Asuntolaivan moottoriteho

discotomppa

Olen tässä rakentamassa 2 kerroksista asuntovenettä ja olen kovasti pähkäillyt siihen laitettavan moottorin ominaisuuksia. Minulla on pihalla istunut vuodenpäivät 35hv matalakierroksinen marinoitu perkins diesel merikytkimellä, mutta en osaa päätellä sen riittävyyttä meriliikennöintiin.

Veneen tiedot: valmiina n. 8000kg 12m pitkä 3,8 leveä 5m korkea upporunkoinen alus

Tarkoitus olisi käyttää venettä vain hyvillä ilmoilla ja verkkainen vauhti on varsin riittävä. Mutta olisiko tämmöinen kone auttamattoman alitehoinen veneeseen, vai pystyisikö tällä operoimaan perämeren retkillä venettä tyydyttävästi?

28

898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KIOxxx

      mahtoin yhtälö.

      Tarvitset noin 150 hv tuon kokoseen aluksen turvalseen liikuttmiseen, ota huomioon myös myrskyt.

      Apukoneeksi tuo on toki kelvollinen jauhamaan sähköä, mutta pääkoneesi ei siitä ole, missään tapuksesa.

      Saattaa käydä tyynellä järvellä. Mutta tuulelea ei kuitenkaan.

      • Jaatsi

        13 metrisen ja 27 tonnisen Nordhavn 43:n vakiomoottori on 140 hv. Mutta lisävarusteena siihen saa "get home"-paketin, joka sisältää 27hv varamoottorin akseleineen ja potkureineen. Tyynessä 43 saavuttaa 6 solmun nopeuden tuolla pikkumoottorilla. Hankalammissa olosuhteissa nopeus on 3-4 solmua. A-kategoroidun aluksen hankalat olosuhteet ovat sitten vähän jotain muuta, kuin normaali kesäpäivä Suomen rannikolla.

        Nordhavn 43:n runko tosin on pitkällisen suunnittelun ja testauksen tulos.


      • Joakim_

        Hiukan on vaikeuksia hahmottaa millainen tuo vene oikein on. Korkeus on järjettömän suuri ja uppouma aika pieni muihin mittoihin nähden. Vaikkapa Linsseiden konetehoja katsomalla saa jonkun käsityksen: http://www.linssenyachts.com/index.php?language=en&page=3&subpage=13&item=32

        Tuo on samaa kokoluokkaa, mutta painaa tuplasti ja konetehoa on 110 hv. Vastaavasti pienemmässä 8300 kg mallissa on 75 hv kone. Tämä oli Vene-lehdessä koeajossa hiljattain.

        Nuo on tarkoitettu ajettaviksi veneiksi. Asuntolaivan siirtelyyn riittää pienempikin kone. 37 hv on aika alakantissa, mutta kyllä silläkin pärjää oikein valitulla välityksellä ja potkurilla. Sehän on lähellä nyrkkisääntöä 5 hv/tonni, jos asuntolaiva oikeasti painaa vain 8300 kg.


      • mielikäinen
        Joakim_ kirjoitti:

        Hiukan on vaikeuksia hahmottaa millainen tuo vene oikein on. Korkeus on järjettömän suuri ja uppouma aika pieni muihin mittoihin nähden. Vaikkapa Linsseiden konetehoja katsomalla saa jonkun käsityksen: http://www.linssenyachts.com/index.php?language=en&page=3&subpage=13&item=32

        Tuo on samaa kokoluokkaa, mutta painaa tuplasti ja konetehoa on 110 hv. Vastaavasti pienemmässä 8300 kg mallissa on 75 hv kone. Tämä oli Vene-lehdessä koeajossa hiljattain.

        Nuo on tarkoitettu ajettaviksi veneiksi. Asuntolaivan siirtelyyn riittää pienempikin kone. 37 hv on aika alakantissa, mutta kyllä silläkin pärjää oikein valitulla välityksellä ja potkurilla. Sehän on lähellä nyrkkisääntöä 5 hv/tonni, jos asuntolaiva oikeasti painaa vain 8300 kg.

        Kyllä se liikkuu jopa lievään vastatuuleen jos potkuri on iso ja hidaskierroksinen, mutta hitaasti mennään.

        Pikkasen uskallan epäillä tuota 8300 kilon massaa jos alakertaankin tulee betonilattia. 12*3,8 =45,6 eli lattiaa on noin 30 neliötä ja sen paksuus on 7 cm eli 2 m3 betonia á 2000kg. Pelkkä alakerran lattia on 4000kg. Sitten erilaisia nestetankkeja muutama tonni ja runkokin jotakin painaa.


      • discotomppa
        mielikäinen kirjoitti:

        Kyllä se liikkuu jopa lievään vastatuuleen jos potkuri on iso ja hidaskierroksinen, mutta hitaasti mennään.

        Pikkasen uskallan epäillä tuota 8300 kilon massaa jos alakertaankin tulee betonilattia. 12*3,8 =45,6 eli lattiaa on noin 30 neliötä ja sen paksuus on 7 cm eli 2 m3 betonia á 2000kg. Pelkkä alakerran lattia on 4000kg. Sitten erilaisia nestetankkeja muutama tonni ja runkokin jotakin painaa.

        Paino voi tosiaan mennä yli. Paatti on rakennusvaiheessa enkä ole päässyt edes rungon painoa vielä mittaamaan. Aika raaán arvion heitn ja varmaankin alakanttiin. Sen betonilattiankin kanssa pitää vielä käyttää harkintaa, koska periaatteessa kölin seutuvillekkin voisin betonia valaa ja tehdä lattian puusta.
        Ilmeisesti ei kannata kumminkaan kölin päälle pelkästään painoa sijoittaa jos haluaa aallokossa vakaamman menopelin, pitänee pistää myös reunoille laittaa vesirajan alapuolelle.


    • Moottorissa

      Vertaile purjeveneitä. Esim 4000kg ja 9hevosvoimaa.

      • Tuuli tuo tuuli vie

        Em aluksen vertaaminen purjealukseen antaa väärän kuvan. Tuulen vaikutuspinnan määrä ja mahdollinen suuntavakaus on asuntolaivalla ihan erilainen. 35 hv on aivan liian pieni moottoriteho em aluksen turvalliseen kuljetukseen muutoin kuin pläkäkelillä. Apumoottoriksi 35 hv käy hätätilassa, mutta ei pääkoneeksi.


      • torni korkea
        Tuuli tuo tuuli vie kirjoitti:

        Em aluksen vertaaminen purjealukseen antaa väärän kuvan. Tuulen vaikutuspinnan määrä ja mahdollinen suuntavakaus on asuntolaivalla ihan erilainen. 35 hv on aivan liian pieni moottoriteho em aluksen turvalliseen kuljetukseen muutoin kuin pläkäkelillä. Apumoottoriksi 35 hv käy hätätilassa, mutta ei pääkoneeksi.

        Enpä tuota alusta lähtisi siirtämäänkään muuten kuin pläkässä. 5 metriä korkea ja 4 leveä paatti ei varmaan ole kovin vakuuttava kelin vallitessa.


      • discotomppa
        torni korkea kirjoitti:

        Enpä tuota alusta lähtisi siirtämäänkään muuten kuin pläkässä. 5 metriä korkea ja 4 leveä paatti ei varmaan ole kovin vakuuttava kelin vallitessa.

        Kiitos vastauksista. Itsekkin tuumin, että tuo moottori lienee liian tehoton mutta halusin vielä varmistuksen. Pitänee alkaa hakemaan n.100hv diesel myllyä. Mitä tulee veneen vakauteen, olen laittamassa pohjan tuntumaan paljon betonia, mahdollisesti jopa lattialämmiteisen betonilattian ensimmäiseen kerrokseen, lisäksi vesisäilöit ja kaikki muukin vähänkään painava tavara tulee alakertaan. Yläkertaan sitten kevyesti kalustettua oleskelutilaa.
        Koko systeemi rakennetaan troolarinrungon päällä, eli ei liene purjevenettä vastaavat nuo vastuksetkaan mitkä runko aiheuttaa.


      • discotomppa kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Itsekkin tuumin, että tuo moottori lienee liian tehoton mutta halusin vielä varmistuksen. Pitänee alkaa hakemaan n.100hv diesel myllyä. Mitä tulee veneen vakauteen, olen laittamassa pohjan tuntumaan paljon betonia, mahdollisesti jopa lattialämmiteisen betonilattian ensimmäiseen kerrokseen, lisäksi vesisäilöit ja kaikki muukin vähänkään painava tavara tulee alakertaan. Yläkertaan sitten kevyesti kalustettua oleskelutilaa.
        Koko systeemi rakennetaan troolarinrungon päällä, eli ei liene purjevenettä vastaavat nuo vastuksetkaan mitkä runko aiheuttaa.

        Ei sitten yhtään vakauta venettä. Betoni on niin huokoista, että sitä käytetään laiturien kellukkeiden valmistukseen.

        Eli, suunnittelemasi rakennelma, tankit alas (useimmiten vajaina, eli enemmän, tai vähemmän, täynnä ilmaa), ja betoni tekeen yhdessä veneestäsi todella kaatumisherkän!

        Muista pitää pelastautumisvälineet lähellä :p


      • AAaaaaaaaaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei sitten yhtään vakauta venettä. Betoni on niin huokoista, että sitä käytetään laiturien kellukkeiden valmistukseen.

        Eli, suunnittelemasi rakennelma, tankit alas (useimmiten vajaina, eli enemmän, tai vähemmän, täynnä ilmaa), ja betoni tekeen yhdessä veneestäsi todella kaatumisherkän!

        Muista pitää pelastautumisvälineet lähellä :p

        ...ja alumiinia ei voi käyttää veneissä ollenkaan kun muutenhan ne olisivat lentokoneita.


      • johan murjaisit
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei sitten yhtään vakauta venettä. Betoni on niin huokoista, että sitä käytetään laiturien kellukkeiden valmistukseen.

        Eli, suunnittelemasi rakennelma, tankit alas (useimmiten vajaina, eli enemmän, tai vähemmän, täynnä ilmaa), ja betoni tekeen yhdessä veneestäsi todella kaatumisherkän!

        Muista pitää pelastautumisvälineet lähellä :p

        Betonilaitureiden ponttooneissa on sisällä ihan muuta kuin oikeata betonia. Lecaharkko kelluu, aikansa, oikea betoni painuu pohjaan kuin kivi. Miten selität sen että poijupainot ovat betonia mutta poijut eivät.
        Betonivene kelluu siksi että se on ontto, ihan kuin rautavenekkin.
        Jaa vai oiskohan erikseen venebetonia kuten on laivarautaakin.


      • kölipainot
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei sitten yhtään vakauta venettä. Betoni on niin huokoista, että sitä käytetään laiturien kellukkeiden valmistukseen.

        Eli, suunnittelemasi rakennelma, tankit alas (useimmiten vajaina, eli enemmän, tai vähemmän, täynnä ilmaa), ja betoni tekeen yhdessä veneestäsi todella kaatumisherkän!

        Muista pitää pelastautumisvälineet lähellä :p

        Pitihän puisiin purjeveneisiinkin laittaa lyijyiset kölipainot etteivät ne karkaisi laitureista pilviin. Vai miksiköhän ne painot ovat? Pitäisi kysyä Välittäjältä.


      • välitän teist kaiiiiikis
        kölipainot kirjoitti:

        Pitihän puisiin purjeveneisiinkin laittaa lyijyiset kölipainot etteivät ne karkaisi laitureista pilviin. Vai miksiköhän ne painot ovat? Pitäisi kysyä Välittäjältä.

        muovivene kelluu sen takia kun se on tehty öljystä.


      • ALKO OY AB
        välitän teist kaiiiiikis kirjoitti:

        muovivene kelluu sen takia kun se on tehty öljystä.

        täytyy muistaa myös se että asuntovene ei voi kellua koska siitä täytyy maksaa kiinteistövero sekä ALV.

        Onneksi betoniponttoonilaiturit on ankkuroitu pohjaan etteivät nouse ilmaan kun vappupallot.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei sitten yhtään vakauta venettä. Betoni on niin huokoista, että sitä käytetään laiturien kellukkeiden valmistukseen.

        Eli, suunnittelemasi rakennelma, tankit alas (useimmiten vajaina, eli enemmän, tai vähemmän, täynnä ilmaa), ja betoni tekeen yhdessä veneestäsi todella kaatumisherkän!

        Muista pitää pelastautumisvälineet lähellä :p

        Sitten kun joku vielä tietää asiasta joitan, niin se muuttuu jopa paremmaksi..

        Eiköhän niitäkin vielä löydy :D


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Sitten kun joku vielä tietää asiasta joitan, niin se muuttuu jopa paremmaksi..

        Eiköhän niitäkin vielä löydy :D

        Eli tarkoitin herättää, ja jotain.


      • lähden töihin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli tarkoitin herättää, ja jotain.

        Heräsin jo ja lähden töihin. Täytyy siellä kysellä kavereilta miten betoni kelluu kun tuo Välittelijä ei osaa sitä kertoa mutta se taitakin olla ihan höpöukko. Välillä kirjoittaa ihan asiaa mutta sitten että betoni kelluu..... heh.


      • discotomppa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Sitten kun joku vielä tietää asiasta joitan, niin se muuttuu jopa paremmaksi..

        Eiköhän niitäkin vielä löydy :D

        Ajattelin itse valaa nuo betoni-harkot veneeseen, sillä tosiasiahan on, että nykyisin suositeltu betonin sekoitus suhde saa aikaan huokoista, halpaa ja ei niin kestävää betonia. Sekoitan "tujakan"betoniseoksen muottiin johon lisään painavia kiven murikoita, niin kyllä pitäisi olla vakauttavaakin vaikutusta.


      • betonivaluri
        discotomppa kirjoitti:

        Ajattelin itse valaa nuo betoni-harkot veneeseen, sillä tosiasiahan on, että nykyisin suositeltu betonin sekoitus suhde saa aikaan huokoista, halpaa ja ei niin kestävää betonia. Sekoitan "tujakan"betoniseoksen muottiin johon lisään painavia kiven murikoita, niin kyllä pitäisi olla vakauttavaakin vaikutusta.

        Betoniasia ei nyt ihan noin huonosti ole sillä sitä osataan rakennusteollisuutta varten betoniasemillakin tehdä useaan eri tarkoitukseen. Tässä projektissa ei betonin tarvinne olla kovinkaan lujaa vaan mahdollisimman painavaa. Painoa lisäävät kivet (tiheys noin 2,5 kg/litra) mutta ne heikentävät muita ominaisuuksia.

        Sinällään betoni on painolastiksi huonoa. Tiheys on vain noin 2 kg/litra kun rauta on yli 7 kg/litra ja lyijy 13 (?) kg/litra eli lyijystä tehty painolasti on paljon pienempi eli hukkaa vähemmän tilaa kuin betoni. Toki lyijy maksaakin paljon enemmän tonnilta kuin betoni.


      • seagypsy
        discotomppa kirjoitti:

        Ajattelin itse valaa nuo betoni-harkot veneeseen, sillä tosiasiahan on, että nykyisin suositeltu betonin sekoitus suhde saa aikaan huokoista, halpaa ja ei niin kestävää betonia. Sekoitan "tujakan"betoniseoksen muottiin johon lisään painavia kiven murikoita, niin kyllä pitäisi olla vakauttavaakin vaikutusta.

        kannattaa valaa betoni suoraan runkoon, suojaa korroosiolta. tuota tapaa on paljon käytetty niin hollannissa kuin englannissa. 35 hv on riittävä kone jos alennusvaihde ja potkuri ovat sopivat. Tukholmassa näin 40m pitkän paatin jossa oli 80 hv kone. tuo yhdistelmä on tosin alitehoinen. omassani mitat ovat 21m pituutta, koneteho 165 hv ja painoa noin 50t. suuri paino ja suhteellisen pieni teho vaatii ajoon tiettyä varovaisuutta.
        laivaa ei ajeta samalla tavalla kuin tuulilasivenettä


    • discotomppa

      Tuli seuraavanlainen ratkaisu yötyö-tunneilla mieleen. Entä jos rakentaisin paattiin sähködiesel myllyn. Akkujahan veneeseen tulee reilusti mahd. jopa 10 rekka-auton akkua, eli akkukapasiittiä pitäisi löytyä.

      Mietin tämmöistä pakettia: 37hv perkins laitetaan pyörittämään generaattoria koneen parhailla hyötysuhde kierroksilla, tästä voisi saada ehkä 15kW jatkuvana virtana. Sähkömoottoriksi 75kW kone. Pienemmillä vauhdeilla akut latautuvat ylijäävästä virrasta ja nopeammilla vauhdeilla akuista tulee lisä virtaa sähkömoottoriin. Tilanteen vaatiessa voisi diesel myllyn laittaa pyörimään täysillä kierroksilla ja ottaa samalla akuista virtaa jolloin sähkömoottorista voisi ottaa kunnolla tehoja irti.

      Kuulostaako mahdolliselta asetelmalta? En tosiaan haluaisi jättää dieselkonetta pihalle makamaan....

      • mutta taas kun

        Tuo idea on keksitty. Autoissa käytetään. Vehjettä kutsutaan hybridiksi. Esim Toyotan Prius on sellainen.

        Siinä pahin ongelma on akkukäyttöisen sähkömoottorin nopeuden säätäminen eikä se 75 kW teholla voi tietenkään olla 12 volttinenkaan.

        Jos et käytä dieseliäsi normaalisti, pistä se myyntiin ja hommaa toinen tilalle. Asuntoveneestähän kuitenkin on kysymys niin siirtelyyn ei mielestäni ole mielekästä kehittää kovin ihmeellistä tekniikkaa. Itse olen suunnitellut 12 metristä venettä uistelutarkoituksiin jolloin pääosa ajasta ajetaan alle 2 solmua ja nopeuden pitäisi olla helposti säädettävissä. Homma hoidetaan 150 kW dieselgeneraattorilla, taajuusmuuttajalla ja 120 kW sähkömoottorilla (loppusähkö menee saunaan, keittiöön ja lämmitykseen/jäähdytykseen).


      • Olisi silloin tavallinen kolminanapainen tähtigeneraattori, joka antaa 400 voltin jännitteen. Kyseinen generaattori käyttää (euroopassa) 50 hz tajuutta, joka on mahdollista saavuttaa 750/1500/3000 rpm.

        Ongelmana on sitten niiden akkujen löytäminen...

        Ja 75 kilowattia et oikeasti voi siirtää alhaisella jännitteellä (12/24 volttia), tai sitten voit jättää muun painolastin pois, se edellyttää nimittäin useita kymmeniä senttimetrejä paksuja johtoja


      • Joakim_

        Akuista otetaan siis täydellä teholla 40 kW, joka vastaa 3333 A virtaa @ 12 V. Ei taida 10 rekka-auton akkua riittää montaa minuuttia.


      • discotomppa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olisi silloin tavallinen kolminanapainen tähtigeneraattori, joka antaa 400 voltin jännitteen. Kyseinen generaattori käyttää (euroopassa) 50 hz tajuutta, joka on mahdollista saavuttaa 750/1500/3000 rpm.

        Ongelmana on sitten niiden akkujen löytäminen...

        Ja 75 kilowattia et oikeasti voi siirtää alhaisella jännitteellä (12/24 volttia), tai sitten voit jättää muun painolastin pois, se edellyttää nimittäin useita kymmeniä senttimetrejä paksuja johtoja

        Tarkoitus olisi käyttää sähkömoottori isommilla volteilla, eli rekkauton akut menisivät sarjaan ja 120-144V olisi käyttöjännite 90Hp moottorille. Kyseinen mootori olisi Amerikoista hankittavissa 1200$ hintaan ja siihen tietenkin vielä jännitteen säätäjä. Mitä tulee rekan akkujen virta kapasiteettiin, 10x 12v akku 225amp= 27kw, eli diesel generaattori täysillä kierroksilla n. 30Kw. Voisi noin 30min ajella 57kw tehoilla jos hätä tämmöistä vaatii. Akuthan eivät siitä tykkäisi mutta tiukkoja tilanteita vartenhan moottoritehoja mitoitettaisiinkin.


    • ex-nippujärjestelijä

      UPM:n Kaipolan paperitehtaalla oli ennenvanhaan Jämsänkoski ja Kaipola nimisiä ns. järjestely/nippuhinureita.
      Vanhin,se musta Jämsänkoski? oli alunperin Raumalla 1947 niittaamalla tehty "tukkirekan perävaunun pituinen ja levyinen" uudestaan plootattu tosipainava rautaveneenrohju.
      Yhteisplootupaksuus on noin tuuman verran,ylärakenteet muistaakseni 3-6 millin tavaraa ja painoa noin 5000 kg.
      Moottorina siinä on n.75 heppainen Ford-diesel.
      Alennusvaihdetta en muista, muttei paljon yli 2000 kierroksen voinut vetää-tyhjänäkään.
      Harjateräskotelossa pyörivä 3 lapainen pronssipotkuri on noin 50-60 senttinen,vetääkseen edes jotakin varustettu hyvin pienellä nousulla.
      Hinurinaikoinahan sillä järjesteltiin nippuja, joita oli touvivedossa puoman kanssa välillä tusinoittain.Paaluvetokykyä en muista, mutta muutoinkin alitehosta johtuen meno on hyvin tahkeata.

      Olen ajellut ko. kapistuksella myös tarpeeksi hupiajoa että tiedän pienehkönkin vasta ja varsinkin sivutuulen tullen menon olevan työtä ja tuskaa.

      Tietysti suurin osa em. ex-nippujärjestelijän erittäin huonoista ajo-ominaisuuksista liittyy vahvistusten myötä tapahtuneeseen pituus/painon huomattavaan epäsuhtaan, mutta alitehoisella koneella ja plägässä matkavauhti jää silti reippaasti alle 10 solmun.

    • 12 tonnia

      ja koneena on 8hv Yanmar. Tuolla koneella pärjää Saimaalla aivan hyvin Matkanopeus on noin 5-6km/h. Tosin ihan kovimmilla tuulilla nyt ei varmaan kannata lähteä liikkeelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe