Hirsiladon purkaminen

missä järjestyksessä?

Pitäisi purkaa iso hirsilato. Purkamiseen on saatu kaksi erilaista ohjetta. Ensiksi sellainen, että hirret puretaan maasta käsin hirsi kerrallaan hirsikerroksen välistä vääntäen vuorotellen jokaisesta seinästä. Näin katto tulee koko ajan alemmas ja on viimein maan tasalla.
Tätä jotkut pitävät ihan täyshullun hommana ja lato kuulemma pitää purkaa siten, että sisäpuolelta pukitaan ensin laudalla/lankulla kattorakenteet pois ja sitten aloitetaan purku ylimmästä hirsikerrasta.
Kolmas tapa on tietysti se, että noustaan katolle ja aloitetaan purkaminen sieltä, mutta se on liian vaarallista touhua, vaikka eivät nuo edellä mainitutkaan liene ihan turvallisia.

Lato siis on tarkoitus siirtää uusiokäyttöön ja siksi se pitäisi saada purettua siten, että mahdollisimman paljon hirsistä ja ehkä kattorakenteistakin voitaisiin käyttää uudelleen.

Onko parempia ohjeita?

2

2129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pötköä

dynamiittia jokaiseen nurkaan, ja kas, lato on hävinnyt:)

• purettu on useita

Aloita ylhäältä, eli pura katto ja sen jälkeen 2 hlöä vastakkaisiin nurkkiin, jolloin voitte yksinkertaisesti tyrkkiä hirret yksitellen alas. Nehän eivät ole kiinni millään paitsi ovien pielestä tapeilla / pielilaudoilla naulattuna. Älkää katkoko tappeja tai ottako pielilautoja pois ennenkuin on pakko. ne tukevat rakennusta ja estävät sitä "vinksahtamasta kasaan. Muutenkin kannattaa olla erittäin varovainen, sillä rakennelma ei ole kovin tukeva kattorakenteiden poiston jälkeen.

Uusiokäyttöä varten numeroikaa ja merkatkaa hirret. Järjettömän iso homma yrittää koota uudelleen jos ei ole tietoa mikä oli missäkin. Lato tehdään paikalleen(ainakin vanhat) ja hirret lovetaan jokainen erikseen rakennusvaiheessa, joten se on käytännössä kuin palapeli ja jokainen hirsi on lovettu sopimaan ylä ja alapuolella olevan hirren kanssa. Alhaalla olevat mahdollisesti lahonneet voi korvata usilla tai jättää käyttämättä, jolloin ladosta tulee vain hieman matalampi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3018
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2733
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2251
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2148
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2042
    Aihe