Parta-agaman kesäruoka luonnosta?

Uuden partiksen omistaja

Hei. Pelastimme huonosta hoidosta parta-agaman kotiimme ja haluamme oppia ruokkimaan eläintä oikein. Olemme saaneet jo hyviä vinkkejä englanninkielisestä wikipediasta, mutta suomen luonnonvaraiset kasvit kiinnostavat.

Voiko siis parta-agamalle antaa voikukan lehtien ja apilan lisäksi muutakin omassa metsässä ja puutarhassa kasvavaa? Mieleen tulee ainakin koivun lehdet, ruusunmarjat, lehdet ja terälehdet, pihlajan marjat ja lehdet, herukan lehdet, vadelman lehdet. Voiko näitä syöttää? Löytyykö keltään vinkkejä muihin liskollemme sopiviin kasveihin? Entä mitä luonnosta löytyviä hyönteisiä saa syöttää?

Partiksemme sai siis entisessä kodissaan pelkkää kuivaa porkkanaraastetta ja jäävuorisalaattia, joten apu on tosiaan tarpeen liskomme ruokavalion korjaamiseksi.

2

2567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emkr

      Jostain muistan lukeneeni seuraavanlaisen nyrkkisäännön tuohon että,
      kaikkea kasviksia mitä ihminen voi syödä voita syöttää partiksellesi
      käyttäen järkeä kuitenkin, jalopenot sun muut jättäen syöttämättä.

      Hyönteisten suhteen taas esinnäkin se että älä ruoki isompia ötököitä kun
      partiksesi silmien väli on. Isot voi toki paloitella sopiviksi.
      Mitään myrkyllistä (eli ampiaiset) eikä mitään kovin karvaista tulisi syöttää.
      Kovann kitiini kuoren takia ei kovakuoriaiset sovellu kuin harvinaisiksi herkuiksi.

      Lisää tietoa osoitteesta: www.outoot.us

      • emkr

        Kesäisin kannattaa hyödyntää Suomen luonnon antimia. Parta-agamille kelpaavat ulkoa miltei mitkä tahansa luonnosta löytyvät hyönteiset. Kuitenkin erityisen karvaisia hyönteisiä (esim. perhosen toukat) ja pistäviä hyönteisiä (esim. ampiaiset ja mehiläiset) on syytä välttää. Hyvää sapuskaa ovat siis erilaiset muut toukat, madot, perhoset, heinäsirkat yms. Tietenkään myöskään rauhotettuja hyönteisiä ei saa kerätä.

        Myös syötäviä kasveja löytyy kesällä niin paljon luonnosta, että kaupasta ei kannata ostaa yhtikäs mitään. Syötäväksi kelpaa oikeastaan mikä tahansa, mikä ei ole myrkyllistä. Kannattaa siis etsiä esimerkiksi kirjastosta sellainen kasvio (kasvikirja), jossa kerrotaan myös kasvien myrkyllisyys tai myrkyttömyys. Tai jos tunnet kasvit erityisen hyvin, voit vain tarkistaa niiden myrkyllisyyden myrkytystietokeskuksen sivuilta. Erityisesti voikukkia kannattaa kuitenkin suosia, sillä niitähän parta-agamat syövät myös luonnossa (Kennerson & Cochrane, 1981). Kannattaa myös selata maakilpikonna-aiheisia sivuja ja mikäli mahdollista, lyöttäytyä jonkun maakilpikonnaharrastajan matkaan. Kilpikonnan hoidolle omistautuneet henkilöt ovat usein nimittäin mainioita oppaita luonnon antimien ääreen. Ja luonnollisesti talvea varten voit varautua kuivaamalla ja pakastamalla varastoon liudan erilaisia kasveja.

        Mikäli keräät ruokia talojen pihoilta, varmista, että pihalla ei ole käytetty myrkyllisiä torjunta-aineita. Ja parempi on varmaankin jättää naapurin ruusupuskatkin rauhaan...

        Tutustu myös muutenkin Ravinto-kohtaan, löydät paljon tietoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe