Pahenevat lonkkakivut

väsyttävät

Ensin kipeytyi selkä. Mm. paikallaan on vaikea olla. Viime keväänä kipeytyi oik. lonkka. Kävely hankalaa. Nyt mol. lonkat erittäin kipeät ja kävely vielä hankalampaa. Kk sitten aloin herätä aamuyöllä lonkkien kipuun ja aamuisin olen aivan kankea selästäni. Jäykkyys ja kipu vain pahenevat.

Työterveyslääkäriltä olen saanut kaksi kipulääkekuuria sekä oik. lonkkaan kortisonia kerran. Em. ei juurikaan apua. Ensi viikolla jälleen työterv.lääkärin aika, mutta en juuri odota ihmeparannusapua siltä taholta. Yksit. fysiatrille on aika varattuna.

Onko kellään ollut em. oireita? Mitä apua olet saanut vaivaan? Olen 41-v suht kevyttä työtä tekevä nainen:)

19

13504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamuisin

      Jos kortisonipiikit ei paranna bursan tulehdusta etkä kipulääkkeistä saa pysyvää apua niin manuaalikäsittelyllä saa. Usein syynä on ryhtivika myös lantion virheasento. Hyväksi tunnettu manuaalikäsittelijä auttaa. Fysiatri tietänee myös mikä vikana.

      • apua saanut

        Manuaalisesta käsittelystä on usein apua, moni fysiatrikin on keskittynyt lähinnä lääkehoidollisiin mahdollisuuksiin, vaikka paljon luonnollisempia ja tehokkampia hoito-keinoja löytyy!

        Osaajia on niin koulutetuissa kuin kansanparantajissa ym.

        Jos lonkkakivulla tarkoitetaan lantion ulkosyrjän "luisen patin" kipua, niin kysymyksessä on isonsarvennoisen limapussin tulehdus, joka ei ole todellakaan mikään itsesenäinen sairaus, vaan oire, yleensä selänpuolelta. Itse lonkka-nivel sijaitsee lähes nivusessa.


      • jäykkä jalka

        Oletko tehnyt venytys harjoituksia.Itselläni meni jo nuorempana lonkat niin kipeäksi etten tahtonut päästä sängystä ylös.Sain jos minkinlaisia lääkkeitä,mut auttoivat vaan hetkellisesti,aamulla sama jäykkyys.Sitten aloin tekemään aamun illoin venytys liikkeitä Jaloissa oli jänteet niin tiukoilla,että sieltä säteili kipu lihaksiin ja lonkkiin.Se auttoi ja sai jättää lääkkeet pois.Venyttele jalkojasi myös jalan sisäpuolelta erittäin tärkeää.Aamulla herätessä voi venytellä ennen ylös nousua. Ainakaan ei pahenna jos ei parannakkaan tämä keino.


      • ei hoidettu
        apua saanut kirjoitti:

        Manuaalisesta käsittelystä on usein apua, moni fysiatrikin on keskittynyt lähinnä lääkehoidollisiin mahdollisuuksiin, vaikka paljon luonnollisempia ja tehokkampia hoito-keinoja löytyy!

        Osaajia on niin koulutetuissa kuin kansanparantajissa ym.

        Jos lonkkakivulla tarkoitetaan lantion ulkosyrjän "luisen patin" kipua, niin kysymyksessä on isonsarvennoisen limapussin tulehdus, joka ei ole todellakaan mikään itsesenäinen sairaus, vaan oire, yleensä selänpuolelta. Itse lonkka-nivel sijaitsee lähes nivusessa.

        ei löydy osaajia kansanparantajista. Manuaalisen terapian osaajia ovat kiropraktikot naprapaatit osteopaatit. knasanparantaja t laskuttavat sen minkä koulutetut tahot mutta eivät osaa oikeaoppisia tekniiikoita ja eivät tiedä ihmisen perusanatomiastakaan mitään ja eikä heillä ole vastuuvakuutuksia. Miksi mennä kansanparantajalle no tietenkin sen vuoksi että hän lupaa korjata muutamalla käsittelyllä kaikki vaivat mitä koulutettu taho ei uskalla luvata koska se on mahdotonta. Kannaataako oikeasti käyttää kansanparantajan palveluksia. Ei kannata


      • kipiämi
        jäykkä jalka kirjoitti:

        Oletko tehnyt venytys harjoituksia.Itselläni meni jo nuorempana lonkat niin kipeäksi etten tahtonut päästä sängystä ylös.Sain jos minkinlaisia lääkkeitä,mut auttoivat vaan hetkellisesti,aamulla sama jäykkyys.Sitten aloin tekemään aamun illoin venytys liikkeitä Jaloissa oli jänteet niin tiukoilla,että sieltä säteili kipu lihaksiin ja lonkkiin.Se auttoi ja sai jättää lääkkeet pois.Venyttele jalkojasi myös jalan sisäpuolelta erittäin tärkeää.Aamulla herätessä voi venytellä ennen ylös nousua. Ainakaan ei pahenna jos ei parannakkaan tämä keino.

        Millaisia venytysharjoituksia teet. En ole alkuperäinen lkirjoittaja , mutta minulla on kaikki jalan nivelet kipeät vuoronperään, kun yhdestä kohti paranee niin toiseenkohtaan koskee ja välillä kaikki nivelet kipeät yhtäaikaa.
        Miten jalkoja venytetään jalan sisäpuolelta... mitä sillä tarkoita ???
        kiitos jos vastaat !!!!!!


    • Maija-Ilona

      Mulla alkoi selkä oireilla 10 vuotta sitten, sen jälkeen tuli lonkkavaivat. Välillä kipuili vain toinen ja yhä useammin myös molemmat. Sitten kipeytyivät kantapäät ja akillesjänteet. Sen jälkeen omalääkärini lähetti minut tarkempiin tutkimuksiin ja diagnoosiksi tuli selkärankareuma. Tyypilliset oireet: selkäkivut, lonkkakivut, jalkakivut ja olkakivut, kankeus aamuisin. Kaikki nämä mulla oli. Diagnoosin saamiseen meni kymmenisen vuotta. Olen helpottunut, vaikka diagnoosi hieman masensikin. Nyt olen tullut sinuiksi sairauteni kanssa ja päinvastoin kuin muut reumasairaudet, selkärankareuman säryt vähenevät mitä vanhemmaksi tulee. Ota puheeksi lääkärisi kanssa oireesi ja tiedustele tämän mielipidettä. Jos et saa mielestäsi hyvää hoitoa, mene toiselle lääkärille. Toivottavasti oireesi helpottavat!

    • kanki.....

      itselläni on kivut ollu melkein 5 vuotta kun nyt löydettiin aiheuttaja, luukasvain eli jättisolukasvain. herätti aina yöllä sietämättömään kipuun. kävellessä aina kipeyty.
      nyt odotellaan töölöstä kutsua.

    • vajaa viisikymppinen

      Minulla alkoi tuntua pahalta nivusessa loppukesästä 2006.
      Syksyä kohti tila vain paheni.
      Askelluksessa piti ottaa kaarteet tarkasti.
      Kävellessä taaksepäin katsominen alkoi sattua nivuseeni.
      Tuolilta nouseminen oli hankalaa.
      Kivut kasvoivat ja lähdin lääkärille.
      Entisenä syöpäpotilaana minut röntgenkuvattiin lonkistani heti.
      Nivelrikkohan sitä sitten 2007 sitten todettiin vasemmassa lonkassa.
      Särkylääkkeitä ja gukosamiinia (varmaan väärin kirjoitettu) sai avuksi.
      Ja lähetten fysioterapeutille, se venytti sellaisella laitteella nivelväliä jalassani.
      Niine apuineni sitten päästiin kesän yli.
      Kaikesta huolimatta kivut pahenivat kokoajan.
      Työssä käynti alkoi olla todella tuskallista.
      Olinhan jalkojeni päällä kokoajan.
      Sitten oli pakko hakea jo sairauslomakin.
      Vajaaksi kuukaudeksi sitä kirjoitettiin.
      Sitten palasin vaivoineni töihin ja kivut senkun pahenivat.
      Kuukauden jaksoin sinnitellä.
      Sitten totesin olevani pois niin kauan kun olisin saanut uuden lonkkanivelen.
      Kohta tasan kaksi vuotta sitten se päivä koitti ja päivä alkoi paistamaan.
      Kivut olivat todella kamalia ja jos en olisi tiennyt niihin tulevan helpotusta niin leikkisästi olenkin sanonut,
      että minut olisi varmaan löytynyt köyden jatkona.
      Elämä ei todellakaan ollut elämisen arvoista.
      Kivut ovat poissa nyt lonkastani.
      Nivelrikkoa on tosin selässä,polvessa ja olkapäässä.
      Niiden kipujen kanssa pystyn ihan kivasti ainakin toistaiseksi elelemään.

      Sen tiedän ettei kaikki pääse heti kuvauksiin ja leikkakseenkaan vuodessa.

    • before

      Kannattaa ottaa kivut tosissaan ja vaatia tutkimuksia, mikäli kivut eivät katoa. Mulla on ollut jo vuosien ajan lonkat kipeänä ja nyt on vasen lonkka ollut jo pitempään todella hankala, niin että liikkuminen on vaikeaa. Multa kuvattiin joku aika sitten lonkat, ja tänään tk:sta soitettiin sekä pyydettiin uusiin kuviin. Vasen lonkka kuvataan uudelleen, koska eka kuvissa oli näkyvillä joku fissuura ja tätä nyt selvitetään. Sen tiedän, että fissuura tarkoittaa aukkoa tai halkeamaa, mutta mikä mulla oikeasti lonkassa on, en vielä tiedä. Ajattelin onko tullut lonkkamurtuma vai voiko kyseessä olla vaikkapa syöpä.. lääkäriin menen parin viikon päästä, jolloin saan diagnoosin.

      • kovat kivut

        Hei Hei !
        Miten sulle kävi saitko selkäsi kuntoon ? Kysyn ,koska tapauksestasi on jo yli vuoden ja mulla vaiva vasta alkoi.Tapahtui nimittäin ,että olin sellaisessa kuntoutus projektissa mukana jossa tutkittiin kunnon kehitystä sellaisille henkilöille , joille oli tehty pallolaajennus. LOPPUTESTEISSÄ .työnsim jalkavoimalevyä kaksi kertaa ja sen päälle kuntopyörätestin ,jolloi seuraavana päivänä romahti lonkka . Kivut ovat kovia ,eikä mitkään konstit saa niitä pois .Olen kohta aivan toivoton , Olen kyllä parikertaa saanut piikin , mutta sekään ei ole auttanut.Olen kyllä myös yrittäny saada rönkkenit vaan ei ainakaan vielä ole tutkimuksiin päässyt.


    • Klonkku-Leena

      Hei vaan, alottaja tässä:) Sain vihdoin työterveydestä lähetteen fysiatrian pkl:lle, josta pääsin magneettiin. Oik. lonkassa todettiin iso kystarykelmä ja nestettä molemmissa lonkissa. Oli tarkoitus tutukia kystia tarkemmin artrografian avulla, jossa niveleen ruiskutetaan varjoainetta. Em. määräsi Töölön sairaalan lääkäri, mutta toinen perui sen. Nyt fysiatri on aivan pallo hukassa ja hoidoksi on luvassa kortisonipistoksia, fysioterapiaa ja Buranaa:(

      Buranaa söin 3 kk 800 mg x3, fysiosta tulin vielä kipeämmäksi eivätkä nuo kortisonipistokset aiemminkaan auttaneet. Kumpikaan lonkkani ei kestä enää liikuntaa ja selkäni on aamuisin jäykkä ja alaselässä ikävä pistävä tunne pitkin päivää. Pyysin fysiatrilta lähetettä ortopedille, koska hän itse sanoi, että häneltä keinot lopussa, mutta ei herunut lähetettä.

      Että kovin vaiheessa ollaan vielä. Iloitsin jo diagnoosin saamisesta, mutta nyt tuntuu, että asiat jääneet kesken ja kivut vain lisääntyvät. Nuo lonkan kystat ilm. aika harvinaisia tai sitten niiden taustalla jokin muu vika. Aika epätoivoista tämä elämä tällä hetkellä. Yöunet vähissä kivun vuoksi ja liikunta todella minimissä.

      Yirtä saada lähete fysiatrille, jotta pääsisit magneettikuvaukseen. Siitä selviää paljon enemmän kuin tav. rtg-kuvasta. Tuo kortisonipiikkihän pitäisi pistää ultraääniohjauksessa niveleen, eikä törtätä vähän sinne päin, jolloin se ei ainakaan minulla auttanut lainkaan.

      Tsemppiä, toivottavasti pääset tutkimuksiin nopeasti. Itselläni ruljanssi kesti kolme vuotta:( Hyvää kesää:)

    • eun tiu

      ensin pitkä-aikainen ristiselkäkipu, joka alkoi laskeutua lonkkaan, sieltä säteilee oikealle kivekseen oikean jalan käyttö tuo tuskaa.

      • ilonpisara

        Nivelrikko minullakin lonkissa.Mistä apua,kun kävelykin joskus hankalaa ? Teen raskasta hoitotyötä ja ikä on pian 56v...voi meitä ihmispoloisia !


      • eihän se auta
        ilonpisara kirjoitti:

        Nivelrikko minullakin lonkissa.Mistä apua,kun kävelykin joskus hankalaa ? Teen raskasta hoitotyötä ja ikä on pian 56v...voi meitä ihmispoloisia !

        Josko ruokavalion muutosta tai edes kalaöljyä ja D-vitamiinia?


    • osteotomia

      Täällä nivelrikko molemmissa lonkissa, tuli ilmi 40- vuotiaana, tähystämällä poistettiin kysta ja repeämä, sitten maksarilla Ortoniin ja siitä parin kk päästä korjattiin isolla leikkauksella koko lonkan asento.
      meni muutama vuos niin alkoi vas.oireilla ja taas tähystämällä siistittiin ja onneks siellä ei ole yhtä pahaa virheasentoa kuin oikealla puolella.
      Nyt mennyt 9 vuotta tosta korjausleikkauksesta ja jonotan tekoniveltä, virheasento pahentunut, ikää 50v ja kävely kivuliasta mut nyt ei tarvii haaskata vuotta siihen että tiedetään mikä on vialla.
      menin työterv.ja selitin mikä mulle on tehty, sain heti lähetteen luukuvaan jossa näkyy jo pahat oireet, soitin suoraan ylilääkärille joka mut on lähettäny eteenpäin, ja seuraavaks menenkin suunnittelemaan tekonivelleikkausta et missä tehdään jne.
      Mitkään ihmevitamiinit eivät olis mua auttaneet joten enpä niitä ole kiskonutkaan, kipulääkkeillä mennään ja ihan ei-reseptillä saatavilla tällä hetkellä.
      Luukuvaan vaan että selviää mikä tilanne siel nivelessä on.

    • Katkera Klonkku-Leen

      Minulla ei ole asiat oikein edenneet mihinkään. Nyt pääsin sisätautien pkl:lle, koska niveleni ovat tuskaisen kipeät. Lääkäri ilmoitti, että omaan yliliikkuvat nivelet, muttei voinut kirjoittaa siitä diagnoosia. Ei ole siis reumasairautta, ei ninelrikkoa... Olen edelleen monen vuoden jälkeen vain "nivelkipuinen". Usko terveydenhuoltoon tässä maassa on romuttunut täysin eli näillä sietämättömillä kivuilla ja nivelten paikoiltaan menoilla mennään loppuikä. Todella hauskaa :(

    • osteotomia

      Hei taas =)

      varaa itelles aika ortopedille, yliliikkuvat nivelethän nimeomaan altistaa nivelrikoille...mullakin on, ei tosin itse dg yliliikkuvista mutta sitä ne on eikä sillä dg:lla oliskaan mulle mitään hyötyä ollut näiden vuosien aikana.
      arxocia on hyvä lääke, on pitkävaikutteinen kipulääke, mulla ainakin sillon tehos kun toi leikattu lonkka oli tosi kipee, viel en ole alottanut.
      mun mielestä toi sisät.pkl on väärä paikka, kyl sun pitäis päästä ortopediselle et sais etes kuvattua noi lonkat.

    • Anonyymi

      Kyllä kipu tekee nöyräksi.
      Terveystalon Traumatologi/ortopedi on hoitanut kipujani Kortisonia 3kertaa, kipulääkettä Tramatoli 100mg. eikä apua.Viime 2vuoden aikana pssanpidätys on vaikeentunut. Käyn 20kertaa päivässä pissalla. PSA arvot kohdallaan.
      Portaita alaskävely on kompuroivaa, kun kantapää ottaa edelliseen askelmaan, nenäälleenmeno monesti lähellä
      Kaikki vaivat aöko kun kaaduin hiihtoreissulla Kuusamossa.
      Selkäranka on mutkalla.
      Mitään leikattavaa ei Ortopedinmukaan ole Hän ehdotti sairaalaanmenoa, tutkimusta.
      Mitä sairaalassa voidaan tehdä paremmin, jos Traumatologi ei osaa Terveystalossa tehdämitään.
      Mitä huippukoulutetulla yksityislääkärillä on virkaa, jos hän ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Tuntuu siltä, että rahastus on lääkärin tärkeä homma.
      Nykyajan terveyskeskuksessa on yhtä koulutettuja yleislääkäreitä, jotkaeivät osaa edes suomea. Sieltä saa saman avun..

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe