Nyt kun on yhteishaun aika, niin voisin vähän kertoa kokemuksia tietotekniikan opiskelusta.
Opiskelen HELIA:ssa ja minulle oli aika moinen yllätys, miten huonosti tietotekniikan koulutusohjelmaan pyrkineet opiskelijat tunsivat alaa.
Suurimmalla osalla heistä ei ollut mitään käsitystä siitä mitä käytännössä vaatii tietotekniikan aineiden opiskelu.
Minulla oli jo oman harrastuneisuuden ja erilaisten kurssien ja datanomi-koulutuksen takia vähän realistisemman käsitykset asiasta.
Jos haluaa opiskella tietotekniikkaa, siitä pitää todella tykätä.
Se vaatii todella paljon työtä ja vaivaa. Pitää myös osata jollakin tavalla ajanhallintaa eli siis täytyy miettiä miten ja milloin opiskelee omalla ajalla koulukursseja.
Jos esim. opiskelee lukukaudessa 20 opintoviikkoa niin siitä vähintään 10 opintoviikkoa on omaa työtä ja tämä on siis alakanttiin sanottu. Jos sitten jonkin kurssin on heikompi tasoinen, joutuu vielä enemmän opiskelemaan itse.
20-opintoviikon lukukausivauhti on kova suoritus, jos aikoo oikeesti myös käyttää sen ajan opiskeluun ja tehtävien tekemiseen mikä on joka kurssille annettu ohjeeksi ja tämä ohje on minimitaso.
Etenkin tietotekniikan puolella on paljon työtä, koska siellä ei lukemisella pärjää, on joitakin kursseja joihin luetaan mutta suurimmalta osalta tehdään harjoituksia ja harjoitusten tunnollinen tekeminen on edellytys että pärjää tenteissä ja saa myös pisteitä harjoituksista.
Esim. ohjelmointi on aikamoinen ongelma opiskelijoille kautta maan ammattikorkeakouluissa, tämän kuulin eräältä opiskelijayhdistyksen edustajalta.
En halua pelotella ketään, mutta miettikää vakavasti ennen kuin pyritte, oletteko tosissanne.
Moni lukiosta meidän kouluun tullut on kokenut selvän pettymyksen kun ei ollut realistista käsitystä mitä ala pitää sisällä ja kun opetusta on käytännössä todella vähän ja suurimmalta osin opiskelu on itseopiskelua.
Jos olet sellainen tyyppi että tykkäät tehdä tietokoneella iltamyöhään asti työtä ja tykkäät ongelmaratkaisusta ja haet omatoimisestikin tietoa kirjoista ja netistä kun opiskelet ja omaat sinnikkyttä niin silloin pärjäät tietotekniikan opinnoissa.
Älkää missään tapauksessa tulko vain kokeilemaan miten menee, koska menetätte ne opintoviikot opintotuessa jotka tuhlaatte turhaan. Keskeytyneiden opintojen opintoviikot vähennetään pois kun lähtee opiskelemaan toista alaa ja tämä on ikävä yllätys.
Meinaatko pyrkiä IT-tradenomi-opintoihin
14
18649
Vastaukset
- merkonomi
Olet itse vasta pyrkimässä ja omaat huonon tokarin, joten yrität saada itseäsi viisaampia vaihtamaan hakunsa muualle? It-tradenomi on helpoin it-alan korkeakoulututkinto, eikä niin hirveästi edes vaadi. Varsinkin alussa on täysin turhia tekstinkäsittely- ja taulukkolaskenta kursseja yms. hölynpölyä. Lisäksi opintoihin sisältyy kymmeniä opintoviikkoja kaupallisen alan pintapuolista sälää, jolla silläkään ei hirveästi it-maailmassa tee mitään. Tämmöinen mielipide.
- Alex
Tosi hyvä vitsi alla!
Olet itse vasta pyrkimässä ja omaat huonon tokarin, joten yrität saada itseäsi viisaampia vaihtamaan hakunsa muualle? It-tradenomi on helpoin it-alan korkeakoulututkinto, eikä niin hirveästi edes vaadi. Varsinkin alussa on täysin turhia tekstinkäsittely- ja taulukkolaskenta kursseja yms. hölynpölyä.
harrastuneisuudenkin takia pohjaa esim. ohjelmoinnin opintoihin.
Ne opinnot painottuvat lähinnä ensimmäiseen vuoteen. Sen jälkeen arki alkaa.
Jos it-tradenomi on helpoin alan korkeakoulututkinto niin ainakin meidän koulussa lukioista tulleet pärjäävät huonosti esim. ohjelmoinnissa ym.. aineissa.
Ja kuitenkin hakijoita on: aloituspaikat 198, pyrkijät 1889. - merkonomi
Alex kirjoitti:
Tosi hyvä vitsi alla!
Olet itse vasta pyrkimässä ja omaat huonon tokarin, joten yrität saada itseäsi viisaampia vaihtamaan hakunsa muualle? It-tradenomi on helpoin it-alan korkeakoulututkinto, eikä niin hirveästi edes vaadi. Varsinkin alussa on täysin turhia tekstinkäsittely- ja taulukkolaskenta kursseja yms. hölynpölyä.
harrastuneisuudenkin takia pohjaa esim. ohjelmoinnin opintoihin.
Ne opinnot painottuvat lähinnä ensimmäiseen vuoteen. Sen jälkeen arki alkaa.
Jos it-tradenomi on helpoin alan korkeakoulututkinto niin ainakin meidän koulussa lukioista tulleet pärjäävät huonosti esim. ohjelmoinnissa ym.. aineissa.
Ja kuitenkin hakijoita on: aloituspaikat 198, pyrkijät 1889."Jos it-tradenomi on helpoin alan korkeakoulututkinto niin ainakin meidän koulussa lukioista tulleet pärjäävät huonosti esim. ohjelmoinnissa ym.. aineissa.
Ja kuitenkin hakijoita on: aloituspaikat 198, pyrkijät 1889. "
Ei kai tuolla, miten lukiosta tulleet pärjäävät ole mitään merkitystä tutkinnon vaativuuteen? Motivaatiostahan se on enimmäkseen kiinni. En väitä it-traden tutkintoa helpoksi, varmasti se vaatii paljon työtä, mutta eikös se ole vähän tommonen kaupallisesti suuntautunut it-osaaja?
Jos pelkkää it-alaa haluaisi opiskella niin kannattaisi suunnata esim. insinööriksi(amk tai DI) tai yliopistoon tietojenkäsittelytieteen pariin.
Ja ok, uskotaan olet jo päässyt sisään, kunhan vain kokeilin kepillä jäätä;) - Alex
merkonomi kirjoitti:
"Jos it-tradenomi on helpoin alan korkeakoulututkinto niin ainakin meidän koulussa lukioista tulleet pärjäävät huonosti esim. ohjelmoinnissa ym.. aineissa.
Ja kuitenkin hakijoita on: aloituspaikat 198, pyrkijät 1889. "
Ei kai tuolla, miten lukiosta tulleet pärjäävät ole mitään merkitystä tutkinnon vaativuuteen? Motivaatiostahan se on enimmäkseen kiinni. En väitä it-traden tutkintoa helpoksi, varmasti se vaatii paljon työtä, mutta eikös se ole vähän tommonen kaupallisesti suuntautunut it-osaaja?
Jos pelkkää it-alaa haluaisi opiskella niin kannattaisi suunnata esim. insinööriksi(amk tai DI) tai yliopistoon tietojenkäsittelytieteen pariin.
Ja ok, uskotaan olet jo päässyt sisään, kunhan vain kokeilin kepillä jäätä;)En väitä it-traden tutkintoa helpoksi, varmasti se vaatii paljon työtä, mutta eikös se ole vähän tommonen kaupallisesti suuntautunut it-osaaja?
Vastaus:
Kun aloitin niin kaksi kurssikaveriani olivat kaupallisen puolen tradenomeja, he eivät saaneet sen enempää hyvityksiä kuin minäkään joka olen aikaisemmin opiskellut datanomiksi.
Meillä on noin alle 10 ov liiketalouden opintoja 140 ov:sta eli siis aika vähän suuntaudutaan liiketalouteen.
Mielipiteestäsi näkyy se perusongelma jota on yritetty moneen kertaan jo korjata, eli tradenomi-nimitystä yritetään muuttaa siten että ei olisi ollenkaan olemassakaan mitään it-tradenomia ja asiaa on lobattu ministeriötä myöten. Kun aloitimme opinnot rehtori mainitsi asiasta.
Mitä vielä tulee liiketalouteen niin joku minimivaatimus pitää löytyä jos lähtee kehittämään yritystason tietojärjestelmiä, täytyy jotain hajua olla miten voisi esim. laskutusjärjestelmä, myynninseurantajärjestelmä jne. toimia.
Uskon että tämän takia on vähän liiketalouden aineita otettu mukaan.
It-tradenomikoulutus on lähempänä sisällöllisesti yliopiston tietojenkäsittelytieteen kanditutkintoa kuin tietotekniikan AMK-insinööri, joka on lähempänä tutkintoa joka on vähän alle tietotekniikan diplomi-insinööri-tutkinnon eli jonkinnäköinen tekniikan kandidaatti. - Lexa
Alex kirjoitti:
En väitä it-traden tutkintoa helpoksi, varmasti se vaatii paljon työtä, mutta eikös se ole vähän tommonen kaupallisesti suuntautunut it-osaaja?
Vastaus:
Kun aloitin niin kaksi kurssikaveriani olivat kaupallisen puolen tradenomeja, he eivät saaneet sen enempää hyvityksiä kuin minäkään joka olen aikaisemmin opiskellut datanomiksi.
Meillä on noin alle 10 ov liiketalouden opintoja 140 ov:sta eli siis aika vähän suuntaudutaan liiketalouteen.
Mielipiteestäsi näkyy se perusongelma jota on yritetty moneen kertaan jo korjata, eli tradenomi-nimitystä yritetään muuttaa siten että ei olisi ollenkaan olemassakaan mitään it-tradenomia ja asiaa on lobattu ministeriötä myöten. Kun aloitimme opinnot rehtori mainitsi asiasta.
Mitä vielä tulee liiketalouteen niin joku minimivaatimus pitää löytyä jos lähtee kehittämään yritystason tietojärjestelmiä, täytyy jotain hajua olla miten voisi esim. laskutusjärjestelmä, myynninseurantajärjestelmä jne. toimia.
It-tradenomikoulutus on lähempänä sisällöllisesti yliopiston tietojenkäsittelytieteen kanditutkintoa kuin tietotekniikan AMK-insinööri, joka on lähempänä tutkintoa joka on vähän alle tietotekniikan diplomi-insinööri-tutkinnon eli jonkinnäköinen tekniikan kandidaatti.>>>>
It-tradenomikoulutus on lähempänä sisällöllisesti yliopiston tietojenkäsittelytieteen kanditutkintoa kuin tietotekniikan AMK-insinööri, joka on lähempänä tutkintoa joka on vähän alle tietotekniikan diplomi-insinööri-tutkinnon eli jonkinnäköinen tekniikan kandidaatti.
>>>>
Älä unta nää. It-tradenomikoulutus on lähempänä datanomi- tai merkonomikoulutusta kuin kumpaakaan mainitsemaasi tutkintoa. - Alex
Lexa kirjoitti:
>>>>
It-tradenomikoulutus on lähempänä sisällöllisesti yliopiston tietojenkäsittelytieteen kanditutkintoa kuin tietotekniikan AMK-insinööri, joka on lähempänä tutkintoa joka on vähän alle tietotekniikan diplomi-insinööri-tutkinnon eli jonkinnäköinen tekniikan kandidaatti.
>>>>
Älä unta nää. It-tradenomikoulutus on lähempänä datanomi- tai merkonomikoulutusta kuin kumpaakaan mainitsemaasi tutkintoa.Mielenkiintoinen väite???
Minä kun olen opiskellut sekä merkonomiksi, että
datanomiksi, ja nyt opiskelen it-tradenomiksi.
Ja olen myös tarkistanut Helsingin yliopiston sivuilta tietojenkäsittelytieteen kandin tutkintoon vaadittavat tietotekniikan kurssit.
Nyt jotenkin toi väitteesi mättää??? - Hmm
Alex kirjoitti:
Mielenkiintoinen väite???
Ja olen myös tarkistanut Helsingin yliopiston sivuilta tietojenkäsittelytieteen kandin tutkintoon vaadittavat tietotekniikan kurssit.
Nyt jotenkin toi väitteesi mättää???Itse olen käynyt Datanomi-koulutuksen ja ajattelin pyrkiä nyt tulevassa haussa joko "IT-Tradenomin" koulutusohjelmaan, tai vaihtoehtoisesti tietotekniikan Insinöörin koulutusohjelmaan.
Tiettävästi jälkimmäinen vaihtoehto on hieman teoreettisempaa ja sisältää enemmän ns. normaaleja aineita kuten matikkaa, fysiikkaa jne.. Juuri tästä syystä päätynen luultavasti Tradenomiksi. :)
PS. Toki taustalla on muitakin syitä, esim. kova halu yrittäjäksi. - Alex
Hmm kirjoitti:
Itse olen käynyt Datanomi-koulutuksen ja ajattelin pyrkiä nyt tulevassa haussa joko "IT-Tradenomin" koulutusohjelmaan, tai vaihtoehtoisesti tietotekniikan Insinöörin koulutusohjelmaan.
Tiettävästi jälkimmäinen vaihtoehto on hieman teoreettisempaa ja sisältää enemmän ns. normaaleja aineita kuten matikkaa, fysiikkaa jne.. Juuri tästä syystä päätynen luultavasti Tradenomiksi. :)
PS. Toki taustalla on muitakin syitä, esim. kova halu yrittäjäksi.Datanomipohjalta hyvin pärjää, kunhan tekee paljon töitä.
Tietysti eri ammattikorkeakouluissa saattaa vaatimustaso vaihdella paljonkin.
Datanomitutkinto antaa hyvän pohjan koska on jotain käsitystä jo alasta ja niistä aineista joita opiskellaan ja tietää jo kiinnostaako ala vai ei.
Niillä on heikompi tilanne jotka tulevat lukiosta suoraan, koska eivät juurikaan tiedä alasta mitään.
Insinööritutkinnot ovat sitten jo eri asia, niissä keskitytään sovelluskehityspuolella enemmän järjestelmä- ym. tasoisiin sovelluksiin eli on enemmän tekninen lähtökohta.
Tietotekniikan tradenomipuolella keskitytään enemmän yrityksen liiketoimintaan liittyvien sovellusten ja tietojärjestelmien suunnitteluun, ylläpitoon jne...
Molemmat tutkinnot ovat kyllä hyviä, ne vain keskittyvät eri asioihin.
Itseasiassa suurin osa tietojärjestelmä-/sovellussuunnittelusta on liiketalouteen liittyvää suunnittelua. - Pampi
Alex kirjoitti:
Datanomipohjalta hyvin pärjää, kunhan tekee paljon töitä.
Tietysti eri ammattikorkeakouluissa saattaa vaatimustaso vaihdella paljonkin.
Datanomitutkinto antaa hyvän pohjan koska on jotain käsitystä jo alasta ja niistä aineista joita opiskellaan ja tietää jo kiinnostaako ala vai ei.
Niillä on heikompi tilanne jotka tulevat lukiosta suoraan, koska eivät juurikaan tiedä alasta mitään.
Insinööritutkinnot ovat sitten jo eri asia, niissä keskitytään sovelluskehityspuolella enemmän järjestelmä- ym. tasoisiin sovelluksiin eli on enemmän tekninen lähtökohta.
Tietotekniikan tradenomipuolella keskitytään enemmän yrityksen liiketoimintaan liittyvien sovellusten ja tietojärjestelmien suunnitteluun, ylläpitoon jne...
Molemmat tutkinnot ovat kyllä hyviä, ne vain keskittyvät eri asioihin.
Itseasiassa suurin osa tietojärjestelmä-/sovellussuunnittelusta on liiketalouteen liittyvää suunnittelua.Onko It-tradenomi siis yhtä kuin tietojenkäsittelyn tradenomi? TAMK:ssa ainakin voi opiskella joko tietojenkäsittelyn tradenomiksi tai tietotekniikan insinööriksi. Onko muissa kouluissa sama juttu? Itse hain tietojenkäsittelyn puolelle, koska en varmaan inssipuolella pärjäisi. Pohjakoulutukseltani olen ylioppilas ja tietohallinnon merkonomi.
- Sanna
Pampi kirjoitti:
Onko It-tradenomi siis yhtä kuin tietojenkäsittelyn tradenomi? TAMK:ssa ainakin voi opiskella joko tietojenkäsittelyn tradenomiksi tai tietotekniikan insinööriksi. Onko muissa kouluissa sama juttu? Itse hain tietojenkäsittelyn puolelle, koska en varmaan inssipuolella pärjäisi. Pohjakoulutukseltani olen ylioppilas ja tietohallinnon merkonomi.
Pampi, kuten huomaat, nimikkeet on eri, periaatteessa ovat eri asiat! IT-tradenomi on meillä ainakin datanomista tradenomiksi täydentäjä, sitten on tietojenkäsittelyn tradenomit ja insinöörit erikseen, koulukohtaisia juttuja. Kiva nimikeviidakko!
- melkein valmis
Sanna kirjoitti:
Pampi, kuten huomaat, nimikkeet on eri, periaatteessa ovat eri asiat! IT-tradenomi on meillä ainakin datanomista tradenomiksi täydentäjä, sitten on tietojenkäsittelyn tradenomit ja insinöörit erikseen, koulukohtaisia juttuja. Kiva nimikeviidakko!
Olen melkein valmis IT-tradenomi ja tulen valmistumaan puoli vuotta aikaisemmin ennen säännönmukaista valmistumisaikaa, eli nyt kolmessa vuodessa, kun muuten aikaa on varattuna 3,5. Pääsin kouluun suoraan lukiosta ja suurin osa luokkakavereista on tullut joko kauppiksesta tai ammattikoulusta. Monia on tässä kolmen vuoden varrella lopettanut ja jäljellä onkin ne, jotka todella ovat alasta kiinnostuneet. Kyllä lukiotaustallakin pärjää, jos on itse todella kiinnostunut alasta ja jonkinlainen kokemus tietokoneista on kuitenkin oltava!
Jos ajattelee hankkivansa kaupallisen koulutuksen ja samalla oppivansa hieman tietokoneista, niin tämä koulutus kannattaa unohtaa. Osalla on varmaan ollut tällaisia ajatuksia, mutta tutkintonimike on valitettavasti vähän väärä ja se pitäisikin muuttaa, koska viittaa kuitenkin liikaa kaupalliseen alaan. - kokekuksia ja havaintoja
Alex kirjoitti:
En väitä it-traden tutkintoa helpoksi, varmasti se vaatii paljon työtä, mutta eikös se ole vähän tommonen kaupallisesti suuntautunut it-osaaja?
Vastaus:
It-tradenomikoulutus on lähempänä sisällöllisesti yliopiston tietojenkäsittelytieteen kanditutkintoa kuin tietotekniikan AMK-insinööri, joka on lähempänä tutkintoa joka on vähän alle tietotekniikan diplomi-insinööri-tutkinnon eli jonkinnäköinen tekniikan kandidaatti.Tuli vain mieleen tuosta, että it-trade ois lähempänä tietojenkäsittelyn kandia kuin datanomia... Meille tulee vuosittain jonkin verran it-tradeja jatkamaan maisteriopintoihn ja ei hitto, miten pihalla ne onkaan! Eivät toki suoraan pääse maisterivaiheeseen, vaan siltaopintojen kautta.
Monelle tullut yllätyksenä, kun joutuu oikeasti tekemään töitä ja asioihin pureudutaan syvemmälle kuin amiskorkeassa. Kirjoittamisen taidot täysin hukassa, oma ajattelu samoin. Eivät osaa etsiä itsenäisesti tietoa. Sitten ovat huuli pyöreänä, kun aikaisemmin tokarissa oli nelosia ja vitosia ja nyt ykköstä ja kakkosta tai hylsyjä. no joo, toki niitä ihan hyviäkin on joukossa, mutta valitettavan vähän. - It-"trade"
kokekuksia ja havaintoja kirjoitti:
Tuli vain mieleen tuosta, että it-trade ois lähempänä tietojenkäsittelyn kandia kuin datanomia... Meille tulee vuosittain jonkin verran it-tradeja jatkamaan maisteriopintoihn ja ei hitto, miten pihalla ne onkaan! Eivät toki suoraan pääse maisterivaiheeseen, vaan siltaopintojen kautta.
Monelle tullut yllätyksenä, kun joutuu oikeasti tekemään töitä ja asioihin pureudutaan syvemmälle kuin amiskorkeassa. Kirjoittamisen taidot täysin hukassa, oma ajattelu samoin. Eivät osaa etsiä itsenäisesti tietoa. Sitten ovat huuli pyöreänä, kun aikaisemmin tokarissa oli nelosia ja vitosia ja nyt ykköstä ja kakkosta tai hylsyjä. no joo, toki niitä ihan hyviäkin on joukossa, mutta valitettavan vähän.Arvosanat pääsääntöisesti ollut 4 ja 5. Tehnyt helvetisti työtä kurssien ja oppimisen eteen. Hillitön kiinnostus ja motivaatio syntynyt sen jälkeen kun aloitin. T1:sellä siitä koulusta pääsee läpi kun käy moikkaamassa ja hymyilee välillä nätisti mutta omissa kouluprojekteissa (ohjelmointi) opetus on sisältänyt n. puolet koko oppisisällöstä (vähemmänkin) ja loput on hankittu itse tietoa hakemalla, joillain se taito on.
Ettei vaan olisi taas tätä rajanvetoa siitä että kuka kukin on? Maisteri pelkää sen työnsä puolesta jonka It-trade kävi jo tekemässä kun maisteri mietti ensimmäisen moduulin UML:ää. HÄ? - it-tradenomi Inssimaailman ...
Alex kirjoitti:
Mielenkiintoinen väite???
Nyt jotenkin toi väitteesi mättää???Olen opiskellut myös ensin merkonomin tutkinnon laskentatoimesta ja nyt ton it-tradenomin tutkinnon. Sanon sulle että hyvä meininiki, vihkiytymällä aiheeseen voi tulla halutuksi työmarkkinoilla.
Mulla ainakin haasteena alkaa olemaan oman työn tehokkuus ja "työkalupakin" eli kaiken koodin hyvä arkistointi/nopea kierrätettävyys. Puhelin ja meili laulaa koko ajan että tarvitaan sitä ja tätä voitko hoitaa. Teen inssien kanssa jatkuvasti & mielellään yhteistyötä mutta asiakasrajapinnassa minä johdan pääsääntöisesti, se on havaittu toimivaksi jos halutaan tehdä samalla kauppaa myös. Muutoin arvostan omaan alaani liittyvät inssit korkealle ja voin väittää että ne ei ole niin kuivia kuin väitetään, päin vastoin!
Muutenkin taitaa olla niin että ne jotka tekee tosissaan ei esittele sitä koulutitteliään aina ekana vaan jotain muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753617
- 622704
- 812657
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582428Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922363Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2682230- 461953
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151501EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491428