Hei! Minulla on "tietokanta" kanta.dat, on siis ihan tekstitiedosto, muotoa:
1231;Matsa;14365;12;2
2342;Mersu;14724;22;1
3453;Vanha Volkkari;5845;18;5
4564;Sitikka;17603;12;21
Olen vääntänyt ohjelman, joka lukee tiedoston, ja tulostaa siitä taulukon näytölle. Nyt kuitenkin tarvitsisi ohjelman lukea jokin TIETTY rivi, ja niiden arvoja pitäisi muuttaa ja sitten kirjoittaa takaisin VANHAN tiedon päälle muita tietoja tuhoamatta. Pääni olen jo puhki miettinyt ja googlettanut, mutta ongelma ei vaan ratkea. KS. Kommentit:
#include
#include
#include
using namespace std;
int main() {
//muuttujat tiedostotsa lukemista varten
char koodi[40], alv[40], maara[40], hinta[40], nimi[40];
//muuttujat tyyppimuunnosta varten
int ikoodi, ialv, imaara, ihinta, mkoodi;
string rivi;
cout
Tietyn rivin rivin luku tiedostosta/tiedostoon ifstream/ofstream käyttäen.
4
703
Vastaukset
- Torak
Lue tiedosto.
Kysy muuttuva tieto
Sulje tiedosto
Kirjoita kanta.tmp joka sisältää muuttuneen tiedon.
Poista kanta.dat
Uudelleen nimeä kanta.tmp kanta.dat:ksi.- näinhän se
Niin näinhän se varmaan tapahtuu noin suurinpiirtein, mutta suurin ongelma onkin siinä, että mihin se tiedosto sitten saa luettua niin, että siitä pystyy muuttamaan yhden kohdan ja sitten taas kirjoittamaan takaisin?
otetaan esimerkki:
tiedostossa on vaikkapa:
1231;Matsa;14365;12;2
2342;Mersu;14724;22;1
3453;Vanha Volkkari;5845;18;5 - miten tuo tapahtuu?
näinhän se kirjoitti:
Niin näinhän se varmaan tapahtuu noin suurinpiirtein, mutta suurin ongelma onkin siinä, että mihin se tiedosto sitten saa luettua niin, että siitä pystyy muuttamaan yhden kohdan ja sitten taas kirjoittamaan takaisin?
otetaan esimerkki:
tiedostossa on vaikkapa:
1231;Matsa;14365;12;2
2342;Mersu;14724;22;1
3453;Vanha Volkkari;5845;18;5Periaatteen kyllä ymmärrän miten tuo pitäisi hoitaa, mutta sitä, miten ja millä se teknisesti tapahtuu, niin se ei ole kyllä ratkennut.
- HEHEee
miten tuo tapahtuu? kirjoitti:
Periaatteen kyllä ymmärrän miten tuo pitäisi hoitaa, mutta sitä, miten ja millä se teknisesti tapahtuu, niin se ei ole kyllä ratkennut.
Ratkes se homma, ainakin osittain melkein heti kun siitä olin porannut.
Ratkaisu oli lukea rivi kerrallaan, ja sitä mukaa kirjoittaa sitä uuteen tiedostoon. Sitten kun tulee vastaan se rivi, jota muutetaan, kirjoitetaankin uudet tiedot vanhan tiedon sijasta... =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2024248
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1463798Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1363245Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.441621Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191498Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58341440Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi251385Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271351Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1161150Martina haluaa Marbellaan
Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust2151063