Tein tuossa kierroksen paikallisiin rengasliikkeisiin ja kyselin hintaa Nokian NRT2:lle. Hintoja kyllä löytyi, mutta yllätyin kun osa liikkeistä sanoi suoraan että ei kannata ostaa pieniä nokialaisia vaan mielummin vaikka GoodYear GT3, Continental EC3 tai Michelin Energy. Onko tuo NRT2 175/70 13 koossa huono? Joskus olen kuullut moitittavan kulutuskestävyyttä, mutta tietääkseni seosta on muutettu. Nykyisin olen ajallut MXT Misukoilla joihin olen ollut tyytyväinen kun en paremmasta tiedä. Tekisi mieli tukea kotimaista työtä, mutta kannaattaako moinen ajatus. Jos täällä tulee vahvoja argumentteja nokialaista vastaan niin valinta on selvä: Michelin Energyt kun hintaero on vain 20€.
Onko Nokian NRT2 huono?
14
13489
Vastaukset
- Chevy
Mulla oli Golf II:ssa aikanaan tuo Nokian NRT2 175/70-13 ja toimi oikein mainiosti, ei mitään pahaa sanottavaa. Jollain toisella voi olla toisesta autosta ja samasta renkaasta ihan eri kokemukset.
- Pete
TM:n sekä Tuulilasin testien mukaan NRT2 on parempi kuin yksikään mainituista. Suosi vaan kotimaista.
- liikaa
Jos uusi rengas hajoaa tai muuten osoittautuu käyttökelvottomaksi, rengasliike joutuu aina kuitenkin jollakin tavalla maksumieheksi. Nokian kesärenkaat menestyvät hyvin suomalaisissa rengastesteissä, ulkomaisiin eivät yleensä pääse. Mutta niissä testeissä ei tietenkään vielä ilmene rungon heikkous ym. pidemmän ajan vaativat seikat.
Nokialaisilla kesärenkailla on yleensä ollut huono maine rungon kestävyyden suhteen, ei mikään ihme jos rengaskauppiaat haluavat myydä sellaisia renkaita, joiden tietävät kestävän paremmin ja joiden takia asiakkaat eivät palaa takaisin.- ...©
"Nokialaisilla kesärenkailla on yleensä ollut huono maine rungon kestävyyden suhteen."
Niinpä, painotus sanalla _maine_. (Koskee sekä kesä- että talvirenkaita.)Taitaa tässä maassa maine elää vähintään yhden (ihmis-)sukupolven.
Se, että niitä todellisia ongelmia oli 20 vuotta sitten ei tarkoita että niitä olisi tänään. Kaikilla valmistajilla on joskus huonoja eriä.
Mitä renkaiden laatuun tulee, niin kerronpa yhden tarinan talvirenkaista. (Tämä on näitä kuuluisia "kaverille tapahtui" tarinoita, mutta kerronpa kuitenkin.)
Olen pitkään (ja ongelmitta) ajellut Nokian talvirenkailla joihin kaverini suhtautui varsin epäluuloisesti kunnes kokeili niitä itse. Ensimmäisen ongelmattoman rengaskerran jälkeen hän oli aivan myyty ja päätti hankkia samanlaiset paikalliselta myyjältä. Myyjällä ei ollut kyseisiä renkaita tarjolla, mutta hän haukkui Nokian renkaat täysin lyttyyn viitaten juuri rungon laatuongelmiin. (Oli kuulemma jollain sukulaisella ollut Nokian renkaat puoli talvea ajossa.) Myyjä tarjosi "aivan ylivoimaisia" Contin renkaita jotka kaverini myös osti... Renkaat (kaikki neljä) hän on saanut tasapainotuttaa kolmeen kertaan ensimmäisen talven aikana eikä vieläkään tullut kuntoon. Eihän tuo tietenkään tarkoita että kaikki suuren Contin tekemät renkaat olisivat surkeita, eihän se vaan voi olla niin, mutta toisin on tietysti pienen Nokian kanssa... ;>
NRT2:sta ei omakohtaisia kokemuksia, mutta vanhemmasta NRT:stä ja NRH2:sta jonkin verran. Mitään muodonmuutos-, tasapaino-, tai muita laatuongelmia en näissä todennut mutta en kuitenkaan ollut ominaisuuksiin täysin tyytyväinen vaikka renkaat hyviä olivatkin. Viimekesän ajelin Contin renkailla ja erittäin tyytyväisenä.
- Carina -85
Mulla on Carinassa -85vm NRT2 renkaat kokoa 175/65 14". Olen ajanut niillä noin 50tkm kolmena kesänä ja niillä vielä pari kesää pääsee varmasti. Eräs rengasmyyjä sanoi, että Nokia ei osaa tehdä kuin talvirenkaita. Minä en ole asiasta kyllä samaa mieltä. Sanoi vielä, että ovat joutuneet vaihtamaan aika paljon just ko. renkaita kun renkaan runko on veltostunut. Suositteli sitten mulle marangonin renkaita. Enpä tiedä ostanko ikinä muita kun Nokialaisia on ne niin hyväksi havaittu ainakin minun ajossa.
- MOF
Rengaskauppias suosittelee sitä, josta jää parhaat katteet käteen. Turha luulla, että hän asiakkaan parasta ajattelisi. Suosituksia kannattaa siksi kuunnella varauksella. Monella alalla on lisäksi erilaisia kampanjia myyjille tyyliin "myy asiakkaille sadat tällaiset videot niin saat etelänmatkan", en ihmettele vaikka rengasalalla olisi vastaavia kamppiksia.
Nokian on pärjännyt testeissä ihan kivasti (ainakin Suomessa), mutta monilla on huonoja kokemuksia laadusta. Renkaat eivät esimerkiksi ole olleet aivan pyöreitä. Joistain murheista selviää takuulla ja runkovikoja on muissakin gummeissa. Renkaat ovat loppujen lopuksi niin pieni investointi, että pienien kulutuskestävyydessä olevien erojen vuoksi on turha vaivata päätään. Kunnon merkkirenkaat alle ja vaihto uusiin kun pintaa on alle 4mm. - Mertmi
Meikäläisen mielestä tämä väite pitää hyvin kutinsa. Itellä oli ne NRT2:t joihin olen erittäin pettynyt loppujen lopuksi. Nokian Hakkapeliitta 2 talvirenkaani (koko 195/60R15) taasen ovat osoittaneet loistavat ominaisuutensa useita kertoja. Nastat pysyy hyvin renkaissa ja ajettavuus on hyvä. Kolmas talvi alkaa olla takana, eikä mitään pahaa sanottavaa. Eikä tartte tasapainottaa kerran vuoteen, niinkuin niitä kesärenkaita.
- Mertmi
Mulla oli Saab 900:ssa 185/65R15 kokoiset NRT2:t (ostin ne uutena uusien alumiinivanteiden kanssa). Ensimmäinen kesä meni ihan kivasti (n.12tkm), mutta seuraavana keväänä havaitsin, ettei renkaat ole tasapainossa. No vein tasapainotukseen, hirveästi joutuivat laittamaan painoja. Pari rengasta täristi tasapainotuksenkin jälkeen niin pahasti, että jouduin laittamaan ne taka-akselille. Kolmantena kesänä jouduin viemään ne uudestaan tasapainotukseen, eikä värinä vähentynyt. Vanteella kääntäminenkään ei auttanut, koska renkaissa oli korkeusheittoa. Huonoimmat laitettiin taakse.
Ensimmäisen kesän perusteella ihan asialliset renkaat ajaa, mutta loppua kohti huononivat kokoajan. Aiemmin ei ole tarvinnut kesärenkaita tai talvirenkaita käyttää joka kevät tasapainotuksessa. NRT2 teki tässä uuden ilmiön. Uusin renkaat viime heinäkuussa, kun hermot meni. Nyt alla Michelin Pilot Primacy 195/60R15, jotka on paljon paremmat ja hiljaisemmat kuin NRT2:t. Kuviota olisi vielä ollut entisisissäkin, mutta sitä jytinää ja tärinää ei jaksanut enää kuunnella. Niillä tuli ajeltua noin 40tkm...
Isäukko ajoi Opel Vectrassa NRT2:t lähes sileiksi asti ilman ongelmia. On niissä kait kelvollisiakin kappaleita joukossa.- monesti
Jos ollutkin vika ihan muualla,eli vanteessa onko katsottu kun rengas pois ,heitto siitä mihin rengas vastaa,jos mittakello sillä helppo katsoa,ilman kelloakin näkee kun laittaa jonkin kiinteän mistä vertaa,ja onko sivusuunnassa heittoa,alkaa kyllä täristämääm siellä 90 nopeudessa jos vähänkin sivuheittoa vanteessa
- Mertmi
monesti kirjoitti:
Jos ollutkin vika ihan muualla,eli vanteessa onko katsottu kun rengas pois ,heitto siitä mihin rengas vastaa,jos mittakello sillä helppo katsoa,ilman kelloakin näkee kun laittaa jonkin kiinteän mistä vertaa,ja onko sivusuunnassa heittoa,alkaa kyllä täristämääm siellä 90 nopeudessa jos vähänkin sivuheittoa vanteessa
Kyllä vanteet katsottiin ja uusilla renkailla ei tarvinnut juuri painoja vanteeseen laittaa. Nokialaisten kanssa niitä oli pitkät rimpsut...
- Reka
Nokian NRT2 on mm. Tuulilasin testivoittaja, vaikka taisi olla testin halvin rengas.
NRT2:n edeltäjä NRT oli pehmeämpää kumia, ja se kului nopeasti. Kolikon kääntöpuolena oli hyvä pito.
Mitä tulee tasapainotusongelmiin, niin TM:n rengastestissä nokialaisissa oli kaikkein vähiten painoeroa keskenään, siis ne olivat tarkinta työtä ja siten helpoimmat tasapainottaa. Tasapaino-ongelmien syy voi olla myös mm. renkaan asennuksessa, rengas ei istu kunnolla vanteella.
TM:ssä oli hiljattain rengasliikevertailu. Se ei antanut mairittelevaa kuvaa rengasliikkeiden osaamisesta. Oikeasta rengaskoosta ei ollut kuin luulo, vanteet naarmutettiin mennen tullen ja kiristettiin autoon useimmiten paineilmapyssyllä viimeisen päälle lujaa jne. Lue ja kauhistu. Ja kauppiashan myy sitä, mistä itse saa parhaan katteen.
Niin että kotimaista alle vaan!- pexi
Ostin edellispäivänä kakkosautoomme (Micra)NRT2:set ja ovat kyllä paljon paremmat näin äkkiseltään,kuin edelliset Dunlopit.Ohjaus keveni puolella,rengasäänet samoin ja ohjautuvuus yleisesti parani ja tarkentui.Aiemminkin olen ajellut Nokian kesärenkailla joista varsinkin NRH:t oli tosi hyvät Suomen oloihin.Hiljaiset ja mahtava märkäpito.Good Year NCT2:set taas oli pettymys;eka kesä hyvät ja seuraavana ei enää saatu tasapainoon millään kikalla;allapainottamalla saatiin siedettäväksi,mutta ei hyväksi.
- jsi
pexi kirjoitti:
Ostin edellispäivänä kakkosautoomme (Micra)NRT2:set ja ovat kyllä paljon paremmat näin äkkiseltään,kuin edelliset Dunlopit.Ohjaus keveni puolella,rengasäänet samoin ja ohjautuvuus yleisesti parani ja tarkentui.Aiemminkin olen ajellut Nokian kesärenkailla joista varsinkin NRH:t oli tosi hyvät Suomen oloihin.Hiljaiset ja mahtava märkäpito.Good Year NCT2:set taas oli pettymys;eka kesä hyvät ja seuraavana ei enää saatu tasapainoon millään kikalla;allapainottamalla saatiin siedettäväksi,mutta ei hyväksi.
Ostin Citroen Xantian vm.-99, ja alla olivat Contin
kitkat ja mukana tulivat uudet NRT2:t. Kun
vaihdoin Nokiat alle, melutaso nousi melkoisesti.
Aika pörinää. Kitkojen ikää en tiedä. Hiljenevät-
kö renkaat käytössä?
jukka s - meluongelma
jsi kirjoitti:
Ostin Citroen Xantian vm.-99, ja alla olivat Contin
kitkat ja mukana tulivat uudet NRT2:t. Kun
vaihdoin Nokiat alle, melutaso nousi melkoisesti.
Aika pörinää. Kitkojen ikää en tiedä. Hiljenevät-
kö renkaat käytössä?
jukka sNRT2:lla ja kun alla on hb almera, niin kabiinissa tarvitsee melkein peltorin kuulosuojaimia. Pikkaisen sai jyrinää pois eristämällä, mutta renkaiden vaihto hiljaisimpiin lienee tehokkain vaihtoehto, harmi, kun renkaat ovat lähes uudet, tulivat mukana, kun ostin auton. Muuten ei moittimista kyseisistä kiekoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781