Muutin vanhan Yanmar 3qm merivesikoneen makeavedelle laittamalla siihen lämmönvaihtimen. Vesipumppuna makealle vedelle Volvon vesipumppu. Merivesipumppuun en ainakaan vielä koskenut, kun ei siihen ilmeisesti heittämällä sopivaa löydy? Lämpötilaa varten laitoin lämpömittarin.
Nyt kun vedet ovat lämpimät ei merivesipumpun teho aivan riitä vaan lämpötila pyrkii nousemaan pitemmässä ajossa. Nopeuden pudotuksella kuitenkin estää keittämisen. Mihinkä arvoon uskallan lämpötilan antaa nousta?
Alkuperäisessä merivesikoneessa termostaatti aukeni 42 asteessa ja oli täysin auki 52 asteessa. Vastaavassa Yanmarin makeavesikoneessa arvot ovat 71 astetta ja 85 astetta. Jos siis makeavesikone käy koko ajan lämpöisempänä niin voiko olla jokin seikka, joka estää sen, että entisen merivesikoneen lämmön annetaan nousta vaikkapa tuohon 85 asteeseen?
Moottorissa on talven jälkeen makeavesipuolella glykoli, jonka lämmönsiirtokyky ei ole veden luokkaa. Jos vaihdan sen tilalle veden, niin tilanne paranee. Mutta paranisiko tuo sitten oleellisesti?
Olen kiitollinen kaikenlaisista parannusehotuksista. Täällähän on onneksi aina joukossa asiantuntijoita.
Koneen lämpötila
3
979
Vastaukset
- motonetistäkin
löytyvää Redline oilin water wetteriä, toimii myös glykolin kanssa.
- Sais olla vissiin
Minulla Volvo-Penta KAD32, siinä lämpö nousee matka-ajossa 90 asteeseen, hiljaa ajettaessa putoaa vähän päälle 80 asteeseen. Kone on ollut minulla uudesta asti, ja aina on arvot olleet noin.
Onko sinulla joku tehdasvalmisteinen lämmönvaihdin, vai "napurin Penan" tekemä. Jos makeavesipuolen ylipaine oikeati pysyy siellä, niin kiehumispiste on jossain 110 asteen yläpuolella, mutta alle sata on moottorille parempi.
Lämmönnousun syy ei välttämättä liity vesipumppuun, todennäköisempi olisi lämmönvaihtimen alimitoitus.
Lisäksi kannattaa avata lämmönvaihdin, ja selvittää puhdistustarve. Vanhan raakavesijäähdytteisen moottorin jäähdytyskanavat ovat täynnä kattilakiveä, joka irrotessaan tukkii lämmönvaihtimen (älä huolehdi, yleensä pari puhdistusta/kesä riittää alussa, ja kymmenen vuoden kuluttua tuskin tarvitsee puhdistusta edes vuosittain).
En halua olla julma, olet yrittänyt parhaasi, mutta makeavesijäähdytyksen asentaminen käytettyyn raakavesijäähdytteiseen moottoriin ei vain yleensä toimi. Toivottavasti olet säännön vahvistava poikkeus!! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861779Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171111Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981086Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79972- 92829
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot150799Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs53745- 53684
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51671