one vetarilla varustettua merkkaria sekuntiakaan kuivana.
Kuivana pyörittäminen tuhoaa vesipumpun välitömästi.Eikö konetta saa millään "kuivaksi" niin,ettei tarviis pelata noiden glykoolien kanssa?
- V8 Merc
merkkarilla kirjoitti:
Muutoin yhdyn edelliseen neuvojaan - mutta - älä käytä alpha one vetarilla varustettua merkkaria sekuntiakaan kuivana.
Kuivana pyörittäminen tuhoaa vesipumpun välitömästi.Toinen talvi edessä. Halusin päästä helpolla. Mikinkorvat kiinni ja siihen suppilo, johon vesiletkusta vettä. Kone käyntiin ja lämpimäksi. Vettä ei mene ennen kuin termari aukeaa, lämmöistä tai muusta ei ole väliä. Kun vettä menee, menee myös jäänestoa oli se kylmä tai ei. Siispä vesiletku veks ja ainetta reilusti suppiloon. 5l riittää ja sitä tulee pakoputkestakin reippaasti. Kone seis ja se on siinä. Jos haluaa nyt sen voisi "tyhjentää", mutta ei ole tarpeen jos on muutakin tekemistä. Olisko tää hyvä? Meni 10 minuuttia ja oli helpompaa kuin tunti tolkulla väsääminen.
- V8Merc
V8 Merc kirjoitti:
Toinen talvi edessä. Halusin päästä helpolla. Mikinkorvat kiinni ja siihen suppilo, johon vesiletkusta vettä. Kone käyntiin ja lämpimäksi. Vettä ei mene ennen kuin termari aukeaa, lämmöistä tai muusta ei ole väliä. Kun vettä menee, menee myös jäänestoa oli se kylmä tai ei. Siispä vesiletku veks ja ainetta reilusti suppiloon. 5l riittää ja sitä tulee pakoputkestakin reippaasti. Kone seis ja se on siinä. Jos haluaa nyt sen voisi "tyhjentää", mutta ei ole tarpeen jos on muutakin tekemistä. Olisko tää hyvä? Meni 10 minuuttia ja oli helpompaa kuin tunti tolkulla väsääminen.
Vettä menee tietenkin aina jonkin verran ohitusputkesta, mutta sen kyllä sitten huomaa kun termari aukeaa ja sitä menee reippaammin. Silloin kamat sisään ja tarkastus että tulee myös pakoputkesta ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1233124Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen372486Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302435Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631112149- 1141690
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711398Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .241297Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2901234Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2761218- 621077