Onko muita viisikymppisiä?

Gun-r

Haluaisin yhteyden ikäisiini eli viisikymppisiin masennuksesta kärsiviin. Täällä tuntuu keskustelussa olevan vain nuoria. Olen kärsinyt masennuksesta ajoittain vuosikymmeniä. Nyt se on ollut kroonista pitkään ja kärsin välillä syvistä itsemurha-ajatuksista. Mutta haluan parempaa elämää ja toivon yhteyttä muihin työkyvyttömyyseläkkeellä oleviin. Miten pärjäätte?

5

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "varttuneempiakin"

masentuneita, mutta olemme kait niin tottuneet olotiloihimme ettei paljon
      näille palstoille kirjoitella? Tosin vuosikymmenet sitten ei tätä masennusta
      oikeaksi sairaudeksi taittu luokitella? Kannamme siis jonkinlaista häpeää ja
      oletamme, ettei vastaavanlaisia ongelmia muilla olekkaan?

Voisit laittaa tähän sähköposti-osoitteesi niin kirjoittaisin. Tai sitten voit
      laittaa ilmoituksen taimi ry. kirjeenvaihtoon tai helmi ry. Onhan tuolla myös
      tukiasema, mutta sieltä ei kyllä vertaistukea saa. Omakohtainen kokemus.
      Verkkoklinikka on kanssa missä voi ainakin purkaa ajatuksiaan, samoin tukinet,
      mutta ei niiden kautta yhteyksiä oikein voi luoda?

Rohkeasti vaan pitäisi kaikenikäisten masennuksesta ja muista hyvinvointiin
      vaikuttavista psyyke-ongelmista kirjoittaa, sillä paljon kokeneelta voi jotain
      "selvitymis" yms. vinkkejä saada?

Olen itsekin 50 ja yhtä sun toista kokenut, vaan vielä täällä rämmitään, joskin
      en usko nyt kovin sanontaan paistaa se päivä joskus risukasaankin. Ei ole paljon
      ilonaiheita ollut, mutta myötätunto kanssaihmisiä kohtaan kasvanut ja kaikki
      materialismi tavoitettelu jäänyt toissijaiseksi tässä elämässä.

• olen jo varttuneempi

Olen käynyt vaikean uupumuksen - > masennuksen läpi. Olen omasta mielestäni menossa koko ajan parempaan, terveempään suuntaan.

Masennuksen kautta voi myös oppia jotakin tärkeää elämästä ja ihmissuhteista, ihmisistä yleensä. Yritän ajatella sen näin.

Vertaistukipalsta olisi todellakin kiva löytää, sellainen jota vähän kontrolloitaisiin. Näille palstoillehan täällä joskus aika asiattomiakin viestejä ilmestyy. Tai vertaistuki jotenkin, ihan kasvokkain muuten olisi arvokasta. Eikä ystäviäkään ole liikaa. Yleensä haluaisin tutustua ihmisiin, mutta olen tullut aika araksi ja pidättyväiseksikin. Pelkään ihmisten pahoja puheita, juoruja ja erityisesti sitä, että miten ne vaikuttavat läheisiin ihmisiin. En halua muiden joutuvan kärsimään tai kenenkään hampaisiin masennukseni vuoksi.

Mitäs nämä Taimi- ym paikat ovat?
        Tsemppiä kaikille masentuneille ja siitä toipuville!
        Haluan uskoa, että toipuminen on mahdollista meille kaikille omassa aikataulussa ja omassa tahdissa.

• sitkeä etsijä
        olen jo varttuneempi kirjoitti:

Olen käynyt vaikean uupumuksen - > masennuksen läpi. Olen omasta mielestäni menossa koko ajan parempaan, terveempään suuntaan.

Masennuksen kautta voi myös oppia jotakin tärkeää elämästä ja ihmissuhteista, ihmisistä yleensä. Yritän ajatella sen näin.

Vertaistukipalsta olisi todellakin kiva löytää, sellainen jota vähän kontrolloitaisiin. Näille palstoillehan täällä joskus aika asiattomiakin viestejä ilmestyy. Tai vertaistuki jotenkin, ihan kasvokkain muuten olisi arvokasta. Eikä ystäviäkään ole liikaa. Yleensä haluaisin tutustua ihmisiin, mutta olen tullut aika araksi ja pidättyväiseksikin. Pelkään ihmisten pahoja puheita, juoruja ja erityisesti sitä, että miten ne vaikuttavat läheisiin ihmisiin. En halua muiden joutuvan kärsimään tai kenenkään hampaisiin masennukseni vuoksi.

Mitäs nämä Taimi- ym paikat ovat?
        Tsemppiä kaikille masentuneille ja siitä toipuville!
        Haluan uskoa, että toipuminen on mahdollista meille kaikille omassa aikataulussa ja omassa tahdissa.

Tuo taimi ry. on vertaistukipalsta on keskustelu-aiheita, kirjeenvaihto-ilmoituksia
        voi laittaa ja kannattaa selata myös vanhempia ilmoituksia siellä. Myös tällä masennuspalstalla voi vanhemmista kirjoitelmista löytyä vertaistuki hakuja,
        joissa sähköposti-osoite. Sitkeästi vaan selailemaan!
        Tuo taimi ry. on tampereen alueen yhdistys, mutta kyllä siellä näkyy kirjeilmoituksia
        olevan kautta suomen. helmi ry on taas helsingin alueen tukiyhdistys.
        Suomen mielenterveys-seuran kautta voinee löytyä oman paikkakunnan yhdistykset?
        tukiasema on hyvin suosittu vertaistuki-palsta. Ainakin rekisteröityneitä on pilvin pimein. tukinet taas vähän kapea-alainen, joskin sieltä saa ihan live-apua
        asiantuntijoilta. Kriisikeskukset ja palvelevat puhelimet on kanssa yksi paikka
        minne voi soitella, kun oikein mieltä masentaa, ahdistaa tai muuten vaan
        kaipaa kuuntelijaa. Seurakunnan ja Suomen punaisen ristin kauttakin voi
        ainakin kuuntelu-apua saada. SPR:llä on ystävä-toimintakin, mutta itseä ainakin
        jossain määrin hävettää sieltä tukiystävää hakea.
        Sitten kyllä ihmettelen seurakunnan olematonta "ihmisläheisyyttä". Pitää olla
        aika aktiivinen itse jos sieltä jotain apua haluaa! Kirkollakin olisi paljon tehtävää
        syrjäytyneiden, yksinäisten ym. ihmisten elämälaadun kohentamiseksi.

Toisinaan tuntuu, ettei ihmiselämä ole minkään arvoinen, vaikka näilläkin palstoilla paljon itsemurhan suunnittelijoita. Tuntuu, että jopa lähi-omaiset
        "pakenevat" ongellma-immeisiä?
        Hautajaisissa ehkä hetki muistetaan, kukkaisia läjittäin ja ehkä kyynelkin
        vuodatetaan, mutta siitäpä ei edesmenneelle enää mitään lohtua ole.

Tulipa nyt sekalainen teksti, no ehkä jotain ajtuksia herätti?
        Keskustelua vaan näillekkin palstoille, häiriköinti viestit kannattaa aina jättää
        kommentoimatta.

• Gunillar

Hei! Olin etsimässä niitä viisikymppisiä. Olen siis sen ikäinen nainen ja sähköpostiosoitteeni on [email protected]. Kiitos vastauksista.

• muitakin

Minulla on toinen masennuskausi menossa, välissä oli vuosien parempi kausi.
      Keväällä huomasin oireiden palaavan.

Olen ollut töissä ja lääkityksellä. Olotila on parantunut toukokuusta lähtien. Aiempi masennus oli vaikeampi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe