undulaatti ruoaksi?

käärmeelle?

Voikos sademetsän käärmeille (jotka syövät lintuja) antaa ruoaksi undulaatteja (aikuisia tai poikasia) tai muita lemmikkilintuja?

8

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käärmemies

      Kyllä voi. Se on suorastaan hyvä idea, koska linnut ovat tuollaiselle käärmeelle luonnollisempaa ravintoa kuin hiiret. Ainoa mitä pitää muistaa on pitää huolta eläinsuojelulain täyttymisestä, eli siitä että linnut lopetetaan asiallisesti ennen käärmeelle antamista. Jos ei satu undulaatteja olemaan tarjolla, joistakin eläinliikkeistä saa ostaa pakastettuja kananpoikia samaan tarkoitukseen.

      • ap.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! :) Mikäköhän olisi paras tapa lopettaa lintu eli tapa jolla lintu kärsisi vähiten? Toimiiko niillä hiilidioksidi niinkuin hiirillä?


      • Käärmemies
        ap. kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! :) Mikäköhän olisi paras tapa lopettaa lintu eli tapa jolla lintu kärsisi vähiten? Toimiiko niillä hiilidioksidi niinkuin hiirillä?

        Eläinsuojeluasetuksen (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960396 10. luku) silmissä lemmikkilinnulla ja hiirellä ei näytä olevan mitään eroa. Ja vanhat tarinat undulaateista kaivoksissa kertovat ainakin niiden olleen erityisen herkkiä joillekin kaasuille (käsittääkseni nopean aineenvaihdunnan takia).

        Mutta käytännössä en ole itse lopettanut lintuja kuin hätätapauksissa, joten en tiedä miten kaasu käytännössä vaikuttaa.


      • Boan omistaja
        Käärmemies kirjoitti:

        Eläinsuojeluasetuksen (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960396 10. luku) silmissä lemmikkilinnulla ja hiirellä ei näytä olevan mitään eroa. Ja vanhat tarinat undulaateista kaivoksissa kertovat ainakin niiden olleen erityisen herkkiä joillekin kaasuille (käsittääkseni nopean aineenvaihdunnan takia).

        Mutta käytännössä en ole itse lopettanut lintuja kuin hätätapauksissa, joten en tiedä miten kaasu käytännössä vaikuttaa.

        Kaasulla lopettaminen ei ole mikään laillinen toiminta sehän jo lakikin kieltää.

        Lainaus Eläinsuojelulain pykälästä; "Eläimeen kohdistuva toiminta tai toimenpide, joka aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kärsimystä, kipua tai tuskaa."

        Koeta itse hengittää minuuttien ajan kaasua niin varmaankin tunnet tuskaa. Minusta undulaatit eivät kuulu lemmikkikäärmeen ruokalistaan ja sitä paitsi mistä muka saat undulaatteja.


      • buglady
        Boan omistaja kirjoitti:

        Kaasulla lopettaminen ei ole mikään laillinen toiminta sehän jo lakikin kieltää.

        Lainaus Eläinsuojelulain pykälästä; "Eläimeen kohdistuva toiminta tai toimenpide, joka aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kärsimystä, kipua tai tuskaa."

        Koeta itse hengittää minuuttien ajan kaasua niin varmaankin tunnet tuskaa. Minusta undulaatit eivät kuulu lemmikkikäärmeen ruokalistaan ja sitä paitsi mistä muka saat undulaatteja.

        Jotenkin kauhean kalliilta kuulostaa tämä lemmikkilintujen syöttäminen käärmeelle. Miksi niillä haluat ruokkia?

        Ja boan omistajalle tiedoksi: hiiret ja rotat, joilla ruokit käärmeesi, lopetetaan todennäköisesti hiilidioksidilla. Se on ihan laillista.


      • Käärmemies
        buglady kirjoitti:

        Jotenkin kauhean kalliilta kuulostaa tämä lemmikkilintujen syöttäminen käärmeelle. Miksi niillä haluat ruokkia?

        Ja boan omistajalle tiedoksi: hiiret ja rotat, joilla ruokit käärmeesi, lopetetaan todennäköisesti hiilidioksidilla. Se on ihan laillista.

        Käärmeelle joka luonnossakin syö lintuja undulaatit ovat luonnollisempaa ja siten terveellisempää ravintoa kuin hiiret. Jo se yksinään on hyvä syy käyttää lintuja ruoaksi, jos siihen on mahdollisuus.
        Varmaan itse undulaatteja kasvattamalla hinnatkin saadaan järkeviksi. Samaan tapaan kuin jotkut käärmeharrastajat kasvattavat hiiriä ihan vaan käärmeidensä ravinnoksi. Silloin tosi ei puhuta lemmikkilinnuista tai lemmikkihiiristä, vaan ruokaeläinkasvatuksesta.


      • buglady
        Käärmemies kirjoitti:

        Käärmeelle joka luonnossakin syö lintuja undulaatit ovat luonnollisempaa ja siten terveellisempää ravintoa kuin hiiret. Jo se yksinään on hyvä syy käyttää lintuja ruoaksi, jos siihen on mahdollisuus.
        Varmaan itse undulaatteja kasvattamalla hinnatkin saadaan järkeviksi. Samaan tapaan kuin jotkut käärmeharrastajat kasvattavat hiiriä ihan vaan käärmeidensä ravinnoksi. Silloin tosi ei puhuta lemmikkilinnuista tai lemmikkihiiristä, vaan ruokaeläinkasvatuksesta.

        Tai sitten kyseessä on vanha lemmikkilintu, jonka parhaat päivät on takanapäin ja pohdinta on lähinnä ruumiin hävittämiseksi. Jyrsijöiden kanssa paljonkin tuota tapahtuu ja miksi se ei olisi linnunkin kohdalla ok. Mutta ettei mene arvailuksi, niin olisin odottanut vastausta aloittajalta, jolta sitä kysyin :)


      • ap.
        buglady kirjoitti:

        Tai sitten kyseessä on vanha lemmikkilintu, jonka parhaat päivät on takanapäin ja pohdinta on lähinnä ruumiin hävittämiseksi. Jyrsijöiden kanssa paljonkin tuota tapahtuu ja miksi se ei olisi linnunkin kohdalla ok. Mutta ettei mene arvailuksi, niin olisin odottanut vastausta aloittajalta, jolta sitä kysyin :)

        Undulaatteja mietin siksi että ne olisivat samalla ihan kivoja lemmikkilintuja, vaikka päätarkotus olisikin ruokakasvatus. Kasvatan ruoaksi myös hiiriä, mutta pidän niitä lemmikkinäkin.
        Käärmeistä kun ei ole paljon "sylittely-silittely" seuraa niin hiiret saavat sen osan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe